Tiggare igen

Inte men det tar tid att göra utredningar och säkerställande rapporter.
Dessutom är det inte säkert att de finns övht utan måste beställas och för att det ska ske
krävs intresse.
.

Självklart tar det tid att göra dessa utredningar och rapporter baserade på fakta, men de beställs ju också ofta i ett konkret syfte - att de facto förvissa sig hur det faktiskt förhåller sig i en specifik fråga.

Detta faktaunderlag jag efterfrågar men som du har lite svårt att presentera...

Ingen påstår att det handlar om förvirrade människor som inte klarar att prata med varandra, organisera transporter och logistiken kring tiggandet. Därifrån är det mil och åter mil till att kalla det organiserad brottslighet där pengarna inte skulle gå till den fattiga, desperata människa som man ger dem till som vilken sekund som helst skulle acceptera en jobbmöjlighet med bra betalt.

I först stycket vet jag att både jag, @Blue och du postade en massa forskning i ämnet. Bland annat forskning som visar att migration och öppenhet är en ekonomisk framgångsfaktor, ni postade istället resultat från några starkt ifrågasatta forskare där kostnaderna översteg intäkterna. Om det har vi både olika åsikter och det finns många olika vinklar. Artiklar i nämnda media utan ytterligare bakgrund är av mindre värde. Men ändå av ett värde som befinner sig på en annan planet än de man kan finna på Avpixlat och andra dylika idiotsamlingar. Men visst, våra utgångspunkter och slutsatser skiljer sig åt på ett sätt så att jag tror att diskussionen är av mindre värde för att komma framåt.

Jag kommer ändå inte att låta dumheterna stå okommenterade när de dyker upp. Du får gärna göra likadant och ifrågasätta när jag gör det för enkelt.

Inte en chans, du och jag har inte ens resonemangsutrymme så jag låter dig i regel vara.
Några skitlänkar från extremmedia har jag ALDRIG någonsin i hela mitt liv postat så det hoppas jag verkligen inte att du insinuerar.
Fö så var det den tråden jag syftade på och sedan dess har ju diskussionerna runt asyl- och migrationens kostnader fått lite mer nyanserad bild.

Självklart tar det tid att göra dessa utredningar och rapporter baserade på fakta, men de beställs ju också ofta i ett konkret syfte - att de facto förvissa sig hur det faktiskt förhåller sig i en specifik fråga.

Detta faktaunderlag jag efterfrågar men som du har lite svårt att presentera...

Först och främst krävs ett intresse för att vilja ta fram en sådan rapport.
Det som går att googla är halvdana underlag från olika städer och då i regel från olika myndigheter.
Någon nationell färsk rapport/sammanställning har jag inte sett och jag har heller inte hört att det ligger på projektbordet.
Det är idag troligen omöjligt att ta fram eftersom statusen på dagens tiggeri och dess konsekvenser inte går att jämföra med vare sig 2012 eller 2013.

Inte en chans, du och jag har inte ens resonemangsutrymme så jag låter dig i regel vara.
Några skitlänkar från extremmedia har jag ALDRIG någonsin i hela mitt liv postat så det hoppas jag verkligen inte att du insinuerar.
Fö så var det den tråden jag syftade på och sedan dess har ju diskussionerna runt asyl- och migrationens kostnader fått lite mer nyanserad bild.

Det insinuerar jag inte, men du använder exakt samma källor med ett mer begåvat språkbruk och en mer nyanserad vinkel.

@No1

Men Sverige ÄR ju normsättande!

Eller, med tanke på att du tydligt frågade om jag visste hur svårt det är att rehabilitera SVENSKA fångar till god samhällsfunktion igen, så tolkar jag det som att du menar att de Svenska fångarna är mer svårrehabiliterade än utländskättade?

Men då är det ju goda nyheter för tiggarna! De kan rehabiliteras snabbare efter sina domar för nedskräpning än vad Svenskarna kan.

:)

Du förstod nog vad jag menade.
Är det så svårt att rehabilitera svenska fångar trots deras valmöjligheter under uppväxten och tillgång till profession längs resans gång så ska man inte tro att de kriminella som kommer hit från andra länder har för avsikt eller ens psykologisk möjlighet att ändra livsstil.

Det insinuerar jag inte, men du använder exakt samma källor med ett mer begåvat språkbruk och en mer nyanserad vinkel.

Nu skulle jag gärna skriva att jag har avpixlat och expo som startsidor
men det har jag inte. DI, DN och SVD gäller här.

Jag kan knappast rå för om extremmedia använder samma källor.
Jag följer nyhetsrapporteringen brett, nationellt som internationellt.
Jag har aldrig och kommer aldrig bara ha en källa till information.
Jag dubbelkollar alltid och söker alltid grundkällan så jag kan känna
mig säker på att det jag postar stämmer.

Nu skulle jag gärna skriva att jag har avpixlat och expo som startsidor
men det har jag inte. DI, DN och SVD gäller här.

Jag kan knappast rå för om extremmedia använder samma källor.
Jag följer nyhetsrapporteringen brett, nationellt som internationellt.
Jag har aldrig och kommer aldrig bara ha en källa till information.
Jag dubbelkollar alltid och söker alltid grundkällan så jag kan känna
mig säker på att det jag postar stämmer.

Jag tror inte det hjälper vad du skriver... Du är ju rasist (oavsett du är det eller inte för de har PKmaffian bestämt) och tiggare är hjälplösa mähän som av ren TUR hittat "paradiset" Sverige med (naiva) blåögda personer med för mkt pengar (javisstja det är ju bara fattiga som ger ..... eller ? )

Du förstod nog vad jag menade.
Är det så svårt att rehabilitera svenska fångar trots deras valmöjligheter under uppväxten och tillgång till profession längs resans gång så ska man inte tro att de kriminella som kommer hit från andra länder har för avsikt eller ens psykologisk möjlighet att ändra livsstil.

Varför ska man inte tro att Någon kriminell, oavsett härkomst, vid någon punkt i livet, får en önskan att förändra sitt liv och sätta andra mål med sitt leverne?

min erfarenhet är att många väljer att falla in under samhällets normer när konsekvenserna kommit ikapp.

Jag tror inte det hjälper vad du skriver... Du är ju rasist (oavsett du är det eller inte för de har PKmaffian bestämt) och tiggare är hjälplösa mähän som av ren TUR hittat "paradiset" Sverige med (naiva) blåögda personer med för mkt pengar (javisstja det är ju bara fattiga som ger ..... eller ? )

Jaha? Ska jag bemöta detta och isf hur?
Svar: Hoppas det var skönt.

Enligt DIN definition är jag rasist men din definition stämmer inte.

Varför ska man inte tro att Någon kriminell, oavsett härkomst, vid någon punkt i livet, får en önskan att förändra sitt liv och sätta andra mål med sitt leverne?

min erfarenhet är att många väljer att falla in under samhällets normer när konsekvenserna kommit ikapp.

Fetstilta; det har jag inte skrivit utan det är något du tolkar in.

Alla är definitivt inte hopplösa fall men den förste till nyfrälsning är sannolikt inte den kriminelle som
tar sig hit för att just jobba kriminellt.

Fetstilta; det har jag inte skrivit utan det är något du tolkar in.
citerar dig:
Har ni någon uppfattning om hur ursvårt det är att rehabilitera en svensk yrkeskriminell och hur vanligt det är med återfall?

Förlåt, du hade rätt, det är bara de Svenska som är knepiga.

"Tror någon att en yrkeskriminell tiggare kommer hit för att hoppas på ett jobb så han eller hon kan börja sitt nya liv?"

Nej, de kommer oftast hit och tigger med förhoppningen att få ett jobb för att klara sin nuvarande existens i sitt hemland för sig och sin familj.
Och dessa tiggare är sällan Yrkeskriminella. Eller syftar du på tiggare i allmänhet när du benämner den stora skaran som yrkeskriminella? Är de, eller är de inte?

Och fortfarande, vad säger lagen om tiggeri?

"Det känns otroligt romantiserat att titta på tiggarna som fattiga rättskaffens stackare som inget annat önskar än utbildning och arbetet."

Tiggare är ofta de människor som inte haft möjlighet att följa den akademiska banan, utan som troligen slutat skolan rätt tidigt för att gå i arbete och hjälpa till med familjeförsörjningen. De har knappast intresse eller grunder för att önska utbildning. De söker Arbete.

citerar dig:
Har ni någon uppfattning om hur ursvårt det är att rehabilitera en svensk yrkeskriminell och hur vanligt det är med återfall?

Det var jämförelsen, det ÄR svårt att rehabilitera en svensk yrkeskriminell. Den som kommer hit för att begå brott än svårare.

"Tror någon att en yrkeskriminell tiggare kommer hit för att hoppas på ett jobb så han eller hon kan börja sitt nya liv?"

Nej, de kommer oftast hit och tigger med förhoppningen att få ett jobb för att klara sin nuvarande existens i sitt hemland för sig och sin familj.
Och dessa tiggare är sällan Yrkeskriminella. Eller syftar du på tiggare i allmänhet när du benämner den stora skaran som yrkeskriminella? Är de, eller är de inte?

Och fortfarande, vad säger lagen om tiggeri?

De människor som kommer hit för att tigga har olika agendor. Jag talade där om gruppen som är kriminella. Det betyder inte att alla tiggare är kriminella - även om det är förbjudet att skräpa ned, men det räknar jag inte in.

"Det känns otroligt romantiserat att titta på tiggarna som fattiga rättskaffens stackare som inget annat önskar än utbildning och arbetet."

Tiggare är ofta de människor som inte haft möjlighet att följa den akademiska banan, utan som troligen slutat skolan rätt tidigt för att gå i arbete och hjälpa till med familjeförsörjningen. De har knappast intresse eller grunder för att önska utbildning. De söker Arbete.

Det finns säkert en och annan som söker arbete i Sverige men den stora massan tiggare som kommer hit gör det inte för att de har någon förhoppning om svensk arbetsmarknad. Vad de har att hoppas på och inte hoppas på i Sverige är de väl medvetna om. Att tro annat är att idiotförklara dem.

De människor som kommer hit för att tigga har olika agendor. Jag talade där om gruppen som är kriminella. Det betyder inte att alla tiggare är kriminella - även om det är förbjudet att skräpa ned, men det räknar jag inte in.
Hur stor var den där gruppen kriminella tiggare du syftar på?
Och varför skulle yrkeskriminella jobba för den skitlön som sitta o tigga i ett hörn 12h i sträck för 100-200 kr en bra dag innebär? Yrkeskriminella har väl bättre businesses för sig, med bättre avkastning för mindre möda?

Jag tror jag börjar fatta din poäng. Jag ska sluta låta barnen bidra till denna förfärliga kriminella livsstil genom att skänka 2 kr till tiggaren utanför Ica, att lära sig vad Empati är, är ju jäkligt bortkastat på sådana typer! :o

Naturligtvis inte; självklart kan även brottslingar komma till Sverige - men det har vi ett välutvecklat, väl fungerande rättsväsende som hanterar.

Det är enbart brottslingar som ska straffas för de brott de begår. Vi ger inte kollektiv bestraffning till hela folkgrupper i det här landet; vi dömer de individer som är ansvariga för brott.

Att tigga, dvs be om hjälp, är tillåtet. Att bedriva människohandel och exploatering är det inte; så om utfattiga människor från tex Rumänien lockas hit av någon och utnyttjas så har de fallit offer för människohandel och den som bär ansvar för detta straffas.

Enbart rasister delar upp människor i goda eller onda baserat på deras ursprung eller religion. Att dra alla romer över en kam och bedriva hets mot dem för att sprida en uppfattning att de som folkslag är brottsliga är antiziganism och hets mot folkgrupp . Något som inte hör hemma i Sverige och är straffbart.
Det är naturligtvis bra att vi har den rörlighet av både varor o tjänster vi har inom Schengen. Att människor rör sig mellan våra länder för att skapa sig en framtid är positivt.

Men som alltid finns det aber, risken för att medellösa utnyttjas ökar också.
Hur får den som ingenting har, råd att ta sig till Sverige?
Jo, genom att låna pengar. Men inte hos banken, ty där får han ingen kredit, utan hos den lokale lånehajen. Som beredvilligt lånar ut till bra....ränta. Händelsevis kan samme person även fixa transport till Sverige för en bra peng.

Allt är helt lagligt.

Den här verksamheten permanentar bara den utsattes situation, låser fast dem i sin utsatthet.

Det enda som verkligen hjälper är åtgärder i deras hembyar. Utbildning, sjukvård och investeringar som ger dem jobb.
Klipp ex Ungerns EU bidrag, plussa på med humanitär hjälp riktat mot dessa byar under några år, så kanske de bryter sig ur förnedringen.

Självklart finns det.
Jag postade första bästa googlingsbara länk, det fanns gott om fler träffar, men de näsvisa svaren låter inte vänta på sig.

Vill man inte tro på detta så kan man använda logiskt tänk.
Vill man inte tänka logiskt så behöver man inte göra det heller.

Jag är inte ute efter att frälsa eller få människor att byta religion.
Vill minnas att det var en artikel. Det vore intressant med siffror på påståendet, naturligtvis från dess ursprungliga källa.

Nu har man iaf förbjudit tiggeri i Arendal, Norge. Blir man påkommen får man böta 2000kr. Enskilda kommuner i Norge tillåts att förbjuda tiggeri efter en överenskommelse mellan den norska minoritetsregeringens tre partier - Höire, Fremskrittspartiet och Senterpartiet. Om ett år räknar man med att införe ett nationellt tiggeriförbud

Och enligt SVT igår hade de gått runt å frågat tiggare i Gbg om "betalning" för vissa platser... Av alla de frågade va de 2 som sa att de betalade för sina platser..
En sa 50 kr, och en annan sa 1/4 av inkomsterna = 50 kr där med... Att de konstant skulle tjäna 200 kr/dag låter otroligt, MER troligt är att det def är organiserat, att de är tillsagda att säga att "nej vi är inte organiserade, vi tjänar runt 200 kr/dag"...

Och enligt SVT igår hade de gått runt å frågat tiggare i Gbg om "betalning" för vissa platser... Av alla de frågade va de 2 som sa att de betalade för sina platser..
En sa 50 kr, och en annan sa 1/4 av inkomsterna = 50 kr där med... Att de konstant skulle tjäna 200 kr/dag låter otroligt, MER troligt är att det def är organiserat, att de är tillsagda att säga att "nej vi är inte organiserade, vi tjänar runt 200 kr/dag"...
Din människosyn är inte speciellt beundransvärd....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka