Tidiga insläpp

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare TheBlackOne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 274
  • Visningar Visningar 16 558
Sv: Tidiga insläpp

De går på bete/ute dygnet runt mellan april och oktober/november (förra året till 1 december). De får helt enkelt gå ute dygnet runt tills det börjar dra sig ner mot nollan eller som förra året då det regnade dagar i streck.

Kan tilläggas att det är hästar som tränas ganska hårt. (eller den ena av dem, den andra är endast 3 år)

Håller helt med. Har ofta undrat hur det går till när hästarna går ute till sen kväll. Tar man in dom och gör dom i ordning för arbete, sadlar/selar man på utomhus? Släpper man sen ut dom igen? Jag förutsätter att stora flertalet ändå jobbar/går i skola under dagen så att det är under eftermiddag/kväll man rider...

Håller helt med. Har ofta undrat hur det går till när hästarna går ute till sen kväll. Tar man in dom och gör dom i ordning för arbete, sadlar/selar man på utomhus? Släpper man sen ut dom igen? Jag förutsätter att stora flertalet ändå jobbar/går i skola under dagen så att det är under eftermiddag/kväll man rider...

Jag brukar se till att rida ca 1,5 h innan insläpp, alltså kl 18:30. Då är det bara att ta in/natta kusen efter ridningen. Men skulle jag rida tidigare skulle jag släppa ut henne i hagen igen innan insläppet även om det "bara" gällde en timme.
Jag både ryktar och sadlar innomhus.

Där jag har min häst går privathästarna in strax efter 14 och kommer ut 9 ungefär. Då det är ridskola också måste hästarna in innan lektionerna börjar eftersom instruktörerna sköter insläpp. Om man vill kan hästen få höt i hagen men då får man ta in själv.

knapp

När vi hade eget stall så hade vi hästarna ute till 19-20-tiden.
Då gick alla hästarna i samma hage, och vi kunde öppna hagen och låta dem gå in på egen hand.

Senaste året jobbade jag i ett stall, och där tog jag in hästarna runt 5-tiden/innan det blev mörkt, fanns flera olika hagar, och en del föl, unghästar och hingstar, och de vill man inte gå och famla efter i mörkret.

För övrigt så tycker jag inte man kan skylla på att hästarna ska gå in tidigt pga. att personalen slutar en viss tid.
Lämnar man en sjuk häst för att personalen har jobbat klart för dagen? Hästar är inget 9-5 jobb...

Det finns ju många orsaker till att hästarna kommer in vid en vis tid. Personaltillgång är en orsak som redan nämns.

Men det jag främst tycker är viktigt: ska hästarna gå ute längre än 6 timmar MÅSTE de ha mat ute. Grovfoder.

Jag vill INTE ha hästen ute längre än så utan tillgång till mat, det är inte förenligt med god hästhållning i min värld.

Kan man inte lösa fodring ute får man ta in dem.

OCH vissa hästar passar inte in i ett inackorderingsstall. De klarar inte det livet (mindre utevistelse, ingen fodring ute, mycket trafik och rörelse i stallar, fel fodringstider etc). Att tro att alla hästar passar i en mall ger en klar signal att man inte är redo att ta ansvar för djuret. Tycker jag.

Vi har en häst som inte går att sätta på vilket stall som helst. Det är mycket pyssel och dyrt att äga, men vi har gjort avvägningen att det är värt jobbet och pengarna.

Har ofta undrat hur det går till när hästarna går ute till sen kväll. Tar man in dom och gör dom i ordning för arbete, sadlar/selar man på utomhus? Släpper man sen ut dom igen?
Min häst går ute ganska sent, men jag tar isåfall in henne för att göra i ordning, sadla och tränsa. Sen rider vi ut (har inget ridhus), och hon får gå ut ihagen igen efteråt. Jag tar in dem sen lite senare (fast just nu går de ute dygnet runt).

KL

jag tycker som sagt att det går aldeles utmärkt när man rider och tränar 5 kvällar i veckan vardagar, och det är mörkt och regnigt, att hästen kommit in efter 8-9 timmars utevistelse, ett par timmar innan man själv dyker upp. den har då ätit, smält maten, vilat lite samt torkat, och är pigg för ett träningspass. Lera har torkat och det är lätt att sköta genom att borsta bort.

skulle heller aldrig vintertid få för mig att släppa ut hästen igen, nu står jag visserligen inte heller uppstallad i stall där det funkar så, utan insläppet är insläppet och sen är det ridning och hästarna är inne för den som kvällsfodrar. Men även om jag hade eget stall skulle jag inte släppa ut sen. det hör till skötseln av min häst att den är torr, ren och avspolad från lera och annat på hovar osv inför natten och nästa dag.

Det är väl rätt naturligt i många stall där folk är aktiva och rider på kvällen efter jobbet, att hästen fått komma in på seneftermiddan, äta mellanmål, torka upp och vila lite, innan det är dax för motion. Jag ser inget problem med det hela över huvud taget om man förutsätter att de flesta rider sina hästar aktivit och tränar. Om hästen gått ute 07.30 till 16-17.00 så är det åtta, nio timmar ute, sen kommer hästen in, vilar ett par timmar på box, och motioneras sen. Ett helt okej upplägg enligt mig - särskilt vintertid då det är mörkt, regnigt, lerigt och ogästvänligt ute ofta.

kunde inte sagt det bättre själv!
våra hästar kommer ut vid 7 och in vid 16 på hösten/vintern
under vår/sommar är dem ute så länge solen skiner..

måste säga att jag blev smått chockad över det nya stallet. har varit dit mellan kl 13-19, lite olika på dagar. nå har man kommti kl 19 så har hästarna varit inne redan

men igår söndag kom jag kl 14:30, o då höll de på att ta in de sistar hästarna!!! ok, vädret var lite mulet o småregning, men inte så att de inte skulle ha klarat sig ute. iom boxrenovering så har min häst inte ens varit inne i det nya stallet, utan går ute dygnet runt. hoppas verkligen att det finns felxibla tider sen när hon ska börja stå inne. för det är alldeles för tidigt

Att de som är anställda slutar vid den tiden kan jag se problematiken i men samtidigt verkar det vara ett rätt underligt system. Varför inte ha två olika skift? En för morgon/förmiddag och ett för eftermiddag/kväll. Eller är jag för optimistisk?

Hej!
Enkel matematik säjer att fler anställda kostar mer pengar= högre stallhyra=ingen vill stå där.
Där jag jobbar har vi 2 skift och så kvällspersonalen som jobbar svart. fm är mellan 7 och 12.30 och em är mellan 14.30-17.30. Med den långa lunchen i mitten och de få timmarna på em är de mycket svårt att hitta någon som vill jobba...

/ Lavinia

Kan det vara så att det är personalen so tar in hästarna??? Många gånger är det arbetstider som bestämmer insläppstider. Börjar lektionerna klockan fyra måste man ju tagit in och fodrat alla privta hästar innan...

Jag vill gärna att min häst går ute så länge som möjligt. Hon kommer ut mellan 5-5.30 (Helg 7.00) och in sommarhalvåret vid 20-21, vinterhalvåret ca 19. Beroende på väder.

Har jobbat på ridskola som stallskötare/chef. Där fodras hästarna kl 7och utsläpp vid ca 8.15
Sen tas dem in vid 14.00 för middagshö, tas in då så dem hinner äta upp och smälta maten och vila innan lektionerna startar. Lektioner börjar kl 16.
Insläpp av privathästarna ingick i stallhyran, men då fick man nöja sig med att dem kom in lite innan kl 15.00. För Kl 15.00 så slutade jag. Och ville man ha dem ute längre så fick man själv ta in hästen.
Gav dem då hö i hagen.

Kvällsmat slängde ridläraren in till dem.

Får du ha din häst ute så "länge" på en ridskola så har du faktiskt väldig tur.
Våra tas in senast halv tre. (här är folk förjävla lata!, exv ger kvällsfodring 19.00 :mad: )

Anledningen till att hästarna tas in tidigt är ju dels för att ridskolehästarna ska hinna äta och vila sig ilte innan lektionerna och dels för att hästarna inte ska gå utan mat så länge.

Grejen är den att har man många hästar i större hagar så kan man inte fodra dem ute hur som helst - det skulle bli livsfarligt.
Har man dem två&två i små"hagar" som på många ställen så är det ju däremot hur enkelt som helst. Fast då är ju frågan om det verkligen är bättre ute än inne.

Men det jag främst tycker är viktigt: ska hästarna gå ute längre än 6 timmar MÅSTE de ha mat ute. Grovfoder.

:bow:

Jag är väldigt nyfiken på hur folk i tråden gör med sina hästar när det gäller fodringar i hagen.

Ni får hemskt gärna svara på hur ni löser det när de går i flock, och när Ni går i skolan/jobbar. :)

Grejen är den att har man många hästar i större hagar så kan man inte fodra dem ute hur som helst - det skulle bli livsfarligt.
.

struntprat.
en väl fungerande normal flock går det hur bra som helst att fodra ute. vad är det för fånerier?

lägg ut extra högar bara, dvs fler högar än antalet hästar.

struntprat.
en väl fungerande normal flock går det hur bra som helst att fodra ute. vad är det för fånerier?

lägg ut extra högar bara, dvs fler högar än antalet hästar.

Fast då gäller det ju att det bara är extremt kunniga människor som fodrar. Här har Alla stalltjänst så det skulle ju inte fungera.

Och att ge i 15 högar tar ett bra tag och även om flocken fungerar bra annars så är det ju en Stor säkerhetsrisk. Man måste ju lixom få in X antal höbalar i hagen.

Alla hästar är ju heller inte väluppfostrade så man vet ju aldrig hur de beter sig. :crazy:

Fast då gäller det ju att det bara är extremt kunniga människor som fodrar. Här har Alla stalltjänst så det skulle ju inte fungera.

Och att ge i 15 högar tar ett bra tag och även om flocken fungerar bra annars så är det ju en Stor säkerhetsrisk. Man måste ju lixom få in X antal höbalar i hagen.

Alla hästar är ju heller inte väluppfostrade så man vet ju aldrig hur de beter sig. :crazy:

det där köper jag inte över huvud taget.
råder det hysteri i flocken vid utfodring i hagen är för att de fodras för sällan och är svältfödda.
varför skulle det behövas x erfarenhet? fodra genom att gå längsmed staketet isåfall och släng in högarna x antal meter från staketet längsmed hagen. det räcker att de ranghögsta några fått sina högar så är det rätt lugnt . annars gå in med långpisk, ingen häst ger sig på en människa som visar att den har sitt eget utrymme, du behöver inte ens svänga långpisken.

är det FEMTON hästar i flocken?
man brukar säga att 10 är ungefär max för att en flock ska fungera naturligt. mer än ca 10 så blir det för mycket för hästarna att hålla sin sociala ordning. man har studerat större hästflockar och när antalet börjar överstiga 10 så formas små "intern flockar" där hästarna lever i mindre grupper inom den större s.a.s.

så är det 15 kan jag verligen förstå att det inte är optimalt. varför har ni det så? du har väl dessutom en unghäst? inte direkt toppen att ha den gå in kl 14 eller 15 hela vinterhalvåret :(

Erfarenheten krävs för att man kan kunna förutse om något inträffar. Att gå längs staketet går tyvärr inte eftersom puckona ( :angel: ) har tagit bort gången mellan hagarna så hur lr hur så går man i en hage med hästar. :crazy:

Nog fungerar det att ha så mkt hästar i en hage, de grupperar sig ju som sagt om de är väldigt många. Vet ett ställe där de har mer än femtio hästar i en hage och de brukar vara underbara att släppa in i små flockar eftersom de är så vana ;)

Hur många det är i hagarna är lite olika, nu i sommar har det väl varit ett 20tal, på vintrarna delas de upp så de är ca 13 i ridskolehagen och ett 10 tal i vår beroende på antalet privathästar.
Anledningen är att vi inte har flera hagar. Eller ja. De andra två är till för ridskolechefens "fina" hästar. :grin:

Nej men min syster har en unghäst. Det är fruktansvärt att behöva ha henne inne så mkt :(
Så ofta som möjligt så försöker vi dock ta ut våra på kvällarna.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 010
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 732
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 450
Senast: Ceta
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 835
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Annonsera mera hundar 2
  • Bråkande hundar