Sv: Tid
Jag är aktiv, men det går både upp och ned hur mycket tid jag lägger ned.
På vintern när vi inte träna så mycket så är det jämnare. Kanske 3 h per dag totalt om vi bara är hemma i krokarna. Sen blir det lite mer och lite mindre vissa dagar. Den säsongen är vi på klubben 1 eller 2 dagar i veckan 1-2 h.
På sommaren så åker man ju ut till klubben i 3-5 h ett par dagar i veckan. Hemma blir det några kortare promenader de dagarna bara för att rasta. Helgerna kan vi ju vara ute hela dagarna. Träning, tävling eller bara vara ute och fika och umgås med kompisar. Dagarna då jag inte tränar så tar jag det lugnt, det för att hundarna ska finna sig i att vila också. Då är vi ute 1½-2 h per dag (bara rastning och kanske nån 10-20 min träningspass om jag håller på med något särkilt moment som jag intensivtränar)
Men ska ni spårträna så tar ju det en kväll i veckan (Skogsträning kallar jag det för). Det blir ju allt från spåra, konditionsträna, jobba med intresset för spårpinnarna, uppletande etc. Lydnad kanske två dagar i veckan. Jag tränar sällan många moment samma kväll, jag tränar istället flera dagar per vecka. Men vissa kvällar går ju bara ut på att träna passivitet med en yngre hund och annan allmänlydnad bland folk och hundar.
Hemvärnet vet jag inte hur mycket tid det tar. Men det tar nog sitt... Många helger skulle jag tro att det blir.
Så allt från 1-4 dagar i veckan beroende på utbildningsnivå och träningsintensitet (som brukar öka när proven närmar sig)
Nånting sånt... Man är ju så olika
Men visst tar det lite mer tid ju högre upp i klasserna man kommer.