Tiggare igen

Det där är jättesvårt. Jag gick vid några tillfällen hem från jobbet med fruktkasse som jag tänkte skänka till behövande hungriga (svenskar och ickesvenskar) på hemvägen som bland annat gick via t-centralen. Om det blev nåt kvar mixade jag det till smoothies.

Ärligt talat avskyr jag tiggande, eller rättare sagt att det måste finnas. Inte för att jag har något emot dem utan för att det är så hemskt att folk ska behöva sitta sådär och be om andras pengar. Samtidigt så är det bra att alla tvingas se hur illa det är och kanske tänka till vid val etc. Det är så orättvist. Man vill ju att alla ska må bra vilket inte funkar. Jag lider så mycket med dem och känner mig så maktlös. Egentligen vill jag liksom bygga fina hus åt dem alla som den härliga mannen i "svenska hjältar" eller vad programmet hette gjorde. Samtidigt så känner jag att jag dels inte har råd och inte möjlighet att åka och göra en sån grej i dagsläget.

Hoppas innerligt att vi har möjlighet att hjälpa dessa så småningom, på ett bra sätt. Se till att de kan få vettiga villkor i sina egna länder. Så förbannat ruttet av deras stat att inte ta hand om sina medborgare. Jag undrar hur de kan sova om nätterna.

Fråga henne, om ni kan kommunicera?

Jag vet inte hur det är här i Sverige (eller för all del där de kommer ifrån också såklart), men man läser ju om att hemlösa inte vill ta emot mat i brutna förpackningar (alltså inget hemlagat eller en halv macka eller pizza eller liknande) för att en del parasit-tänkare förgiftat mat de skänkt. :wtf:

Jag hoppas det är en vandringssägen, men jag vet inte. Och oavsett om det stämmer eller inte så kan det ju skrämma mottagare tänker jag...

Ja jag kan ju försöka fråga :)

Men fy farao! Ja det kan man ju tänka sig att dom inte vill ta emot mat pga den risken... Finns då idioter till allt :(

Samtidigt så är det bra att alla tvingas se hur illa det är och kanske tänka till vid val etc. Det är så orättvist.

Ja eller hur? Jag blir så frustrerad-arg-ledsen varje gång nån klagar på att det är hemskt att det finns så mycket tiggare överallt nu, för det är så jobbigt att se dem! Hur tror de det är att vara dem då!? :banghead::arghh::rage::banghead:

Ja, vilket lidande. Att inte tiggarna skäms och åker hem som utsätter oss för att behöva se dem. :meh:

Häromdagen läste jag om hur sociala medier-paret Emanuel Karlsten och Julia Mjörnstedt ryckt in när en fylltratt lappat till en tiggare och skrikit att han borde åka hem.

När det lugnat ner sig hade Julia pratat med tiggaren via - google translate! Så sjukt smart. Även om det är yxig översättning kan man ju faktiskt ta reda på lite grand om varann på det sättet. Om inte annat kan man visa lite empati.

Jag gav bort en drickyoghurt till en tiggare, det uppskattades väldigt mycket och hon blev väldigt glad. Visst vill de ha pengar, men om de även får mat behöver de inte spendera hela dagskassan på mat utan bara en del av den, förhoppningsvis.

Ja eller hur? Jag blir så frustrerad-arg-ledsen varje gång nån klagar på att det är hemskt att det finns så mycket tiggare överallt nu, för det är så jobbigt att se dem! Hur tror de det är att vara dem då!? :banghead::arghh::rage::banghead:

Visst är det hemskt.
Jag fick en aha-upplevelse för några veckor sen, när jag för första gången på evigheter vandrade genom min hemstad. Sist jag gick där, för några år sen, var det de vanliga a-lagarna som satt och spelade lite på sin slitna gura och tiggde. Nu satt det en person i varje gathörn. Och det är hemskt! Fruktansvärt! Inte att de tigger, utan att de måste sitta där, för jag tror inte heller att folk väljer att sitta i ett gathörn i ur och skur och tigga.

Jag brukar ge pengar när jag har, jag köper Faktum och skänker både pengar och föremål till välgörande organisationer. Man kan säkert göra mycket mer.

Om du kan kommunicera med henne, fråga vad hon kan ooch hjälp henne att få ett jobb. De är ju Eu medbogare och får jobba i Sverige.
Det finns många unga män som just nu tigger. Starta ett företag- typ hemstäd, biltvätt inom godkända lokaler eller dyligt...

Jag har funderat på det ofta men kan tyvärr inte göra mig förstådd...
Problemet med Rumänien och Bulgarien är tydligen att de inte ens är beredda att ge 5% av egna pengar för att kunna ge dem ett bättre liv hemma. EU har förklarat att de är med och stöttar 95 % men hemlandet måste gå in med eget kapital och nu rörs inte de pengarna...Eu kan inte ge ut sina pengar och romerna fortsätter att ha misär...

Om du kan kommunicera med henne, fråga vad hon kan ooch hjälp henne att få ett jobb. De är ju Eu medbogare och får jobba i Sverige.
Det finns många unga män som just nu tigger. Starta ett företag- typ hemstäd, biltvätt inom godkända lokaler eller dyligt...

Jag har funderat på det ofta men kan tyvärr inte göra mig förstådd...
Problemet med Rumänien och Bulgarien är tydligen att de inte ens är beredda att ge 5% av egna pengar för att kunna ge dem ett bättre liv hemma. EU har förklarat att de är med och stöttar 95 % men hemlandet måste gå in med eget kapital och nu rörs inte de pengarna...Eu kan inte ge ut sina pengar och romerna fortsätter att ha misär...

Jag skulle kunna ge henne jobb per timme. Frågan är hur man gör. Hon måste ju minst ha ett personnummer och ett bankkonto.

Om du betalar som privatperson är det ok upp till 999 kr, då är det personen som får ersättningen som ska redovisa det själv i sin deklaration. upp till 9999 kr ska du lämna in en kontrolluppgift. Men det är personen som får pengarna som ska betala in ev skatt och egenavgifter. Bankkonto behöver hon inte: ge lön med kvitto som hon skriver under.

Ska du göra det som företagare får du dra av och betala in arbetsgivar avgift och skatt såklart. Men kvitto och pengar i handen fungerar där med.

Papperslösa får tex tandvård i Sverige för 50 kr och så får tandläkarna ut pengar från försäkringskassan ändå...

Om du betalar som privatperson är det ok upp till 999 kr, då är det personen som får ersättningen som ska redovisa det själv i sin deklaration. upp till 9999 kr ska du lämna in en kontrolluppgift. Men det är personen som får pengarna som ska betala in ev skatt och egenavgifter. Bankkonto behöver hon inte: ge lön med kvitto som hon skriver under.

Ska du göra det som företagare får du dra av och betala in arbetsgivar avgift och skatt såklart. Men kvitto och pengar i handen fungerar där med.

Papperslösa får tex tandvård i Sverige för 50 kr och så får tandläkarna ut pengar från försäkringskassan ändå...
Jag är företagare. Har dock lite dålig koll på hur det fungerar utanför det "vanliga" sas. Fast det är klart, kontanter och ett kvitto dög ju förr:)

Finns det någon seriös organisation med ett 90-konto som försöker hjälpa det fåtal som verkligen behöver hjälp?

Här i Örebro så har jag sett tiggare sittandes på backen med ett par kryckor liggande över benen och en bit kartong där det stått "behöver pengar till operation/medicin", samma tiggare reste sig ett par timmar senare upp och gick iväg utan att ta stöd av kryckorna till en svenskskyltad Audi av nyare modell.
Antal ören den personen får i stöd av mig... exakt noll.

På samma ställe har jag sett en tjej sitta, hon var dock mer intresserad av att fippla med sin Iphone av senaste snitt.

Verkar mestadels vara rena "ligor" som huserar här i stan.

Finns det någon seriös organisation med ett 90-konto som försöker hjälpa det fåtal som verkligen behöver hjälp?

Här i Örebro så har jag sett tiggare sittandes på backen med ett par kryckor liggande över benen och en bit kartong där det stått "behöver pengar till operation/medicin", samma tiggare reste sig ett par timmar senare upp och gick iväg utan att ta stöd av kryckorna till en svenskskyltad Audi av nyare modell.

På samma ställe har jag sett en tjej sitta, hon var dock mer intresserad av att fippla med sin Iphone av senaste snitt.

Har DU sett, eller har du hört att någon sett???
Känns som att så många HÖRT att någon sett, men ingen jag pratat med HAR verkligen sett...

Själv ger jag ALLTID till en kvinna som sen i maj (?) setat utanför min matbutik, allt från några kronor till en tjuga. Lever själv på existensminimum, men tror att hon har mindre att leva på...

Önskar att jag kunde göra mer, och tror/hoppas på det framöver!

Hör jag en till person gnälla om att en hemlös har en mobil finns det risk att jag exploderar.
De flesta hemlösa har fanimej ett större behov att en telefon än de allra flesta av oss andra.

Hur skulle man själv klara av att hålla kontakten med Arbetsförmedlingen, läkare, soc, försäkringskassan osv utan en fast adress? Sköta bankärenden?
Kunna hålla kontakt med sina barn, familj och vänner utan att kunna bjuda hem folk eller har en dator? Hålla ordning på alla möten man måste gå på och tider att passa (och det brukar vara många om man är i den svängen) utan ett kylskåp att sätta upp lappar på? Vad gör man när alla pappersfoton man en gång haft blivit kastade när man inte kunnat lösa ut dom från magasineringen?

@ASKAPLASKA ja det är hemskt. Påfallande många bland övriga kunder berättar målande vad de tycker om tiggeriet (i regel medelålders män:meh:), och de har ingen aning om vem jag är och vad jag tycker. Verkar accepterat att spy galla över tiggare till höger och vänster. Horribel människosyn, och oförmåga att se vad man själva har och de saknar.

Det där tycker jag är värst med mitt jobb, men vilken grej att ta upp med någon man inte känner! Jag kan inte ställa mig och argumentera i mitt yrke, då det kan falla tillbaka på butiken, men jag går ibland ut och bjuder på en varm kopp kaffe och alla har alltid blivit glada!

Jag är helt säker på att det finns människor som hellre tigger än att jobba. Ni må kalla mig vad ni vill efter detta inlägget, men jag är faktiskt lite trött på människor som tror att de inte har ett annat val. Det finns alltid ett val. På mitt jobb är jag dagligen i två småstäder i Sverige. Båda med ca 20.000 invånare. I båda städerna finns det tiggare, som byts ut med jämna mellanrum, men som sitter på samma platser.

Visst att alla inte är drivna, men i en av städerna finns det några thailänska kvinnor som kommit hit som fruar till svenska män, men som inte hittat ett jobb att livnära sig på. Så nu under sommaren och hösten har de plockat bär och svamp och sålt på torget. Jag pratade med den ena kvinnan där häromdagen när jag köpte kantareller av henne och hon berättade då att torgplatsen kostar 150:-/dagen, men att de i snitt säljer för ca 5000:-/dagen så de var jättenöjda.

Och någonstans känner jag att om man lyckats ta sig till Sverige på egen hand så är man ändå lite driven. Och hade det inte varit lukrativt att tigga hade de inte suttit där så länge som de gör. För de sitter ju ändå på samma plats i ett par månader innan de byts ut. Får de inte in tillräckligt med pengar för att livnära sig på det hade de ju givetvis bytt plats.

För mig går logiken inte ihop hur flera olika personer, helt oberoende av varandra, väljer att sätta sig på exakt samma ställe där den andre satt i flera månader. Självklart är det organiserat och någon säger till dem vart de ska sätta sig. Det finns ingen chans att de hade spridit sig så över hela landet och in i alla småstäder också annars. Folk fungerar inte så, folk söker sig till storstaden för att tjäna pengar, inte småstäderna på landsbygden.

För mig går logiken inte ihop hur flera olika personer, helt oberoende av varandra, väljer att sätta sig på exakt samma ställe där den andre satt i flera månader. Självklart är det organiserat och någon säger till dem vart de ska sätta sig.
Klart det krävs organisering vid placering av tiggare, man kan ju inte förvänta sig att de fattar själva att pengarna finns där folk är i rörelse. Själv skulle jag säkert hamna bakom nån tall ute i skogen om jag försökte tigga och ingen visade var jag skulle göra det. Svåra grejer det där.

Precis samma har jag råkat ut för i vår stad (kanske samma?) på många ställen står dessutom en bil (samma bil vid samma tiggare) av nyare modell med en eller två personer i så fort tiggaren är där. Jag hjälper gärna men då en person, inte en kriminell organisation. I dagsläget köper jag faktum istället.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka