Tiggare igen

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20087787.ab

"Enligt Frälsningsarmens lokalavdelning är det framförallt unga turister från Sverige och Tyskland som tigger för att finansiera sitt resande. Så många som en tredjedel av tiggarna i Melbourne uppges vara backpackers."

Var finns dessa bortskämda snorungars empati!?! :arghh:
Ta mat och pengar från hemlösa för att kunna turista!? :wtf:
Har du en tajt budget så är ett free meal tacksamt oavsett vem du är.
den ene tigger för att han måste försörja sina barn, den andre för att han måste ha till en fix den tredje för att han vill ha råd med att stanna i landet ytterligare en vecka.
Vem är du att döma?
den svenske killen eller tjejen som inte har ekonomi att ta in på hotell eller vandrarhem är väl också i det ögonblicket hemlös?

När jag var ute o liftade så tog jag tacksamt emot den mat, den säng eller det svartjobb som erbjöds och jag gav blanka den i att någon annan fick gå utan.
Det gällde alla jag träffade under de åren, och de var inte få.
Naturligtvis delade vi på käk, vin o annat men det var bara inom gruppen.

Har inte läst länken men för mig är det fullständigt ointressant hur mycket tiggarna tjänar, oavsett om det är 100 eller 10000 kr per dag. Jag tycker bara att det är så oerhört ovärdigt att människor öht ser det som ett alternativ att sitta på marken i skitiga kläder i främmande land och be främmande människor om pengar.

Jag har aldrig gett pengar till någon tiggare men har nyss skänkt pengar till föreningen Sam-hjälp som i 25 år arbetat för romernas situation i Östeuropa genom utbildning och annan långsiktig hjälp på plats.

Föreningens ordförande var med i Agenda för några veckor sedan och hon var den mest sansade och vettiga person jag hört öppna munnen i ämnet. Så jag vill gärna hjälpa till den vägen.

Jag har aldrig gett pengar till någon tiggare men har nyss skänkt pengar till föreningen Sam-hjälp som i 25 år arbetat för romernas situation i Östeuropa genom utbildning och annan långsiktig hjälp på plats.
I början gav jag bara åt organisationer och kyrkan här (som hjälper tiggarna), men sedan stod jag inte ut längre. Jag klarade inte att gå förbi när de var så jävla illa klädda i kylan. Nu ger jag både via organisationer/kyrkan och direkt, fast att jag avskyr att känna mig som en välgörenhetstant, den maktskillnaden som blir. Jag vill inte att de ska behöva känna tacksamhet mot mig, för det kunde lika gärna vara tvärtom. Jag hade kunnat födas som rom i Rumänien och tvingats sitta och tigga utanför ICA i Sverige för att överleva.

jag ger inga pengar till tiggare, gynnar istället ex. hjärta till hjärta...
för ju mer vi ger, ju fler kommer för att tigga här.

Ja. För mig personligen är det ett totalt icke-problem om det så sitter 100 tiggare i centrum. Men för människornas egen skull behöver strukturerna ändras. Det är liksom ingen värdig framtid att åka runt i Europa och tigga.

I början gav jag bara åt organisationer och kyrkan här (som hjälper tiggarna), men sedan stod jag inte ut längre. Jag klarade inte att gå förbi när de var så jävla illa klädda i kylan. Nu ger jag både via organisationer/kyrkan och direkt, fast att jag avskyr att känna mig som en välgörenhetstant, den maktskillnaden som blir. Jag vill inte att de ska behöva känna tacksamhet mot mig, för det kunde lika gärna vara tvärtom. Jag hade kunnat födas som rom i Rumänien och tvingats sitta och tigga utanför ICA i Sverige för att överleva.

Jag är precis likadan. Jag tyckte från början att det är kontraproduktivt att ge tiggare pengar och rent krasst kanske det är det. Men det är människor som sitter där, inte bara symptom på ett problem som ska lösas någon annanstans. Visst ska vi ställa krav på de länder som dessa människor kommer från, visst bör vi hjälpa på högre nivå. Men för de personer som sitter utanför affärerna här när det är kallare än tio minusgrader så räcker det liksom inte att säga att jag inte tänker hjälpa dem för att det är kontraproduktivt. De får pengar och mat av mig just för att de är människor, inte problem som ska lösas.

Jag är precis likadan. Jag tyckte från början att det är kontraproduktivt att ge tiggare pengar och rent krasst kanske det är det. Men det är människor som sitter där, inte bara symptom på ett problem som ska lösas någon annanstans. Visst ska vi ställa krav på de länder som dessa människor kommer från, visst bör vi hjälpa på högre nivå. Men för de personer som sitter utanför affärerna här när det är kallare än tio minusgrader så räcker det liksom inte att säga att jag inte tänker hjälpa dem för att det är kontraproduktivt. De får pengar och mat av mig just för att de är människor, inte problem som ska lösas.
Precis.

Ja. För mig personligen är det ett totalt icke-problem om det så sitter 100 tiggare i centrum. Men för människornas egen skull behöver strukturerna ändras. Det är liksom ingen värdig framtid att åka runt i Europa och tigga.
Problemet finns på 2 plan.
1. när för många ska dela på de resurser som skänks så blir det för lite att leva på per individ. Då kommer man av nöd vara tvungen att skaffa resurser på annat vis. Det betyder i sin tur att kriminaliteten kommer att öka.
2. Incitamentet för att bygga upp en dräglig tillvaro i hemlandet minskar ännu mer och gruppen cementeras fast ytterligare i sitt utsatta läge

Därför är det bättre att lägga de resurser man är beredd att skänka på de organisationer som hjälper och bygger upp de lokala samhällena i Rumänien, Bulgarien etc.

Därför är det bättre att lägga de resurser man är beredd att skänka på de organisationer som hjälper och bygger upp de lokala samhällena i Rumänien, Bulgarien etc.

Det är en utgångspunkt. Pengarna som samlas in via tiggandet i Sverige hamnar också i potten "hjälper och bygger upp de lokala samhällena i Rumänien, Bulgarien, etc". Så det är inte alls svart-vitt och det är inte kontraproduktivt att ge människor pengar i handen för att överleva. Det gör till exempel att de och deras familjer överlever.

Det finns många olika sätt att hjälpa och "bättre" kan definieras på många sätt.

Jag har aldrig förnekat att de pengar som tiggarna får i handen inte bidrar till deras överlevnad. Däremot är det på sikt kontraproduktivt att ge dem pengar.
Det resulterar bara i att fler kommer.
Och det är bättre att de resurserna går till uppbyggnad istället.
Att vi har dem här beror ju på att man "upptäckt" en ny marknad och exploaterar den nu.
Tiggarna har ju funnits i mellan Europa allt sedan gränserna öppnades.

Och man har därnere redan de problem som följer när tiggarpengarna inte räcker, nämligen att kriminaliteten ökar.
Människan anpassar sig blixtsnabbt, tjänar man inga pengar på tiggeriet så återkommer man inte.
Får man istället boende, sjukvård, skolgång + de ev pengar man tjänar...ja den signalen är ju solklar.

Jag bara undrar hur ni som pratar med tiggarna betett er, man kan ju inte bara gå fram med google translate med rumänska, människan kanske inte alls är rumänsk. De flesta kan väl ine englska heller så jag vet inte hur jag skulle börja.
Jag vill verkligen hjälpa tanten som sitter utanför mitt ica, hon ser so fruktansvärt skröplig ut.
Men här sätter väl socialfobin lite stopp.

Skulle man kunna köpa en liten mat påse? Vill inte ge pengar.
Tänkte köpa filt på ikea dom är ju i princip gratis, 4kr. Men det kanske inte gör någon skillnad i kylan.
Läste att folk förgiftar mat som dom ger dom, gråter. Då kanske de inte vill ta emot någon mat?
Färdiga soppor? Finns en mikro i mitt ica så jag skulle kunna värma soppan och ge men måste ju då öppna en liten flik.

Är verkligen avundsjuka på er som kan ta kontakt med folk, tiggare som vilken annan människa som helst.

Jag bara undrar hur ni som pratar med tiggarna betett er
Du går bara fram; det är inte svårare än så. Språket är inte viktigt; det går att kommunicera ändå när viljan finns. Det löser sig med gester, kroppsspråk, ögonkontakt och leenden. Den kontakt man skapar sig emellan är en fantastisk känsla och den värme man sprider med sitt engagemang är ovärderlig för en människa i nöd.

det är inte kontraproduktivt att ge människor pengar i handen för att överleva. Det gör till exempel att de och deras familjer överlever.
Precis.

Det är hedervärt av de här människorna att de trots sin svåra situation med extrem fattigdom, fruktansvärd diskriminering i sitt hemland och svåra utsatthet inte väljer den kriminella vägen för att överleva; utan istället håller fast vid sina värderingar och hellre förödmjukar sig genom att sitta på en trottoar i ett främmande land och frysa och be andra människor om hjälp.

Det vi ger dem hjälper dem att överleva, samtidigt som det synliggör deras problem för världen så att det blir hårdare press på deras hemland att agera för att förbättra deras situation på lång sikt.

Jag bara undrar hur ni som pratar med tiggarna betett er, man kan ju inte bara gå fram med google translate med rumänska, människan kanske inte alls är rumänsk. De flesta kan väl ine englska heller så jag vet inte hur jag skulle börja.
Jag vill verkligen hjälpa tanten som sitter utanför mitt ica, hon ser so fruktansvärt skröplig ut.
Men här sätter väl socialfobin lite stopp.

Skulle man kunna köpa en liten mat påse? Vill inte ge pengar.
Tänkte köpa filt på ikea dom är ju i princip gratis, 4kr. Men det kanske inte gör någon skillnad i kylan.
Läste att folk förgiftar mat som dom ger dom, gråter. Då kanske de inte vill ta emot någon mat?
Färdiga soppor? Finns en mikro i mitt ica så jag skulle kunna värma soppan och ge men måste ju då öppna en liten flik.

Är verkligen avundsjuka på er som kan ta kontakt med folk, tiggare som vilken annan människa som helst.

Jag har givit pengar men sedan frågat om de behöver något, på engelska men de som finns här pratar verkligen ingen engelska alls. En farbror lyckades förmedla att han behövde vatten, så jag köpte en flaska när jag var inne och handlade. När jag kom tillbaka visade han att han redan fått en av någon annan. Han behöver verkligen jobba på sina lurendrejartalanger om han inte ens vill ta emot en flaska vatten i onödan... (Han fick naturligtvis flaskan ändå. En flaska vatten, liksom!). En annan gång hade jag inga kontanter men försökte med teckenspråk fråga om en blyg, ung kille ville ha något att äta, han verkade positiv så jag köpte en macka och en flaska cola. Han verkade absolut inte ta illa upp i alla fall.

Nästa gång ska jag ta med mig lite standardfraser på rumänska och bulgariska(jag tror att det är det sistnämnda som är gångbart i det här fallet). Jag ska kolla med kyrkan här om de har någon samordnad hjälp för tiggarna också.

Jag bara undrar hur ni som pratar med tiggarna betett er,
Pengar ger jag när jag går förbi. När jag gav kläderna så samlade jag ihop saker hemifrån (inget skräp utan fina och varma kläder) och fick från vänner samt köpte en del. Sedan gick jag dit och visade och så fick de ta vad de ville ha. Allt gick åt. Kvinnan med balleriskorna hade jag köpt ett par riktigt tjocka, varma stövlar åt. Sedan försökte jag fråga via gester vad mer de behövde. De pekade på liggunderlaget, så då gick jag och köpte.

Jag har, som sagt, svårt för det här, för hjälpsamhet är en maktprocess. Det verkliga priset betalas av den som tar emot. Hen får bära känslan av underläge.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka