Tiggare igen

Den artikeln var helt ny för mig och, nä, ni behöver inte fiska efter var jag fått reda på det och hur jag fått reda på det, jag uppger aldrig mina källor. Det enda jag vet är att den-dom som delat med sig av infon är 100% pålitliga och inte ett dugg rasistiska.
Med tanke på hur människor agerar så är det nog inte helt omöjligt, Köp 10 askar cigaretter, sälj dem och du har gratis röka själv ngr dagar...

Vill man verkligen "rensa" upp så finns ju lagrum för det i nuvarande lagstiftning.
Förbjud långtidsparkering av bilar o husvagnar, kolla så bilar o husvagnar håller svensk lagstandard
skriv ut böter, dessa ska betalas på plats annars konfiskeras fordonet.
övernattning får endast ske en natt per plats, beivra nedskräpning
och visa sedan upp Sveriges nya "humana" ansikte ;)

Vill man verkligen "rensa" upp så finns ju lagrum för det i nuvarande lagstiftning.
Förbjud långtidsparkering av bilar o husvagnar, kolla så bilar o husvagnar håller svensk lagstandard
skriv ut böter, dessa ska betalas på plats annars konfiskeras fordonet.
övernattning får endast ske en natt per plats, beivra nedskräpning
och visa sedan upp Sveriges nya "humana" ansikte ;)

Hade tänkt undvika den här tråden, men nu kan jag inte låta bli. Är den där smileyn ett misstag? Hur ska den egentligen tolkas i det här sammanhanget?

Hade tänkt undvika den här tråden, men nu kan jag inte låta bli. Är den där smileyn ett misstag? Hur ska den egentligen tolkas i det här sammanhanget?
Den visar bara på att Sverige har i stort sett samma lagstiftning som de flesta länder gällande detta problem och att hanteringen av det ligger mer hos myndighetspersoner än lagstiftningen.

En grundförutsättning för att människor ska betrakta lagen med respekt är ju att vi är lika inför lagen. Samma bestämmelser ska gälla dig som för mig.

Jag får inte skräpa ner, då ska inte du heller få göra det.
Jag får inte ockupera mark, det ska gälla dig med.
Om jag långtids parkerar min bil så får jag böter, det ska du med få etc etc...

DVS jag anser att vi ska behandla alla lika och med samma regelverk.

En text om att förbjuda tiggeri skriven av en Sverigedemokrat, knappast förvånande att de "insett" var som behövs?

Att förbjuda tiggeri är ett spel för gallerierna.
Tänk efter:
en kille tigger, han har ingenstans att bo, har ingen mat.
Nu tar polisen honom för tiggeri, han vägrar uppge namn alltså får han följa med in i värmen.
Naturligtvis får han mat och en säng över natten.
Kan man utvisa honom?
Vart och på vems bekostnad?

Hela hanteringen kommer att dra resurser och kosta pengar..det som SD vill spara ;)

Nä de måste va vinklat :p För tiggeriet är ju inte organiserat .... ALLA är här på frivillig basis och hoppas såklart få ett bra och välbetalt jobb... (ja jag är ironisk)

Nä, alla är här som del av organiserad kriminalitet och tjänar megabucks på att sitta och tigga. Det säger ju @corzette mfl på Bukefalos och SD. Vi skiter i vad de säger som jobbar nära tiggarna och vad som är rimligt med alla andra observationer av deras vidriga levnadsförhållanden och vad de själva säger.

Konstigt bara att de som blivit erbjudna jobb, tagit dem med stor glädje och lyckotårar.

Nä, alla är här som del av organiserad kriminalitet och tjänar megabucks på att sitta och tigga. Det säger ju @corzette mfl på Bukefalos och SD. Vi skiter i vad de säger som jobbar nära tiggarna och vad som är rimligt med alla andra observationer av deras vidriga levnadsförhållanden och vad de själva säger.

Konstigt bara att de som blivit erbjudna jobb, tagit dem med stor glädje och lyckotårar.

Gäller nog ALLA som får ett jobb... Oavsett nationalitet eller ursprung ! Men vad de har med organiserat tiggeri eller inte fattar jag nog inte...

Det är så inhumant och ovärdigt för ett land att ha tiggare som sitter med sin mugg utanför kort sagt varenda affär och inrättning!
Benämningen "tiggare" känns inte bra men jag vet inte vilket ersättningsord jag ska använda.

Som storstadsbo och slarvhandlare (dvs jag handlar flera gånger per dag. Är det inte middagsmat så är det toapapper som är slut. Eller mjölk. Eller kaffe osv) ger butiksbesöken mig ångest.

Det sitter i ryggmärgen att hjälpa och jag kan inte bara gå förbi.
Min man räknade ut att jag ger tiggarna minst 5-600 kronor under en månad.
Jag har hamnat i ett dilemma då jag har etablerat en personlig kontakt med några av dom.
Det har gått så långt att jag t o m undviker dom och går omvägar.
För i o m att jag förutom att skänka pengar även handlar matkassar till dom känner jag mig som en svikare de gånger jag tvingas säga nej.
Det känns hemskt!
Fruktansvärt!

Har börjat ta bilen till andra butiker och köpcentrum.
Väl där kan jag inte bara gå förbi...

Men det har blivit mig övermäktigt.
Om jag tex går utmed gågatan sitter det minst 15-20 tiggare längst med stråket.
Därtill tillkommer det Faktumsäljare, (som jag egentligen föredrar att hjälpa) gatumusikanter samt div "lotterisäljare" och Frälsningsarméns bössor.

Det är alltså ca 30 par händer som sträcks ut och vädjar till mitt samvete bara längst med den gatan.

Det här orsakar en konflikt inom mig.
Jag inser ju att min ångestproblematik utgår ifrån ett synnerligen egoistiskt perspektiv.

En av de unga kvinnorna berättade i förtroende för mig att hon vill hem.
Att hon är i händerna på en "ockrare".
Att hon inte kan resa hem innan skulden till honom är betald.
Hon reste ifrån Bulgarien till Sverige i tron om att få jobba.
Nu tvingas hon sitta i kylan utanför en butik 10-12 timmar per dag.
Det är f-n inte mänskligt!
Genast slår medhumaniteten till och jag vill lösa hennes skuld så att hon blir fri att åka hem.
Men det känns som att ösa ur ett överfullt kar med tesked.

Å ena sidan tänker jag att jag gör tiggarna en björntjänst.
Så länge jag och andra skänker pengar kommer deras situation inte förbättras.
Många av dom är i händerna på ockrare.
(Det är inte samma sak som organiserat tiggeri)
Å andra sidan tänker jag att även om mina pengar till stor del går till ockrare så får i a f den här personen behålla lite som gör att den här personen kan försörja sin familj.

Jag vet, det är jag som skapar mig problemet.
Att det är väl bara att gå förbi och att jag ger när jag känner för det.
Men det går inte!
Jag KAN inte bara gå förbi!
Jag är uppfostrad med att "behandla andra som jag själv vill bli behandlad".
Det kunde lika gärna varit jag som satt där.

Puh, det är ett dilemma och jag vet inte hur man ska lösa det här!

Puh, det är ett dilemma och jag vet inte hur man ska lösa det här!
På kort sikt gör du ett bra jobb! På lång sikt inte hållbart men där tror jag FI:s representant i EU kan göra verkan, dels genom att ta upp romernas situation i EU och dels som förebild för andra romer. Dags för andra partier att synliggöra sina romer!

När tester gjorts så gavs det mest i Rinkeby och du har nära till Alby så jag hade testat där.
De fick in 123kr på 8 timmar. har du tur kommer en som @Trygg förbi. då kanske du tom går plus på dagen.

men när det blir varmt? nej nej, ut nu i +4 och regn. Det är då de stora stålarna ges bort!

Det har gått så långt att jag t o m undviker dom och går omvägar.
Det gör jag också. :(
Började ge pantflaskor till en kvinna och hon blev så glad. Nu känner hon ju igen mig och hälsar glatt varje gång :crazy: men som tur är har jag inte sett henne på ett tag nu ( så jag slipper ha dåligt samvete för att jag inte har med mig burkar), det har kommit nya tiggare på den platsen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama