Varför inte? Det är ju det de ber om.
Jo men jag vill inte ge pengar, jag köper gärna mat eller kläder.
Det kanske är lite hyckleri men
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför inte? Det är ju det de ber om.
Men vad? Jag förstår inte.Jo men jag vill inte ge pengar, jag köper gärna mat eller kläder.
Det kanske är lite hyckleri men
Men vad? Jag förstår inte.
Jag undrade för att jag inte alls visste varför du valde att inte ge pengar. Jag är inte tankeläsare.Jag ger mer än gärna mat ock kläder, men jag vill inte ge pengar av den enkla anledning att jag tror att de kan gå till någon annan än henne och henner familj, om hon har någon i svergie.
Det är jätte enkelt att förstå om man försöker.
Tänker inte ha någon diskussion om att ge pengar eller inte, det är mitt val att ge vad jag vill. Iof ville jag inte ha en diskussion överhuvudtaget, utan bara lite råd, hur man kan bära sig åt att göra sig förstådd. Vilket jag har fått, tackar samtliga.
Drar mig ur tråden nu.
För att klargöra, malariamyggnät till Malawi. Räddar liv och hjälper på det viset att bygga upp landet. Vad trodde niDet kommande året kommer jag nog att lägga mina "gåvoresurser" på myggnät
Det ger mest hjälp för pengarna har jag hört.
Oavsett vad man anser om tiggare så SKA man behandla alla med respekt. att sparka eller spotta på en tiggare visar bara vilken mental nivå man själv befinner sig på.Ironin när jag inser att jag inte har lust att skänka en endaste skattekrona som gynnar alla rasistiska idioter som sprider sin fördomsfulla idioti på fb, kommentarer på artiklar och insändare, som slår, misshandlar, kissar på, bränner etc tiggare osv - med tanke på att företrädesvis SDare säger sig inte ha råd med tiggare. Ironin när jag känner att dessa skithögar inte är värda vår välfärd. Ironin när jag känner att dessa är värda mindre än andra.
(Har precis läst ett långt kommentarsfält ang tiggare som fullständigt fick mig att tappa tron på mänskligheten. Sitter och lipar och mår illa över hur folk beter sig. Jag har sällan känt sånt äckel)
.
Läste att folk förgiftar mat som dom ger dom, gråter. Då kanske de inte vill ta emot någon mat?
Färdiga soppor? Finns en mikro i mitt ica så jag skulle kunna värma soppan och ge men måste ju då öppna en liten flik.
Önskar att jag/man kom på ngn smart affärsidé så man kunde starta fabrik lr lägga tillverkning hos fattiga i ex Rumänien.
Då kompetens o utbildning ligger på en låg nivå så är väl bara enklare tillverkning möjlig. Ex förädling av trädgårdsprodukter.Den tanken värker även hos mig. Hittar du nåt så säg till. Den behöver inte ens vara "smart", utan det räcker att det med hjälp av den går att skapa livskraftiga jobb där.
Den Rumänska Romska kvinna jag blev bekant med, är ortodox! Hon frågade mig om jag var Pingstvän (Pentacost, sa hon) men det är jag inte.....Blottar min okunskap; är rumänska romer ofta muslimer? Jag har aldrig köpt fläskkött. Den vanligaste religionen är väl ortodoxa annars va?
De är väl ortodoxa med en inblandning av egna riter och brukDen Rumänska Romska kvinna jag blev bekant med, är ortodox! Hon frågade mig om jag var Pingstvän (Pentacost, sa hon) men det är jag inte.....
Det är pinsamt tycker jag. Jag vill inte verka kolonial. Det jag ger är ändå bara skärvor av mitt överflöd.Jag har, som sagt, svårt för det här, för hjälpsamhet är en maktprocess. Det verkliga priset betalas av den som tar emot. Hen får bära känslan av underläge.
Så var det här ca 1v innan jul fram till idag.Här har dom försvunnit, finns inte en enda kvar.
Det var därför som jag i början enbart gav via organisationer/kyrkan. Jag vill att det ska vara organiserat, en självklarhet. Inte något som jag i min stora godhet skänker den stackars fattiga människan för att plusa på mitt ego. Allt hjälpande skapar en obalans i relationen. Att hjälpa är att utöva makt. Att ta emot hjälp är att förlora makt.Det är pinsamt tycker jag. Jag vill inte verka kolonial. Det jag ger är ändå bara skärvor av mitt överflöd.
Jag har ibland gett ett varmt leende när jag går in i affären och en slant på väg ut. För att inte blir för överlägsen. Har ibland gett tomflaskor utan ett ord.
Organiserade insamling av kläder till ett par flyktingboenden och fick där hjälp av en elev som kunde fördela sakerna och kläderna. Det kändes betydligt lättare. Då kom inte tacksamheten direkt mot mig eller oss, utan via någon. Det blev bättre.
IKEA har ibland löjligt billiga mjukisdjur. Jag köper ett gäng och ger bort ibland.