Tid på förskola

Sv: Tid på förskola

Det största problemet med att jobba deltid, som jag ser det, är inte pengarna, utan att man inte hinner med allt man skulle vilja göra på jobbet.

Det största problemet med att jobba deltid, som jag ser det, är inte pengarna, utan att man inte hinner med allt man skulle vilja göra på jobbet.

Det beror väl på vad man har för jobb. Jobbar man t ex i affär så har man väl någon annan som tar över när man går för dagen och man kanske inte går hemma och grämer sig över att man bara hunnit betjäna x antal kunder eller packa upp x antal varor på hyllorna.

Självklart beror det på vad man har för jobb, men det är nästan alltid bara pengarna som tas upp som anledning till varför man jobbar heltid eller deltid. Och även om man jobbar i detaljhandeln så kan man ju ha ambitioner med sitt jobb, och saker man vill hinna göra.

Eller så sänker man ambitionsnivå under de åren som barnen är som minst. Både sambon och jag har mest jobbat deltid lite huller om buller sen sonen föddes, ändå har vi haft jättebra löneutveckling för våra arbetsplatser, så tydligen lyckas vi ändå utföra något slags jobb. Men just nu prioriterar jag att komma hem tidigt och laga en vettig middag i vettig tid och sen ta det lugnt. Jag var så gammal när första barnet kom, så att prioritera jobbet har jag redan hunnit göra innan barnen kom. Man kan vara i olika faser i livet med olika bakgrund och alla åldrar har väl sina för- och nackdelar.

Eftersom ambitionsnivån hos oss båda alltid varit maxad så är det en omställning, jag skulle nog önska att vi kunde vänta till sonen var mer än prick 12 månader innan han skolas in. Mannen som går på föräldraledighet om ett par månader tänker att han kan börja jobba hemifrån innan dess. Jag hoppas väl att han ska tänka till igen och prioritera sin son i första rummet.

Om barnet sover mycket är det väl lugnt.

En bekants man skulle bygga uterum när har var hemma :rofl: Det blev inget av det med två barn hemma :-)

Sådana problem kan kommunen och dagis lösa på nolltid. :p Vi fick inte plats efter 13 månader som vi frågat om utan fick ta extra semester och föräldraledigt och lämna barnet hos mormor (som fick ta semester) i tre månader. (som tur var var det sommar)

Jo innan man gjort det själv är det lätt att fastna i ledig-delen av ordet föräldraledig;)

Okej, vet inte om det gör mig lättad eller om jag ska oroa mig för det också. Jag har nästan svart bälte i att oroa mig.

Jag pluggar ju egentligen så om jag blir hemma en termin extra gör det väl inget, examen skjuts fram ytterligare. Det som gör det svårt är att jag har 2 timmar enkel väg till skolan så även om jag går halvdag matchar det dåligt.

Har alltid levt enligt principen "I want it all", och nu har jag verkligen det...

Vår förskola har ca 50 barn fördelat på 3 avdelningar (1-3 år, 3-4 år, 4-6 år) med 3 personal på varje avdelning och i mina ögon är det väl kanske lite för mycket barn på för få personal. Tror det är 18-20 st barn på sonens avdelning.
Fördelen är dock att dagiset är i en rätt stor byggnad med stor utegård och personalen är helt underbar. (ett par stycken är samma som jag själv hade som fröken när jag gick på samma dagis :D )
Jag pluggar mellan 7:45 - 15:30, men har fått gå ner i tid då det blir för mycket för sonen att vara på dagis hela dagen, så numera hämtar jag honom vid 14.

Han började på det dagiset när han var 2,5 (är 5 nu) och han stannar hellre hemma med sambon, men det beror nog mest på att han känner att det blir för mycket stim och stoj på dagis.

Sorry för eventuella stavfel och att det blir rörigt, skriver med mobilen :)

Senast ändrad:

Nu bor jag inte i Sverige men delar med mig av hur det kan se ut pa förskolor i Österrike.

4-aringen: Hon gar i Kindergarten för barn 3-6 ar. Dom är tva grupper med ca 16 barn i varje. I varje grupp finns en pedagog, sen har dom en "hjälparbetare" som gar mellan grupperna och finns där det är mest behov just da. I min dotters grupp har dom även en assistent till ett barn med lite extra behov men hon kräver inte sa mkt sa assistenten finns egentligen för alla barn. Emilia trivs jättebra, längtar efter att ga dit och fragar även pa helgerna om hon far ga dit. Det är öppet 7.30-13 varje dag och även 14-16 tisdag och torsdag, jag brukar lämna runt 8 och hämta vid 12. Hon gar inte ngr eftermiddagar, men maste hämta hem barnet över lunch iaf sa det känns inte som ngn idé

2,5 aringen: Gar i Kinderkrippe för barn 1-3 ar. Dom är 39 inskrivna barn men bara 16 (tror jag det är) far vara där samtidigt. Det är fyra personal.
Det är bara när dom är ute som dom är hela gruppen tillsammans, annars delar dom altid upp sig. Dom har öppet man-fre 7.30-14.
Min dotter gar tre dagar i veckan, ca 8-11.30.
Hon började när hon var 1,5 ar och trivs ocksa bra. Hon pratar nästan inget där men hon springer in och blir glad pa morgonen när jag säger att det är Kinderkrippedag. Har aldrig varit ledsen när jag lämnat men följer gärna med hem när jag hämtar.

Men med de tiderna så blir det väl svårt att jobba heltid? Hur gör ni?
På vårt dagis är det 24 barn på ena avdelningen och 18 på andra. Helt värdelöst i små usla lokaler. Vi ska byta till hösten, ffa pga av att det blir så mycket infektioner och mina barn har astma.

Omöjligt skulle jag säga. Pappan jobbar heltid och jag pluggar lite pa distans. Till hösten när lilla dottern ocksa börjar Kindergarten ska jag söka jobb men heltid blir svart. Dom börjat bygga nytt ett "barncentrum" här i byn i sommar och da kommer det finnas heltidskindergarten och mer platser för mindre barn. Men det tar 1,5 ar innan det är färdigt.

Dom flesta mammor här är hemmafruar eller har väldigt mycket hjälp av farmor/mormor (som i sin tur är hemmafruar)

Senast ändrad:

Självklart beror det på vad man har för jobb, men det är nästan alltid bara pengarna som tas upp som anledning till varför man jobbar heltid eller deltid. Och även om man jobbar i detaljhandeln så kan man ju ha ambitioner med sitt jobb, och saker man vill hinna göra.

Jag vet att vi har "pratat" om det förut, och jag håller inte med. Det är möjligt att det är så inom ditt jobb att man inte kan göra en fullgod insats på deltid, men inom många andra brancher kan man faktiskt det. Man kan ju vara fullkomligt hängiven och amnbitiös med de arbetsuppgifter man har även om de är något färre. Jag är ju utbildad både lärare och ridlärare, och i båda mina yrken (som jag jobbat såväl hel- som deltid inom) går det utmärkt att jobba deltid; man har helt enkelt färre undervisningsgrupper, men målen och kvaliten på det man gör ska givetvis vara detsamma.

Eller så sänker man ambitionsnivå under de åren som barnen är som minst. Både sambon och jag har mest jobbat deltid lite huller om buller sen sonen föddes, ändå har vi haft jättebra löneutveckling för våra arbetsplatser, så tydligen lyckas vi ändå utföra något slags jobb. Men just nu prioriterar jag att komma hem tidigt och laga en vettig middag i vettig tid och sen ta det lugnt. Jag var så gammal när första barnet kom, så att prioritera jobbet har jag redan hunnit göra innan barnen kom. Man kan vara i olika faser i livet med olika bakgrund och alla åldrar har väl sina för- och nackdelar.

Fast det är ju inte sagt att man är i ett yrke eller i en fas i sitt yrkesliv som lämpar sig för minskad ambitionsnivå när man får barn (och skulle man vänta tills det är läge för det skulle barnen få komma när man är 50+ eller ännu senare). Och då inte för att man annars inte skulle få en bra löneutveckling, utan för att det helt enkelt finns massor man vill göra, och nu är tiden när det kan göras. Löneutvecklingen är ju mer en bonus, den säger inte särskilt mycket om hur nöjd man själv är med det man hunnit lära sig och uträtta på arbetet.

Att prioritera jobbet i den meningen att man åtminstone jobbar heltid, och känner att man hunnit göra det man ville och komma dit man ville, det tar ju åtminstone 20-30 år tänker jag. Så det är ju svårt att hinna innan man skaffar barn. Däremot, den där riktiga satsningen, där man jobbar 60 timmar i veckan eller så, den är förståss svår att göra under småbarnsåren - om inte annat för att det skulle lägga så stor börda på den andre föräldern.

Om ambitionsnivån ligger på "att lyckas utföra något slags arbete" så har man ju lagt ribban väldigt lågt, många vill nog aldrig nånsin under sitt yrkesliv lägga sig där.

Jag vet att vi har "pratat" om det förut, och jag håller inte med. Det är möjligt att det är så inom ditt jobb att man inte kan göra en fullgod insats på deltid, men inom många andra brancher kan man faktiskt det. Man kan ju vara fullkomligt hängiven och amnbitiös med de arbetsuppgifter man har även om de är något färre. Jag är ju utbildad både lärare och ridlärare, och i båda mina yrken (som jag jobbat såväl hel- som deltid inom) går det utmärkt att jobba deltid; man har helt enkelt färre undervisningsgrupper, men målen och kvaliten på det man gör ska givetvis vara detsamma.

Fast om man jobbar mindre så hinner man ju mindre, så är det ju med allt. Om man undervisar mindre, så får man mindre erfarenhet, och det går långsammare att få den. Det hindrar ju inte att man gör så gott man kan när man väl undervisar, men man skulle förmodligen utvecklas snabbare ifall man ägnade lärargärningen mer tid.

Jag har t ex en del undervisning i mitt yrke, men undervisar just nu väldigt lite, max tre månader om året. Då gör jag ett så bra jobb jag kan, men självklart skulle jag utvecklas otroligt mycket snabbare som lärare ifall jag undervisade på heltid. Och eftersom jag undervisar så lite, så finns det massor av kurser och studenter jag aldrig får tillfälle att testa på.

Om man ägnar något mycket tid, så hinner man mer än om man ägnar något lite tid, ungefär så är det ju.

Min dotter började när hon var 1 år. Det var en grupp på fyra, sedan fem, barn alla runt 1-1½ ocheEn pedagog. När de var ute så träffade de andra barn också, upp til 20 st, 1-3 åringar. Alla barnen hade en egen spjälsäng de sov i och det var alltid samma pedagog. Det har inte en enda gång varit gråt vid lämningen. Hon gick 8-14 oftast.
Nu när hon är tre så är det 9 barn i gruppen, men flera som inte går heltid, de är nu två pedagoger. Tiderna är 8-14 eller 8-16.30.

Dagiset är ett Waldorffdagis.

Jag jobbar inte heltid. Jag gjorde valet att börja arbeta tidigare än många andra gör, men istället vara föräldrarledig på deltid under en lång tid.

Hur ser era förskolor ut?
Det är ett föräldrakooperativ inrymt i en enplansvilla med egen trädgård i ett lugnt bostadsområde. 18 barn i alla åldrar (min dotter är yngst på 2 år, 2 månader) och 3,8 pedagoger.

Hur gamla var era barn när de började?
Hon var 17 månader.

Hur långa dagar har de? Antal timmar i veckan?
Vi har lämnat någon gång mellan 8 och 9 och hämtat oftast 15 men senast 16. Varierande tider eftersom jag pluggat. Nu när jag är arbetslös får hon gå vanligt första månaden så då är tiden 8:30 - 15, sen blir det 20h/vecka.

Vad säger de själva om att bli bortlämnade?
Det har varierat, när jag har haft mycket i skolan och varit borta har själva lämningen varit gnällig, men det har gått över så snart jag kommit utom synhåll ;) 99% av lämningarna är smärtfria och hon trivs toppenbra! :)

Om ambitionsnivån ligger på "att lyckas utföra något slags arbete" så har man ju lagt ribban väldigt lågt, många vill nog aldrig nånsin under sitt yrkesliv lägga sig där.

Och??? Jag bryr mig faktiskt ingenting om vad andra gör, tycker och säger. Jag har jobbat i många år och kommer hinna att jobba flera år till.

Jag kommer aldrig ursäkta oss för att vi prioriterar vår familj för just nu tycker vi det är det roligaste och viktigaste.

Du vill ha mindre tid med dina barn, vi vill ha mer tid med våra barn. Vad är problemet för dig med det? Jag är inte ett dugg avundsjuk på sena hämningar med trötta barn och så slänga ihop en snabb middag innan barnen får bryt. Helst i december och januari är jag verkligen inte avundsjuk på det.

Vi har det jättemysigt när vi kommer hem och hinner med lite annat också. Speciellt vår son tom lätt går upp i varv mår väldigt bra av kortare dagar och blir mycket roligare att umgås med sju dagar i veckan.

Poängen är att om priset för att gå ner i deltid är att man får sänka sin ambitionsnivå på jobbet till att sikta på att lyckas utföra något slags arbete, så kommer det vara ganska många som inte tycker det är värt det, alldeles oavsett vilken ekonomi man har.

Du får leva ditt liv precis hur du vill, diskussionen handlade inte om ditt liv, utan anledningar till varför man vill eller inte vill jobba deltid. Nästan alltid anges bara pengar som orsak till varför man väljer eller inte väljer att jobba deltid, jag vill peka på att en minst lika viktig orsak kan vara hur mycket man vill hinna få uträttat i arbetslivet. Du är ju ett bra exempel på det, du vill inte hinna så mycket på jobbet just nu, och därför passar det bra att jobba deltid.

Jag vet inte riktigt vad du menar med sena hämtningar, men sen är det ju också så att alla barn och alla dagis inte är sådana att en hämtning klockan 16:30 leder till trötta barn och hopslägda middagar innan barnen får bryt. Vi äter middag runt kl 19 normalt, och sen går barnen och lägger sig runt kl 21 (tidigast), så det är gott om tid även om man kommer hem kl 17. Har man ett barn med stort sömnbehov, som börjar dra sig mot sängen redan kl 18:30, så hamnar saken förståss i ett annat läge.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 930
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 556
Senast: Queen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
379
Senast: Takire
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 202
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Annonsera mera hundar 2