Tiggare igen

Tiggeri har alltid förekommit, kommer alltid att förekomma.
Att vi inte haft tiggare på gatorna för än de senaste åren beror bara på att först nu har vår del av världen kunnat exploateras. Pga ändrade pass o transferlagar.

problemet är, att betraktar man det svenska samhället utifrån så verkar det finnas mycket jobb här. Men i verkligheten har Sverige en av de lägsta andelarna per capita i världen, andelen av arbetskraften som kan utföras av oskolad personal.

Det betyder att de Romer som kommer hit inte har någon annan möjlighet att försörja sig än tiggeri och kriminalitet.

Att ett ökat tiggeri betyder att folk i allmänhet blir allt mer förhärdade och skänker allt mindre gör tiggandet till en allt sämre affär för dessa Romer .
Följden av detta är nog uppenbar för de flesta som realistiskt ser på situationen. Allt fler av dem tvingas in i olika former av kriminalitet för att överhuvudtaget överleva.
Det vi uppnår genom humana åtgärder som boende, mat, sjukvård etc etc leder bara till 2 saker.
1. Naturligtvis hjälper vi enskilda individer till en drägligare tillvaro
2. Antalet som kommer nästa år för att söka utkomst ökar ytterligare

Vad det leder till?
Ja i det samhälle där jag handlar satt för 3 år sedan ca 5 tiggare.
Idag sitter där 10 till 15 stycken.
Jag tror inte folk skänker mer pengar, istället fördelas samma summa på 3 ggr så många.

Det enda som verkligen kan hjälpa dem är att på plats i Rumänien/Ungern/Bulgarien ge dem utbildning, sjukvård och hjälpa dem med bostäder o sanitära projekt.
Att här i Sverige erbjuda sjukvård, mat, kläder, skola och boende när man inte har det hemma leder av förståeliga skäl bara till att man flyttar mer permanent och i allt större grupper.

I en grannstad här har det tagits till en ny nivå nu, dom har blivit "affärsmän". Eftersom inte minderåriga får köpa cigaretter så har tiggarna utökat verksamheten och säljer cig till dubbla priset till ungdomarna och kunder saknas tydligen inte. Detta är tyvärr ingen skröna eller vandringssägen.

I en grannstad här har det tagits till en ny nivå nu, dom har blivit "affärsmän". Eftersom inte minderåriga får köpa cigaretter så har tiggarna utökat verksamheten och säljer cig till dubbla priset till ungdomarna och kunder saknas tydligen inte. Detta är tyvärr ingen skröna eller vandringssägen.

KÄLLA på det :cautious: :D :p

Jag antar att du hade den artikeln sparad bland favoriterna.

FAKTAGRANSKNING
Michael Anefur kommenterar uppgifterna i Skövde Nyheters artikel:

1) "Det finns minst lika många ligor och organiserade grupper som det finns tiggare som åkt på eget initiativ."
FALSKT!
Det finns inga ligor. Det har inte lyckats komma till bevis någon gång. Detsamma säger alla som jobbar närmast de här människorna. Det ger för lite pengar. Stockholms stadsmission beräknar att man får 70 kronor om dagen. Det är inga summor.

2) "Kriminella hyr in barn och låter dem tigga för att det ger mer pengar."
FALSKT!
Det finns inga tiggande barn i Sverige. Man har inte barnen med sig, de stannar i Rumänien med mor- eller farföräldrarna. Så det har vi inte sett något.

3) "Någon tar alla pengar och gör stora vinster."
FALSKT!
Det är falskt. Men även om någon tog alla pengar skulle det inte vara några stora vinster.

4) "Tiggarna bekostar sällan resan hit själva."
NJA!
Resa hit gör man oftast gen i en buss som kostar 7-800 kronor, eller i en gemensam bil. Och det är inte klart att alla har de pengarna, så några får låna det, eller att byn hjälps åt. Men det är ingen liga som transporterar människor.

Källa: Michael Anefur, regeringens förre hemlöshetssamordnare

http://www.metro.se/nyheter/nej-tiggarna-styrs-inte-av-kriminella-ligor/EVHnhB!R8zdmiAt7b1g/

Jag tänkte inte ge mig in i diskussionen men bara måste när du länkar till metro. Nu tänker inte jag lägga min energi på att googla om det finns liknande artiklar som denna fast ifrån en säker källa. För mig är det rätt känt att en artikel från metro är lika tillförlitlig som en uppgift på wikipedia.. Ska man ge sig in i diskussionen och tala om siffror får man komma med tillförlitliga källor, annars skit i det!

får man komma med tillförlitliga källor
För min del är källan mycket tydlig, men vi kan ta det en gång till:

Ett citat till, från källan:

"I sitt jobb har Anefur undersökt den vidspridda myten om att ligor tjänar pengar på organiserat tiggeri.

– Jag har pratat med alla som överhuvudtaget jobbar med den här gruppen av människor, tiggare. Det handlar om frivillighetsorganisationer, poliser, samordnare mot människohandel... Kort taget alla som är i närheten. Och jag har ställt frågan ett antal gånger om de ser någon tendens till brottslighet, om människorna utnyttjas eller om det står någon bakom som tar pengarna. Svaret har hittills varit nej.

Den organiseringen som kan uppfattas som en liga kan i själva verket vara det faktum att man lever tillsammans.

– De reser ofta ihop, så på det sättet är det organiserat, men det handlar inte om något brottsligt i bakgrunden.

Varifrån myten om "tiggarligor" kommer ifrån är svårt att svara på men att det är en myt går att slå fast, menar Anefur.

– Vi var ganska oförberedda när det här fenomenet uppkom för ett antal år sen, vi hade inte kunskapen. Och då är det lätt och tro på sägner. Sen finns det i dag ett gäng människor som håller det här levande. Exempelvis Sverigedemokraterna lever lite på den här frågan, säger Anefur.

Han menar också att om man inte ser hela bilden är det lätt att koppla samman det man ser med myten.

– Det är inte ovanligt att det kommer någon under dagen och samlar upp pengar, av olika anledningar. De pengarna brukar ofta delas upp på kvällen så att alla får sin del. Men ser du bara den enskilda händelsen när någon hämtar pengarna är det lätt att tro att pengarna tas och att denne någon står högre upp och styr det hela.

Den artikel som Biltema i Karlstad under förra veckan satte upp utanför sin entré känner han till väl.

– Artikeln om den här polisen har cirkulerat länge nu och dyker upp titt som tätt. Intressant här är dessutom att hans myndighet, polisen, inte tog ställning för hans uttalanden utan tvärtom, säger han.

– Kort sagt så handlar myten alltid om någon kompis som sett eller hört något, det är väldigt mycket mytbildning och ingen har några direkta källor på att det skulle vara organiserad brottslighet. De som jobbar närmast de här människorna som tigger kan inte säga att det skulle ligga någon organiserad brottslighet bakom, avslutar Michael Anefur."

http://www.vf.se/nyheter/allman/experten-organiserade-tiggarligor-ren-mytbildning

Jag tror inte ett ögonblick att man betalar folk för att tigga. det är organiserat tiggeri!

Däremot är jag övertygad om att det finns rätt många som tjänar bra pengar på att till ockerränta låna ut respengar, ordna transporter eller låna ut pengar så att de där hemma har något att leva på.

Tiggerieti Sverige är fruktansvärt.
Det måste finnas en annan lösning för att hjälpa dessa stackars människor som sitter och skramlar med mynt i en burk.

Tiggeriet är ingen lösning, det kommer att förvärra situationen för fattiga i andra länder, dom blir hitlurade och utnyttjade på värsta sätt.

Jag väljer att skänka till välgörenhetsorganisationer så att pengarna hamnar rätt och används på ett riktigt sätt.

Att gynna kriminella och få dom att fortsätta utnyttja allt fler borde förbjudas i Sverige.
Det är människohandel av värsta slag.

För min del är källan mycket tydlig, men vi kan ta det en gång till:

Ett citat till, från källan:

"I sitt jobb har Anefur undersökt den vidspridda myten om att ligor tjänar pengar på organiserat tiggeri.

– Jag har pratat med alla som överhuvudtaget jobbar med den här gruppen av människor, tiggare. Det handlar om frivillighetsorganisationer, poliser, samordnare mot människohandel... Kort taget alla som är i närheten. Och jag har ställt frågan ett antal gånger om de ser någon tendens till brottslighet, om människorna utnyttjas eller om det står någon bakom som tar pengarna. Svaret har hittills varit nej.

Den organiseringen som kan uppfattas som en liga kan i själva verket vara det faktum att man lever tillsammans.

– De reser ofta ihop, så på det sättet är det organiserat, men det handlar inte om något brottsligt i bakgrunden.

Varifrån myten om "tiggarligor" kommer ifrån är svårt att svara på men att det är en myt går att slå fast, menar Anefur.

– Vi var ganska oförberedda när det här fenomenet uppkom för ett antal år sen, vi hade inte kunskapen. Och då är det lätt och tro på sägner. Sen finns det i dag ett gäng människor som håller det här levande. Exempelvis Sverigedemokraterna lever lite på den här frågan, säger Anefur.

Han menar också att om man inte ser hela bilden är det lätt att koppla samman det man ser med myten.

– Det är inte ovanligt att det kommer någon under dagen och samlar upp pengar, av olika anledningar. De pengarna brukar ofta delas upp på kvällen så att alla får sin del. Men ser du bara den enskilda händelsen när någon hämtar pengarna är det lätt att tro att pengarna tas och att denne någon står högre upp och styr det hela.

Den artikel som Biltema i Karlstad under förra veckan satte upp utanför sin entré känner han till väl.

– Artikeln om den här polisen har cirkulerat länge nu och dyker upp titt som tätt. Intressant här är dessutom att hans myndighet, polisen, inte tog ställning för hans uttalanden utan tvärtom, säger han.

– Kort sagt så handlar myten alltid om någon kompis som sett eller hört något, det är väldigt mycket mytbildning och ingen har några direkta källor på att det skulle vara organiserad brottslighet. De som jobbar närmast de här människorna som tigger kan inte säga att det skulle ligga någon organiserad brottslighet bakom, avslutar Michael Anefur."

http://www.vf.se/nyheter/allman/experten-organiserade-tiggarligor-ren-mytbildning

Det handlar inte om den är tydlig eller ej, utan om den är tillförlitlig. Jag tar aldrig en källa från metro seriöst. Dock hittade du en bättre källa så då kan jag köpa innehållet.

Det måste finnas en annan lösning för att hjälpa dessa stackars människor
Arbetet med långsiktiga lösningar för att förbättra deras situation i hemlandet pågår naturligtvis; både från Sverige och EU. Såna lösningar tar dock tid - att resa till Sverige och be om hjälp är ett sätt att klara sig under tiden.
Att gynna kriminella och få dom att fortsätta utnyttja allt fler borde förbjudas i Sverige.
Människohandel ÄR förbjudet i svensk lag. OM någon utnyttjar dessa människor så kan de dömas för människohandel.

Att tigga, dvs be om hjälp, är dock tillåtet.

Tiggerieti Sverige är fruktansvärt.
Det måste finnas en annan lösning för att hjälpa dessa stackars människor som sitter och skramlar med mynt i en burk.

Tiggeriet är ingen lösning, det kommer att förvärra situationen för fattiga i andra länder, dom blir hitlurade och utnyttjade på värsta sätt.

Jag väljer att skänka till välgörenhetsorganisationer så att pengarna hamnar rätt och används på ett riktigt sätt.

Men det "fula" sker inte i Sverige, det är i deras hemländer de tar ockerlånen...

Arbetet med långsiktiga lösningar för att förbättra deras situation i hemlandet pågår naturligtvis; både från Sverige och EU. Såna lösningar tar dock tid - att resa till Sverige och be om hjälp är ett sätt att klara sig under tiden.
Människohandel ÄR förbjudet i svensk lag. OM någon utnyttjar dessa människor så kan de dömas för människohandel.

Ockerlån är inte människohandel! Att ta betalt för en plats på gatan torde väl vara antingen lurendrejeri eller hot.

Ockerlån är inte människohandel! Att ta betalt för en plats på gatan torde väl vara antingen lurendrejeri eller hot.
Att sätta det hela i system, kontrollera transporten , tillhandahålla kapital så barnen hemma har mat o husrum och detta till en ockerränta blir när man summerar snudd på människohandel. Ungefär som att hyra ut ett rum till en prostituerad och vara medveten om vad hon sysslar med. det är också brottsligt.
Problemet här är att brottet sker i ett annat land. och kanske inte är ett brott i det landets lagar.

Om unga människor från andra länder utnyttjas av kriminella som prostituerade i Sverige , då regerar dom flesta med att det måste stoppas. Även om den prostituerade "väljer" själv att sälja sig för sin försörjning.
Om människor från andra länder utnyttjas av kriminella som tiggare i Sverige, då vill många finansiera och stödja verksamheten och skänker pengar.

Det är för mig ofattbart.

Största problemet är enligt mig att länderna tiggarna kommer ifrån (kan för mitt liv inte minnas vilket land det är där romerna inte får jobb, gah) inte tar hand om sina medborgare. EU är för slätstrukna! För att hjälpa den stora massan och se till att folk inte behöver sitta på gatan, frysandes, och bo i TÄLT under den svenska vintern så måste länderna tiggarna kommer IFRÅN ta hand om sina medborgare.

Alltså jag har inga pengar, är arbetssökande och har endast tak över huvudet pga. att min sambo försörjer mig tillfälligt. Jag kan tänka mig vad som krävs för att man skall sätta sig på gatan och tigga medan majoriteten av människorna som passerar förbi kommer se på en som om man vore skit, eller inte ens titta på en.

Alltså vafan, det är ju helt förjävligt att någon skall behöva leva sådär. Jag skiter om det är en liga som ordnar det, de krakarna som sitter där och fryser får ändå inte behålla sina pengar när dagen är slut om det nu är så. Det gör ont att gå förbi utan att ge, även om det är för att man inte har några kontanter på sig.

Största problemet är enligt mig att länderna tiggarna kommer ifrån (kan för mitt liv inte minnas vilket land det är där romerna inte får jobb, gah) inte tar hand om sina medborgare. EU är för slätstrukna! För att hjälpa den stora massan och se till att folk inte behöver sitta på gatan, frysandes, och bo i TÄLT under den svenska vintern så måste länderna tiggarna kommer IFRÅN ta hand om sina medborgare.

Alltså jag har inga pengar, är arbetssökande och har endast tak över huvudet pga. att min sambo försörjer mig tillfälligt. Jag kan tänka mig vad som krävs för att man skall sätta sig på gatan och tigga medan majoriteten av människorna som passerar förbi kommer se på en som om man vore skit, eller inte ens titta på en.

Alltså vafan, det är ju helt förjävligt att någon skall behöva leva sådär. Jag skiter om det är en liga som ordnar det, de krakarna som sitter där och fryser får ändå inte behålla sina pengar när dagen är slut om det nu är så. Det gör ont att gå förbi utan att ge, även om det är för att man inte har några kontanter på sig.

Fram till den senaste finanskrisen kunde Romer få handräckningsjobb eller jobb som skördearbetare i Italien Frankrike och Spanien. När kraschen kom trycktes de svaga ut ur arbetsmarknaden och tvingades börja tigga.

Nu står lågutbildad inhemsk personal, invandrare från Nordafrika, Invandrare från de slaviska länderna före dem i kön om de sällsynta jobben.

Och alltefter tigandet gett mindre har man tvingats norrut i Europa, för nya "jaktmarker" där människorna inte förhärdats och slutat skänka. Och när inte tiggandet räcker förfaller en del till småkriminalitet vilket ytterligare förstärker aversionen.

Fast Michael Anefur använder sig bland annat av källor som sprider ren antiziganistisk propaganda, enligt Diana Nyman som sitter med i regeringens kommission mot antiziganism. Är han en sån bra källa då?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka