Men eller hur. Hur kommer man ens fram till en sån idé..? Jag finner inga ord.Att förbjuda någon som sitter avgrundsdjupt i skiten att be om hjälp måste vara något av det mest människofientliga man kan göra.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men eller hur. Hur kommer man ens fram till en sån idé..? Jag finner inga ord.Att förbjuda någon som sitter avgrundsdjupt i skiten att be om hjälp måste vara något av det mest människofientliga man kan göra.
Att förbjuda någon som sitter avgrundsdjupt i skiten att be om hjälp måste vara något av det mest människofientliga man kan göra. Om man har en hyfsat vid världsbild och har sett litet olika dimensioner av elände utanför sveriges gränser så tror jag inte man kommer på den idén.
Det tragiska tycker jag är att folk inte fattar att med varje bevis de har för att tiggare inte är så sjuka som de påstår så bevisar de inget annat än människors bristande empati. För vi ger inte om tiggarna inte är tillräckligt jävla gravida eller halta eller blinda eller lidande. Det är som att det blir en tävling, vem förtjänar min tia mest genom att lida så mycket som möjligt? Vem blir tacksammast?
Att förbjuda någon som sitter avundsdjupt i skiten att be om hjälp måste vara något av det mest människofientliga man kan göra..
Fast om, och i så fall hur mycket, nöden har förvärrats har väl ingen av oss någon djupare insikt i?Någonting har nu gjort att de fattiga vallfärdar till bla Sverige och det beror på något, svaret är inte att nöden för dem är så mycket större än förr.
Där håller jag inte med. I den svenska debatten, offentligt i medier och framför allt på informella sociala medier, är det just den förstörda gatubilden som gång på gång framhålls. "Ska vi verkligen behöva se detta, det är så jobbigt att behöva titta bort" osv. Ifråga om stölder, förstörelse och våld har just gruppen tiggare knappast utmärkt sig, åtminstone inte i Sverige.Förbud är ett av förslagen och att det föreslås något så pass radikalt beror troligen på att tiggeriet så tydligt kommit att skapa stora samhälleliga problem i form av stölder, förstörelse, våld, provisoriska byar som starkt förknippas med neskräpning mm så det handlar inte om något så milt som förstörd gatubild.
När det gäller tiggeri är det inte så enkelt. Det har alltid funnits ett stort antal utsatta människor men de har inte vallfärdat till Sverige i något större antal så frågan om att lagstadga tiggeri har aldrig behövts.
Någonting har nu gjort att de fattiga vallfärdar till bla Sverige och det beror på något, svaret är inte att nöden för dem är så mycket större än förr.
Tiggeriet har iom sin breddning kommit att innebära ett akut problem för mottagarländerna så något måste göras.
Förbud är ett av förslagen och att det föreslås något så pass radikalt beror troligen på att tiggeriet så tydligt kommit att skapa stora samhälleliga problem i form av stölder, förstörelse, våld, provisoriska byar som starkt förknippas med neskräpning mm så det handlar inte om något så milt som förstörd gatubild.
Förbud mot tiggeri är förslag från SD och beror på deras främlingsfientlighet och inget annat.Förbud är ett av förslagen och att det föreslås något så pass radikalt beror troligen på
Det vore alltså humant och omtänksamt att kriminalisera tiggeri. Den var fan ny. Är det inte bättre att fixa mat och tak över huvudet utan att också åtala de som är i nöd? Jag tror att det blir billigare dessutom.Oj vad hemskt om de hamnar i ett svenskt häkte... Varmt, mat, tak över huvudet... Jo det måste va MKT sämre att förbjuda tiggeriet än att de sitter å fryser arslet av sej utanför varenda matbutik/tunnelbanestation/McD eller whatever...
Det vore alltså humant och omtänksamt att kriminalisera tiggeri. Den var fan ny. Är det inte bättre att fixa mat och tak över huvudet utan att också åtala de som är i nöd? Jag tror att det blir billigare dessutom.
Ska det följa sexköpslagstiftningen så är det givandet som ska kriminaliseras, absolut inte tiggandet. Det är ju det som är unikt med Sveriges lagstiftning kring prostitution.
Har inget emot att kriminalisera de som ger tiggare pengar... De har ju uppenbart så mkt att de kan skänka bort de =)
Då kan de ju bidra med mer pengar till stadskassan =)
För vi ger inte om tiggarna inte är tillräckligt jävla gravida eller halta eller blinda eller lidande.
Många som i min bekantskapskrets (som jag vet om) som tycker att tiggare inte ska ha mobiltelefoner/kläder/mat/alla lemmar i behåll anser samtidigt att Sveriges bidrag är låga. Är man svensk ska man tydligen kunna leva ett drägligt liv på givna pengar medan om man kommer från fattighet utomlands får man knappt ha kläder på kroppen för att kunna be om någonting alls.
Det intressanta här är ju däremot att fattiga tenderar att skänka mer än folk som har just gott om pengar.Har inget emot att kriminalisera de som ger tiggare pengar... De har ju uppenbart så mkt att de kan skänka bort de =)
Då kan de ju bidra med mer pengar till stadskassan =)
När det gäller rumänska romer finns det en massa EU pengar som rumänska staten inte utnyttjat ( de måste själva bidraga med sin del)Det är klart att det är förjävligt att folk ska behöva sitta och tigga och att det är klart de behöver hjälp men jag blir alltid lite fundersam över hur det är tänkt att hjälp till folk som inte på något sätt har betalat skatt i Sverige ska finansieras? För oberoende om vi vill eller inte så har Sverige inte ekonomi nog att ta hand om EUs fattiga. Det i sig har ingenting att göra med rasism eller egoism, det fungerar helt enkelt inte ur ett nationalekonomiskt perspektiv. Är det någon som vet om det finns någon typ av arbete på EU-nivå för hjälp?
Förbud mot tiggeri är förslag från SD och beror på deras främlingsfientlighet och inget annat.
Förslagen har samtliga gånger avslagits.
Ja visst är det "lustigt" att Rumänien som verkligen inte gör något för en utsatt folkgrupp förbjuder tiggeri!V
I Rumänien är väl tiggeri förbjudet? Lustigt i sammanhanget.
Att ens kalla det för ett akut problem för mottagarländerna visar på en stark oförståelse för vad problemet handlar om. Fattigdom och desperata fattiga människor är inte ett problem som kan lösas med förbud. Inte heller är problemet ett "akut" problem för medborgare i rika länder med fungerande sociala skyddsnät. Problemet är akut för var och en av de tiggare som finner som bästa sätt att försörja sin familj är att åka till ett annat land och be om pengar. Det "akuta "du pratar finns inte på den skalan.
Ja visst är det "lustigt" att Rumänien som verkligen inte gör något för en utsatt folkgrupp förbjuder tiggeri!