Tiggare igen

Fast en tiggare verkar snarare tjäna 20,000+ kr netto per månad om de tigger 80 timmar per vecka. SR gjorde en liten undersökning där de observerade hur ofta ett tiotal olika tiggare fick pengar och frågade personer som gav pengar hur mycket de hade gett. De kom fram till en timlön på 80 kr vilket blir ca 27,500 per månad om man jobbar 80 timmars veckor. Den timlönen som SR kom fram till verkar ligga mitt emellan olika tidigare uppskattningar av polisen.

Jag har läst uppgiften att en bra dag kan man få ihop strax över 100 kr. En dålig dag nästan ingenting.

Det blir ibland lite lustigt när Svenskar resonerar utifrån sig själva och egna värderingar i sin bedömning om människor från andra länder.

Det blir ännu lustigare när man förutsätter att andra människor är dumma, elaka och gör saker som verkar skitjobbiga för nästan inga pengar alls när de egentligen har ett smörgåsbord av möjligheter att välja från.

Det de vill ha är jobb. Helst på hemmaplan med drägliga villkor. Men viktigast är att deras barn får bättre möjligheter än de själva, det är genomgående i de intervjuer jag läst. Och att tigga här ger bättre möjligheter än jobb på hemmaplan.

Det blir ännu lustigare när man förutsätter att andra människor är dumma, elaka och gör saker som verkar skitjobbiga för nästan inga pengar alls när de egentligen har ett smörgåsbord av möjligheter att välja från.

Det de vill ha är jobb. Helst på hemmaplan med drägliga villkor. Men viktigast är att deras barn får bättre möjligheter än de själva, det är genomgående i de intervjuer jag läst. Och att tigga här ger bättre möjligheter än jobb på hemmaplan.

Nu behöver man nödvändigtvis inte anse att människor som inte vill arbeta - annat än möjligen utifrån individuella specifika krav - är dumma/elaka/etc även om det stämmer på en del.

Om du menar att jag utgår från något så kan jag meddela att jag inte utgår jag från en synvinkel.
Jag ser hela paletten, där även färgen svart finns med, och det finns absolut ingen anledning att förneka den och hur den påverkar både paletten i övrigt eller resultatet på färgduken.

Jag ger typ aldrig ( jo en gång ett kvitto på pantflaskor) dels för att jag aldrig har kontanter o dels för jag tycker det är jävligt jobbigt när det sitter folk utanför var o varannan affär o ler o säger hej ...Visst är det jobbigt för dom också men jag orkar inte känna mig påtvingad att ge varke gång jag ser en tiggare
Jag ger till organisationer av olika slag och hoppas slippa låta folk lägga ett hundhuvud på mig för det
Jag hjälper då o då folk som har det jobbigt i perioder med både mat o pengar o lån , och jag tycker personligen att jag har rätt att göra o tycka som jag vill

Uppenbarligen är polisväsendet inte helt homogent i frågan: http://www.expressen.se/kvallsposten/polisen-sanningen-om-tiggarna-i-malmo/
Den stora ökningen av tiggare, utan hänsyn tagen till ursprung, innebär en påtaglig ökning av stölder, bedrägerier, skadegörelse och nedskräpning.
Med risk att framstå som oresonlig, det tror jag faktiskt inte på. Jag tror att du stödjer dig på anekdotisk bevisning och hörsägen, snarare än på någon form av sammanställd helhetsbild som styrker en påtaglig ökning av de brott du nämner.

Jag antar att du hade den artikeln sparad bland favoriterna.

FAKTAGRANSKNING
Michael Anefur kommenterar uppgifterna i Skövde Nyheters artikel:

1) "Det finns minst lika många ligor och organiserade grupper som det finns tiggare som åkt på eget initiativ."
FALSKT! Det finns inga ligor. Det har inte lyckats komma till bevis någon gång. Detsamma säger alla som jobbar närmast de här människorna. Det ger för lite pengar. Stockholms stadsmission beräknar att man får 70 kronor om dagen. Det är inga summor.

2) "Kriminella hyr in barn och låter dem tigga för att det ger mer pengar."
FALSKT! Det finns inga tiggande barn i Sverige. Man har inte barnen med sig, de stannar i Rumänien med mor- eller farföräldrarna. Så det har vi inte sett något.

3) "Någon tar alla pengar och gör stora vinster."
FALSKT! Det är falskt. Men även om någon tog alla pengar skulle det inte vara några stora vinster.

4) "Tiggarna bekostar sällan resan hit själva."
NJA! Resa hit gör man oftast antingen i en buss som kostar 7-800 kronor, eller i en gemensam bil. Och det är inte klart att alla har de pengarna, så några får låna det, eller att byn hjälps åt. Men det är ingen liga som transporterar människor.

Källa: Michael Anefur, regeringens förre hemlöshetssamordnare

http://www.metro.se/nyheter/nej-tiggarna-styrs-inte-av-kriminella-ligor/EVHnhB!R8zdmiAt7b1g/

Tack @Sleepy!

KL: Det finns en kvinna utanför mitt Hemköp som jag skulle vilja hjälpa mer än jag gör. Hon får en slant varje gång jag ser henne, om jag har kontanter med mig. Igår fick hon vantar.
Om jag vill hjälpa henne mer beständigt; vad gör jag då?

Jag inser ju att jag inte kan hjälpa alla, men detsamma gäller ju fattiga barn i värden. Där har jag två fadderbarn jag hjälper. Om jag nu ska hjälpa denna kvinna bäst; hur gör jag? Hon pratar varken svenska eller engelska, så att fråga henne är svårt.
Konkreta tips mottages tacksamt.

@martha Naturligtvis är det upp till var och en att avgöra om man vill skänka pengar eller inte, vilka personer eller organisationer man i så fall vill skänka till och hur mycket man då känner att man kan avvara. Det är givet.

Det som är viktigt är att vi alla inser att de här människorna lever under så bedrövliga förhållanden i sina hemländer att de inte ser något bättre alternativ. De är så hårt diskriminerade sedan så lång tid att när EU tillsammans avsätter enorma summor till Rumänien för att hjälpa till att förbättra deras livsförhållanden, så tar ledningen av landet inte ut mer än en bråkdel av pengarna, för att de inte prioriterar romerna - och en del av pengarna hamnar i fel händer pga den korruption som förekommer i landet etc.

Det görs kraftfulla insatser från många håll, både från Sverige och EU, för att få Rumänien att ta sitt ansvar, men det är inte gjort i en handvändning. Under tiden svälter de här människorna.

Lika gärna som vi kan göra insamlingar till människor här på Buke som hamnat i kläm, eller skänka mat och kläder till människor som har det jobbigt på olika Facebookgrupper, lika gärna som forskarna i USA kan starta crowdsourcing för att snabbt få in pengar till utveckling av Ebola-vaccin, eller vi kan bistå Läkare utan gränser i deras kamp etc etc så måste det vara ok för den som är utstött i sitt eget land att be om hjälp från annat håll.

Jag har läst uppgiften att en bra dag kan man få ihop strax över 100 kr. En dålig dag nästan ingenting.

Delar din uppfattning där, 50-100 kr per dag är den uppgift jag oftast sett i reportage i tidningar och tv.

Jag har också sett dessa siffror massvis med gånger. Men de verkar alltid komma ifrån tiggare själva eller hjälporganisationer (som nästan säkert baserar sina siffror på vad tiggarna själva uppger). Uppskattningar som inte baseras på föregående verkar alltid bli väldigt mycket högre.

Jag antar att du hade den artikeln sparad bland favoriterna.

FAKTAGRANSKNING
Michael Anefur kommenterar uppgifterna i Skövde Nyheters artikel:

1) "Det finns minst lika många ligor och organiserade grupper som det finns tiggare som åkt på eget initiativ."
FALSKT!
Det finns inga ligor. Det har inte lyckats komma till bevis någon gång. Detsamma säger alla som jobbar närmast de här människorna. Det ger för lite pengar. Stockholms stadsmission beräknar att man får 70 kronor om dagen. Det är inga summor.

2) "Kriminella hyr in barn och låter dem tigga för att det ger mer pengar."
FALSKT!
Det finns inga tiggande barn i Sverige. Man har inte barnen med sig, de stannar i Rumänien med mor- eller farföräldrarna. Så det har vi inte sett något.

3) "Någon tar alla pengar och gör stora vinster."
FALSKT!
Det är falskt. Men även om någon tog alla pengar skulle det inte vara några stora vinster.

4) "Tiggarna bekostar sällan resan hit själva."
NJA!
Resa hit gör man oftast antingen i en buss som kostar 7-800 kronor, eller i en gemensam bil. Och det är inte klart att alla har de pengarna, så några får låna det, eller att byn hjälps åt. Men det är ingen liga som transporterar människor.

Källa: Michael Anefur, regeringens förre hemlöshetssamordnare

http://www.metro.se/nyheter/nej-tiggarna-styrs-inte-av-kriminella-ligor/EVHnhB!R8zdmiAt7b1g/

Favorit? Läste du inte vad jag skrev eller är du bara nonchalant?

För övrigt skakar jag givetvis bara på huvudet åt det du skriver.
Jag litar betydligt mer på mina källor som i första hand består av människor runt om i Sverige som på olika sätt samt helt eller delvis kommer i kontakt/arbetar med problemet - än dig och dina källor.

Du är fri att tro dig veta precis vad och hur mycket du vill, men du är inte den ende med den rättigheten.

Förra gången gjorde jag en noggrann analys av både första inlägget o ditt förtydligande det dög ju ändå inte!

Ja eftersom du brister i din läsförståelse och när jag förklarar står du fortfarande fast vid din första uppfattning.

Av vilken anledning ska jag ödsla mer tid på dig när det gäller samma sorts problematik?
Ingen.

Favorit? Läste du inte vad jag skrev eller är du bara nonchalant?

För övrigt skakar jag givetvis bara på huvudet åt det du skriver.
Jag litar betydligt mer på mina källor som i första hand består av människor runt om i Sverige som på olika sätt samt helt eller delvis kommer i kontakt/arbetar med problemet - än dig och dina källor.

Du är fri att tro dig veta precis vad och hur mycket du vill, men du är inte den ende med den rättigheten.

Nej, du är fri att tro på det du vill också. Och litar man bara på källor som instämmer i vad man bestämt är rätt, kan man ju lura sig själv långt upp på läktaren. Det är en typisk egenskap hos SDväljare till exempel.

Kan man inte bara komma överens om att en hel del är organiserade ligor som utnyttjar fattiga människor ? Och att dom fattiga inte får del av det dom tigger ihop ..det finns ju ligor som blivit avslöjade så det är ju inte så konstigt att vi i Sverige som inte ens är vana med tiggeri tror på det ..jag tror som @Ramona att det är till stor del ligor som kommer hit o kör ut folk till sina platser och varför springer en 18åring omkring omkring med 53 000 i behån som är andras tiggarpengar ? Såklart det är organiserat. Och varför ska dom luras ? Varför är dom halta o lytta när dom inte är det ? Sen kan jag förstå att dom kanske inte vill ha mat , för dom kanske nyss har ätit eller är allergiska el nåt , i såfall kan man ge mat som kan sparas eller tillagas senare

Jag skulle lätt kunna skänka pengar varje månad till nån organisation i Rumänien/Bulgarien eller whatever som hjälper de som behöver , men inte till några hemska maffioser ...och såklart vågar inte tiggarna säga annat för vad händer om dom skvallrar och att tjäna 50 -100 kr om dagen i Sverige för folk som måste äta o leva oavsett ät ju bara lögner, det fattar väl vemsomhelst
Tycker många är väldigt naiva som tror på allt ...

Kan man inte bara komma överens om att en hel del är organiserade ligor som utnyttjar fattiga människor ? Och att dom fattiga inte får del av det dom tigger ihop ..det finns ju ligor som blivit avslöjade så det är ju inte så konstigt att vi i Sverige som inte ens är vana med tiggeri tror på det ..jag tror som @Ramona att det är till stor del ligor som kommer hit o kör ut folk till sina platser och varför springer en 18åring omkring omkring med 53 000 i behån som är andras tiggarpengar ? Såklart det är organiserat. Och varför ska dom luras ? Varför är dom halta o lytta när dom inte är det ? Sen kan jag förstå att dom kanske inte vill ha mat , för dom kanske nyss har ätit eller är allergiska el nåt , i såfall kan man ge mat som kan sparas eller tillagas senare

Jag skulle lätt kunna skänka pengar varje månad till nån organisation i Rumänien/Bulgarien eller whatever som hjälper de som behöver , men inte till några hemska maffioser ...och såklart vågar inte tiggarna säga annat för vad händer om dom skvallrar och att tjäna 50 -100 kr om dagen i Sverige för folk som måste äta o leva oavsett ät ju bara lögner, det fattar väl vemsomhelst
Tycker många är väldigt naiva som tror på allt ...

Varför ska vi komma överens om något som i fall efter fall visar sig vara felaktigt?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka