Tiggar-läger

Elinoor

Trådstartare
Hur tänker ni kring den här typen av frågor? I GP idag kan man läsa om hur Mölndals kommun vill köra bort romer, som slagit läger på en parkeringsplats. Länk

För egen del anser jag det långt ifrån självklart att man ska få slå läger var som helst, oavsett om man är rom, svensk, rik eller fattig. Eller ska romer särbehandlas?

Jag betvivlar inte att man kan ha det svårt och kan behöva hjälp, men den här utvecklingen med tiggare och läger - jag tycker helt enkelt inte om den! Det måste finnas andra sätt att hjälpa.

Hur tänker ni?

Sv: Tiggar-läger

Nä varför ska romer särbehandlas?! Jag är så trött på lilla fega Sverige som slår knut på sig själv för att vara så jävla pk! Hur fan ska detta sluta? Jag är allvarligt oroad för mina barns framtid. Läge att emigrera till Australien kanske....

Nä varför ska romer särbehandlas?! Jag är så trött på lilla fega Sverige som slår knut på sig själv för att vara så jävla pk! Hur fan ska detta sluta? Jag är allvarligt oroad för mina barns framtid. Läge att emigrera till Australien kanske....

Vad skulle hända med dina barn om de upplever romer på en parkeringsplats, menar du?!

Kl.
Jag kan förstå reglerna och problematiken. Men mitt hjärta säger "seriöst, vad gör det om 100 år att de lånar parkeringen en period om det inte stör någon".
Det finns så klart mindre väl valda ställen. Vi fick kontakta polis och kronofogd förra året då asfaltsläggare hade slängt upp husvagnar på hela träningsplanen på mitt jobb. De gjorde sönder saker och grävde upp planen, så det störde ju på riktigt.

Hur tänker ni kring den här typen av frågor? I GP idag kan man läsa om hur Mölndals kommun vill köra bort romer, som slagit läger på en parkeringsplats. Länk

För egen del anser jag det långt ifrån självklart att man ska få slå läger var som helst, oavsett om man är rom, svensk, rik eller fattig. Eller ska romer särbehandlas?

Jag betvivlar inte att man kan ha det svårt och kan behöva hjälp, men den här utvecklingen med tiggare och läger - jag tycker helt enkelt inte om den! Det måste finnas andra sätt att hjälpa.

Hur tänker ni?
Zigenare är PK:s nya frälse.
Kom just hem från Budapest,där jag förvånades av hur de lyckats att minemera tiggarna på gator och tunnelbanestationer senaste tiden.
Kanske studiebesök för svenska politiker vore något.
Eller är tiggarna här istället.

Word! :bow: :bow: :bow:

I Lilla Landet Mellanmjölk blir man klassad som rasist om man så bara andas att lagen är till för att följas oavsett ras och nationalitet.

Jag kan förstå reglerna och problematiken. Men mitt hjärta säger "seriöst, vad gör det om 100 år att de lånar parkeringen en period om det inte stör någon".
Det finns så klart mindre väl valda ställen. Vi fick kontakta polis och kronofogd förra året då asfaltsläggare hade slängt upp husvagnar på hela träningsplanen på mitt jobb. De gjorde sönder saker och grävde upp planen, så det störde ju på riktigt.

Jag anser inte heller att det är något problem om någon lånar parkeringen en "period om det inte stör någon". Men det blir problem när perioden blir mer permanent. En parkering är till för att parkera på. Inte en uppställningsplats för mer eller mindre utrangerade fordon.

En lösning skulle kanske kunna vara att att kommunen ombesörjer campingplatser till dem. Där finns ju till och med sanitetsmöjligheter!

Problemet är väl att det stör många.

Iaf när det gäller "Camp Mölndal" och "Camp Kärra/Angeredsbron". De är de enda parkeringsplatserna längs E6:an, i Göteborgsområdet, där lastbilschaufförer lagligt kan ta rast/nattvila. Idag finns det sällan ens möjlighet att köra in och använda toaletterna då rastplatserna är fyllda av utländska lastbilar och "asfaltsläggare" som slår läger där.

+ ellinor.

Jo, som sagt, jag kan absolut förstå problematiken. Det känns bara så dystert, liksom, att de behöver bli bortkörda.

Om du kunde läsa mellan raderna så skulle du nog förstå att det antagligen inte händer ett skit med mina barn om de får se några romer i husvagnar på en parkering. Frågan är vad som händer om detta daltande överlag (och då inte bara med romer) får fortsätta i samma utsträckning som det gör nu???

Om du kunde läsa mellan raderna så skulle du nog förstå att det antagligen inte händer ett skit med mina barn om de får se några romer i husvagnar på en parkering. Frågan är vad som händer om detta daltande överlag (och då inte bara med romer) får fortsätta i samma utsträckning som det gör nu???

Nej jag förstår verkligen inte. Vilket daltande, och vad tror du kommer hända som gör dig orolig för dina barn?

Jag tycker att såväl svenskar som besökare till vårt land ska följa de lagar och regler som finns. Och jag vill inte att mina skattepengar ska gå till att sanera nedskräpning, oavsett om det rör sig om studenter som firar valborg i Uppsala eller rumäner som använder parker och gårdar som toalett.

Så nej, jag tycker inte att det är OK med läger.

Jag tycker inte heller att det är rimligt att det ska kosta så mycket och ta sån tid för markägare att avhysa folk från sin mark.

Samtidigt är jag uppvuxen med Katitzi-böckerna, där Katarina Taikon berättade hur hon upplevde sin barndom där hon hela tiden blev bortkörd. Och även om vi numera har lagar mot diskriminering i stället för lagar mot romer som på hennes tid, så finns fortfarande mycket av problemen och fördomarna kvar.

Jag har bilderna kvar på näthinnan från när Ceaucescu föll och det avslöjades hur det såg ut på barnhemmen och i kloakerna där de hemlösa barnen bodde. Och när man fick begrepp om hur utbredd fattigdomen var. Det är bara drygt två decennier sedan.

Så jag har lite svårt att se frågan i svart och vitt.

Nej jag förstår verkligen inte. Vilket daltande, och vad tror du kommer hända som gör dig orolig för dina barn?

Detta land kommer att gå under! Det är vad som kommer att hända! Det är ju skrämmande att inte ALLA förstår det.

Det ska bli väldigt spännande att se hur det svenska folket röstar till hösten...

Jag är kluven, som så många andra tycker jag ju att lagar och regler bör följas - men samtidigt så tycker jag det är lite annorlunda med romerna. Det är trots allt inte så länge sedan de faktiskt fick bli bofasta i Sverige och de har ju en historia av att bli förföljda och utsatta för både det ena och det andra.

Så landet går under om några tiggare bor vid en parkering? Hur går det till, varför skulle det bli så? Det känns som det fattas rätt många steg mellan parkeringsboende och Sveriges undergång.

Detta land kommer att gå under! Det är vad som kommer att hända! Det är ju skrämmande att inte ALLA förstår det.

Det ska bli väldigt spännande att se hur det svenska folket röstar till hösten...

Kan du inte förklara på ett konstruktivt sätt dårå, vad som kommer hända, så att vi som inte förstår kan få en chans här? :D

Det där får du väldigt gärna utveckla ordentligt.
Jag begriper faktiskt inte alls vad du talar om.

Vad menar du med att gå under! Jag tror inte vårt land går under pga det finns tältläger. Sen tycker jag inte det är hållbart att ha dessa läger men gå undergång tycer jag inte det är.

Förmodligen i allt större utsträckning på nassarna. Och för varje som gör det går en liten bit av det land jag växte upp i under.

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 301
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 105
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?