Tiggare igen

Det är väl bara att slå fast följande
1 De som kommer från EU området har rätt att komma hit för att arbeta och för att söka jobb.
2 De har rätt att under 3 månader söka jobb och under den tiden även tigga för att finansiera detta.
3 De har inte rätt att slå upp tältläger på kommunal mark, privat mark utan erforderliga tillstånd. Ej heller långtidsparkera fordon för att bo i dessa. Dessa regler är jämlika de gäller alla, Svenska medborgare, EU-medborgare etc. etc.

Myndigheterna är av säkerhetsskäl, miljöskäl och av skäl rörande bla nedskräpning kontrollera o avvisa människor som olovligen bygger läger eller för längre tid slår läger utan tillstånd.

Om myndigheter eller enskilda av humanitära skäl väljer att hjälpa dem så har man naturligtvis ett fritt val.
Samtidigt, och det visar ju utvecklingen de senaste åren så leder det ju enbart till att fler kommer.

Jag stöder hellre de erkända organisationerna som hjälper dessa utsatta folkgrupper i sina hemländer än jag skänker pengar till individer i Sverige.

kan ju ha ngt med vädret att göra. för många grader under 0 gör det svårt att övernatta under dåliga förhållanden . och att inkomsten stadigt sjunker. en viss andel av de förbipasserande ger pengar. den andelen har till skillnad från antalet tiggare inte ökat, snarare tvärtom. alltså sjunker dagsinkomsterna per tiggare stadigt.

P1 sände en hög reportage som bl.a. Randi Mossige-Norheim gjort om tiggarna. Deras läger rivs och de körs iväg. Polisen lägger en hel del resurser på att avhysa dem och de flyttar runt. Deras boende är verkligen inte människovärdigt.

Jag blir så beklämd. Här har vanliga bostadsinbrott låg prioritet och blir sällan uppklarade. Men att jaga människor som inte har något alls - DET prioriterar polisväsendet.

P1 sände en hög reportage som bl.a. Randi Mossige-Norheim gjort om tiggarna. Deras läger rivs och de körs iväg. Polisen lägger en hel del resurser på att avhysa dem och de flyttar runt. Deras boende är verkligen inte människovärdigt.

Jag blir så beklämd. Här har vanliga bostadsinbrott låg prioritet och blir sällan uppklarade. Men att jaga människor som inte har något alls - DET prioriterar polisväsendet.
Det är ju inte polisen som begär avhysning utan kronofogden på begäran av kommunerna. Polisen utför bara avhysningarna.

Det är ju inte polisen som begär avhysning utan kronofogden på begäran av kommunerna. Polisen utför bara avhysningarna.
Polisen söker med helikopter för att hitta lägren. De går in och avkräver leg och fotograferar legitimationerna. De är med andra ord skapligt aktiva. Det hela grundas - om jag förstod reportagen rätt - på att romerna begår brott genom nedskräpning, att olovligen slå läger bl.a. Så nä, det är inte helt o hållet "på order" som detta görs

Här hände något ca 1v innan jul,inte en tiggare någonstanns i hela stan. Åkte dom hem månntro?
Här hos oss sitter de kvar. Man tror inte det är möjligt, det är jättekallt! Vår lokaltidning gjorde reportage om dem idag, och deras berättelser är beklämmande, och trovärdiga.

Här hade dom frusit både det ena o det andra av sig senaste dagarna, -8-16 grader

Här är bara -4 nu, men har varit under tio och ska tillbaka dit igen imorgon några dar framåt i alla fall. Inga av "våra" tiggare har slutat jobba vad jag sett. De byltar på sig så gott de kan bara, verkar det som... Det gör ont att släppa några stackars mynt i deras muggar, men det är allt jag kan göra. :(

Här var det -20 tidigare i morse. Jag sitter inne i värmen och tiggarna sover utomhus. Det är så jävla ovärdigt, omänskligt och FEL. Jag har gett extra mycket pengar och jackor, termobyxor, vantar, yllesockar och mössor samt liggunderlag. Men det är så futtigt, det är så otillräckligt och jag vet inte vad sjutton mer jag ska göra. Det kan inte få fortsätta att vara såhär!

Här var det -20 tidigare i morse. Jag sitter inne i värmen och tiggarna sover utomhus. Det är så jävla ovärdigt, omänskligt och FEL. Jag har gett extra mycket pengar och jackor, termobyxor, vantar, yllesockar och mössor samt liggunderlag. Men det är så futtigt, det är så otillräckligt och jag vet inte vad sjutton mer jag ska göra. Det kan inte få fortsätta att vara såhär!

Ibland när jag ser tiggare tänker jag att de sitter där som en politisk manifestation. Över förhållandena i sitt hemland, över fattigdomen i världen, över klasskillnaderna. Att deras budskap i första hand inte är "hjälp mig!" utan "gör nåt åt de globala orättvisorna!"

Jag stöder gärna deras kamp för lika rättigheter i deras hemland (så väl som deras dagliga överlevnad) genom att skänka en slant. Jag önksar inte fler polisinsatser i Sverige, men mer aktiva påtryckningar internationellt. Vad har vi egentligen EU till?

Jag hoppas på ett sätt att fler tar sig hit och sitter här och syns tills politikerna verkligen tvingas ta itu med deras situation. Just nu käbblas det för mycket om allt annat och dessa utsatta människor glöms bort.

Ibland måste man sänka blicken för att se verkligheten.

Jag kan känna att jag inte riktigt har kapacitet att engagera mig varken politiskt eller organisatoriskt så väljer fortfarande att hjälpa på plats genom bidrag, mat, filtar och kläder. Och att sprida lite kunskap bland de som fortfarande kör med fraser som "de tillhör en organisation, jag såg en tiggare med en iPhone, han blev upphämtad i en dyrare bil än min, hon tog inte emot min macka osv osv"

Ibland när jag ser tiggare tänker jag att de sitter där som en politisk manifestation. Över förhållandena i sitt hemland, över fattigdomen i världen, över klasskillnaderna. Att deras budskap i första hand inte är "hjälp mig!" utan "gör nåt åt de globala orättvisorna!"

Jag stöder gärna deras kamp för lika rättigheter i deras hemland (så väl som deras dagliga överlevnad) genom att skänka en slant. Jag önksar inte fler polisinsatser i Sverige, men mer aktiva påtryckningar internationellt. Vad har vi egentligen EU till?

Jag hoppas på ett sätt att fler tar sig hit och sitter här och syns tills politikerna verkligen tvingas ta itu med deras situation. Just nu käbblas det för mycket om allt annat och dessa utsatta människor glöms bort.

Ibland måste man sänka blicken för att se verkligheten.

Jo, jag tänker också så ibland. Men innan den förändringen sker så behöver de hjälp. Här och nu.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka