Sv: Tiffany vill långtygla säger hon
Att "peka ut"/"visa vägen" till sin häst (som jag uppfattade att du "sköt ut" din häst) och att jobba med öppna och stänga dörrar - det tror jag kan ge dig mycket. Är det något som du är bekant med?
nej jag vill lära allt
det jag gör är sånt som funkat genom "trial and error" - och hästarna själva visat vägen via sitt gensvar. Just med henne så är hon verkligen som ett klick när hon funkar och hon undrar alltid - varför SA du inte det från början
Men det är sällan konventionella signaler - utan jag får lära av henne och och nordisen - ( den är så superkänslig och man får inte vara för stark i dominans )
De stannar om man hamnar för långt fram
Jag har också en handsignal - främre hand rakt upp - de stannar
jag har snott från Ellen o Warren;
- jag visar vägen framåt med den arm som är närmast näsan dvs pekar som en trafikpolis
Drivande för nordis är höjd bakre arm (pisk är alldeles för stark hjälp för den)
Tiffany vill springa ifrån - så driva behövs liksom inte
sedan lärde tiffany mig att jag kan flytta hennes bakdel med att trycka min bog mot den, Jag har fingre tpå låret - men det är rörelsen i axeln som är väsentlig
Jag har läst en del hempfling - dammade av den igår ochskall uppdtarea mig. Minns där detta med att stanna med att samla sig själv
Jag är gammal körmänniska så jag har röstkommandon också. Cirkusfolk säger Allé Allé - jag säger marsch marsch...
Låt neutralen vara där hon känner sig trygg, eftersom hon har en historia
Just det var därför som jag kände långtygla vore bra
Att hitta ngt där hon känner sig trygg är ju en bra början - eller en förutsättning.
Hon har ju minnen associationer till all utrustning.
Longeringslinan - inte kul
sadel - inte kul
jag insåg tidigt att jag fick börja om helt, och tänka 1 år när jag kom med en resårgjord och hästen blev fullkomligt olycklig
Jag har klickertränat massor - för att komma ur det värsta traumat - och nu har vi sadel igen - baggis
Hon är misstänksammot all utrustning, allt som är nytt -vad ska jag göra
Jag hade en vända repgrimma - men hon blir väldigt rädd om hon upplever att det tar för mycket i hennes hals - så den är för skarp - vi har hitttils haft lädergrimma och grimskaft - men jag behöver en yttertygel så hon håller halsen bara lite böjd. För när hon blir rädd så förböjer hon - och då blir hon riktigt rädd.
teckens om funkat hittils
Hon flyttar ut bogen om man lägger grimskaftet/tygel/töm mot - det behövs i högervarvet annars ramlar hon in mot mitten - alla hästar sneda - ja - men hon hysteriskt sned. Så att bara få henne på en fyrkant i högervarvet (inte perfekt men växla rak- lite böjd) är väldigt svårt för henne. Äveno m det inte gör ont - så känns det skumt i ligamnet att koordinera tvärtom - fråga mig med olika långa ben och faktsitk samma rotation som henne. Tidgare hade hon också låsningar som gjorde att det kändes apfel
mera.
Hon böjer sig i sidan om jag krafsar henne på magen
och flyttar ut bakdelen om jag går med min bog mot den
jag känner dock att skall jag sätta ihop detta på ett vettigt sätt och inte tömköra på vanligt sätt - så behöver jag lära mera
tacksam för all svar
- jag skall lusläsa allt
vem är PP ?