Tiffany vill långtygla säger hon

Status
Stängd för vidare inlägg.

Susan

Trådstartare
Några tips?

Jag skulle gärna åka till Piet på träning, men situationen är sådan att jag vill långtygla som en del av hennes psykologiska rehab - och där är hon inte så hon vill ut och åka bland en massa folk än.

Jag kan tömköra bakifrån och doubble lounge - att jag vill långtygla beror på att hon trivs bäst med mig i den positionen

Något spec jag skall tänka på, lite är jag inne på saker som de som håller på med löslongering tänker på dvs kroppsspråket - hur driver man med det tex.
jag vet ju inte vad jag inte vet liksom:confused:
Betrakta mig gärna som en ren nybörjare - hellre för mycket förklaring än för lite

lär mig allt ni kan ( om långtygling och possitioner osv :angel:)

Sv: Tiffany vill långtygla säger hon

Långtygla är jag medioker på men lösjobba är mer min grej...
Men ett start-tips är just att hitta "neutralen", "start" och "stopp".
Eftarsom du har jobbat lite från sidan? (fick den uppfattningen), så vet du var din häst helst vill ha dig - det är "neutralen". Alt. få din häst att skritta, gå på sidan i området vid bogspets till manke. Där är oftast "neutralen", där rör sig hästen i ett lugnt avspänt tempo.
Hur långt bakåt måste du förflytta dig för att h*n ska öka tempot?
Hur långt fram måste du förflytta dig för att h*n ska minska tempot?
Låt skritten vara fri och titta på de små tempoförändringarna ;-) det är dom som är viktiga för fortsättningen...
OM du har en redan jobbad häst (alt. en "oförstörd") så kan du testa från halt och se i vilka positioner du kan få skritt eller back.
P.s försök att registrera så många saker som möjligt hos din häst t.ex hur rör sig öronen när du är i de olika positionerna? Hållningen genom hela kroppen mm.
Om du vill ha en känslig häst som ska läsa av dig så måste du läsa av den lika känsligt... ;-)
Nu kanske jag låter surrig och jag vet inte om du ens behöver detta, men men - fråga gärna om jag kan ha något att ge...

Senast ändrad:

okey jag glömde skriva

Hon har haft en ryggdefekt som hon är opererad för och så har hon skadat halsen. Det är läkt men hon är rädd om halsen

Hon har varit extremt rädd att ha mig på sin högra sida under rörelse framåt - hon har inte ens velat bli ledd i grimskaft

Så jag löslongerade i en rundcorall och lät henne gå ställd utåt - då var hon väldigt rädd att det skulle göra ont i ryggen igen, det är hon fortfarande men inte hysteriskt utan mer misstänksam "mot mina påhitt"

Hon har lärt sig att skydda sig genom att gå rak och skjuta ut höger bog. Nu skulle jag vilja att hon känner sig trygg i andra hållningar.

Alla saker som vi gjort före operationen har hon negativa minnen av så longera går inte - hon har lätt att känna sig trängd så jag har varit mer handgriplig sjukgymnast och nu kan hon trampa över både fram och bak och vi kan göra saker i grimma grimskaft och teckenspråk , typ killa henne på magen så böjer hon sig

Vi har kommit till att styra med korttyglar men jag upptäckte att hon kände sig mer trygg när jag befinner mig vid hennes bakdel

I normala fall rakriktar jag med att rätta in bogen på framdelen - men här får jag tänka tvärt om - peta ut rumpan - och det har jag sett att det finns trix för - men hur? jag har insett att bara tömmen ligger emot så har den en sidverkande effekt ( Ni långtyglare hoho )

Andra saker jag själv har insett vid longering är att man själv om man är högerhänt i högervarvet får en bredsida dvs bröstkorgen mot hästen = man blir dominant och driver hästern bortåt istället för framåt.
Om man vrider vänster axel mer framåt så driver men mer framåt än bortåt. det är som den axel som är närmast hästen är drivande på nåt vis

Det funkar på henne också för om jag går där bak vid hennes lår och liksom skjuter henne ut på böjt spår framför mig med axel arm- så svarar hon direkt på det kroppsspråket mycket bättre än på sedvanliga longertecken eller Parelli tecken - då man har bröstkorgen mot henne

det är sånt jag är ute efter - någon har sagt att de med löslongering kan placera bogar på hästen och höfter

Är det hempfling kanske?

ja allt som har med kropsppråk vill jag veta

Senast ändrad:

Jag skulle rida henne istället- att hon får skritta på lång tygel.
All tömkörning går ju via munnen som självklart påverkar nacken.

Sitter du på, kan du fingervisa mkt bättre o hon kommer att bli losgelassen mkt lättare.:banana:

Är hon riden överhuvudtaget?

Så jag löslongerade i en rundcorall och lät henne gå ställd utåt - då var hon väldigt rädd att det skulle göra ont i ryggen igen, det är hon fortfarande men inte hysteriskt utan mer misstänksam "mot mina påhitt"

Hon har lärt sig att skydda sig genom att gå rak och skjuta ut höger bog. Nu skulle jag vilja att hon känner sig trygg i andra hållningar.
hur menar du att du vet att hon har smärtminne?
Det låter mer som hon gör som en normal unghäst som inte har lärt sig att forma sig.
Ingen unghäst formar sig per automatik- den måste läras o om man börjar med att rida rakt fram- trava o galoppera i lätt sits på fälten så hjälper man den sakta till att bli avspänd med med liten böjning- så småningom.

De böjda spåren måste vara stooora för en stor unghäst.

Du kan aldrig leda på samma sätt via tömkörning som behövs till att rakrikta unghästen.
Har den dessutom haft fysiska aber får man vara mer försiktig, vilket görs på ett mkt bättre sätt- uppsuttet.

Läs trådens titel

kan du långtygla? Eller hjälpa mig med kropps språk?

Annars får du hålla dig, till jag skriver en tråd som heter "Hjälp mig rida min häst", eller fortsätta att skriva i fistråden

Fast det är väl för hästens bästa:confused:

Tror inte att HON säger att hon vill bli långtyglad:grin:

Är den inte ridbar? Om inte, så finns såklart inte det alternativet. Jag vet ju inte iom att du aldrig har skrivit om riderfarenheterna med henne.:confused:

Din ständigt återkommande term är losgelassen. o det blir den om den får arbeta genom kroppen i harmoni o sakta stärka sig.

Det blir så konstigt när du teoretiskt förkunnar hur man ska göra, men i praktiken gör ngt helt annat.. eller anser du att jag har helt fel? Att man mest kan kommunicera via munnen med tömkörning, men med ridning på såå många fler sätt- sätet bl. a. o hästen formar sig för det eller blir rak.

Tänkte på hennes nacke o även om hon har smärtminne.

Tror du att du kommer som en räddande ängel för hästen bästa?

Jag skriver inte om ridning för jag har inte problem där

Nu ber jag dig låta tråden vara för jag vill ha svar på det jag frågar efter, och jag vill inte att den skall spåra ur innan den ens har börjat

Återkom när du har något att tillföra ang position

Senast ändrad:

Jag är också nyfiken på metoden att jobba med långa tyglar. Det finns ju massor med litteratur och filmer att kika på.

vart då vart då?

Scata!
Nordis tackar för possitionstips. När man longerar "så skall" man ju befinna sig vid sadelgjorden men det blir inte en drivande possition... mycket bättre att flytat lite längre bak - tackar och bockar :bow:

det är så små detaljer

mera svar :bump:

Vi har kommit till att styra med korttyglar men jag upptäckte att hon kände sig mer trygg när jag befinner mig vid hennes bakdel
Låt neutralen vara där hon känner sig trygg, eftersom hon har en historia

Andra saker jag själv har insett vid longering är att man själv om man är högerhänt i högervarvet får en bredsida dvs bröstkorgen mot hästen = man blir dominant och driver hästern bortåt istället för framåt.
Om man vrider vänster axel mer framåt så driver men mer framåt än bortåt. det är som den axel som är närmast hästen är drivande på nåt vis
Helt rätt spår, du måste bli väldigt kroppsmedveten på din egen kropp vad den gör och inte gör i olika positioner innan du börjar försöka påverka hästen (som läser av oss på en tiondels sekund)

Det funkar på henne också för om jag går där bak vid hennes lår och liksom skjuter henne ut på böjt spår framför mig med axel arm- så svarar hon direkt på det kroppsspråket mycket bättre än på sedvanliga longertecken eller Parelli tecken - då man har bröstkorgen mot henne

det är sånt jag är ute efter - någon har sagt att de med löslongering kan placera bogar på hästen och höfter

Är det hempfling kanske?

ja allt som har med kropsppråk vill jag veta

Har du läst eller sett PP eller KFH? Om inte så rekomenderar jag dig att läsa båda böckerna, ingen av dom är fullkomlig men båda har många bra tips.
Det finns tränare som är duktiga och som det ger en del att åka och se...
(PMa om du vill ha namn)

Det är oerhört svårt att beskriva exakt hur du ska göra med just din häst, eller att ens beskriva handlingar och känsla i text ;)

Du kan placera hästen väldigt bra med löslongering alt. repgrimma och 3,5 m-rep. Att longera en häst på "vanligt" vis är oftast helt förkastligt om du söker finlir :angel: Att "peka ut"/"visa vägen" till sin häst (som jag uppfattade att du "sköt ut" din häst) och att jobba med öppna och stänga dörrar - det tror jag kan ge dig mycket. Är det något som du är bekant med?

kl

Redskap jag använder:

Repgrimma och lädertygel, rundläder med fästen i båda ändar.

Fokus på bilden:

Att aktivera ett bakben i taget, genom att få hästen att följa "mina bakben!"

Positioner:

Bakom "sadel" drivande, bredvid sadeln, följande, framför sadeln, stoppande.

Blicken, där jag vill ha motor, oftast på benet som jag vill ska lyfta.

Mål:

Dans. Hästen följer, jag leder, jag gör med min kropp vad jag vill att hästen ska göra.

Resultat:

Oftast, med god fokus och "i kroppen" mkt gott.

Den aktuella bilden:

Tagen i fel sekund sas, jag lyfte mitt ben och neg till precis sekunden efter.

prometido%20406.JPG-for-web-large.jpg

Har mkt bättre bilder, behöver bara sortera ut de som ska vara i boken först.

Jag ÄLSKAR detta arbete, jag har tygeln lätt i handen, oftast endast glidande över ett finger och hästen bara precis följer och gör sina rörelser - i balans.

Intressant! Har aldrig langtyglat (vet knappt vad det ar:o, tack C_L for att du lade ut en bild:p). Jag har dock tomkort en hel del och pysslat en hel del losdressyr. Jag ar absolut ingen expert och vill garna lara mig mer!

Det viktigaste for mig ar att tanka pa hur jag ror och flyttar mina fotter. Nar jag vill att hasten ska stanna sa niger jag till och stannar mina fotter. Nar jag vill att den ska ga igang sa lyfter jag ena foten och borjar ga (det ar val en forutsattning for att borja ga tror jag:angel:). Och som C_L var inne pa, jag for med mina fotter.

Ocksa positionen som C_L redan forklarat sa bra.

Jag skriver som sagt utifran losdressyr och tomkorning, vet inget om langtyel, kommer att folja diskussionen och hoppas att jag far lara mig mer!!

Mer om positioner, jag har lite olika beroende på fokus. Det ovan nämda är mer generellt.

Jag har 3 olika grundpositioner, en för bakbenen, en för bogarna och en när jag kortar tyglarna och går vid bogen och jobbar med ställning och böjning i hals och nacke. Samt en fjärde..en som täcker allt när vi tex bara ska framåt eller slappna av.

Jag är alltid vänd i rörelsens riktning, alltså om jag vill minska tempo kan jag göra på olika vis, niga och lyfta bröstbenet och naveln för att samla, eller vända mig, hela kroppen helt eller delvis mot rörelsen för att stoppa hästen eller få honom att sakta av.

Håller på att lägga upp massor av bilder på min ridblogg från samma tillfälle som ovan, hästen är ganska så ur kondition precis som jag men man kan nog se ett o annat "aha" :D

Det är ett år sedan han hade tyglarna på sig.

Återkommer med bilder.

:)

Senast ändrad av en moderator:

Nu när jag såg din bild C_L så visst har jag jobbat så:idea:
Håller med om att man kan ha hästen där med ett lillfinger:D Jag gör det ibland istället för vanlig tömkörning men har då längre "tygel" eftersom jag har mer en töm. Trodde inte det räknades tilll lång tygel:idea:

Visst är det så att hästen följer, efter en stund, det har slagit mej hur det liksom automatiskt nästan blir så. Det är ganska häftigt att själv bara korta o länga sina steg och se hur hästen ändrar trots att man som sagt bara håller lätt med ett finger i tömmen.

Och ja, bla denna lilla hoppetossan till sto, brukar jag ibland jobba så:idea:

Jag är alltid vänd i rörelsens riktning, alltså om jag vill minska tempo kan jag göra på olika vis, niga och lyfta bröstbenet och naveln för att samla, eller vända mig, hela kroppen helt eller delvis mot rörelsen för att stoppa hästen eller få honom att sakta av.

Nar jag tanker efter sa ar det sa jag gor i tomkorningen ocksa.. Och i losdressyren. Egentligen ar langtygel som tomkorning fast med kortare tygel? Och mer anvandande av positionen som losdressyr? I sa fall har jag nog gjort det en del, fast jag har inte varit sa ingaende med tanke pa position. Mer noga med hur jag anvander min kroppshallning och vad jag gor med mina fotter, som tomkorning fast med kortare tom.

Håller på att lägga upp massor av bilder på min ridblogg från samma tillfälle som ovan, hästen är ganska så ur kondition precis som jag men man kan nog se ett o annat "aha" :D

Det är ett år sedan han hade tyglarna på sig.

Återkommer med bilder.

:)

Jag ser fram emot bilder!!:bump:

Du är ju en sdn där klurig människa, med talang o exceptionellt gott hästöga.

Det krävs nog praktisk undervisning för att få till det.

Böcker i all ära, men.:grin: men med en massa bilder så kan de med talang nog finna en hel del matnyttigt.

Du får ta med dig Knodden o åka uppåt:banana:

Att "peka ut"/"visa vägen" till sin häst (som jag uppfattade att du "sköt ut" din häst) och att jobba med öppna och stänga dörrar - det tror jag kan ge dig mycket. Är det något som du är bekant med?

nej jag vill lära allt :bump:

det jag gör är sånt som funkat genom "trial and error" - och hästarna själva visat vägen via sitt gensvar. Just med henne så är hon verkligen som ett klick när hon funkar och hon undrar alltid - varför SA du inte det från början :crazy:

Men det är sällan konventionella signaler - utan jag får lära av henne och och nordisen - ( den är så superkänslig och man får inte vara för stark i dominans )

De stannar om man hamnar för långt fram

Jag har också en handsignal - främre hand rakt upp - de stannar

jag har snott från Ellen o Warren;
- jag visar vägen framåt med den arm som är närmast näsan dvs pekar som en trafikpolis

Drivande för nordis är höjd bakre arm (pisk är alldeles för stark hjälp för den)
Tiffany vill springa ifrån - så driva behövs liksom inte

sedan lärde tiffany mig att jag kan flytta hennes bakdel med att trycka min bog mot den, Jag har fingre tpå låret - men det är rörelsen i axeln som är väsentlig

Jag har läst en del hempfling - dammade av den igår ochskall uppdtarea mig. Minns där detta med att stanna med att samla sig själv

Jag är gammal körmänniska så jag har röstkommandon också. Cirkusfolk säger Allé Allé - jag säger marsch marsch...

Låt neutralen vara där hon känner sig trygg, eftersom hon har en historia

Just det var därför som jag kände långtygla vore bra
Att hitta ngt där hon känner sig trygg är ju en bra början - eller en förutsättning.
Hon har ju minnen associationer till all utrustning.

Longeringslinan - inte kul:cry:

sadel - inte kul :cry:

jag insåg tidigt att jag fick börja om helt, och tänka 1 år när jag kom med en resårgjord och hästen blev fullkomligt olycklig:eek: :cry:

Jag har klickertränat massor - för att komma ur det värsta traumat - och nu har vi sadel igen - baggis

Hon är misstänksammot all utrustning, allt som är nytt -vad ska jag göra :o Jag hade en vända repgrimma - men hon blir väldigt rädd om hon upplever att det tar för mycket i hennes hals - så den är för skarp - vi har hitttils haft lädergrimma och grimskaft - men jag behöver en yttertygel så hon håller halsen bara lite böjd. För när hon blir rädd så förböjer hon - och då blir hon riktigt rädd.

teckens om funkat hittils

Hon flyttar ut bogen om man lägger grimskaftet/tygel/töm mot - det behövs i högervarvet annars ramlar hon in mot mitten - alla hästar sneda - ja - men hon hysteriskt sned. Så att bara få henne på en fyrkant i högervarvet (inte perfekt men växla rak- lite böjd) är väldigt svårt för henne. Äveno m det inte gör ont - så känns det skumt i ligamnet att koordinera tvärtom - fråga mig med olika långa ben och faktsitk samma rotation som henne. Tidgare hade hon också låsningar som gjorde att det kändes apfel

mera.

Hon böjer sig i sidan om jag krafsar henne på magen

och flyttar ut bakdelen om jag går med min bog mot den

jag känner dock att skall jag sätta ihop detta på ett vettigt sätt och inte tömköra på vanligt sätt - så behöver jag lära mera

tacksam för all svar :bump: - jag skall lusläsa allt

vem är PP ?

Senast ändrad:

Lite bilder från ridbloggen..

prometido+330.JPG

Här vill jag att han riktigt ska sätta sig och aktivera bakdelen samtidigt som han fortfarande ska gå framåt.

prometido+346.JPG

Byte av position och tygeltag. Jobb med bog och sidförflyttning. Märk hans fokus på min fokus och ha i åtanke att det är ett år sedan vi jobbade.

prometido+348.JPG

Slappnar av, släpper till, släpper in mig och säger ja till mer arbete. Fokus.

prometido+360.JPG

Här börjar vi flytta bogen utåt, viktigt var att han fortfarande hade fokus på mig och var mjukt böjd om mig samt ändå hade en avslappnad rörelse samtidigt som han är aktiv med bakbenen.

prometido+368.JPG

Fokus, mjukt, balans.

prometido+371.JPG

Niger, rätar upp bröstbenet och drar upp naveln, han ska ha sin fokus på mig, mjuk linje runt mig och vara intresserad av nästa steg jag ber honom om.

prometido+399.JPG

Utåtställd, aktivt ytter bak.

prometido+402.JPG

Niger, vill "sätta" honom, få honom att aktivera inner bak, han blir fundersam, jag sjabblade mig lite och blev otydlig.

Fina bilder C_L! Jag gillar hur han vrider det ena orat mot dig pa en del av bilderna. En fraga: Jag ser att du har en tom bakom rumpan pa honom? Vilken funktion har det? Ar det sa man gor i langtyel? Fraga fran en som inte vet:o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka