http://www.svd.se/kultur/en-svensk-trottoar-ar-som-sheraton_4193609.svd
"Hon vill inte att jag ska servera socialporr till svenskt adventskaffe."
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Efter att ha läst det där känner jag mig otroligt aningslös. Jag har hoppats att de där tiorna och tjugorna gör skillnad och hemskt nog gör de större skillnad än jag trodde.http://www.svd.se/kultur/en-svensk-trottoar-ar-som-sheraton_4193609.svd
Eftersom det inte går att kontrollera hur länge de stannar så kan de stanna längre än tre månader...2 De har rätt att under 3 månader söka jobb och under den tiden även tigga för att finansiera detta.
jag sa ingenting om vad de kan göra, bara vad de har rätt att göra.Eftersom det inte går att kontrollera hur länge de stannar så kan de stanna längre än tre månader...
Ja tydligen. Om man ska tro media så är de hemma för att tillbringa julen med sina nära och käraHär hände något ca 1v innan jul,inte en tiggare någonstanns i hela stan. Åkte dom hem månntro?
Här har det iaf synts tiggare under julen.Här hände något ca 1v innan jul,inte en tiggare någonstanns i hela stan. Åkte dom hem månntro?
Det är ju inte polisen som begär avhysning utan kronofogden på begäran av kommunerna. Polisen utför bara avhysningarna.P1 sände en hög reportage som bl.a. Randi Mossige-Norheim gjort om tiggarna. Deras läger rivs och de körs iväg. Polisen lägger en hel del resurser på att avhysa dem och de flyttar runt. Deras boende är verkligen inte människovärdigt.
Jag blir så beklämd. Här har vanliga bostadsinbrott låg prioritet och blir sällan uppklarade. Men att jaga människor som inte har något alls - DET prioriterar polisväsendet.
Polisen söker med helikopter för att hitta lägren. De går in och avkräver leg och fotograferar legitimationerna. De är med andra ord skapligt aktiva. Det hela grundas - om jag förstod reportagen rätt - på att romerna begår brott genom nedskräpning, att olovligen slå läger bl.a. Så nä, det är inte helt o hållet "på order" som detta görsDet är ju inte polisen som begär avhysning utan kronofogden på begäran av kommunerna. Polisen utför bara avhysningarna.
Här hos oss sitter de kvar. Man tror inte det är möjligt, det är jättekallt! Vår lokaltidning gjorde reportage om dem idag, och deras berättelser är beklämmande, och trovärdiga.Här hände något ca 1v innan jul,inte en tiggare någonstanns i hela stan. Åkte dom hem månntro?
Här hade dom frusit både det ena o det andra av sig senaste dagarna, -8-16 grader
Här var det -20 tidigare i morse. Jag sitter inne i värmen och tiggarna sover utomhus. Det är så jävla ovärdigt, omänskligt och FEL. Jag har gett extra mycket pengar och jackor, termobyxor, vantar, yllesockar och mössor samt liggunderlag. Men det är så futtigt, det är så otillräckligt och jag vet inte vad sjutton mer jag ska göra. Det kan inte få fortsätta att vara såhär!
Jo, jag tänker också så ibland. Men innan den förändringen sker så behöver de hjälp. Här och nu.Ibland när jag ser tiggare tänker jag att de sitter där som en politisk manifestation. Över förhållandena i sitt hemland, över fattigdomen i världen, över klasskillnaderna. Att deras budskap i första hand inte är "hjälp mig!" utan "gör nåt åt de globala orättvisorna!"
Jag stöder gärna deras kamp för lika rättigheter i deras hemland (så väl som deras dagliga överlevnad) genom att skänka en slant. Jag önksar inte fler polisinsatser i Sverige, men mer aktiva påtryckningar internationellt. Vad har vi egentligen EU till?
Jag hoppas på ett sätt att fler tar sig hit och sitter här och syns tills politikerna verkligen tvingas ta itu med deras situation. Just nu käbblas det för mycket om allt annat och dessa utsatta människor glöms bort.
Ibland måste man sänka blicken för att se verkligheten.