Jag ger då inte för att plussa på mitt ego.Jag vill att det ska vara organiserat, en självklarhet. Inte något som jag i min stora godhet skänker den stackars fattiga människan för att plusa på mitt ego.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag ger då inte för att plussa på mitt ego.Jag vill att det ska vara organiserat, en självklarhet. Inte något som jag i min stora godhet skänker den stackars fattiga människan för att plusa på mitt ego.
Fast det håller inte jag med om. Varför i hela friden skulle det vara att förlora makt bara för att man tar emot hjälp?Det var därför som jag i början enbart gav via organisationer/kyrkan. Jag vill att det ska vara organiserat, en självklarhet. Inte något som jag i min stora godhet skänker den stackars fattiga människan för att plusa på mitt ego. Allt hjälpande skapar en obalans i relationen. Att hjälpa är att utöva makt. Att ta emot hjälp är att förlora makt.
Men sedan kom kylan. Tiggarna frös. En kvinna satt utanför ICA i ballerinaskor. Då sket jag i mina tanketeorier och gjorde vad jag kunde för att de i alla fall inte skulle frysa.
Nej, jag vill inte heller tro det. Men det innebär att jag försätter den jag ger till i underläge. Jag vill inte ha den makten.Jag ger då inte för att plussa på mitt ego.
Jag fattar inte riktigt vad för makt du tror att du får? Tvingar du tiggarna till att göra något för att du skall ge dom pengar?Nej, jag vill inte heller tro det. Men det innebär att jag försätter den jag ger till i underläge. Jag vill inte ha den makten.
Nej, just det. Jag vill inte att de ska känna tacksamhet mot mig. Jag är nöjd om de inte gör det.När jag hjälper tiggarna så förväntar jag mig inte att dom skall känna någon tacksamhet mot mig. Varför skulle dom göra det?
Men varför tror du att dom gör det? De kan som sagt lika gärna tycka att det är din skyldighet att dela med dig av ditt välstånd.Nej, just det. Jag vill inte att de ska känna tacksamhet mot mig. Jag är nöjd om de inte gör det.
Det är en obalans redan från början. Sedan ökar den. Jag ger och du får.Jag fattar inte riktigt vad för makt du tror att du får? Tvingar du tiggarna till att göra något för att du skall ge dom pengar?
Bara för att man är fattig och tigger så behöver man inte känna tacksamhet för gåvor man får. Man kan lika gärna se det som lön för mödan.
Jag tycker det verkar vara en väldigt konstig syn på saken.Det är en obalans redan från början. Sedan ökar den. Jag ger och du får.
Hjälpandet är precis så komplicerat som man gör det.Det är bra om det är så. Jag vill inte ha tacksamhet. Men jag tror att man ska vara medveten om att hjälpande inte är en okomplicerad process.
Jag tycker det verkar vara en väldigt konstig syn på saken.
Om jag ger något till någon som behöver något så får jag makt över personen.
Jag ser fortfarande inte hur man kan få makten om man helt enkelt inte tar den.
Ja du har makten över ditt givande. Men du har ju inte ha makten över givaren bara för att du ger något. Den makten har du bara om du tar den.Tiggarna behöver pengar, mat, kläder osv. De är beroende av oss för att få det. Vi har de resurser som de behöver. Vi har kontrollen över resurserna och vi har makten att ge eller inte ge.
Sen kan man ju se det så att även min arbetsgivare har makt över mig eftersom den betalar min lön. Jag klarar mig inte utan någon lön.
Tja för min arbetsgivare är det bara att anställa någon annan. Svårare än så är det inte.Och arbetsgivaren klarar sig inte utan att någon arbetar. I det förhållandet behöver man varandra. Vi förlorar ingenting om tiggarna inte tigger - de måste, det påverkar inte oss alls. Där finns absolut en obalans...
Även till @MonstermomTiggarna behöver pengar, mat, kläder osv. De är beroende av oss för att få det. Vi har de resurser som de behöver. Vi har kontrollen över resurserna och vi har makten att ge eller inte ge.
Fast allvarligt? Tiggare har ju inga alternativ. De är utlämnade till folks välvilja. Vi "rika" har makten/ möjligheten att ge eller inte ge, vilket i sin tur påverkar om de kan äta, få sjukvård, kläder etc.Även till @Monstermom
Glöm det jag skrev. Ni har rätt. Jag utgick från mig själv. Hur jag tänker och agerar. Tydligen är mitt tänk ganska så ovanligt.
Efter att ha varit involverad i en annan tråd (Nu går skam på torra land, eller vad den nu än heter) så har jag förstått att de flesta verkar tycka att om man hjälper någon som är mindre bemedlad än en själv så skall denna person känna tacksamhet och inte våga klaga på det som ges.
Och för dig är det ju bara att ta en anställning någon annanstans. lika igenTja för min arbetsgivare är det bara att anställa någon annan. Svårare än så är det inte.
Det är ju en viss skillnad på att klaga och att i praktiken stjäla en buss. Föraren är strandsatt där så länge ockupationen pågår, bussens ägare kan inte åtaga sig nya körningar, vem pyntar detta? dras det av på dagpengen?Även till @Monstermom
Glöm det jag skrev. Ni har rätt. Jag utgick från mig själv. Hur jag tänker och agerar. Tydligen är mitt tänk ganska så ovanligt.
Efter att ha varit involverad i en annan tråd (Nu går skam på torra land, eller vad den nu än heter) så har jag förstått att de flesta verkar tycka att om man hjälper någon som är mindre bemedlad än en själv så skall denna person känna tacksamhet och inte våga klaga på det som ges.
Nej jag tycker inte att jag får någon makt över någon bara för att jag ger dom något. Jag ger dom för att jag vill ge inte för att jag vill att dom skall vara tacksamma.Fast allvarligt? Tiggare har ju inga alternativ. De är utlämnade till folks välvilja. Vi "rika" har makten/ möjligheten att ge eller inte ge, vilket i sin tur påverkar om de kan äta, få sjukvård, kläder etc.
Hade du inte känt dig maktlös om andra hade den makten över dig? Alternativet är att du svälter, fryser och inte har råd m medicin. Och du bor på en lr som en soptipp. Att jämföra det med ett avtalsenligt anställningsvillkor i trygga Sverige känns lite... Jag vet inte... Naivt?