Angående hur mkt en tiggare tjänar i Sthlm ...
http://frontface.se/magazine/2014/1...naders-undersokning-on-tiggeriet-i-stockholm/
http://frontface.se/magazine/2014/1...naders-undersokning-on-tiggeriet-i-stockholm/
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har du en tajt budget så är ett free meal tacksamt oavsett vem du är.http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20087787.ab
"Enligt Frälsningsarmens lokalavdelning är det framförallt unga turister från Sverige och Tyskland som tigger för att finansiera sitt resande. Så många som en tredjedel av tiggarna i Melbourne uppges vara backpackers."
Var finns dessa bortskämda snorungars empati!?!
Ta mat och pengar från hemlösa för att kunna turista!?
Vet du, jag har svårt att tro att kvinnan som sitter utanför mitt ICA bara för skojs skull hade ballerinaskor i kylan och snön. Skor som dessutom var för små, så hon hade skurit upp dem för att tårna skulle få plats.Angående hur mkt en tiggare tjänar i Sthlm ...
Angående hur mkt en tiggare tjänar i Sthlm ...
I början gav jag bara åt organisationer och kyrkan här (som hjälper tiggarna), men sedan stod jag inte ut längre. Jag klarade inte att gå förbi när de var så jävla illa klädda i kylan. Nu ger jag både via organisationer/kyrkan och direkt, fast att jag avskyr att känna mig som en välgörenhetstant, den maktskillnaden som blir. Jag vill inte att de ska behöva känna tacksamhet mot mig, för det kunde lika gärna vara tvärtom. Jag hade kunnat födas som rom i Rumänien och tvingats sitta och tigga utanför ICA i Sverige för att överleva.Jag har aldrig gett pengar till någon tiggare men har nyss skänkt pengar till föreningen Sam-hjälp som i 25 år arbetat för romernas situation i Östeuropa genom utbildning och annan långsiktig hjälp på plats.
jag ger inga pengar till tiggare, gynnar istället ex. hjärta till hjärta...
för ju mer vi ger, ju fler kommer för att tigga här.
I början gav jag bara åt organisationer och kyrkan här (som hjälper tiggarna), men sedan stod jag inte ut längre. Jag klarade inte att gå förbi när de var så jävla illa klädda i kylan. Nu ger jag både via organisationer/kyrkan och direkt, fast att jag avskyr att känna mig som en välgörenhetstant, den maktskillnaden som blir. Jag vill inte att de ska behöva känna tacksamhet mot mig, för det kunde lika gärna vara tvärtom. Jag hade kunnat födas som rom i Rumänien och tvingats sitta och tigga utanför ICA i Sverige för att överleva.
Precis.Jag är precis likadan. Jag tyckte från början att det är kontraproduktivt att ge tiggare pengar och rent krasst kanske det är det. Men det är människor som sitter där, inte bara symptom på ett problem som ska lösas någon annanstans. Visst ska vi ställa krav på de länder som dessa människor kommer från, visst bör vi hjälpa på högre nivå. Men för de personer som sitter utanför affärerna här när det är kallare än tio minusgrader så räcker det liksom inte att säga att jag inte tänker hjälpa dem för att det är kontraproduktivt. De får pengar och mat av mig just för att de är människor, inte problem som ska lösas.
Problemet finns på 2 plan.Ja. För mig personligen är det ett totalt icke-problem om det så sitter 100 tiggare i centrum. Men för människornas egen skull behöver strukturerna ändras. Det är liksom ingen värdig framtid att åka runt i Europa och tigga.
Därför är det bättre att lägga de resurser man är beredd att skänka på de organisationer som hjälper och bygger upp de lokala samhällena i Rumänien, Bulgarien etc.
Du går bara fram; det är inte svårare än så. Språket är inte viktigt; det går att kommunicera ändå när viljan finns. Det löser sig med gester, kroppsspråk, ögonkontakt och leenden. Den kontakt man skapar sig emellan är en fantastisk känsla och den värme man sprider med sitt engagemang är ovärderlig för en människa i nöd.Jag bara undrar hur ni som pratar med tiggarna betett er
Precis.det är inte kontraproduktivt att ge människor pengar i handen för att överleva. Det gör till exempel att de och deras familjer överlever.
Jag bara undrar hur ni som pratar med tiggarna betett er, man kan ju inte bara gå fram med google translate med rumänska, människan kanske inte alls är rumänsk. De flesta kan väl ine englska heller så jag vet inte hur jag skulle börja.
Jag vill verkligen hjälpa tanten som sitter utanför mitt ica, hon ser so fruktansvärt skröplig ut.
Men här sätter väl socialfobin lite stopp.
Skulle man kunna köpa en liten mat påse? Vill inte ge pengar.
Tänkte köpa filt på ikea dom är ju i princip gratis, 4kr. Men det kanske inte gör någon skillnad i kylan.
Läste att folk förgiftar mat som dom ger dom, gråter. Då kanske de inte vill ta emot någon mat?
Färdiga soppor? Finns en mikro i mitt ica så jag skulle kunna värma soppan och ge men måste ju då öppna en liten flik.
Är verkligen avundsjuka på er som kan ta kontakt med folk, tiggare som vilken annan människa som helst.
Varför inte? Det är ju det de ber om.Vill inte ge pengar.
Pengar ger jag när jag går förbi. När jag gav kläderna så samlade jag ihop saker hemifrån (inget skräp utan fina och varma kläder) och fick från vänner samt köpte en del. Sedan gick jag dit och visade och så fick de ta vad de ville ha. Allt gick åt. Kvinnan med balleriskorna hade jag köpt ett par riktigt tjocka, varma stövlar åt. Sedan försökte jag fråga via gester vad mer de behövde. De pekade på liggunderlaget, så då gick jag och köpte.Jag bara undrar hur ni som pratar med tiggarna betett er,