Tiggare igen

Fast det är väl bara att leta rätt på mer material själv? Eller ska jag länka till alla artiklar på hela google?
Du länkade enbart till artiklar som säger att det organiserade tiggeriet är en myt, och uppmanade Svea att läsa på.

Då länkade jag till DN:s första artikel av några som visar att det kan finnas "maffiaelement" även i tiggeriet. Att tiggare får betala för sin plats, t ex. Och det tar ju Svea upp. Hon är alltså inte mindre påläst än någon annan. Bilden är komplicerad.

@svea Vad sägs om att läsa på lite:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/myter-om-tiggare_3494176.svd?sidan=1

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=5834477

http://www.allehanda.se/angermanlan...n-om-tiggarligor-inget-tyder-pa-att-det-ar-sa

http://www.metro.se/nyheter/ligor-bakom-tiggarna-en-myt/EVHnbx!zfXy5GuYxf3o/

På vilka sätt menar du att de "kanske" drygar ut kassan? Varför denna spekulation? Är det jättehemskt att de måste bajsa nånstans? De flesta av tiggarna har ingenting i sitt hemland, de är desperata och du tycker att deras bajs är ett problem? Problemet är väk isf att Sverige inte tar bättre hand om dem eller ens tar hand om deras bajs.

Du ska inte yttra dig om vad jag har läst och inte läst, för det har du ingen aning om.

Med "kanske" menar jag att jag faktiskt inte tror att 100% av de rumäner som kommer till Sverige enbart försörjer sig på att be folk om pengar och samla pantflaskor. Tyvärr tror jag att det även finns en eller annan som stjäl också. Varför skulle 100% av de rumäner som kommer vara prickfritt laglydiga när inte 100% av svenskarna är det? Tror du själv att absolut ingen av de tiggande migranterna gör brott? Jag trodde att det var uppenbart att mitt "kanske" skulle tolkas som att jag inte ser tiggarna som en homogen grupp där man kan dra alla över en kam, men det var tydligen för otydligt eller svårläst.

Den här artikeln är en av flera som berättar hur tiggare tvingas betala för att få ett bra ställe att sitta på. Den säger inte att tiggarna ingår i ligor. Den säger att det finns vissa som skor sig på att utnyttja tiggarna. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tiggare-tvingas-betala-for-trottoarplats_3980561.svd

Det finns också svenska män som utnyttjar tiggande kvinnor, det är också en upprörande sidoeffekt av tiggeriet. http://www.dn.se/sthlm/polisen-hinner-inte-med-200300-saljer-sig-varje-dag/

Sen förstår jag mycket väl att det är jättehemskt i Rumänien, om du hade läst hela mitt inlägg med öppna ögon hade du nog också förstått det. Och i det sammanhanget är bajs en skitsak. Men det är nog inte så kul att som markägare hantera att få ett läger på sin mark. Det är nog lätt att vara storsint fram till den dag det står tjugo skjul där barnen brukar leka, man får människobajs under fötterna när man plockar svamp och småträden i den fina dungen försvinner ett efter ett. Förståeligt? Ja. Något som vi i vår bekväma tillvaro borde kunna stå ut med? Kanske. Borde kommunen ställa dit bajamajor och dricksvattentankar? Om ja: Har även alla hemlösa svenskar rätt att få bo på de villkoren om de så önskar? Finns det enkla svar? Nej.

Tiggeri ger människor pengar, men tiggeri är inget uthålligt sätt att förbättra situationen för sig själv, sin familj eller sitt folk. Jag försöker peka på att var och en måste göra avväganden var de tycker att pengarna gör mest nytta - i handen på tiggaren (även om det finns en risk att hela pengen inte stannar där), hos en organisation eller i den egna spargrisen.

Men vad jag framför allt ville med mitt inlägg är att folk ska sluta omyndigförklara tiggarna och ta ifrån dem deras värdighet genom att köpa mat eller saker åt dem i stället för att ge pengar.

Men vad jag framför allt ville med mitt inlägg är att folk ska sluta omyndigförklara tiggarna och ta ifrån dem deras värdighet genom att köpa mat eller saker åt dem i stället för att ge pengar.

Det är en jäkligt viktig aspekt att förstå vad syftet är med att vara här. De är liksom inte här med samma syfte som en svensk hemlös eller A-lagare som inte har bostad. Det är en helt annorlunda situation.

Att man ens försöker döma människor i den utsatta situationen gör mig upprörd. Men sedan besinnar jag mig; och tänker att det beror på att man inte vill eller har förmåga att förstå nivån av desperation. :mad:

Blir så himla trött på alla som har "hört" hur det är med romska tiggare! Likaså alla bilder som florerar på FB, ok, VET ni att de visar verkligheten eller är de iscensatta???

Iscensatta av? Tiggarna själva? Som här:

"Publicerades den 13 okt 2014
När de gravt handikappade tiggarna i Umeå skall handla, så har deras ben blivit helt friska.
Tiggarna i Umeå är kanske inte är så sjuka som dom vill framstå. Ägaren till detta filmklipp skriver. -Filmade dom då jag kände igen dessa två herrar på kvällen nere på ICA Maxi, dagen efter så filmade jag dom på stan. Dagligen så haltar och skakar dom på stan (Umeå) och tigger pengar till mat."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=5989887

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=5990020

Liknande teatraliska insatser ser jag regelbundet och personal som har "handikappade" tiggare utanför sina butiker/arbetsplatser lite mer frekvent än så.
Men är det konstigt eller laddat? Om man arbetar som tiggare kan jag förstå om man gör allt vad man kan för att få ihop så mycket pengar som möjligt för så minimal insats som möjligt.
Att handikapp och barn får fler svenskar att titta djupare i sina plånböcker är knappast något att diskutera.
När jag nyligen var i Prag hade var och varannan tiggare hund, det hade säkert fungerat rätt bra även i Sverige.

Enligt bekanta på socialtjänsten är det "nya" att de i större utsträckning tar med sig barnen till Sverige vilket är en svettigare nöt att knäcka, särskilt när vi går mot kallare klimat. Att barn tillbringar sin frysande tillvaro bostadslösa i bilar eller dragandes på stan tvingar våra myndigheter att agera.
Problemet är delikat för som alla vet har vi redan idag brist på både personal, bostäder, pengar och skola som kan hantera barn med problem.

De tiggarna som kommer hit med "hjälp" där det finns en boss som hyr ut platser till dom att tigga på, hur kan det ses som något annat än en annan form av trafficking?
Man utnyttjar människor i underläge som inte har något annat val... Förbjud detta omedelbart och tvinga EU att tvinga medlemslandet att agera!

De tiggarna som kommer hit med "hjälp" där det finns en boss som hyr ut platser till dom att tigga på, hur kan det ses som något annat än en annan form av trafficking?
Man utnyttjar människor i underläge som inte har något annat val... Förbjud detta omedelbart och tvinga EU att tvinga medlemslandet att agera!
Föreslår att du läser hela tråden.

Det tragiska tycker jag är att folk inte fattar att med varje bevis de har för att tiggare inte är så sjuka som de påstår så bevisar de inget annat än människors bristande empati. För vi ger inte om tiggarna inte är tillräckligt jävla gravida eller halta eller blinda eller lidande. Det är som att det blir en tävling, vem förtjänar min tia mest genom att lida så mycket som möjligt? Vem blir tacksammast?

Det tragiska tycker jag är att folk inte fattar att med varje bevis de har för att tiggare inte är så sjuka som de påstår så bevisar de inget annat än människors bristande empati. För vi ger inte om tiggarna inte är tillräckligt jävla gravida eller halta eller blinda eller lidande. Det är som att det blir en tävling, vem förtjänar min tia mest genom att lida så mycket som möjligt? Vem blir tacksammast?

Jag håller egentligen med dig, men samtidigt har jag viss förståelse för "gradering" av behov: jag har det inte gott ställt. Nä, jag är inte fattig som en rumänsk tiggare, men 10-20kr till en tiggare känns faktiskt i min ekonomi. Framförallt om det är varje gång jag handlar, utanför varenda affär jag har ärende till... Jag ger ändå, för väldigt mycket i min budget handlar egentligen om lyxkonsumtion (jag snålar på rätt mycket i vardagen för att ha råd med min hund, tex), men de pengar jag ger, de är faktiskt viktiga för mig med. Även fast jag har hund och bil, och bor i hus. På så vis ger det mig lite ångest, vem jag ger till. För jag kan inte ge till y om jag ger till x... Rent teoretiskt, om det sitter en "lurendrejare" utanför Jula och en "genuin" tiggare utanför ÖoB, och jag bara ger en av dem mina pengar? Då spelar det roll för mig att jag gett till "rätt" tiggare.

Men jag har kommit fram till att så kan jag inte tänka. Det enda jag vet, är att jag har en medmänniska framför mig som tigger. Jag kan aldrig rangordna olika individer efter vem som har störst/bäst behov av mina pengar! Det enda jag kan göra, är att ge eller låta bli - till den människa jag har framför mig. Men jag förstår faktiskt de som våndas över att välja "rätt" tiggare, och inte vill skänka till någon som kanske har det mindre dåligt ställt än någon annan. Jag tycker inte att de tänker rätt, men jag har förståelse för det.

(Jag har förövrigt upptäckt en ful tendens hos mig själv att sympatisera mer med tiggande kvinnor, och vara lite extra misstänksam mot tiggande män... Så jag kan - om jag nu skulle behöva någon personlig vinning - se pengarna jag skänkt hittills som en avgift för en viktigt utbildning, där jag lärt mig saker jag behöver jobba på hos mig själv. :meh:)

Så du ger till alla, grattis att ha sådan bra lön

Jag ger inte till någon då jag inte tycker det är rätt sätt, jag ser detta som trafficking och att tiggeri även ska förbjudas

Det finns i min mening andra mer prioriterade saker att skänka pengar till som inte har en lika enkel lösning som detta

Jag ger inte till någon då jag inte tycker det är rätt sätt, jag ser detta som trafficking och att tiggeri även ska förbjudas

Det finns i min mening andra mer prioriterade saker att skänka pengar till som inte har en lika enkel lösning som detta

Enkel lösning!? Vad för enkel lösning? Ett förbud, så vi slipper se eländet? Vad löser det?

Jag ger till tiggare när jag har råd, jag erkänner att jag inprincip enbart ger till kvinnor. För jag tänker att en kvinna nästan alltid är mer utsatt än en man i samma situation, och för att det är just en tjej som sitter utanför vårat Ica. Jag diskriminerar inte på samma sätt när jag köper faktum.

Jag tycker också att det är superviktigt att frågan hur de här människorna behandlas i sina hemländer lyfts på EU-nivå. Fast det hjälper ju inte de som är här idag.

Ska jag vara ärlig tror jag inte att de tiggare vi har räcker för att det ska bli någon riktig kraft i politiken. Jag tror att de behöver bli typ 10 gånger så många innan deras situation kommer att diskuteras med någon sorts allvar.

Skönt att vissa sitter på enkla lösningar på århundraden med diskriminering och orättvisor.

Konstigt bara att du stämmer in i stigmatiseringen av tiggare samtidigt. Det förstärker diskrimineringen.

Men jag är nyfiken, vad är den enkla lösningen?

Enkel lösning!? Vad för enkel lösning? Ett förbud, så vi slipper se eländet? Vad löser det?

Oj vad hemskt om de hamnar i ett svenskt häkte... Varmt, mat, tak över huvudet... Jo det måste va MKT sämre att förbjuda tiggeriet än att de sitter å fryser arslet av sej utanför varenda matbutik/tunnelbanestation/McD eller whatever...

Om prostitution är olagligt (okej att vara hora är inte olagligt bara att köpa sex) så ska även tiggeri vara förbjudet (och vice versa... Är tiggeri lagligt ska även sälja sex (och då köpa) vara lagligt... Bägge handlar om att "de kan va organiserat och då dåligt" men det kan också vara "frivilligt" och bättre än vad annars som finns att erbjuda...
Så ni som ger pengar till nån som inte gör nåt - grattis ! om det ger er bättre självkänsla och en "klapp på axeln" (och att ni minsann har EMPATI :yuck:, för det saknar ju självklart vi som inte ger pengar :banghead: ) så är det helt ok (jodå det är ERA pengar å ni får göra vad ni vill med de)
Men nej jag skulle ALDRIG ge dem pengar.

Oj vad hemskt om de hamnar i ett svenskt häkte... Varmt, mat, tak över huvudet... Jo det måste va MKT sämre att förbjuda tiggeriet än att de sitter å fryser arslet av sej utanför varenda matbutik/tunnelbanestation/McD eller whatever...

Om prostitution är olagligt (okej att vara hora är inte olagligt bara att köpa sex) så ska även tiggeri vara förbjudet (och vice versa... Är tiggeri lagligt ska även sälja sex (och då köpa) vara lagligt... Bägge handlar om att "de kan va organiserat och då dåligt" men det kan också vara "frivilligt" och bättre än vad annars som finns att erbjuda...
Så ni som ger pengar till nån som inte gör nåt - grattis ! om det ger er bättre självkänsla och en "klapp på axeln" (och att ni minsann har EMPATI :yuck:, för det saknar ju självklart vi som inte ger pengar :banghead: ) så är det helt ok (jodå det är ERA pengar å ni får göra vad ni vill med de)
Men nej jag skulle ALDRIG ge dem pengar.

Noll personer har påstått det du framför och försöker bemöta. Slag i luften.

Så du anser att den svenska kriminalvården ska ta hand om EUs romska befolkning, och att det är en enkel och bra lösning? Jag har aldrig hört den förut. Om inte besöket i Sverige ger överskott får vi nog dessutom se att vi tar hand om hela familjer inom kriminalvården. Låter väldigt konstigt.

Tiggare, fattiga och framförallt romer hjälps exakt noll av ett förbud, istället hamnar de i ett än mer undanträngt läge. Det är att flytta runt problemen med fattigdomen. Vi har fler tiggare här nu, bland annat för att det införts förbud i andra länder.

Att jämställa prostitution och tiggeri (vilket för övrigt ganska ofta förekommer i par, därför att det handlar om utnyttjande av extremt utsatta människor) och ladda ned diskussionen på sandlådenivå. Tja tråkigt.

För min del är jag inte lika övertygad som du, om att det vore en bra idé att fylla redan överfulla svenska häkten med just tiggare.
Om prostitution är olagligt (okej att vara hora är inte olagligt bara att köpa sex) så ska även tiggeri vara förbjudet
Att förbjuda någon som sitter avundsdjupt i skiten att be om hjälp måste vara något av det mest människofientliga man kan göra. Om man har en hyfsat vid världsbild och har sett litet olika dimensioner av elände utanför sveriges gränser så tror jag inte man kommer på den idén.
Även om det kanske verkar osannolikt och konstigt för dig så finns det faktiskt folk som hjälper andra just för att hjälpa, inte för att boosta självkänsla. Faktiskt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka