Det är så inhumant och ovärdigt för ett land att ha tiggare som sitter med sin mugg utanför kort sagt varenda affär och inrättning!
Benämningen "tiggare" känns inte bra men jag vet inte vilket ersättningsord jag ska använda.
Som storstadsbo och slarvhandlare (dvs jag handlar flera gånger per dag. Är det inte middagsmat så är det toapapper som är slut. Eller mjölk. Eller kaffe osv) ger butiksbesöken mig ångest.
Det sitter i ryggmärgen att hjälpa och jag kan inte bara gå förbi.
Min man räknade ut att jag ger tiggarna minst 5-600 kronor under en månad.
Jag har hamnat i ett dilemma då jag har etablerat en personlig kontakt med några av dom.
Det har gått så långt att jag t o m undviker dom och går omvägar.
För i o m att jag förutom att skänka pengar även handlar matkassar till dom känner jag mig som en svikare de gånger jag tvingas säga nej.
Det känns hemskt!
Fruktansvärt!
Har börjat ta bilen till andra butiker och köpcentrum.
Väl där kan jag inte bara gå förbi...
Men det har blivit mig övermäktigt.
Om jag tex går utmed gågatan sitter det minst 15-20 tiggare längst med stråket.
Därtill tillkommer det Faktumsäljare, (som jag egentligen föredrar att hjälpa) gatumusikanter samt div "lotterisäljare" och Frälsningsarméns bössor.
Det är alltså ca 30 par händer som sträcks ut och vädjar till mitt samvete bara längst med den gatan.
Det här orsakar en konflikt inom mig.
Jag inser ju att min ångestproblematik utgår ifrån ett synnerligen egoistiskt perspektiv.
En av de unga kvinnorna berättade i förtroende för mig att hon vill hem.
Att hon är i händerna på en "ockrare".
Att hon inte kan resa hem innan skulden till honom är betald.
Hon reste ifrån Bulgarien till Sverige i tron om att få jobba.
Nu tvingas hon sitta i kylan utanför en butik 10-12 timmar per dag.
Det är f-n inte mänskligt!
Genast slår medhumaniteten till och jag vill lösa hennes skuld så att hon blir fri att åka hem.
Men det känns som att ösa ur ett överfullt kar med tesked.
Å ena sidan tänker jag att jag gör tiggarna en björntjänst.
Så länge jag och andra skänker pengar kommer deras situation inte förbättras.
Många av dom är i händerna på ockrare.
(Det är inte samma sak som organiserat tiggeri)
Å andra sidan tänker jag att även om mina pengar till stor del går till ockrare så får i a f den här personen behålla lite som gör att den här personen kan försörja sin familj.
Jag vet, det är jag som skapar mig problemet.
Att det är väl bara att gå förbi och att jag ger när jag känner för det.
Men det går inte!
Jag KAN inte bara gå förbi!
Jag är uppfostrad med att "behandla andra som jag själv vill bli behandlad".
Det kunde lika gärna varit jag som satt där.
Puh, det är ett dilemma och jag vet inte hur man ska lösa det här!
Man kan välja att skänka pengar istället till organisationer som arbetar på plats i Rumänien med romers utsatthet.
Men vi förvärrar inte deras situation genom att skänka pengar. Det förbättrar den akuta situationen avsevärt - men bidrar inte till någon riktig lösning heller långsiktigt.
Jag har bekanta som tycker att det är superbra att det finns människor man kan lära känna utanför affären som kan vakta deras hund under inköpet. Så får de en slant för att ha gjort det. Eller ge dem pantflaskorna för att panta (= jobb som tar tid). Jag tycker allt som kan skänka lite värdighet är bättre än att bara ge. Men det är svårt.