Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det största problemet med att jobba deltid, som jag ser det, är inte pengarna, utan att man inte hinner med allt man skulle vilja göra på jobbet.
Självklart beror det på vad man har för jobb, men det är nästan alltid bara pengarna som tas upp som anledning till varför man jobbar heltid eller deltid. Och även om man jobbar i detaljhandeln så kan man ju ha ambitioner med sitt jobb, och saker man vill hinna göra.
Eller så sänker man ambitionsnivå under de åren som barnen är som minst. Både sambon och jag har mest jobbat deltid lite huller om buller sen sonen föddes, ändå har vi haft jättebra löneutveckling för våra arbetsplatser, så tydligen lyckas vi ändå utföra något slags jobb. Men just nu prioriterar jag att komma hem tidigt och laga en vettig middag i vettig tid och sen ta det lugnt. Jag var så gammal när första barnet kom, så att prioritera jobbet har jag redan hunnit göra innan barnen kom. Man kan vara i olika faser i livet med olika bakgrund och alla åldrar har väl sina för- och nackdelar.
Jag vet att vi har "pratat" om det förut, och jag håller inte med. Det är möjligt att det är så inom ditt jobb att man inte kan göra en fullgod insats på deltid, men inom många andra brancher kan man faktiskt det. Man kan ju vara fullkomligt hängiven och amnbitiös med de arbetsuppgifter man har även om de är något färre. Jag är ju utbildad både lärare och ridlärare, och i båda mina yrken (som jag jobbat såväl hel- som deltid inom) går det utmärkt att jobba deltid; man har helt enkelt färre undervisningsgrupper, men målen och kvaliten på det man gör ska givetvis vara detsamma.
Om ambitionsnivån ligger på "att lyckas utföra något slags arbete" så har man ju lagt ribban väldigt lågt, många vill nog aldrig nånsin under sitt yrkesliv lägga sig där.