Tiggare igen

Tiggeri fungerar som all annan mänsklig verksamhet, fungerar efter samma lagar,
Är det attraktivt att ha en butikslokal vid ett visst läge så stiger priset på den lokalen. Samma sak gäller med en attraktiv plats för tiggare. Den som har tyngst vägande skäl (och det handlar inte om mänskliga) får platsen.

Därför måste man inse att betydligt skummare element agerar i bakgrunden. Människor får betala dyrt för transporten upp hit, många får betala för platsen de sitter på . Tiggarna själva är alltid de som får utstå spott och spe. Det är "små" människor som är tvingade att hitta livsuppehållande inkomster.

När man för några år sedan upptäckte att Sverige var en lönande marknad så kom man hit i allt större skaror.
Vi har nu fler tiggare ute i våra småstäder än vad man har i våra grannländer.
Men som undersökningar visar så falnar empatin i förhållande till mängden tiggare. Det skänks inte lika frekvent längre.
Om inga regeländringar görs så kommer vi i framtiden ha så många tiggare här som vår empati medger, dvs så länge det är lönsamt att komma så kommer man.

Jag har sagt det förut, säger det igen. Den enda hållbara lösningen är att tvinga deras hemländer att agera. Detta genom att strypa de generella EU bidragen till dessa länder och bara använda riktade stöd så att folken i dessa länder får samma villkor o möjligheter. Att exempelvis den stora gruppen Romer får samma rätt till sjukvård och utbildning.

Jag ger inte. Jag ger till Läkare utan gränser och Amnesty för tillfället. Tidigare gav jag til SOS barnbyar.
Men min förälder ger ett par av dem jobb på sin gård då och då. De får 3-400 kr /dag beroende på vad som skall göras, en dusch och mat.
De vill ha jobb och inte tigga, men har också insett att det inte finns jobb att få i Sverige. Helst vill de flytta hit men när de inte kan komma som arbetsinvandrare så är det näst bästa att tigga här.
Det kanske blir en öppning och då kan de få uppehållstillstånd och ta hit sin familj.

De är här ett par veckor och sedan åker han och hans fru hem till sin familj ett par veckor.
Då har de fått ihop lika mycket som om de hade stannat i Rumänien hela tiden. Hemresan kostar inte så mycket eftersom de är många som samåker.
När de kommer tillbaka till Sverige så ringer de min förälder för att informera om att denne hittar något jobb till dem, så är de tillgängliga.

Det här är inte romer utan vanliga rumäner.

Vi engagerade oss lite extra i somras i den bulgariska kvinnan som satt utanför Ica i vår lilla by. Det blev liksom så påtagligt...i storstaden där de är många är det kanske lättare att bara gå förbi, men i vår lilla håla där alla känner alla... :o
Här satt då samma kvinna varje dag i alla väder. Jag började hälsa på henne då jag kom för att handla, gav henne alltid en slant. Mitt lillbarn brukade springa fram till henne (kul med en vuxen som sitter på marken!) och så började vi prata, först med gester, sen med hjälp av Google Översätt. Fick veta att hon hyrde ett rum i ett hus med ett tiotal andra romer, där bodde hon med sina tre barn. På dagarna åkte alla ut och tiggde på olika håll utom en som passade alla barn.
På ett vis var det alltså organiserat, dvs att de var flera som hjälptes åt och att en av dem ägde en gammal bil som han körde de andra i mot betalning. Några av dem hade även kommit hit från Bulgarien tillsammans.
Som EU-migranter får de stanna tre månader i Sverige, sedan måste de återvända till hemlandet och stanna där minst en månad innan de får återvända för en ny tremånadersperiod. För denna kvinna var största problemet hur hon skulle få ihop pengar till resan, vars datum närmade sig.
Jag fick reda på att fler engagerat sig och pratat med henne, och en facebookgrupp startades. Glädjande nog var det rätt många som ville vara med att hjälpa. Bla samlade vi ihop kläder till barnen, saker de kunde behöva till resan, en mobiltelefon mm. En av oss åkte hem till henne med grejorna, och fick på det viset se hur hon bodde och att det hon sagt dittills var helt sant.

Sen åkte de iväg till en oviss tid i sitt hemland...inte till byn de kom ifrån, då hon inget hade kvar där, utan till en stad där hon aldrig varit. Sedan har vi inte sett henne...kanske hade hon ingen möjlighet att återvända till Sverige, kanske hamnade de någon annanstans.
En ny kvinna har tagit hennes plats utanför Ica.

I vilket fall har jag och de andra lärt oss massor om dessa människors villkor. De kommer ofta från de allra fattigaste skikten och kan inte läsa eller skriva. Många drivs av en önskan om ett bättre liv för sina barn.
För 'vår' kvinna var den allra högsta dagdrömmen att få ett riktigt städjobb här i Sverige och kunna hyra en liten stuga med två rum för sig och barnen, och att de skulle få gå i skolan här.
Att tigga gav henne mellan 50 och 200 kr/dag, vilket hon tyckte var helt ok, mycket mycket bättre än livet de lämnat i Bulgarien.

Jag vill uppmana alla som känner minsta intresse att sätta sig ner och prata lite med dem! Man kommer rätt långt med papper, penna och en mobil med Google Översätt.
Och det kan göra oss svenskar gott att sitta ner på trottoaren en stund och känna hur det känns.

Finns det någon seriös organisation med ett 90-konto som försöker hjälpa det fåtal som verkligen behöver hjälp?

Här i Örebro så har jag sett tiggare sittandes på backen med ett par kryckor liggande över benen och en bit kartong där det stått "behöver pengar till operation/medicin", samma tiggare reste sig ett par timmar senare upp och gick iväg utan att ta stöd av kryckorna till en svenskskyltad Audi av nyare modell.
Antal ören den personen får i stöd av mig... exakt noll.

På samma ställe har jag sett en tjej sitta, hon var dock mer intresserad av att fippla med sin Iphone av senaste snitt.
Antal ören den personen får i stöd av mig... exakt noll.

Verkar mestadels vara rena "ligor" som huserar här i stan.

Den slutsatsen dragit är EXAKT tvärtom mot vad polis, socialtjänst och frivilligorganisationer anser. Jag undrar vad man får ut av hålla på som du,

Klart det finns både det ena och de andra även bland tiggare, så ser ju samhället ut i övrigt....
Har sett tiggare även på andra platser, dock försvinner de snabbt/byts ut
Vi engagerade oss lite extra i somras i den bulgariska kvinnan som satt utanför Ica i vår lilla by. Det blev liksom så påtagligt...i storstaden där de är många är det kanske lättare att bara gå förbi, men i vår lilla håla där alla känner alla... :o
Här satt då samma kvinna varje dag i alla väder. Jag började hälsa på henne då jag kom för att handla, gav henne alltid en slant. Mitt lillbarn brukade springa fram till henne (kul med en vuxen som sitter på marken!) och så började vi prata, först med gester, sen med hjälp av Google Översätt. Fick veta att hon hyrde ett rum i ett hus med ett tiotal andra romer, där bodde hon med sina tre barn. På dagarna åkte alla ut och tiggde på olika håll utom en som passade alla barn.
På ett vis var det alltså organiserat, dvs att de var flera som hjälptes åt och att en av dem ägde en gammal bil som han körde de andra i mot betalning. Några av dem hade även kommit hit från Bulgarien tillsammans.
Som EU-migranter får de stanna tre månader i Sverige, sedan måste de återvända till hemlandet och stanna där minst en månad innan de får återvända för en ny tremånadersperiod. För denna kvinna var största problemet hur hon skulle få ihop pengar till resan, vars datum närmade sig.
Jag fick reda på att fler engagerat sig och pratat med henne, och en facebookgrupp startades. Glädjande nog var det rätt många som ville vara med att hjälpa. Bla samlade vi ihop kläder till barnen, saker de kunde behöva till resan, en mobiltelefon mm. En av oss åkte hem till henne med grejorna, och fick på det viset se hur hon bodde och att det hon sagt dittills var helt sant.

Sen åkte de iväg till en oviss tid i sitt hemland...inte till byn de kom ifrån, då hon inget hade kvar där, utan till en stad där hon aldrig varit. Sedan har vi inte sett henne...kanske hade hon ingen möjlighet att återvända till Sverige, kanske hamnade de någon annanstans.
En ny kvinna har tagit hennes plats utanför Ica.

I vilket fall har jag och de andra lärt oss massor om dessa människors villkor. De kommer ofta från de allra fattigaste skikten och kan inte läsa eller skriva. Många drivs av en önskan om ett bättre liv för sina barn.
För 'vår' kvinna var den allra högsta dagdrömmen att få ett riktigt städjobb här i Sverige och kunna hyra en liten stuga med två rum för sig och barnen, och att de skulle få gå i skolan här.
Att tigga gav henne mellan 50 och 200 kr/dag, vilket hon tyckte var helt ok, mycket mycket bättre än livet de lämnat i Bulgarien.

Jag vill uppmana alla som känner minsta intresse att sätta sig ner och prata lite med dem! Man kommer rätt långt med papper, penna och en mobil med Google Översätt.
Och det kan göra oss svenskar gott att sitta ner på trottoaren en stund och känna hur det känns.

Jag har ännu inte pratat med kvinnan vid "min" affär, men hon ler alltid när hon ser mig och vinkar när jag går ut :love:
Igår såg jag att någon gett henne ett paraply i regnet, det gläder mig! Tror knappast att hon ingår i någon organiserad liga.

Blir så himla trött på alla som har "hört" hur det är med romska tiggare! Likaså alla bilder som florerar på FB, ok, VET ni att de visar verkligheten eller är de iscensatta???

Oavsett vad denna kvinna har för bakgrund så blir jag glad över att kanske kunna hjälpa någon som har det svårt.... Inte minst när jag kånkar ut massor med mat:crazy:

Klart det finns både det ena och de andra även bland tiggare, så ser ju samhället ut i övrigt....
Har sett tiggare även på andra platser, dock försvinner de snabbt/byts ut

Jag har ännu inte pratat med kvinnan vid "min" affär, men hon ler alltid när hon ser mig och vinkar när jag går ut :love:
Igår såg jag att någon gett henne ett paraply i regnet, det gläder mig! Tror knappast att hon ingår i någon organiserad liga.

Blir så himla trött på alla som har "hört" hur det är med romska tiggare! Likaså alla bilder som florerar på FB, ok, VET ni att de visar verkligheten eller är de iscensatta???

Oavsett vad denna kvinna har för bakgrund så blir jag glad över att kanske kunna hjälpa någon som har det svårt.... Inte minst när jag kånkar ut massor med mat:crazy:
Det mesta är rent skitsnack. Omsättningen på en tiggare är för liten för att det ska intressera kriminella ligor.
De löser det betydligt enklare.
1. Man lånar ut (till ockerränta) pengar till resan.
2 Som man ordnar till överpris
3 Man tar beskyddarpengar av den och "garanterar" att de får sitta på angiven plats.

På det här vistet tar man in 50, 60% av vad tiggarna drar in och en "beskyddare kan ha mängder av tiggare runt om i Europa utan att själva tiggarverksamheten är organiserad.

Som alltid är det den lilla medellösa individen som står där med hundhuvudet.
Blir beskylld för allt mellan himmel och jord
och det enda man strävar efter är att ha till mat o boende därhemma.

Jag är säkert också en hemsk och dålig människa men jag ger inte till tiggare.
Jag inser att de är mycket sämre bemedlade än jag och att det är en desperation som driver dem.
Men jag vill inte att de ska sitta här och tigga.
Jag tycker, som LBB skrivit, att deras hemländer behöver tvingas till åtgärder och det sker inte genom att ge pengar här.

Och jo, jag har synpunkter på mobiltelefoner också.
Jag har en gammal men fungerande, billig mobiltelefon. De tiggare jag sett på senaste tiden har modeller som i Sverige marknadsförs med en "totalkostnad ca 12000kr".
12000kr är mycket pengar i mina ögon. I alla fall när det går att köpa en kontantkortstelefon för under 500kr (och det går, för det har jag gjort som inte anser mig ha behov av internet i telefonen).

Det finns andra välgörande ändamål jag hellre skänker pengar till, som Djurskyddsföreningen (jajamen, hellre katter än att ge ännu mer pengar än jag redan gör till andra människor).

Det är ju det som är det svåra i den här frågan.

1 vi vet att de lever under mycket svåra förhållanden.
2 det dövar vårt samvete och hjälper individen när vi skänker pengar till en tiggare.
3 och det hela resulterar i att fler kommer upp hit
4 Viljan att skänka minskar och förmågan att se förbi dem ökar när antalet tiggare ökar

Ett Djävulens kretslopp

Det är ju det som är det svåra i den här frågan.

2 det dövar vårt samvete och hjälper individen när vi skänker pengar till en tiggare.
4 Viljan att skänka minskar och förmågan att se förbi dem ökar när antalet tiggare ökar

Ett Djävulens kretslopp

Till skillnad mot:

2 det hjälper inte individen när vi inte skänker pengar till en tiggare.

Jag ser nog ditt scenario som lite, lite mindre av djävulens kretslopp. Att lösningen på problemet inte utgörs av att vi ska ge pengar till tiggare är de flesta både givare och icke-givare överens om.

Till skillnad mot:

2 det hjälper inte individen när vi inte skänker pengar till en tiggare.

Jag ser nog ditt scenario som lite, lite mindre av djävulens kretslopp. Att lösningen på problemet inte utgörs av att vi ska ge pengar till tiggare är de flesta både givare och icke-givare överens om.
Nja du är nog ute och cyklar nu.
eftersom om man följer vad du säger
2 det hjälper inte individen när vi inte skänker pengar till en tiggare.Slutsats, vi ska inte skänka
Så blir inte resultatet
eller hur?

Nu säger jag inte att vi inte ska skänka, det är ett beslut var och en av oss måste ta själv.
Jag bara pekar på två självklarheter.
1. Finner man att det lönar sig att komma så kommer man och man kommer fler än vid den förra resan eftersom den lönade sig.
2 Incitamentet att ge (ex empati, dåligt samvete) minskar i takt med att antalet tiggare ökar i Sverige, man anpassar sig och går till slut bara förbi.

Jag skänker, inte till individer utan till organisationer som är verksamma i Rumänien.
Men det är mitt val och står bara för mig. Du och alla andra får göra ert val.

Som jag ser det finns det åtminstone tre allvarliga tiggarproblem:

1 En tiggare i Sjöbo polisanmäldes för att ha stulit en ipad. I själva verket hade hon fått den av en man som stulit den från sin sons dagis - och sedan polisanmält henne!

2 En politiker i Göteborg pekade ut en tiggare som skulle ha rånat henne på 7000 kr och en ipad. Alltihop var bluff.

3 En butikschef på Hemköp i Göteborg hällde vatten på en tiggare som satt utanför affären.

Framförallt när det gäller punkt 3 så kan jag inte komma på några värre sätt att ta ifrån en utsatt medmänniska hennes människovärde.

Jag tycker att det finns en massa saker som är upprörande med tiggeriet, t ex att tiggarna på vissa ställen måste betala en "boss" för att få en bra plats att sitta på, att det skräpas ner och bajsas och kissas där de ha läger och att det inte är orimligt att vissa (men INTE ALLA) kanske drygar ut kassan på andra sätt än att tigga.

Men samtidigt sitter människorna här och behöver pengarna så förtvivlat. Och då tycker jag att det är rätt arrogant och uppfostrande att t ex köpa mat åt dem i stället för att ge just pengar. Det är en sak om man har t ex en extra jacka att ge bort. Men det är rätt fult att underkänna människors förmåga att göra sina egna val.

Jag tycker att antingen ger man pengar direkt, och är medveten om avigsidorna och gillar läget. Eller så kan man låta bli att ge, eller så kan man ge pengar till någon organisation som hjälper till här eller i Rumänien (Landsbygdsbo som redan ger kanske kan tipsa om vilka som verkar seriösa?). Men att resonera att man inte vill ge just pengar för att man underkänner personens omdöme ger mig obehagskänslor och för tankarna till förra sekelskiftets "välgörenhetstanter".

För min del skulle drömmen vara om man kunde vifta med ett trollspö så att Rumänien plötsligt började ta ansvar för sina invånare, då skulle jag inte ge en spänn och så skulle alla åka hem igen och det skulle vara frid och fröjd. Men det lär ju inte hända. Det har bara gått drygt två decennier sedan Rumänien blev fritt och vi fick kännedom om barnen som bodde i kloakerna och de fruktansvärda barnhemmen. Det har ju knappast hunnit bli ett rikt och fungerande land på den korta tiden. Så jag ger en slant ibland.

@svea Vad sägs om att läsa på lite:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/myter-om-tiggare_3494176.svd?sidan=1

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=5834477

http://www.allehanda.se/angermanlan...n-om-tiggarligor-inget-tyder-pa-att-det-ar-sa

http://www.metro.se/nyheter/ligor-bakom-tiggarna-en-myt/EVHnbx!zfXy5GuYxf3o/

På vilka sätt menar du att de "kanske" drygar ut kassan? Varför denna spekulation? Är det jättehemskt att de måste bajsa nånstans? De flesta av tiggarna har ingenting i sitt hemland, de är desperata och du tycker att deras bajs är ett problem? Problemet är väk isf att Sverige inte tar bättre hand om dem eller ens tar hand om deras bajs.

@Gimlan
Jag tycker att Sveas post är bra. Bilden av tiggandet i Sverige är inte enkel. DN hade nyligen några bra reportage på temat, här är det första: http://www.dn.se/sthlm/sa-tvingar-de-tiggarna-att-betala/

Själv ger jag ändå, ungefär med samma resonemang som Svea. Mig stör det inte om varje tiggare inte är ensam mor från Rumänien som ger varenda intjänad krona till sina barn därhemma. Fattigdom och desperation förädlar inte människor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka