Tid på förskola

Sv: Tid på förskola

Leta om det finns någon artikel om CSN i Kiruna. Någonstans har jag för mig att de jobbade 6 h och tog lika mycket ärenden som de som jobbade 8 h. Kanske. Eventuellt.

Hur ser era förskolor ut?
Första förskolan 4 avdelningar med 19 barn i varje grupp med 3 personal plus ev resurser.
Nuvarande 5 avdelningar med 19 barn i varje grupp med 3 personal plus ev resurser.
Stora gårdar med gott om plats och nuvarande går dessutom iväg till andra parker varje dag.

Hur gamla var era barn när de började?
Första barnen var 21 månader när han började, de andra 12 månader.

Hur långa dagar har de?
07:45-17:10 hade de 4 dagar i veckan de första åren
nu 07:15-17-10 5 dagar i veckan.

Vad säger de själva om att bli bortlämnade?
Inga problem. Puss och hejdå och in på förskolan.

Dock hade jag lite problem med första och andra barnet när
jag var föräldraledig och skulle lämna. De ville gärna testa gränserna
(då var de 4 och 2 år) Jag fick bra hjälp av förskolepersonalen där och
det slutade efter en vecka.

Alltid lite problem efter långledigheter med lämningar på fsk. Skolbarnen går
det finfint med.

/Petronilla

Hur långa dagar har de? Antal timmar i veckan?

Vår förskola är den största på orten med sina 6 avdelningar och omkring 100 barn totalt. Vi har barn på två avdelningar; vår 2-åring går på en småbarnsavdelning med 1-3åringar. Där går ca 15 barn och jobbar 3 personer. Den andra avdelningen där vår 5-åring går är för 3-5åringar. Där går ca 20 barn och jobbar 3 personer, plus en resursassistent åt ett barn som har funktionshinder. Avdelningarna delar gård med varandra i viss omfattning vilket gör att barnen också har samröre med barn på andra avdelningar när de är ute.

Våra barn var 1 år och 3 månader respektive 4,5 år när de började. Stora barnet började i barnomsorg som 1 år och 9 månader gammal, men gick då hos dagmamma tills han var 3,5 år. Sen var han hemma med oss när vi var föräldralediga med småsyskonet.

Våra barn går från ca kl 7-16.15 , 4 dagar i veckan. På onsdagar är vi föräldralediga med dem så de får en paus mitt i veckan.

Vår 2-åring kan ju inte direkt konkret uttrycka vad hon tycker om förskolan. Det var besvärligt vid inskolningen; det tog lite längre tid för henne att vänja sig än vad det kanske gör för andra. Sen hade hon en lång och bra period för att sen börja gråta vid varje lämning. Plötsligt försvann den där gråten några dagar innan de nu gick på sommarledighet.
Hon har uttryckt att "mamma åka jobbet.. T lessen mamma åka" och det kan hon ta upp vid olika tillfällen. Vi pratar ofta om det och jag säger "men sen kan ju fröken trösta och då blir det ju bra igen". "jaaa" säger hon. Och hon gillar att VARA där. När vi hämtar vill hon inte alltid åka hem på en gång.

5åringen har det varit av och till för. En lång period var förskolan ALLT. Sen fick han lite bakslag och det har mest varit en kompis som det varit svårt med. Han har aldrig gråtit vid lämnande (inte ens som liten) och vill nästan aldrig åka hem när vi hämtar. Nu har han gått sin sista dag och ska börja förskoleklass efter "sommarlovet". Det ser han fram emot "för då slipper jag A!" (kompisen som han tycker är jobbig som inte ska börja vid samma skola).

----------------------------------
För oss var det absolut jobbigast att vänja sig vid att lämna vårt första barn. Med andra har det (trots mer gråt osv) varit lättare rent känslomässigt. På något sätt har vi väl vant oss antar jag. De allra flesta barn vänjer sig ju och accepterar det mesta. Och jag har varit trygg och nöjd med vår barnomsorgspersonal; både dagmamman förut och "fröknarna" där de går nu. Det finns småsaker vi tyckt skötts lite dåligt, men inga stora saker som gör att man inte "vågar" lämna barnen dit.

Någon personalbrist märker inte vi som föräldrar av.

Däremot, den där riktiga satsningen, där man jobbar 60 timmar i veckan eller så, den är förståss svår att göra under småbarnsåren - om inte annat för att det skulle lägga så stor börda på den andre föräldern.

.

"Den där riktiga satsningen..."
Själv har jag just tillträtt en ganska hög chefstjänst sedan en månad tillbaka och ser inte alls att det måste innebära att man jobbar "60 timmar i veckan eller så". Någon enstaka gång att det kan bli såpass mycket övertid, ja, men inte ser jag den absoluta parallellen mellan "den riktiga satsningen" och att den per automatik innebär att jobba 1,5 x heltidsmåttet.

Man KAN satsa "på riktigt" utan att jobba ihjäl sig. Uppenbarligen. Eftersom jag fick jobbet. ;)

(Fast det är klart att min sambo är beredd på att OM det blir absoluta "krislägen" ställa upp mer än mig och dra familjelasset. Men jag förutsätter absolut inte att det tillhör normaltillståndet i mitt nya jobb)

Leta om det finns någon artikel om CSN i Kiruna. Någonstans har jag för mig att de jobbade 6 h och tog lika mycket ärenden som de som jobbade 8 h. Kanske. Eventuellt.

Det där har provats på många ställen. Med bra resultat, men med något mindre effekt efter en längre tid (nyhetens behag?)

Frågan är ju just om den där "riktiga satsningen" som innebär 60 timmars arbete i veckan ALLTID innebär att personen ifråga GÖR 1,5 gånger så mycket som den som jobbar sina 40 timmar i veckan. Studier visar att det för många många människor INTE är så, just för att det är svårt att hålla så totalt fokus under längre arbetsdagar/veckor.

Jag har/har haft många människor omkring mig i yrkeslivet som jobbat både 50-60-70 timmar i veckan under låååååånga perioder; tja i stort sett nästan året om. Den satsningen har INTE per automatik gjort att de blivit ena extrema hejare som utmärker sig som ubermänniskor i arbetslivet. De är liksom inte dubbelt så bra chefer/ledare för att de jobbar dubbelt så mycket. De får en hel del gjort, ja, men en del av dem har också gjort onödiga saker, som de själva känner/tror "ska" göras. Så; det handlar mer om person än om antal timmar tror jag. Vissa människor tenderar ALLTID att jobba över, alltifrån elektriker på bruket jag jobbade vid till chefer på höga positioner. Andra jobbar aldrig över, men de är ändå "lyckade" om nu måttet är att göra karriär då.

Jag hörde en gång någon som sa: är det den som jobbar över jämt som vi ska beundra? Eller ska vi beundra den som faktiskt hinner med sitt jobb på de 40 timmar som det är tänkt att ta istället?

Men visst; jag ska vara rättvis. Du har en poäng Mabuse; det är klart det finns jobb där det är omöjligt att ha dem utan att "leva och andas dem". Men; jag tror de jobben är lååååångt färre än antalet människor som TROR eller säger att det är "nödvändigt" för dem att jobba så mycket som de gör.

Efter flera debattartiklar om hur förskolan monterats ner, och det är för många barn på liten yta och få personal, så får jag skrämselhicka av tanken på att lämna bort sonen såsmåningom.

Här kommer svar i själva grundfrågan också.

Vi har ett barn som går i förskola o ett som ska skolas in under hösten. Stora killen var 1 år o 10 månader när han började. lillasyster kommer att vara mellan 1 år 7 mån o 1 år 10 mån, vi vet inte riktigt när under hösten hon faktiskt kommer att börja. När stora killen började hade han bara haft barnvakt/varit i från oss några timmar kanske fem gånger o vi var så klart oroliga för hur det skulle gå, men det gick jättebra. Lite ledsen några minuter vid lämning första månaden, sedan inga bekymmer alls.

Eftersom vi har flyttat har vi fått erfarenhet från tre ganska olika förskolor;

Första förskolan var kommunal med fem avdelningar (dvs ganska stor) uppdelat på småbarn o storbarnsavdelningar. Första året gick han på småbarn, där det var 13 barn och 3 pedagoger (för det mesta var inte alla 13brnen där samtidigt), andra året storbarnsavd med 21 barn och 4 pedagoger (fem personer men ett par på deltid) samt en resurs; en lätt handikappad kille som var med och hjälpte tillmed det han kunde o vad som behövdes o som barnen älskar :). PÅ båda avdelningarna delades barnen oftast upp i 2-3 grupperså att de inte var för många. Dessutom en resursperson på heltid för hela huset som gick in som vik när någon var bort eller var det behövdes. Förskolan har ändamålsenliga lokaler, eget kök o egen kock, jättestor och rolig går och mycket engagerad personal samt mycket trevlig och bra både vardagsverksamhet som att de också hittar på lite extra som utflykter, spadagar, Wasalopp på vintern etc, etc. Underbart ställe där L trivdes som fisken i vattnet med både kompisar, personal o allt :). Han har dock aldrig gått så mycket p g a deltidsjobb och dessutom olika arbetstider, så som mest 26 h per vecka. Enda negativa (men som inte är fsks fel utan politiskt beslut) var att man bara fick ha 15 h barn där 3 h per dag, 5 dgr i veckan. När lillasyster fötts blev det väldigt mycket körande fram o tillbaka (vi hade dessutom 8 km dit).

Sedan flyttade hel familjen o bytte kommun (tröttnade på livet på landet med hästar hemma, bor numer mer bekvämt i vanlig villa i ett bostadsområde med gångavstånd till affär, skola, dagis etc o med pållen inackorderad). Jag misstänkte att det skulle bli svårt att hitta ett dagis som matchade ovanstående, men när vi var runt och tittade hittade vi ett föräldrakooperativ som verkade toppen (se nedan). Där fick han inte plats direkt, utan i stället fick han plats på en kommunal fsk. 25 barn mellan 2 och 5 år (oftast uppdelade i grupper), 3 personal. Ganska liten och tråkig gård. Helt ok vardagsverksamhet och vänlig personal, men vi som var bortskämda saknade "det lilla extra", och L konstaterade att "gården var för kort". Mat som kom från storkör, men god och uppskattad. Han hittade ingen ny riktig kompis där heller, utan var med mest på ett hörn. Jag tror att om vi inte varit bortskämda med gamla dagis, så hade vi tyckt att det här var bra på alla sätt, för det var helt OK. Han gick där i 9 månader, dock 15 h p g a föräldraledighet med lillasyster.

Nu har han precis fått byta till föräldrakooperativet vi tittade på innan flytten (han fick gå o hälsa på när vi fått platserbjudandet och valde sedan själv att byta) och trivs jättebra :). Jag var lite tveksam till byte eftersom han bara har drygt ett år kvar tills han börjar sexårs, men resonerade som så att ett bra år är bättre än ett halvbra, och att ett år känns som lång tid för en femåring). Det här är en mindre förskola med bara 27 barn på 2avdelningar, 10 i småbarnsgruppen o 17 i storbarn och 2-3 personal per grupp (flera personer, men flera på deltid) (och ofta uppdelade i grupper inom avdelningarna oxå), och med mycket engagerad personal, större gård med mycket att göra och där han hittade kompisar direkt :). Mat som lagas på plats och lite mer av "det lila extra". Föräldrainsatsen (eftersom det är ett kooperativ) består av att man en dag var 5:e vecka gör i ordning och serverar mellanmål och städar på förskolan mellan kl 14 och 17, samt en städ/röjdag vår och höst och eventuellt andra uppgifter såsom gräsklppning någon gång per säsong. Kräver alltså lite mer än en kommunal fsk, men vi har möjlighet till detta och det känns som en himla bra förskola där man dessuotm lär känna barn o föräldrar. Lillasyster kommer att börja här också när hon börjar till hösten. Är jätteglad att vi valde att byta :).

Vi har med andra ord erfarenhet från tre ganska olika förskolor; två kommunala iolika kommunder och ett föräldrakooperativ, varav två har varit fantastiska och en helt okej :).

Min erfarenhet är nästan lite tvärtom i vårt jobb, att ju mer man satsar i tid, desto mer tenderar man att dras in i sidospår. Det är bara när man har begränsat med tid som man måste vara superfokuserad på sina mål och inte, exempelvis, ta på sig smickrande ansvarsuppdrag som egentligen inte leder mot målen. Jag upplever det inte som att den som satsar mest i tid med nödvändighet är den som når längst, utan att det egentligen är andra kvaliteter som behövs, som att kunna skapa goda nätverk och samarbeten och framför allt att dra in pengar så att man kan sätta andra i arbete. Under de senaste åren har jag jobbat med eliten inom mitt fält och jag kan se hos dem helt olika strategier för att nå framgång, en del jobbar väldigt mycket men andra jobbar mindre men fokuserar hårdare och skyr allt som har med administration att göra som pesten. Så som jag ser det så finns det ingen automatisk koppling mellan mycket tid och framgång, det kan man styra rätt mycket själv.

Det kanske beror på arbetssituation? Mitt intryck är tvärtom att du mer man gör, ju snabbare kan man meritera sig, man hinner skriva fler artiklar, åka på fler konferenser, vara med i fler sammanhang och skapa sig fler kontakter, skriva fler ansökningar, osv osv. Allt det där går ju alltid att göra mer av. Alla jag känner till som har mycket meriter har också jobbat mycket, det är helt enkelt mer jobb att skriva en artikel i en fyrstjärnig journal än att skriva ett bokkapitel på svenska, och följaktligen också mer meriterande.

Administration etc finns det ju inte så mycket av såvida man inte har tjänst, men åtminstone i mitt fält så är det väldigt många som inte har det, och då forskar man ju på heltid, varvat med undervisning på timme. Den som går ner på deltid i det läget blir snabbt förbisprungen.

I vilket fall, nu är ju forskarbranschen något av ett specialfall, men de enda småbarnsföräldrar jag känner privat som har gått ner i tid är en pappa som har ett barn med kromosomfel och särskilda behov, alla andra jobbar heltid. Aldrig av ekonomiska skäl, utan helt enkelt för att man gillar sitt jobb, och har mycket man vill hinna med. Jag har inte alls upplevelsen av att jobbet är någon sorts spevialaktivitet där man hinner mer ju mindre tid man ägnar åt det, utan tvärtom: jag hinner mer på åtta timmar än på sex. Precis som med allt annat.

Dessutom förstår jag inte varför just yrkeslivet aldrig skulle kräva mer än 40 timmar i veckan för en helhjärtad satsning? Om någon ville bli topprankad tävlingsryttare, men aldrig lägga mer än 40 timmar i veckan, så skulle man nog tycka det verkade lite lite för att nå målet. Varför skulle alla andra jobb vara så otroligt annorlunda på den punkten?

Knapplån

Men hur får man livet att gå ihop om man väljer jobba 60 timmar/Vecka? Barnet kanske är vaket 14 timmar/dygn (i bästa fall, mitt barn sov minst 13 timmat/dygn)
Alltså är barnet vaken 70 timmar/Måndag-fredag. Alltså har föräldern 10 dyrbara timmar med sitt barn måndag-fredag.
Många barn är 45 timnmar/vecka på förskolan, och är vaken 70 timmar...
Sedan är barnet vaken max 28 timmar Lördag-Söndag. Då ska man som förälder hinna tvätta, städa, handla, laga mat osv....
Är det inte väldigt lite tid att ha barn på?
Varför vill man ha barn, när man inte är beredd att lägga mer tid än så på sitt eget barn?
Hur viktigt kan ett barn vara?
Hur viktigt kan ett jobb vara?
Kan inte karriärren vänta? eller kan barn vänta?
Om jag har barn som vistas mer tid på förskolan, än med mej som förälder, är det värt att ha barn då?
Jag har flera vänner som valt bort barn för att dom inte har tid, men hur väljer man, om man både vill ha karriären och barnen?
Vad har barnen för minne av sin barndom?
För mej känns det helt främmande att "skaffa barn åt samhället" Jag vill vara med och prägla mina barns uppväxt, barnen har jag kvar när jag är gammal, men jobbet har bytt ut mej mot någon effektivare.....
Vart är vi på väg?

* Jenny *

Dessutom förstår jag inte varför just yrkeslivet aldrig skulle kräva mer än 40 timmar i veckan för en helhjärtad satsning?
Det utgår jag ifrån att det kan behövas inom flertalet områden i näringslivet. Men min erfarenhet är som sagt att det inte är nödvändigt för att kunna göra en akademisk karriär inom Sverige, möjligtvis med undantag om man har en väldigt specifik och högt rankad professur som mål, men även då så anser jag att hitta skickliga samarbetspartners och stort nätverk är betydligt viktigare faktorer än att jobba 60 timmar. (Vill man bli en riktigt topprankad forskare inom mitt fält så kan man för övrigt inte stanna i Sverige eftersom systemen inte är uppbyggda på rätt sätt här. Vi har exempelvis väldigt sällan samma möjlighet att ha större grupper av doktorander vilket gör att man inte får tillräckligt många publikationer för att kunna konkurrera med toppnamnen.)

Kul att det gick bra med bytet! Jag har tänkt på det ibland, men liksom glömt att fråga!

Min mamma är en sådan som andas, äter och lever sitt jobb. Det är hennes jobb och hobby. Jag vet inte hur mycket hon jobbar per vecka eftersom hobby, fritid och jobb flyter ihop. Jag är faktiskt inte alls avundsjuk. Hon verkar heller inte lyckligare än någon annan. Hon har bara mer att göra. Detta har hon börjat med efter att vi barn blivit självgående. Nu ska hon försöka gå i pension. Hennes man jobbade sex dagar i veckan tills han var 78. Tja inte vet jag, det verkar vara mer personlighet än hur lyckad och duktig man är. Hans första fru tog själv hand om deras tre barn när de var små medans han jobbade. Med sin hobby, sitt intresse och det "roligaste".

Nej jag har levt med det där nästan hela mitt liv och jag klarar mig utmärkt utan det. Jag vet hur det är att aldrig ha riktig semester osv osv osv. Jag tycker det är utmärkt att titta på klockan och logga ut för dagen.

Hej då.

Tack, vad gulligt att du tänkt på oss :)! Ja, det blev jättebra på alla sätt. Skönt när det blir rätt när man har vridit o vänt så mycket på något som jag gjort på detta.
Ha det fint i sommarvädret!!

Det utgår jag ifrån att det kan behövas inom flertalet områden i näringslivet. Men min erfarenhet är som sagt att det inte är nödvändigt för att kunna göra en akademisk karriär inom Sverige, möjligtvis med undantag om man har en väldigt specifik och högt rankad professur som mål, men även då så anser jag att hitta skickliga samarbetspartners och stort nätverk är betydligt viktigare faktorer än att jobba 60 timmar. (Vill man bli en riktigt topprankad forskare inom mitt fält så kan man för övrigt inte stanna i Sverige eftersom systemen inte är uppbyggda på rätt sätt här. Vi har exempelvis väldigt sällan samma möjlighet att ha större grupper av doktorander vilket gör att man inte får tillräckligt många publikationer för att kunna konkurrera med toppnamnen.)

Fast du är naturvetare, va? Det är annorlunda för samhällsvetare och, tror jag, humanister. Vi publicerar inte i grupp, och hög publiceringstakt är ett absolut måste för att säkra fortsatta projektmedel, för har du inte publicerat så lär du inte få nya projektmedel. Inte för att göra karriär, utan för att få fortsätta jobba. Annars får man sluta och byta yrke. Sen går det utmärkt att bli topprankad forskare i Sverige också, om man nu skulle vilja det, för vart man än jobbar kan du aldrig sätta ditt namn på annat än sådant du faktiskt varit med och skrivit. Jag har förstått att det är kutym inom naturvetenskapen att handledaren har med sitt namn på allt doktoranderna skriver, men så kan man absolut inte göra i samhällsvetenskap, såvida inte handledaren bokstavligen skrivit delar av artikeln så skulle det betraktas som oförskämt. De flesta doktorander publicerar aldrig med sina handledare, och många skriver ju dessutom monografier - och då blir det ju väldigt märkligt om handledaren skulle sätta sitt namn på vad som ska vara ett självständigt arbete.

Självklart spelar social förmåga och nätverk en jättestor roll i all forskning idag, men det tar ju också tid. Du kan inte sitta hemma med familjen eller hänga i stallet och bygga upp ett forskarnätverk, då måste du ju kommunicera med andra forskare, åka på konferenser, editera böcker tillsammans, göra tracks på konferenser, osv. Och sånt tar förståss massor av tid om man ska göra det bra.

Kul att det gick bra med bytet! Jag har tänkt på det ibland, men liksom glömt att fråga!

Min mamma är en sådan som andas, äter och lever sitt jobb. Det är hennes jobb och hobby. Jag vet inte hur mycket hon jobbar per vecka eftersom hobby, fritid och jobb flyter ihop. Jag är faktiskt inte alls avundsjuk. Hon verkar heller inte lyckligare än någon annan. Hon har bara mer att göra. Detta har hon börjat med efter att vi barn blivit självgående. Nu ska hon försöka gå i pension. Hennes man jobbade sex dagar i veckan tills han var 78. Tja inte vet jag, det verkar vara mer personlighet än hur lyckad och duktig man är. Hans första fru tog själv hand om deras tre barn när de var små medans han jobbade. Med sin hobby, sitt intresse och det "roligaste".

Nej jag har levt med det där nästan hela mitt liv och jag klarar mig utmärkt utan det. Jag vet hur det är att aldrig ha riktig semester osv osv osv. Jag tycker det är utmärkt att titta på klockan och logga ut för dagen.

Hej då.

Nej, jag tror inte alls man blir lyckligare generellt av att satsa på jobbet, det har väl ingen påstått? Men om man nu vill göra det, och har en massa saker som man vill få gjort på jobbet, så tar det förmodligen tid. Det har heller inget att göra med hur lyckad eller duktig man är, man kan ju vara lyckad, duktig och lycklig som hemmaförälder likaväl som ridlärare eller marknadschef eller undersköterska eller vad som helst. Det beror ju på vad man vill och vad man värderar, sånt är självklart olika.

Många vill ha det som du, titta på klockan och logga ut för dagen, men många vill också inte ha det så.

Alla som jobbar heltid gör det inte för pengarnas skull, det finns många fler anledningar. En kompis till mig t ex jobbar t ex i ledningsgruppen i landstinget, och som hon ser det finns det en massa saker som absolut skulle kunna förbättras där, så att lokaltrafik, vård och skola fungerar bättre i länet, och det är saker som det är hennes jobb att påverka. Hon har barn, och jobbar heltid - inte för ekonomin, utan för att hon tycker jobbet är intressant, och att det är viktigt för henne att vara med och förändra så att det blir bättre. Om hon jobbade mindre skulle hon kunna göra mindre. Att mitt i ett sånt arbete titta på klockan och stämpla ut blir förståss fel - även om hon såklart inte jobbar över en massa eftersom hon som alla andra föräldrar ofta hämtar på dagis.

Familjen är självklart det viktigaste för de flesta, men det behöver ju inte vara det enda viktiga, medan jobbet bara är något man bockar av. För många människor är jobbet också viktigt.

Knapplån

Men hur får man livet att gå ihop om man väljer jobba 60 timmar/Vecka? Barnet kanske är vaket 14 timmar/dygn (i bästa fall, mitt barn sov minst 13 timmat/dygn)
Alltså är barnet vaken 70 timmar/Måndag-fredag. Alltså har föräldern 10 dyrbara timmar med sitt barn måndag-fredag.
Många barn är 45 timnmar/vecka på förskolan, och är vaken 70 timmar...
Sedan är barnet vaken max 28 timmar Lördag-Söndag. Då ska man som förälder hinna tvätta, städa, handla, laga mat osv....
Är det inte väldigt lite tid att ha barn på?
Varför vill man ha barn, när man inte är beredd att lägga mer tid än så på sitt eget barn?
Hur viktigt kan ett barn vara?
Hur viktigt kan ett jobb vara?
Kan inte karriärren vänta? eller kan barn vänta?
Om jag har barn som vistas mer tid på förskolan, än med mej som förälder, är det värt att ha barn då?
Jag har flera vänner som valt bort barn för att dom inte har tid, men hur väljer man, om man både vill ha karriären och barnen?
Vad har barnen för minne av sin barndom?
För mej känns det helt främmande att "skaffa barn åt samhället" Jag vill vara med och prägla mina barns uppväxt, barnen har jag kvar när jag är gammal, men jobbet har bytt ut mej mot någon effektivare.....
Vart är vi på väg?

* Jenny *

Nej, jobbar man 60 timmar i veckan är det såklart svårt att ta sin del av föräldraansvaret, det tror jag vi kan vara överens om.

Det finns ju olika lösningar på det - många väljer att gå ner till 40 timmar i veckan när de skaffar barn, andra tar inte sin del av föräldraansvaret, utan låter mamman (oftast) ta större delen av det. Det finns ju många exempel på det här på föräldraforumet, pappor som inte har tid att vara föräldralediga, eller vabba, och måste jobba över för att jobbet kräver det, t ex för att man är lantbrukare eller hantverkare med egen firma, eller jobbar på annan ort och inte är hemma alls.

Och ett litet fåtal, där bägge jobbar mycket, anställer en barnflicka eller låter barnen växa upp med mor- eller farföräldrar. Men det är ju rätt ovanligt.

De som har långa dagar på dagis, har jag fått intrycket, är inte i första hand barn till föräldrar som jobbar mycket av eget val, utan barn till ensamstående med långa resor till jobbet, som har lågavlönade jobb där heltidslön är en förutsättning för att alls få det att gå ihop.

En ok barndom tror jag man kan få ändå, faktiskt.

Jag känner ingen forskare oavsett ämnestillhörighet som inte samarbetar och publicerar sig ihop med andra. Och det är enbart i Norden det inte är kutym att skriva ihop med sin handledare, det räcker med att gå till England så har man åtminstone någon publikation ihop med sin handledare, även inom samhällsvetenskap och humaniora. Men du har rätt i att det förmodligen går att bli toppforskare om man ägnar sig åt positivistisk vetenskap och man kläcker nån genial formel (nej jag är inte naturvetare).

Nåja, detta är nog rätt OT för de allra flesta så jag släpper det...

Föräldrakooperativ med ur-och-skur, beläget i ett lugnt villaområde med rymliga lokaler och inhägnad bakgård i skogsmiljö med mycket att klättra och utforska. Upplever innergården som rolig för alla åldrar, finns dock ingen möjlighet att åka sparkcykel så innergården enbart är sandlåda/sand/ojämn terräng och lite stenlagt på vissa ställen.

De är totalt 21 barn på förskolan, hela gruppen är tillsammans jämt och det är blandad ålder. Upplever det bara positivt med blandad grupp, de äldre barnen ser efter de yngre osv. De är 4 personal, varav en arbetar som kokerska och lagar all mat till barnen från grunden.
Tycker att det är bra att ha ett ur-och-skur som har som grund att vara ute hela tiden, men där det inte går till absurdum- om något barn fryser eller vill gå in är det okej att göra det. Som regel äter de dock frukost inne och resten av dagen spenderas sedan utomhus. De har en stor altan där barnen äter och sover gör de i skrindor/vagnar som också står utomhus.

Vår son var 14 månader när han skolades in, gick då i början bara 10 timmar per vecka för att sedan öka på. '

Jag jobbar inom vården och enbart på timmar, så tiderna varierar. Nu under våren har det varit i snitt två heldagar per vecka. Vi lämnar då strax innan 7 och hämtar strax efter 16. minst 10 timmar per vecka i regel, går även om jag jobbar kväll- då lämnar jag vid 14 och pappa hämtar vid 16-17.

Han hade en period när han tyckte det var jättejobbigt att bli lämnad, nu har det släppt och han springer glatt in, vinkar i fönstret och verkar väldigt nöjd med att vara på förskolan.

Jag har stort förtroende för personalen men känner ofta att jag gärna hellre hade varit hemma själv eller hittat ett jobb där jag enbart jobbade kvällar och helger. Nu väntar vi tillökning i augusti så vi får se lite hur vi gör när det är dags att börja arbeta igen. Kommer troligtvis söka något arbete på 60-70 % och då försöka förhandla till mig ett kvällsschema.. (jobbar som sköterska)

Senast ändrad:

Nja. Det finns väl några som uttryckt sig då och då som att det ändå väl inte finns någon som jobbar för pengarnas skull utan för att man brinner för sitt jobb och i princip skulle jobba gratis.

Så vill jag inte ha det. Jag jobbar för att få lön och så vill jag ha det. Jag vill ha ett jobb att gå till och från. Jag vill inte leva mitt i jobbet för det här jag gjort hela mitt liv genom mina föräldrar.

Däremot jobbar jag med något jag tycker är roligt. Tråkiga sommar- och säsongsjobb har jag haft nog av och så tråkigt på jobbet vill jag inte ha.

De föräldrar vi har, har löst det på olika sätt, (för kortare dagar) som några nämnt i tråden, börjar den ena föräldern tidigt, den andra sent, så man hämtar och lämnar olika. Vissa är egenföretagare, och har kunnat jobba kväll/helg ibland för att korta ner sina barns tider. Andra har tex obekväma arbetstider, flex på morgon/eftermiddag och eller förtroendetid på sina arbeten. :)

Fast det finns ju mellanting mellan att jobba deltid, och leva "mitt i jobbet", aldrig ha semester etc. Kompisen jag skrev om t ex tar alltid ut sin semester, jobbar inte över, och lever definitivt inte "mitt i jobbet". Men hon jobbar inte heller deltid, även om de säkert skulle ha råd till det. Hon jobbar heltid, och när hon jobbat de fyrtio timmarna är hon ledig. Så kan man ju också göra.

Jag tycker du blandar ihop olika saker, bara för att man jobbar heltid, och inte jobbar för pengarnas skull, så innebär inte det att man bor på sin arbetsplats och har jobbet hemma, aldrig tar semester etc. Det finns många jobb som människor kan ha inte främst för att dra in pengar, där man har klara gränser mellan arbete och fritid, och har en arbetsplats att gå till.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 930
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 556
Senast: Queen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
379
Senast: Takire
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 200
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar