Tid på förskola

Sv: Tid på förskola

Fast om man jobbar mindre så hinner man ju mindre, så är det ju med allt. Om man undervisar mindre, så får man mindre erfarenhet, och det går långsammare att få den. Det hindrar ju inte att man gör så gott man kan när man väl undervisar, men man skulle förmodligen utvecklas snabbare ifall man ägnade lärargärningen mer tid.

Jag har t ex en del undervisning i mitt yrke, men undervisar just nu väldigt lite, max tre månader om året. Då gör jag ett så bra jobb jag kan, men självklart skulle jag utvecklas otroligt mycket snabbare som lärare ifall jag undervisade på heltid. Och eftersom jag undervisar så lite, så finns det massor av kurser och studenter jag aldrig får tillfälle att testa på.

Om man ägnar något mycket tid, så hinner man mer än om man ägnar något lite tid, ungefär så är det ju.

Om man tycker att kvalitet och kvantitet måste gå hand i hand så är det ju så, och om man tycker att det är skönt att hinna med både att göra det jobb man har i den omfattning man har det helhjärtat och dessutom hinna med familj och andra intressen utan att stressa allt för mycket så är det inte så. Men man får tycka olika :). Jag upplever snarare att jag är mer taggad på jobbet om jag har tio grupper i veckan är tjugo, och framförallt är det skönt för rösten.

Det största problemet med att jobba deltid, som jag ser det, är inte pengarna, utan att man inte hinner med allt man skulle vilja göra på jobbet.

Jag arbetar på en stor stormarknad, och när jag går hem tar andra över. Jag valde medvetet en stor arbetsplats då jag kan lämna jobbet bakom mig när jag går hem för dagen. Vi är ett team där alla arbetar åt samma håll med samma ambitioner för avdelningen, så man kan lugnt lämna över till annan personal när man inte är där :)
På en mindre arbetsplats eller med andra arbetsuppgifter kanske man är mer bunden till det man gör.

Min arbetsform är perfekt när jag har småbarn har jag märkt! När hon är större kanske jag prioriterar annorlunda!

Det verkar himla jobbigt tycker jag att vara så där stressad över arbetslivet. Jag jobbade deltid ett tag och såg det som en investering i mig själv och trots det har jag blivit befordrad och fått bra erbjudanden. Hade jag känt som du hade jag säkert blivit utbränd.

Om man tycker att kvalitet och kvantitet måste gå hand i hand så är det ju så, och om man tycker att det är skönt att hinna med både att göra det jobb man har i den omfattning man har det helhjärtat och dessutom hinna med familj och andra intressen utan att stressa allt för mycket så är det inte så. Men man får tycka olika :). Jag upplever snarare att jag är mer taggad på jobbet om jag har tio grupper i veckan är tjugo, och framförallt är det skönt för rösten.

Ja, så kan det ju vara, att man blir mer taggad om man jobbar lite, men man hinner ju undervisa mindre. Känner man så, så är det kanske också så att man känner att man hinner det man vill på en deltid, och att heltiden tar mer än den ger.

Ja du har ju själv frågat efter tips på snabba middagar.

Ja, men det var när jag var föräldraledig. De snabba middagarna krävdes inte av arbetsmässiga skäl, utan för att två små barn inte ger så mycket ostörd tid i köket, även om man inte jobbar alls.

Det verkar himla jobbigt tycker jag att vara så där stressad över arbetslivet. Jag jobbade deltid ett tag och såg det som en investering i mig själv och trots det har jag blivit befordrad och fått bra erbjudanden. Hade jag känt som du hade jag säkert blivit utbränd.

Utbränd av att jobba heltid? Då måste nog något med arbets- eller privatsituationen vara fel, skulle jag känna.

Jag ser tvärtom heltidsarbete som en investering i mig själv, jag ger mig själv möjlighet att utvecklas och ta reda på nya saker, och ge yrket en ärlig chans. Det är inte alls jobbigt, utan väldigt roligt! Om det är stress så är det en positiv stress, massor med roliga saker att göra, och jag är så himla lyckligt lottad att någon till och med betalar mig för att göra dem. Problemet är snarare att man inte kan hinna allt det man skulle vilja göra.

Sen vill man såklart ha ett liv också, så att jobba all vaken tid som jag gjorde ett tag, så skulle jag inte vilja ha det i längden.

Utbränd av att vara så hetsig att man känner att man hela hela hela tiden måste maximera sina erfarenheter på den tiden man har. Att man inte kan gå ner till 80% eller vad det nu må vara, ens under en begränsad tid, eftersom man tappar för mycket. Det verkar jobbigt. Jag arbetade 40-60% under flera månader och det gick alldeles utmärkt för mig faktiskt.

Kände jag så som du beskriver skulle jag nog inte ens kunna klara att bara jobba heltid - skulle känna att varför bara jobba 40 timmar när jag kan jobba 60? Eller mer?

Det handlar inte så mycket om att ständigt maxa som att det är roligt att lära sig nya saker och göra nya erfarenheter. Självklart kan man jobba 60 timmar också, men då blir det svårt att hinna med något annat än jobbet, och svårt att ha barn. Jag tycker 40 timmar är en rätt bra kompromiss, man hinner ändå med ganska mycket, och man kan ha familj, vänner och fritidsintressen.

Det är ju inte särskilt hetsigt, utan handlar mer om att vara väldigt utvecklingsmotiverad. Om man är det, så finns det inget värre än att känna att man bara trampar vatten, inte utvecklas och inte kommer nånvart. Det kan ju också vara så att man helt enkelt gillar sitt jobb, och tycker det är roliga saker man gör när man är där, och därför gärna vill göra dem på heltid. Finns säkert många anledningar, poängen är att det inte alls behöver vara stress och hets att jobba heltid, och många anledningar annat än ekonomi till varför man väljer att göra det.

Ja man måste ju bara inse att allas liv är olika, och många faktorer som påverkar!

Ang läggtider så börjar vi göra natt kl 19 för dottern, för hon är väldigt kvällstrött. Så middag äts runt 16-17 hos oss och sedan nedvarvning och umgås tills sängdags. De dagar hon hämtas kl 13:30 eller 15 för all del hinner vi även vara ute i parken och leka innan middagen, guld värt nu när det är sommarväder!

Jag älskar mitt jobb, stormtrivs! Skulle säkerligen kunna arbeta mig uppåt i företaget om jag ville det, och kanske vill jag det om några år när dottern är större. Men i nuläget kommer arbetet verkligen i andra hand, viktigast nu är familjen och dottern. Varvat med lagom timmar på jobbet och har tid att träna och må bra själv. För mig är det helt ultimat, just nu i livet. Men jag har mååånga år kvar att jobba, så jag hinner nog med även att utvecklas och arbeta mig uppåt, om jag vill! :)

Dotterns dagis är fantastiskt, och hon skulle nog klara hela dagar där om det skulle behövas. Men vi försöker verkligen lämna så sent det går och hämta så tidigt som möjligt, för att hinna umgås så mkt som möjligt :)

Hur gamla var era barn när de började? Han var 22 månader.
Hur långa dagar har de? Antal timmar i veckan? Han går 32 timmar i veckan nu när han är 4 år, färre timmar när han var yngre.
Vad säger de själva om att bli bortlämnade? Han älskar att vara i förskolan.

Sonens förskola har inte de bästa lokalerna och gruppen är alldeles för stor (22 barn på 3 personal), men de har hyfsat bra möjligheter att dela upp barnen i 4 olika rum plus att de försöker vara utomhus mycket. Personalen gör verkligen ett dunderjobb trots förutsättningarna. Här i Gbg har politikerna sagt att prio 1 är att alla barn som behöver vara i förskolan ska få plats... även om det innebär stora grupper och allt vad det innebär. Vikariepoolen är gles så det kan vara svårt att få in folk vid sjukdom. Förutsättningarna är på så vis inte alls de bästa, men som sagt... personalen är klippor.

Ja, det är ju precis det jag menar, att folk är olika, och det behöver inte alls vara pengar som är orsaken till att man jobbar heltid. Ändå är det nästan alltid bara just den faktorn som tas upp när barn och arbetstider diskuteras, som att pengar vore den enda anledningen till att någon som har barn jobbar heltid. Men så är det ju inte, kanske för en del, men folk är ju olika, och det finns väldigt många fler skäl än just pengar till varför man inte vill jobba deltid. Och väldigt många fler skäl än vilja att klättra uppåt i hierarkin eller längtan efter löneökningar som gör att man väljer att jobba heltid.

Jag tycker det är en väldigt ensidig bild av arbetslivet som målas upp, inte alls att alla är olika, utan som om alla vore lika, och alla skulle jobba för pengar i första hand.

Hade jag barn som somnar så tidigt som ditt skulle jag nog också försöka hämta tidigare, och istället jobba på kvällen efter att hon somnat. Det funkar ju inte när man har barn som somnar sent.

KL

Tack för alla svar! Låter som om buke-barnen har det bra på sina förskolor, och det är skönt att höra!

Jag är en person som vill väldigt mycket, och jag har då gift mig med en som är likadan. Jag vill väl inte lämna bort mitt barn, men jag vill väldigt gärna ha ett utvecklande arbetsliv (bli klar med studierna först) också. Men sonens välmående kommer ju allra först, han är vårt största och viktigaste projekt. Jag hoppas att vi kan få plats på en så rolig och stimulerande förskola som en del av era ungar!:)

Poängen är att om priset för att gå ner i deltid är att man får sänka sin ambitionsnivå på jobbet till att sikta på att lyckas utföra något slags arbete, så kommer det vara ganska många som inte tycker det är värt det, alldeles oavsett vilken ekonomi man har.

Men varför i hela världen skulle deltid innebära sänkt ambitionsnivå för att lyckas utföra något slags arbete?
I mina öron (ögon) låter det både nedlåtande och spetsigt, en som jobbar 95% har alltså verkligen sänkt sin ambitionsnivå för att lyckas utföra något slags arbete?!

Deltid innebär för de allra flesta att man utföra samma slags arbete med samma slags kvalité på den procent av arbetstiden som man jobbar. I vissa fall kanske jobbet får en ännu bättre kvalité för att personen generellt mår bättre eftersom den får mer barntid, personens barn kanske mår bättre med mer föräldratid?!, mer tid för egenvård och fritid etc. Faktorer som påverkar oss alla.

Jag har själv jobbat både heltid och deltid (80%), är välutbildad med ett kvalificerat jobb och i mitt fall skulle jag snarare säga att jag är än mer effektiv på arbetstiden som deltidare än som heltidare. Jag tror att man ska ner på en mkt låg procent i arbetstid för att kvalitén i arbetet ska påverkas negativt genom att man inte hinner med fortbildning eller nog ofta får prova på arbetsmomenten.
Jag ser ärligt talat ingen skillnad mellan om en skogshuggare hinner fälla 80 träd än 100, inte heller om en varuupplockare plockar upp varor med en arbetstid på 75% gentemot 100%.

Ett av de få jobb där jag kan tänka mig att det rent faktiskt skulle spela någon roll är när det har med någon sorts inläsning att göra och man endast klarar ett visst antal sidor per dag och måste ha gjort det på ett visst datum för att annars blir man omkörd av konkurrenter el. liknande. Men där känns hela systemet ytterst underligt upplagt och med en stor risk för utbrändhet och liknande.
Det är också betydligt lättare att arbeta heltid när man har fri arbetstid och kan arbeta på kvällar och helger än om heltiden är förlagd till arbetsplatsen med fasta tider (kanske dessutom med långa pendlingsavstånd). I det tidigare fallet blir det ju mer likt en deltid rent barntidsmässigt om man väljer att jobba när barnet sover eller när det är borta på någon aktivitet med den andra föräldern.
Jag är också övertygad om att ekonomin spelar en stor roll när det gäller arbetstidsprocent. Fanns möjligheten att under arbetstid välja om man ville byta ut en arbetstimme mot en timmes fritid men till samma lön är jag övertygad om att majoriteten valt fritid.

Apropå "utföra något slags arbete" så var det en användare som skrev att hon fått en bra löneutveckling trots deltidsarbete och att hon tydligen alltså lyckats utföra något slags arbete trots deltid. Jag tolkade det som att hon var lite ironisk och menade att arbetsgivaren tydligen
tyckt att hon gjort ett väldigt bra jobb trots deltid medan Mabuse verket ha tolkat henne bokstavligt.

Ja, precis, det var ett citat.

Alltså, om man hinner mer fast man jobbar mindre, och hinner allt man vill göra fast man jobbar deltid, då verkar det ju helt enkelt vara så att man inte vill göra mer än att man hinner det fast man jobbar deltid. Jobbar man mer, så gör man inte mer, utan sitter av delar av tiden.

Och om det är så, så är det självklart så att det är vettigare att också jobba deltid, och inte heltid. Min poäng är att långt ifrån alla känner så, det är inte alls sagt att man inte har fler saker man vill göra än att man hinner med dem på 30 timmar eller så. Det finns många människor som har såpass mycket de vill göra på jobbet, att det faktiskt tar fyrtio timmar i veckan att göra dem.

För ngn ar sen hörde jag om en studie, där visade det att en som jobbar 80% gör lika mycket arbete och med lika bra kvalité (om inte mer/ bättre).

Det beror väl lite pa vad för jobb man har ocksa men studien gick ut pa att dom flesta iaf inte orkar ge fullt 8h/dag och om man da jobbar 6h/dag orkar man vara mer effektiv.

Jag kommer inte ihag vart jag läste det, sa jag kan tyvärr inte ge källan men jag tycker att det later rimligt.

Senast ändrad:

Vi har sonen på ett privat dagis. Ledningen är hemsk men pedagogerna som är närmast barnen vill alltid väl. Dock blir de ibland bakbundna av ledningen. Vi är ett antal föräldrar som inte är nöjda som tagit upp detta med ledningen ett flertal gånger.

Sonen började dagis när han var 2 år och 3 månader. Han har från början gått 06:40-16:00. Vi har egentligen tid till 16:15 men hämtar alltid tidigare. Han går alltså 46 timmar och 40 minuter på dagis i veckan. Han trivs bra och har roligt.

Jag och sambon jobbar heltid båda två och har 1 timme till jobbet köfri väg. Vid kö allt mellan 1,5-2,5h. En av oss börjar vid 6:00 och slutar 15:00. Den andra börjar 8:00 och jobbar till 16-17 beroende på hur mycket som är akut på jobbet. Vi båda reser en hel del och gör då 24h pass på 2 dagar vilket kompenserar för att vi inte är på jobbet 8h varje dag. Vi jobbar dessutom både kvällar och helger när det är hög belastning.

Läser man den här tråden är det svårt att tro att det är så många som är mitt uppe i karriären och det är ju helt ok. Dock blir sånna här trådar lätt en tävling om hur bra förälder man är med anledning av att man har sitt barn hemma. Kräks egentligen på hela konceptet och visar sidan av att man kan vara mitt i karriären, ha ett barn som är socialt anpassat och mår bra och med en hel del pusslande faktiskt få ihop det!

Mvh Miks

Min yngsta började i mars, som 15 mån gammal (13 mån korrigerad ålder) och efter inskolningen som var 09-13 i 2 veckor - så började hon gå 09-14 alla dagar.
Det är ett av två dagis i vår lilla by, varav det andra är Montessori och detta är kommunalt. Dom har sin verksamhet i en gammal, stor villa på en liten återvändsgränd med en stor tomt à trädgårdsstorlek.
Det är ca 25 barn där just nu efter att några gått upp till den andra förskolan för 3-5 åringar. Allt ifrån 1-4 personal finns där, beroende på hur många barn som är där för stunden.

Jag är oerhört positivt överraskad över hur underbart bra Bella trivs, och hur lugnt och välordnat allt är faktiskt. Dom är ute hela förmiddagar vid okej väder, och går ut igen efter mellis med dom som är kvar. Alla har ju vila, eftersom det bara är småbarn. Vilan sker inne, i ett stort rum på övervåningen där alla barn har sina specifika sovplatser på madrasser.

Den allra "värsta" lämningen som varit än så länge var när Bella snyftade i ca 1 min efter att jag gått. I 9 fall av 10 så säger hon ingenting utan är fullt fokuserad på att börja leka. Hon älskar verkligen att vara där!

I höst kommer hon troligtvis att börja gå andra tider, pga maken ska byta jobb och jag ska påbörja en kurs. För tillfället är jag sjukskriven, och Bella får gå där ändå för att jag ska ha fasta tider/möjligheter för alla läkarbesök, rehab etc. Och för rutinernas skull, vilket hon behöver. Och jag, för den delen.

För ngn ar sen hörde jag om en studie, där visade det att en som jobbar 80% gör lika mycket arbete och med lika bra kvalité (om inte mer/ bättre).

Det beror väl lite pa vad för jobb man har ocksa men studien gick ut pa att dom flesta iaf inte orkar ge fullt 8h/dag och om man da jobbar 6h/dag orkar man vara mer effektiv.

Jag kommer inte ihag vart jag läste det, sa jag kan tyvärr inte ge källan men jag tycker att det later rimligt.

Förvånar inte mig heller! Jag menar inte att man skulle sitta och idla sina resterande procent i skillnaden mellan heltid och ex.vis 80% men jag tror att det är ett fåtal som orkar vara helt på topp exakt 8 h om dagen. Rider jag 6 hästar på en dag istället för 5 så är antagligen kvalitén som bäst vid häst två där man blivit nog uppmjukad i kroppen med är fortfarande pigg och prestationen avtar vartefter dagen går i takt med att kroppen (och hjärnan) blir tröttare.

Liknande trådar

Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 930
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 556
Senast: Queen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
379
Senast: Takire
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 200
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar