Tid på förskola

Teilani

Trådstartare
Efter flera debattartiklar om hur förskolan monterats ner, och det är för många barn på liten yta och få personal, så får jag skrämselhicka av tanken på att lämna bort sonen såsmåningom.

Hur ser era förskolor ut?
Hur gamla var era barn när de började?
Hur långa dagar har de? Antal timmar i veckan?
Vad säger de själva om att bli bortlämnade?

Sv: Tid på förskola

Började vid drygt 1,5 år är snart 2 nu.
Går 9-15.30.
De är totalt 30 barn på fsk, uppdelade på en grupp med äldre och en med yngre (gränsen går vid 3 år nånstans tror jag). Men de jobbar väldigt sällan i de grupperna utan blandar barn i mindre grupper efter vad som ska göras och vilka som funkar bra ihop. Jag hade massa förutfattade meningar och fsk; ljudnivå, trängsel, få personal osv. Det jag ofta slås av när jag kommer dit är vad lugnt det är. Ofta är det några barn, kanske 5-6 st, med en eller två pedagoger i ett rum. Jag tycker det funkar kanon.

Det märks också att det ger honom mkt och nej - det är inte mitt försvarstal för att jag måste lämna honom :)

Lämningarna är olika. Oftast går det jättebra men visst finns det ledsna lämningar också. Vi valde denna fsk pga känslan vi fick för pedagogerna. De är urgoa och tar sig tid på ett jättebra sätt känner jag.

Jag förstår inte riktigt den kritiken, åtminstone här i Stockholm är dagens förskolor otroligt mycket bättre på alla sätt än de dagis jag själv gick på. Vårt dagis ser ut som alla dagis i vår kommun, femton barn på tre personal. Tycker det är en lagom stor grupp, och lagom mycket personal, de verkar hinna göra ett bra jobb utan att stressa. Jag skulle ha mycket sämre samvete om vi höll honom hemma. Han började när han var 14 månader, det funkade bra.

Vår är jättebra, lugn, stora utrymmen, stora gårdar, lagom grupper (15 barn 3 förskolelärare, 4 avdelningar), god hjälp med goda råd om man behöver det. Personal i 40-60 årsåldern som arbetar aktivt med tex språkutveckling.

Började vid 1,5, långa dagar, lämnas oftast nöjd (om runt 7 eller lite nervig, om runt 9 när det är lite mer liv.) (både hemma och förskolan är tråkiga ibland och kul ibland).

(Vi har tex sett ställen där ett helt dagis om 60 barn delar en gård och personalen verkar hålla sig i mindre grupp. Man kanske ska ta sig en liten snabbkik innan man väljer och tänka på barnets behov? (vi tex behöver nog stor gård men egen för grupp, men annat barn kanske inte behöver det))

Senast ändrad:

- Det är en ombyggd lägenhet. 15 inskrivna barn, enbart 1- och 2åringar. 2,75 personal på detta. De samarbetar mycket med den andra småbarnsavdelningen på samma förskola. Syskonavdelningarna ser jag ingenting av.

- Han var 16 månader när han började. Är idag 2 år och 2 månader.

- Nu går han bara 15 timmar i veckan, men när han började fick han mjukstarta med ca 5 timmar/dag. Det utökades i takt med att jag mådde sämre under graviditeten och när han gick som mest gick han runt 40h/v (7.30-15.30). Det var för mycket, han orkade inte med det. Han fick då gå ner och gick ca 35h/v (9.00-16.00, men han var sällan där så länge varje dag en hel vecka).

- Medan jag var gravid var det inga problem alls. Han hade roligare på förskolan än hemma med mig. Nu är det dock annorlunda och han vill inte alltid gå dit. Nu har vi tagit sommarlov (två veckor före planerat) och till hösten ska han byta förskola i alla fall. Det var ju inga problem eftersom jag ändå var hemma med lillebror.

Efter flera debattartiklar om hur förskolan monterats ner, och det är för många barn på liten yta och få personal, så får jag skrämselhicka av tanken på att lämna bort sonen såsmåningom.

Jag kunde inte vara mer nöjd med får förskola, den är toppen! Vi hade en kort period vår yngste på en annan förskola eftersom han inte fick plats direkt och även den var jag jättenöjd med!

3 avdelningar i ett "E". Ca 16 barn på 4 personal varav 2 jobbar deltid lite överlappande.

Knappt 1,5 år

De första gick 19,5h, den sista går nu ca 28 h /vecka. Alla barnen har stortrivts.

Det är knappt man hunnit pussa dem hejdå innan de har dragit in i lokalen! Vår personal är duktig på att möta upp barnen och verkligen välkomna dem och det märker jag fungerar bra även på de barn som blir ledsna.

Vår minsting (snart 3 år) ville ringa till sin ena förskolefröken (Ing-Marie) i helgen och då frågade jag vad han tänkt säga till henne.
"- Ing-Malii, dadis, Vidal, HEJ!!!" :D:love:

(Ing-Marie, dagis, Vidar, HEJ)

Jag förstår inte riktigt den kritiken, åtminstone här i Stockholm är dagens förskolor otroligt mycket bättre på alla sätt än de dagis jag själv gick på. Vårt dagis ser ut som alla dagis i vår kommun, femton barn på tre personal. Tycker det är en lagom stor grupp, och lagom mycket personal, de verkar hinna göra ett bra jobb utan att stressa. Jag skulle ha mycket sämre samvete om vi höll honom hemma. Han började när han var 14 månader, det funkade bra.

I Göteborg är det mer kris, grupper runt 20 barn 1-3 är inte ovanligt, oftast med tre personal ibland färre.

Den är inrymd på bottenvåningen i ett flerbostadshus, tror det är tre lägenheter från början. De har iaf två kapprum, två matrum och flera större och mindre rum. Det är 29 barn 1-6 år, sju pedagoger/barnskötare och en resurs på deltid.
De har en åldersblandad "storgrupp" men tisdag-torsdag är de uppdelade i olika grupper före lunch.

Hon var 16 månader ca, är nu 2,5 år.

Hon har gått som mest 19 timmar i veckan, vanligtvis 6-12, 9-12 eller 9-14.
Till hösten när syskonet är här blir det tisdag-torsdag 9-14.

Hon är för det mesta rätt nöjd med att bli lämnad, har något gått snett på morgonen tex att bilen har krånglat eller att vi fått leta länge efter parkering så kan hon vara ledsen en halv minut.

Knapplån

Jag är så otroligt avundsjuk på alla som kan ha sådana korta dagar i förskolan för sina barn.
9-15, hur jobbar man då? 10-14? eller jobbar den ena typ 6-13 den andra 10-18? Jag är bara nyfiken..
jag och sambon jobbar heltid båda två (eller jag har tagit bort en dag i veckan)
men även om jag eller sambon gick ner i tid skulle ändå dagarna bli "långa" om man jämför med 9-15

Om jag ska fortsätta där jag slutade så kommer sonen att gå heltid från 12 månader, vilket inte känns bra sammanfattningsvis.

Några kompisar till mig har sitt barn på förskolan 8.30-16.30 och de jobbar heltid. Inte lika korta dagar som du beskriver men ändå rätt korta med tanke på att de jobbar heltid. Pappan lämnar och börjar jobba kl 9. Mamman jobbar 7.30-16 (tror jag det blir) och hämtar.

Deras heltid är bara 37,5 timmar och de har cykelavstånd till jobbet. Jag känner mamman bäst och isf hon känner sig stressad och jobbar hemifrån varje kväll. Det sättet hade absolut inte passat mig.

Vår förskola har 16 barn och två avdelningar med flest barn på småbarnsavdelningen där min son går. Där är tre personal men jag vet inte hur många heltidstjänster.

Min son var 16 månader när han började, inskolningen var hemsk men det började gå bra några veckor efter det, och nu går det bra. Han började i december och då gick han 7.45-15.30 och sen april går han 7.45-16.15. Han gillar sin förskola och är aldrig ledsen, dock är vi inte nöjda och ska byta i augusti.

I vår kommun anser jag att det är katastrof med alldeles för stora barngrupper och för lite personal. Dock har vi haft väldigt tur med personalen och jag har ändå känt mig trygg.

Men... nej... Det är inte hållbart i längden. Kommunen har till och med höjt fsk-lönerna för att få behålla personalen inom kommunen. Men minskade barngrupper hade gett så mycket mer.

Fsk-lönerna enligt avtal är 2% upp och barnpengen har höjts med 1%. Det säger sig själv att det blir ännu tuffare i år.

Skitkommun.

Jag har 15 min väg till jobbet och antingen jobbar jag 9-15 eller så jobbar vi skift, en börjar 9 och jobbar sent och en börjar tidigt och slutar 15. Men ibland har barnen gått ca 8-16.

Sambon jobbar 18-24 och varannan helg 14-24. Jag jobbar treskift 6.45-15, 14-22, 21.45-7. Vi har haft tur så att det är ytterst sällan det har krockat med våra scheman, max en gång i månaden och då har mor- och farföräldrar kunnat ställa upp (de har också oregelbunda jobb-tider, morfar är pensionär).
Dock har jag och sambon inte hunnit träffas mycket och egentid har det också varit ont om?

Knapplån

Jag är så otroligt avundsjuk på alla som kan ha sådana korta dagar i förskolan för sina barn.
9-15, hur jobbar man då? 10-14? eller jobbar den ena typ 6-13 den andra 10-18? Jag är bara nyfiken..
jag och sambon jobbar heltid båda två (eller jag har tagit bort en dag i veckan)
men även om jag eller sambon gick ner i tid skulle ändå dagarna bli "långa" om man jämför med 9-15

Fast om man ska hämta 15 behöver man ju inte sluta 13 såvida man inte har väldigt lång resväg. Min äldsta gick 9-16 första året, vi gick omlott så att en jobbade 6-15 och den andre 10-19. Men det var rätt slitigt för oss vuxna, framförallt för den som skulle upp fem för att åka till jobbet och sen efteråt vara själv med barnet till åtta på kvällen eller så. Jag vet inte om det är särskilt avundsvärt att ha korta dagar, det innebär ju antingen att föräldrarna går omlott rätt ordentligt, eller också att någon av dem inte hinner jobba heltid.

Kl

Jag avundas också de som kan pussla ihop sina scheman. Dock förstår jag att tiden med partnern är det som blir lidande..
Vår dotter har gått i stort sett heltid på dagis sen ett-årsdagen och det har fungerat utmärkt. Hon trivs toppen och vi trivs med förskolan, som är ett föräldrarkooperativ. Dottern fyller två i augusti. Tiderna har varierat mellan 30 timmar och drygt 40 timmar beroende på sambons jobb.
Vi jobbar båda heltid, jag pendlar med buss åker kl 6.00 och är hemma 17.30. På fredagar är jag hemma 16.30. Sambon sköter allt med hämtning och lämning.
Det är långa dagar för oss alla och jag söker arbete på orten för att kanske kunna få möjligheten att pussla ihop lite bättre tider. För även om det funkar väl för dottern på förskolan så vill både jag och sambon ha mer tid med henne

Tillägg: barnet ser det inte som att det blir bortlämnat. Hon åker till dagis precis som vi åker till våra jobb

Senast ändrad:

Knapplån

Många har ju också farmor/farfar eller mormor/morfar som hämtar tidigare i alla fall någon dag per vecka.
Vi har den fördelen samt att sambon tar ut sina föräldradagar genom att vara ledig en dag per vecka. Jag jobbar 80% men just nu gynnar det inte våra barn eftersom jag pluggar den tiden (vilket jag inte gjorde när de äldsta var små).
Annars är ju läget avgörande, slipper man pendla långa sträckor till förskola och jobb utan cyklar hem på 5 min så sparar man även där tid.

Vi har ju föredragit att barnen är hemma 1-2 dagar extra (så att man hinner hitta på något under dagen) istället för att sluta tidigt varje dag (vilket brukar rekommenderas).
Personligen tycker jag att det är långt viktigare för små barn att ha kortare tid än vad jag gör för äldre barn. Samtidigt måste de ju gå så pass lång tid så att de verkligen kommer med i gruppen och känner sig hemma på förskolan. Helt lätt är det inte!

Vi valde ett föräldrakooperativ eftersom de hade lågt barnantal och hög personaltäthet. En trygg miljö där vi har chans att påverka!

Dottern var 1,5 år när hon började, för henne en perfekt tidpunkt! Skilades in snabbt och smärtfritt!

Hon går ungefär 25h/v. Oftast 7:30-13:30 eller 15:30

Hon trivs så bra på dagis då lämningarna brukar gå jättebra! Ä rhon trött så kan hon ibland vara lite tyst vid lämning, men det går alltid bra och hon är glad när man hämtar o berättar om allt roligt hon gjort!

Vi är 100% trygga när vi lämnar henne och det var viktigt för oss att ge henne en trygg miljö på dagis, med en lugn grupp, bra pedagoger och mkt utevistelse. Som bonus fick vi egen kock, möjlighet att påverka verksamheten och bra inblick. Och ca 300m att gå till och från dagis ;)

Där mitt blivande barn ska gå så är det 6-8 barn och minst två personal :D

Tiderna blir troligen 9-15 ca, det kan diffa lite nedåt beroende på förskolans planering...

Sambons barnbarn gick där :angel:

(Jag lägger mitt schema så att jag börjar snortidigt och slutar snortidigt, sambon är egenföretagare med anställda, så han styr själv, går firman så bra som det är tänkt så blir inte vår tid tillsammans direkt lidande).

Senast ändrad:

Ang möjlighet m korta dagar:

Både jag o sambo jobbar nära dagis o hemmet, 5-10 min ifrån m bil.

De dagar jag börjar 6 lämnar sambon 7:30. (fått tillåtelse fr jobbet att komma senare dessa dagar, börjar eg 7).
sedan så slutar jag oftast 12 el 14. Ibland 15, det är min senaste tid.
(arbetar i butik så kan ha korta pass ibland eftersom jag arbetar varannan helg)

Sambon slutar 13 varje fredag.

Jag har även valt att bara arbeta 75%, då jag har ob som väger upp rätt bra.

Liknande trådar

Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 930
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 556
Senast: Queen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
379
Senast: Takire
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 200
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar