Tiggare igen

Källa på det?

Självklart finns det.
Jag postade första bästa googlingsbara länk, det fanns gott om fler träffar, men de näsvisa svaren låter inte vänta på sig.

Vill man inte tro på detta så kan man använda logiskt tänk.
Vill man inte tänka logiskt så behöver man inte göra det heller.

Jag är inte ute efter att frälsa eller få människor att byta religion.

Självklart finns det.
Jag postade första bästa googlingsbara länk, det fanns gott om fler träffar, men de näsvisa svaren låter inte vänta på sig.

Vill man inte tro på detta så kan man använda logiskt tänk.
Vill man inte tänka logiskt så behöver man inte göra det heller.

Jag är inte ute efter att frälsa eller få människor att byta religion.

Och sedan finns det mängder av källor, som är ännu närmare problemet i praktiken (poliser och frivilligarbetare), som vittnar om en helt annorlunda verklighetsbild. Som är mycket logisk. Bilden är inte solklar och förmodligen finns det minst, viss sanning i båda bilderna. Det lutar dock superstarkt åt ena hållet om man väljer att läsa på lite. Logiken i ämnet är inte heller endimensionell. Den ena sanningen utesluter inte att den andra existerar i liten omfattning.

http://www.expressen.se/kvallsposten/polisen-sanningen-om-tiggarna-i-malmo/
http://www.stadsmissionen.se/Social...v-Social-verksamhet/Vart-att-veta-om-tiggeri/
http://www.metro.se/nyheter/nej-tiggarna-styrs-inte-av-kriminella-ligor/EVHnhB!R8zdmiAt7b1g/
http://expo.se/2014/sa-ljuger-sd-om-tiggarna_6512.html
http://www.lidkopingsnytt.nu/2014/08/09/debatt-organiserat-tiggeri-ar-en-myt/

Och sedan finns det mängder av källor, som är ännu närmare problemet i praktiken (poliser och frivilligarbetare), som vittnar om en helt annorlunda verklighetsbild. Som är mycket logisk. Bilden är inte solklar och förmodligen finns det minst, viss sanning i båda bilderna. Det lutar dock superstarkt åt ena hållet om man väljer att läsa på lite. Logiken i ämnet är inte heller endimensionell. Den ena sanningen utesluter inte att den andra existerar i liten omfattning.

http://www.expressen.se/kvallsposten/polisen-sanningen-om-tiggarna-i-malmo/
http://www.stadsmissionen.se/Social...v-Social-verksamhet/Vart-att-veta-om-tiggeri/
http://www.metro.se/nyheter/nej-tiggarna-styrs-inte-av-kriminella-ligor/EVHnhB!R8zdmiAt7b1g/
http://expo.se/2014/sa-ljuger-sd-om-tiggarna_6512.html
http://www.lidkopingsnytt.nu/2014/08/09/debatt-organiserat-tiggeri-ar-en-myt/

Om man väljer att läsa på lite - är du fräck eller dum?
Den där stilen behöver du inte köra på mig, du är av åsikten att jag är indoktrinerad av extremhögern och dåligt påläst. Vad är det som får dig att tro att jag inte har samma uppfattning om dig och vad är det som säger att du har rätt och jag har fel.

Kan du inte bara acceptera att vi är varandras motpoler och när du sitter och skakar på huvudet åt mig kan du utgå från att jag gör detsamma.

Du väljer dina sanningskällor, så väljer jag mina. Plus att jag adderar något jag förstått att du inte har tillgång till.
Men du har ju sanninsägarna i vänstermedia dvs vad som på Bukefalos tidigare beskrivits som "riktig media" så du kan sitta lugnt i båten.

Den där stilen behöver du inte köra på mig, du är av åsikten att jag är indoktrinerad av extremhögern och dåligt påläst. Vad är det som får dig att tro att jag inte har samma uppfattning om dig och vad är det som säger att du har rätt och jag har fel.

Kan du inte bara acceptera att vi är varandras motpoler och när du sitter och skakar på huvudet åt mig kan du utgå från att jag gör detsamma.

Du väljer dina sanningskällor, så väljer jag mina. Plus att jag adderar något jag förstått att du inte har tillgång till.
Men du har ju sanninsägarna i vänstermedia dvs vad som på Bukefalos tidigare beskrivits som "riktig media" så du kan sitta lugnt i båten.

Nu är källorna djupare än journalisten som skriver artiklarna. Därför blir min slutsats på det sätt den blir. Och ja, de som har ett starkt intresse av att stigmatisera andra folkgrupper än den svenska är inte några som jag sätter någon tillit alls till i berättandet i det här ämnet.

Med en samlad studie och läsning anser jag inte att man kan komma till någon annan slutsats än att organiserat tiggeri i formen av att någon utnyttjar människor och tar huvuddelen av inkomsterna, inte förekommer annat än i några enstaka perifera fall. Likaså anser jag att skattningen att man tjänar runt 70-100 kr om dagen verkar sannolik, det finns gott om källor nära verkligheten som bekräftar den summan.

Jag skakar på huvudet åt dina slutsatser och det material du "googlar" fram som bevis för "din" sanning. När det finns så gott om annat, mer objektivt material som visar annat.

Dåligt påläst - i så måtto att du sorterar bort de artiklar som är av hög kvalitet av journalister med hög integritet och hög grad av oberoende (beskylls som sk pk-media, eller vänstermedia) och övervärderar de som är direkta politiska partsinlagor från de med starka intressen av att stigmatisera tiggare. Det är inte riktigt samma sak som dåligt påläst.

Mest beklämd blir jag över det du uttryckte om att människor väljer tiggeriet framför ett smörgåsbord av bra jobbmöjligheter. Det är verkligen inte med sanningen överensstämmande.

För att kunna använda logiskt tänkande behöver man välgrundad fakta. Finns den?

Jag åberopar rätten att ifrågasätta.

Nej, det som behövs är lite grundkunskap om hur samhällen i olika länder skiljer sig åt.
Har du googlat?

Att människor från andra länder med helt annan kultur och uppväxtmiljö bidrar med negativa influenser i världens största skyddade verkstad (landet Sverige) är väl inte märkligt?

Tar vi bara vår syn på miljö, nedskräpning och sopsortering så kanske man kan lista ut att de tiggare som kommer hit inte nödvändigtvis letar upp en soptunna för att göra sig av med sitt skräp?
Har det undgått någon att kåkstäderna börjat växa fram i Sverige och att dessa är förknippade med totalt snusk där dess gäster inte lyfter ett finger för att ta hand om sina sopor.
Att man bara i Stockholmsområdet nyligen räknade upp till 60 provisoriska bostäder (?) ger en fingervisning om "ökad nedskräpning" - om man har en susning om hur det brukar se ut på dessa boplatser.
Är det någon som tror att tiggarna som sover i sina bilar slänger sina producerade sopor i soptunnor och inte ut genom rutan eller på parkeringen - tänk igen.

Detta händer och varför det händer är inte ett dugg märkligt. Logik.

Resonemanget går att applicera rakt över.

Det är lite som den uttryckta förvåningen över att de stackars asylinvandrare som kommer till Sverige slår och gifter bort sina barn, könsstympar etc.
Det är otroligt lustigt när sådant diskuteras och några vrålar efter källor. Det behövs givetvis inte, logik och känsla för sannolikhet räcker.

I Sverige var det länge sedan man var tvungen att välja den kriminella vägen för att överleva men många av dem som kommer hit är födda direkt in i det vilket förklarar varför de många gånger är så skickliga bedragare, oavsett om dem fejkar handikapp, gör sina bedrägerier i butiker etc
Tror någon att en yrkeskriminell tiggare kommer hit för att hoppas på ett jobb så han eller hon kan börja sitt nya liv?
Har ni någon uppfattning om hur ursvårt det är att rehabilitera en svensk yrkeskriminell och hur vanligt det är med återfall?
Det känns otroligt romantiserat att titta på tiggarna som fattiga rättskaffens stackare som inget annat önskar än utbildning och arbetet.

Är det någon som på allvar tänkte att den fria rörligheten bara skulle innebära smidigt semesterfirande och utbyte av lovande akademiker - inte att även skurkar skulle nyttja det förmånen?
Finns det kanske en tanke som håller fast vid att tiggare (barn och vuxna) omöjligt kan vara urskickliga yrkeskriminella som anser att naiva svenskar är som att stjäla från barn och OM man åker dit är det ungefär lika plågsamt som att gå på barnkalas?
Nej, tiggare är det bara synd om.

Med en samlad studie och läsning anser jag inte att man kan komma till någon annan slutsats än att organiserat tiggeri i formen av att någon utnyttjar människor och tar huvuddelen av inkomsterna, inte förekommer annat än i några enstaka perifera fall. .

Du sågar källor rakt av så länge de går emot den värlsbild du valt att måla upp.
En gång i tiden lade jag ner tid på dig, det gör jag inte längre och du fick info om när jag avslutade mitt engagemang.
Det gäller ekonomi och migration, jag postade flera länkar där författarna var både svenska och utländska välrenommerade tunga namn inom bl.a. nationalekonomi.
Du gafflade emot i vanlig ordning och författarna var inte tillräckligt kompetenta och sedan postade du några artiklar från Aftonbladet, Expo, Expressen (riktig media) och någon annan som jag tyvärr glömt för den var droppen.

Hur som, du får gärna tro att majoriteten av tiggarna inte är sammankopplade av brottslig organisation.
Men du måste ge dem att de är fantastisk skickliga organisatörer som så precis lyckas täcka upp så det generellt sitter exakt EN tiggare utanför varje litet ICA, Coop, Willys, köpcentrum osv.
De gånger det dyker upp fler tiggare på samma punkt och de börjar slåss så beror det inte på konkurrens om inmutningar utan gammal hederlig släktfejd de tagit med sig till Sverige.

Med tanke på att du är en av ett handfull nick som vräker ur sig flest främlingsfientliga /rasistiska inlägg så stämmer nog det här med extremhögern bra!

Utanför grinden vid "infarten" till vår gård är det en liten "plätt" med tak. Där under har några romska tiggare lagt en madrass och sover på natten när det är iskallt och regnigt. Nu har folk i huset kört iväg dom. Eftersom man måste passera dom när man går in till huset. Och anser att det känns "sunkigt" om man tex ska bjuda folk på middag och de måste gå förbi dessa. Dessutom skulle det vara en visning i huset och då ansåg mäklaren att de inte kunna vara där och störa idyllen. Typ de kanske inte skulle få 70 000 per kvm om det var så sunkig utsikt. Eller nåt.
Känns. Olustigt

Med tanke på att du är en av ett handfull nick som vräker ur sig flest främlingsfientliga /rasistiska inlägg så stämmer nog det här med extremhögern bra!

Jag vräker ur mig främlingsfientliga och rasistiska inlägg?

Ja, det förstår jag att du tolkat in med tanke på din tidigare uppvisade läsförståelse.

Nej, det som behövs är lite grundkunskap om hur samhällen i olika länder skiljer sig åt.
Har du googlat?
Nej, jag har inte googlat till mig lite grundkunskap om hur olika samhällen skiljer sig åt.
Mina erfarenheter är lite mer fördjupade och direkta i dessa samhällen, men ok. Jag må vara en idiot för att jag inte googlat fram min info.

Har ni någon uppfattning om hur ursvårt det är att rehabilitera en svensk yrkeskriminell och hur vanligt det är med återfall?
Ja. Jag har läst statistiken och studierna på vilka av våra människor som är farligast.
De finns by the way på Google, PubMed, Socialstyrelsen, kriminalvårdsverket mfl.

Sen vill jag bara inflika att TIGGERI inte är förbjudet eller kriminellt enligt svensk lag.

:)

*går och fyller på popcornskålen igen*

[/QUOTE]

Du sågar källor rakt av så länge de går emot den värlsbild du valt att måla upp.
En gång i tiden lade jag ner tid på dig, det gör jag inte längre och du fick info om när jag avslutade mitt engagemang.
Det gäller ekonomi och migration, jag postade flera länkar där författarna var både svenska och utländska välrenommerade tunga namn inom bl.a. nationalekonomi.
Du gafflade emot i vanlig ordning och författarna var inte tillräckligt kompetenta och sedan postade du några artiklar från Aftonbladet, Expo, Expressen (riktig media) och någon annan som jag tyvärr glömt för den var droppen.

Hur som, du får gärna tro att majoriteten av tiggarna inte är sammankopplade av brottslig organisation.
Men du måste ge dem att de är fantastisk skickliga organisatörer som så precis lyckas täcka upp så det generellt sitter exakt EN tiggare utanför varje litet ICA, Coop, Willys, köpcentrum osv.
De gånger det dyker upp fler tiggare på samma punkt och de börjar slåss så beror det inte på konkurrens om inmutningar utan gammal hederlig släktfejd de tagit med sig till Sverige.

Ingen påstår att det handlar om förvirrade människor som inte klarar att prata med varandra, organisera transporter och logistiken kring tiggandet. Därifrån är det mil och åter mil till att kalla det organiserad brottslighet där pengarna inte skulle gå till den fattiga, desperata människa som man ger dem till som vilken sekund som helst skulle acceptera en jobbmöjlighet med bra betalt.

I först stycket vet jag att både jag, @Blue och du postade en massa forskning i ämnet. Bland annat forskning som visar att migration och öppenhet är en ekonomisk framgångsfaktor, ni postade istället resultat från några starkt ifrågasatta forskare där kostnaderna översteg intäkterna. Om det har vi både olika åsikter och det finns många olika vinklar. Artiklar i nämnda media utan ytterligare bakgrund är av mindre värde. Men ändå av ett värde som befinner sig på en annan planet än de man kan finna på Avpixlat och andra dylika idiotsamlingar. Men visst, våra utgångspunkter och slutsatser skiljer sig åt på ett sätt så att jag tror att diskussionen är av mindre värde för att komma framåt.

Jag kommer ändå inte att låta dumheterna stå okommenterade när de dyker upp. Du får gärna göra likadant och ifrågasätta när jag gör det för enkelt.

Det är lite som den uttryckta förvåningen över att de stackars asylinvandrare som kommer till Sverige slår och gifter bort sina barn, könsstympar etc.
Det är otroligt lustigt när sådant diskuteras och några vrålar efter källor. Det behövs givetvis inte, logik och känsla för sannolikhet räcker.
Källa på det?

Så du tror att riksdag/regering/socialstyrelse och migrationsverket på riktigt sitter och beslutar om nya lagar med allvarlig påföljd utifrån vad de TROR utan att förvissa sig att de har fakta i bagaget?

*mumsums mums*

Källa på det?

Så du tror att riksdag/regering/socialstyrelse och migrationsverket på riktigt sitter och beslutar om nya lagar med allvarlig påföljd utifrån vad de TROR utan att förvissa sig att de har fakta i bagaget?

*mumsums mums*

Inte men det tar tid att göra utredningar och säkerställande rapporter.
Dessutom är det inte säkert att de finns övht utan måste beställas och för att det ska ske
krävs intresse.

Utöver detta är det inte ointressant att se hur andra länder agerar i liknande frågor och hur lång tid det tar innan beslut fattas - och vilka beslut som fattas.

Ett bra exempel är sjukförsäkringen som det fanns goda skäl att reformera tio år innan det verkligen hände och då var det akut.
Att det tog sådan tid berodde på att det var en laddad potatis som ingen av partierna ville peta på.
Frågan med tiggare, asyl- och migrationspolitik är troligen 1000 gånger mer laddat. Det är uppenbart. Så där är lättast att
titta på hur andra länder hanterar frågorna och fundera över vilket land eller vilka länder som ska vara normsättande.

@No1

Men Sverige ÄR ju normsättande!

Eller, med tanke på att du tydligt frågade om jag visste hur svårt det är att rehabilitera SVENSKA fångar till god samhällsfunktion igen, så tolkar jag det som att du menar att de Svenska fångarna är mer svårrehabiliterade än utländskättade?

Men då är det ju goda nyheter för tiggarna! De kan rehabiliteras snabbare efter sina domar för nedskräpning än vad Svenskarna kan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka