Tid och råd? (oj, långt)

Sv: Tid och råd? (oj, långt)

jag är 24år o jobbar heltid som frisör... jag är singel o bor själv med tre kattor... och jag har 50m till stallet som är mitt eget där jag sköter allt själv

min dag ser ut såhär:
*väckarklockan ringer 07.00
*börjar dagen med att gå till stallet o morgonfodra, släppa ut och mocka...
*hem o duscha, äta frukost o klä på mig
*åker till jobbet vid 08.45... (har 5km på jobb)
*slutar 17.00, åker raka vägen till stallet o ger eftermiddags hö
*hem o laga middag, mata kattor osv.
*brukar gå o rida vid 19.00 o är klar i stallet vid 21.00
*sängen vid 22.00 - 22.30 tiden...

i veckorna blir det inte så mycket andra intressen... dock kan jag offra en riddag om det är någon jag vill träffa men sånt blir oftast på helgerna... det är även då det blir städning o tvättning....

lönen räcker inte till både hästar o mig själv... som det ser ut nu betalar jag till hälften hästarna själv, den andra hälften står mamma för... men till sommaren ska en box hyras ut... då är det meningen att det ska löpa lite bättre med kostnaderna....

att ha familj o hästar funkar säkert... men det gäller att prioritera o planera... och det underlättar om hästen står hemma på gården... och det är mycket tidssparande att mocka på morgonen har jag märkt...

Vad fick du betala för gården..? Stor ?

Jag är student så tiden är det inget problem med.
Egentligen inte pengarna heller, förstår inte dom som INTE får det att gå ihop! Jag tjänar 7200 kr i månaden + 700 i bostadsbidrag och får ihop det (har t.ex. idag 2000 kr kvar på kontot med en vecka till löning). Min box har en kallhyra på 1350 och då ingår bara utsläpp. Det mesta annat betalar jag själv, brukar önska mig försäkringen i födelsedagspresent av pappa. Tränar också en gång i veckan a 100kr. Snålar inte speciellt, inte mer än nån annan student. Har iofs billig hyra och bor rätt trångt, men väldigt centralt. Tjänar lite småsummor då och då med att skriva krönikor och ha bandboende, men inte speciellt mycket.
Men så sommarjobbar jag varje sommar också. Då tjänar jag runt 17000 innan skatt så det är ju ingen sjukt bra lön där heller. Och så vet jag att om det går åt helvete (vilket det inte gör då jag i nuläget har en buffert på 26tusen) så betalar mamma. Som iofs inte heller är så rik men ändå.
Längtar till den dagen man får ett jobb och får ut dubbelt så mycket som jag får nu, hallå ni som jobbar, vad GÖR ni med alla pengarna? ;) :D

Hej!

Har hästarna på lösdrift hemma vilket förenklar tillvaron. Jobbar dock på annan ort måndag-onsdag men då sköter sambon fodring och mockning. Jobbar hemifrån på torsdagar och är ledig fredagar (jobbar 80%) så to-sön blir det oftast varje dag en stunds tömkörning eller körning med unghästen (sällskapshästen är pensionär och sköts bara om). Längtar dock efter att få vara hemma på heltid vilket snart blir aktuellt (men det är p g a trolig föräldraledighet och då vet man ju å andra sidan inte hur mycket tid som blir över till hästarna)! Har också ett lantbruk att sköta.

Har inga direkta intressen förutom gården och hästarna. Försöker hinna med ett visst socialt umgänge men det är verkligen begränsat till närmaste släkten och vännerna. Krogliv, nöjen, resor, inredning, klädinköp m.m. bortprioriteras.

Senast ändrad av en moderator:

:bump: Ja ibland hade man önskat att dugnet hade flera timmar..Men men allt går om man vill.

Min dag ser ungefär ut så här. Går upp mellan 6.30 -7.30 beroende på doterns dagis tider.

Kör henne till dagis. Går sedan en promenad med hunden i skogen aldeles i närheten av stallet. Åker till stallet. Mockar, rider gör iordning fodret mm. Ca 2½ timme.Åker hem och äter något. Hämtar dottern på dagis.

Sedan äter hon något innan hon går och vilar middag( hon är 2½år) sover i ca 2 timmar.

Brukar då förbereda maten för kvällen. Min man kommer hem vid 16 tiden. En liten fika gemensamt. Sedan dax för dagliga sysslor, städ tvätt mm om jag inte gjort det innan på dagen. Inköpen mm sköter jag på förmiddagarna. Ibland åker jag ine till stallet förrän på kvällen. Om jag har insläpp. Men är där oftasr på morgonen. Står i ett kollektiv stall där vi alla hjälps åt.

Har en stallhyra på 1400.- mån ingår då utsläpp mån-fre, hö, halm ridhus ridbana.

Visst jag och min man gör väl inga större utsvävningar. Då jag är arbetslös. Men jobbar extra. Man får leva därtill bara. Så enket är det..:banana:

Betalar tillbaka till CSN :-) konstigt nog så känner jag mig faktiskt fattigare nu när jag jobbar än jag gjorde när jag pluggade... man får andra vanor och vips så känns det som ett måste... :D

ur har ni löst det? Medryttare/delfodervärd/värdens snällaste sambo/man? Hästen på gården eller inaccorderad med bra service?
Hur ser eran jobbsituation ut? Hel/deltidsjobb (och om deltid: Hur har ni råd??)
Familjen? Barn eller inte?
Har ni någon annan fritid än hästen? Om inte, hur reagerar sambo/man?

Jag delar min häst med min syster så vi delar ju på både arbete och utgifter. Jag jobbar heltid och kommer hem ca 17.30 varje dag - sen 30 minuters bilfärd till stallet.

Jag har sambo men inga barn. En hund, fyra katter (snart fler k-ungar), tre bilar, hus.

Tycker att jag hinner med det jag vill i livet. Ibland får man prioritera men så är det ju alltid. Vi träffar våra föräldrar minst 1 gång i veckan, åker ut med bilen, hittar på småsaker. Man får njuta av varje dag men samtidigt blir det ju inget uteliv kvällstid och så, man är ju ganska trött och njuter gärna av tiden tillsammans när man väl är hemma.

Min sambo tycker väl ibland att hästen är ivägen, trots att han jämförelsevis inte tar så mkt tid. Det är ju även stallmöten, fodringar etc. Men efter som att jag har honom på lösdrift så blir det ju å andra sidan ingen mockning. Dessutom billigare.

Jag är i stallet 3-4 gr i veckan normalt sätt. En dag kan han stå utan tillsyn också om det skulle vara så efter som att han är ute, har fri tillgång på foder och inte behöver mockas åt. Det tar mig ca 3 timmar de gånger jag är ute hos honom, med resa. Kostnad per månad (utslaget på ett år) har vi räknat att det kostar - med fasta utgifter - ca 2000:- i månaden (då med hovslagare, försäkring, foder, plats mm inräknat). Det delar vi på och lägger även 200:- extra var varje månad som ett mindre sparande till täckeslagning, inköp mm. Vi har ett konto där vi sätter in pengarna och betalar ifrån.

På så sätt blir det en fast kostnad (mer eller mindre) varje månad och lättare att ta oförutsädda utgifter. Och vi har ju som sagt en billig lösning med lösdriften, samt att vi är två som delar på det hela.

Jag jobbar heltid (+ en hel del övertid vissa perioder), bor på egen gård med sambo och 3 hästar (en stor ridhäst och två shettisar) och 2 hundar. Vi försöker nog vara så tidseffektiva som vi kan när vi väl gör något.

Morgon rutinerna i stallet tar 5 minuter, jag släpper i princip bara ut hästarna i hagen tittar över dem och lägger på täcken om det behövs. Maten har jag redan lagt ut kvällen innan och hästarna får fri tillgång till hö så att de kan äta när de vill. Vindskydd har de så jag kan åka till jobbet med gott samvete och veta att de kan ta skydd om de inte gillar vädret.

Hundarna tar oftast sambon hand om på morgonen och går på promenad och när jag åker till jobbet tar jag ut dem till hundhuset/hundgården där de har mat och värme. Allt som allt tar det ca 30-40 min på morgonen, dushar och sminkar fortast möjligast och åker sen till jobbet Försöker vara på jobbet mellan 7-8 och kommer hem vid 16-17 tiden. Kvällstid tar vi det lite lugnare, vi äter (mat lagar vi varannan vecka) jag går ut och gör stallet i lugn o ro, rider om jag hade tänkt göra det, går med hundarna på promenad och kommer oftast in igen vid 9-tiden. Hästarna tar helt klart längst tid men vill jag så kan jag göra dem på en halvtimma på kvällen. Då mockar jag och fordrar och tittar över dem, det går ganska fort. Hushållsysslorna delar vi på så gott vi kan, samma sak med gräsklippning och allt som ska skötas utomhus. Är det perioder som jag behöver jobba över då försöker jag ta med jobb hem och så sitter jag och jobbar när alla sysslor hemma är klara.

Kompisar och släkt får man försöka hinna med att träffa däremellan.

I och med att vi båda jobbar heltid och har relativt bra inkomster så har inte pengarna varit något problem för oss (än). Vi köper allt foder och det senaste året har jag räknat på att hästarna har kostat oss ungefär 25 000 kr och då är alla kostnader som hör till hästarna inräknade så som foder, veterinär, försäkeringar, hovslagare mm.

Många som jag har pratat med som inte är hästintresserade tycker att det låter vansinnigt dyrt att ha hästar, det skulle ju betala en rejäl semesterresa varje år men för mig skulle en utlandssemester vara 1-2 veckor med nöje medan mina hästar ger mig nöje 365 dagar året runt.

Jag har haft häst i knappt 30 år (!!!) med ett enda avbrott på mindre än 2 år. Det blir som ett gift! De två åren jag var utan häst var jag ingen trevlig människa kan jag lova :devil: . Under åtta år hade jag två ridhästar och jobbade heltid. De var inackorderade så det var både dyrt och mycket jobb. På vardagkvällarna var jag inte hemma förrän runt 21-22. I efterhand kan jag säga att jag var ganska trött, jag vägde bara 47 kg :o (57 kg idag) för jag hann knappt äta ordentligt. Men då red jag två hästar i stort sett varje kväll och hade ingen medryttare förrän den sista tiden, jag var också singel. Efter åtta år sålde jag min ena häst och blev sedan sambo och köpte ett gemensamt litet hus. Numera är vi 2 personer som delar på en häst. Det fungerar jättebra. Jag har häst mellan 3-5 dagar per vecka beroende på hur vi delat upp det hela. Det underlättar ekonomiskt, jag har råd att lägga mer pengar på träning också. Dessutom är det idealiskt för det finns numera gemensam tid för mig och min sambo där vi kan greja i trädgården, ta en cykeltur, resa iväg en helg eller vad som helst. Nu studerar jag under ett år och faktum är att det ibland känns mer tidspressat med häst än vad det gjorde när jag jobbade heltid. Då var jag trots allt ledig när jag var ledig. Nu läser jag iofs i ett väldigt högt tempo.

Medryttare/delfodervärd/värdens snällaste sambo/man? :
Jag har en duktig halvfodervärd som har "halva" Calle. Henne skulle jag inte klara mig utan!!

Hästen på gården eller inaccorderad med bra service?:
Mina två hästar har jag i ett stall där jag och fodervärden rumstrerar själva. Jag sköter all morgonfodring på vardagar, helgerna/kvällarna turas vi om med. Vi har två gamla russ "på halsen" som hänger med på ett bananskal. Ingen service men heller ingen som lägger sig i våra göromål..:D

Hur ser eran jobbsituation ut? Hel/deltidsjobb:
Jobbar som vikarierande vårdare inom kommun, fn 90 % men tar så mycket extra som jag någonsin hinner med. Har schema med sovande jour ibland vilket ger många lediga dagar i stallet när barnen är i skolan.

Jag har tre barn 8, 9, 10 år varav en som bor heltid hos mig, de andra varannan vecka. Sen har jag två vuxna barn och nu har det tillkommit barnbarn som naturligtvis måste hitta en plats i schemat...:D
Jag bor själv med mina tjejer och vi sköter oss alldeles utmärkt själva..:D

Har ni någon annan fritid än hästen?:
Fritid?? Förutom stallet?? Förstod inte frågan :confused: ;)

Det är jättetufft att få tid och ekonomi att gå ihop. Bor dessutom i eget hus vilket inte gör saken lättare. "Prio längst ner".. där hamnar städning, tvätt, trädgårdsskötsel o dy. Det tar jag tag i när kaoset inte längre är organiserat.
Men inte kan man ta bort stall och hästar. Det är det som gör att man klarar alla andra "måsten". Sen har jag tur att åtminstone två av mina tjejer är hästintresserade också..:D

Hej.

Jag har just nu en egen stor häst och en shettis till mina två barn (5 och 3 år). Jag har mina hästar i min pappas stall och vi delar på utgifterna kring foder, spån mm. Eftersom vi köper in stora mängder foder på en gång får vi det mesta till lägre priser. :idea:

Jag jobbar 86% som lärare, är ledig en dag i veckan. Som lärare jobbar man mycket kväll för att jobba in loven. Vi har ju egentligen "bara" fem veckors semester som de flesta andra, övriga lovdagar har vi redan tidsmässigt jobbat in. :crazy: Så under terminerna kan det vara knapert med egen tid i stallet, å andra sidan har man mycket tid under loven! :)

Så mitt hästliv just nu ser ut ungefär så att min pappa (som bor mittemot stallet) tar ut hästarna på morgnarna samt kvällsfodrar. Jag eller någon av mina stalltjejer mockar och fodrar i övrigt (min pappa jobbar heltid). Jag skulle inte klara mig utan min stallhjälp. De betalar naturligtvis inte ett öre för att sköta om mina hästar. Jag har dessutom världens snällaste sambo! :love: Han förstår att jag skulle vara svårt olycklig utan mina hästar, även om han själv är både allergisk och livrädd!

Vissa veckor, när det är hektiskt på jobbet, kan jag med lite tur svepa genom stallet och lukta på hästarna på kvällarna, och sedan tacksamt förlita mig på den hjälp jag får av mina omtänksamma medhjälpare. Andra veckor rider jag minst tre dagar (hästarna går 5-6 dagar/vecka). Mina barn går alltid före hästarna, men hästarna är aldrig utan omvårdnad. Och eftersom jag har lagt alla eventuella tävlingsambitioner på is, så länge barnen är små, så fungerar detta hästliv alldeles perfekt just nu! Jag har sällan tid över till kursridning, men det gör inget. Det ordnar sig säkert sen.

Mina övriga intressen som musik och bild får jag tillgodosedda på jobbet, eftersom jag har sån tur att få vara lärare i estetiska ämnen bland annat!:D

Vet inte om jag räknas till dom du syftar på eftersom jag har pojkvän men som bara kommer och hälsar på ca varannan/var tredje helg, bor alltså inte med någon familj :p ändå har jag samma funderingar som dig, hur hinner man? Hur orkar man? Hur har man råd?

Jobbet: går/cyklar iväg ca 30 minuter före jobbet, tar ca 15 minuter att ta sig hem efter jobbet, 45 minuter lunch + 7 h 45 minuters jobb = 9 timmar och 15 minuter i snitt per arbetsdag. Sen får man räkna med åtminstone en kvart till för att förbereda sig på morgonen så vi säger 9½.

Hem och äta middag (vilket jag oftast låtit bli pga tidsbrist när jag haft häst och istället ätit efter stallbesöket) tar ca 30 minuter, ta sig till stallet: ca 30 minuter på cykel, ca 20 minuter med buss, ett snitt på 50 minuter per dag i resetid. Stallbesöket i sig: helst 1½-2 timmar som minumum.
Så stallvistelse + resa + middag blir ca 3 timmar 20 minuter. Totalt ca 13 timmars jobb + häst.

Nu har ju lyckligtvis dygnet 24 timmar att tillgå, men 9 av dessa måste gå till sömn, annars blir jag en vandrande zombie. Och dessa 2 timmar som blir över behöver jag lediga för att göra vad man själv vill, slappa framför datorn eller tv´n, inte utföra en massa sysslor. Lyckligtvis har man ju även lediga dagar ibland (helger om inte annat) då jag försöker hinna ikapp. Men som det ser ut nu UTAN häst så har hushållet (matlagning, städning, tvätt) gått åt skogen. Ska ägna en vecka av semestern till storstädning hade jag tänkt :crazy:

Längtar till den dagen man får ett jobb och får ut dubbelt så mycket som jag får nu, hallå ni som jobbar, vad GÖR ni med alla pengarna? ;) :D

Det kan man ju undra, men jag tror det blir värre när man skaffar familj och barn framförallt. Bil är också en stor utgift.

För mig själv är ekonomin det minsta problemet och ork/tid det största. Har för många järn i elden om man säger så. Till hösten ska jag eventuellt plugga en kurs på distans (halvfart) och då funderar jag på att gå ner till 75% arbetstid för att kunna ägna tillräckligt med tid åt pluggandet. 50% känns inte som något alternativ längre eftersom det skulle generera för lite pengar för att ha råd med häst.

Får ca 12k efter skatt (ibland mer pga bonusar, mindre vid enstaka tillfällen om man varit sjuk).
Fasta utgifter för boende, mobil, hemförsäkring, el, bredband, m.m. är ca 3500:- per månad vilket är sjukt billigt, har i princip så lågt i hyra man kan komma.
Vad gäller matkostnader och dylikt försöker jag hålla nere det men äter ute en-två gånger per vecka vilket drar upp kostnaderna rejält. Snusar också och det räknar jag med kostar 1000-1300:-/månad. Totalt i klädinköp, mat, snus, "övrigt" blir det 2500-3000:-/månad.
Säg då att jag har ca 5500:- över per månad. Planerar att skafa häst vilket skulle öka utgifterna med 2500-3000:-/månad och jobbar jag heltid är det fortfarande ok med pengar över, skulle jag skaffa bil skulle det vara precis så det räcker (beroende på hur mycket man kör såklart) skulle jag gå ner till 75% jobb skulle det också vara precis så det räcker.

Betänk då att jag INTE har några lån, INTE har någon bil och bor väldigt billigt, har INGA barn eller hundar eller dylikt som drar upp utgifterna, ingen sambo/make som går arbetslös som man också delvis skulle behöva försörja. Annars skulle min ekonomiska situation sett helt annorlunda ut :p

Ja du, de går åt! :crazy: Och jag försöker stenhårt att inte ta av mina sparade pengar...

Men de löpande utgifterna är stora när man har häst...
stallhyra: 3000 kr/mån
Försäkring: 650 kr/mån
Skoning: 450 kr/mån (900 kr var 8:e vecka)
Träning: ca 700 kr/mån (lågt räknat)
=4800 kr. Då är inga engångspengar med, som de 2300 kr jag lade på tandvård den här månaden eller vaccinationen eller avmaskningen eller equiterapeut eller tävling.

Inkluderat i stallhyran är mat + alla fodringar och in-utsläpp utom en helg var 6:e vecka. Gör höpåsar och mockar själv. Jag måste i princip ha helinackordering då jobbet (och sambon hihi) hindrar mig från att vara i stallet på morgonen eller vid 15-tiden. Visserligen skulle jag kunna ta kvällspass, men hur kul är det att stanna till kl. 22? :smirk:

Jobbar 7.30-16.30, är i stallet och ombytt kl.17. Mockar, borstar, rider ca 45 min - 1h och är hemma vid 20-tiden. Jag är hästledig två dagar i veckan och låter henne stå en av mina dagar då jag bara donar. Då är jag hemma till kl 19.

Hjälp är underbart att ha, nästan ett måste. Det är svårt att ha ett liv utanför stallet annars, med kompisar eller lite kvalitetstid med sambon, och då har jag inga barn. Förstår inte när man hinner handla, städa, laga mat osv om man dessutom har en stor familj och häst!! :bow: till er!

Ja när man läser alla inlägg undrar man i sitt stilla sinne om vi inte är en märklig klick människor...men tänk vad motivation och en underbar häst kan göra- även om det verkligen inte ser ut så varje dag heller..
Själv har jag nyss börjat jobba och ojoj vad man lägger pengar på onödiga saker. Då var man faktiskt mer välstrukturerad ekonimiskt sett när man studerade. Men visst går det ihop nu också, fast pengarna åker in och ut från sparkonton mellan varje lön.
Det där med tid funkar också, som sagt det gäller att prioritera. Jobbar som förskollärare ca 85% så jag har ganska tidiga eftermiddagar, vilket gör att jag tar fodringen på lösdriften samt ridningen när jag slutat jobba. Sen har jag fått en toppenbra medryttare två dagar i veckan, hon är en riktig pärla! För ibland kan det vara skönt att få vara helt hästfri- även som barnfri, hundfri och med pojkvännen i en annan stad.

Hur har ni löst det? Medryttare/delfodervärd/värdens snällaste sambo/man? Hästen på gården eller inaccorderad med bra service?
Hur ser eran jobbsituation ut? Hel/deltidsjobb (och om deltid: Hur :devil: har ni råd??)
Har ni någon annan fritid än hästen? Om inte, hur reagerar sambo/man?
Jag jobbar heltid, med 30 min enkel resa. Sambon jobbar 75% och lite närmare hemmet. Vi har tre hästar hemma på gården, och en hund (som brukar följa med husse till jobbet). Annan fritid än att ta hand om djur och gård har vi inte så ofta, men det är ju så vi valt det. Ekonomin går ihop tack vare 7 år på högskola = hyfsad lön nu. Världens snällaste sambo har jag förstås, och det har nog han också eftersom jag har överseende med att hans hästar också kostar mycket tid och pengar ;)
Till en av hästarna har vi precis skaffat medryttare nu, det ska bli skönt för vi brukar inte orka med att aktivera allihopa varje dag.

Samma här! som student kunde jag också spara till ditten och datten o leva som en kyrkråtta men det går inte längre! Älskar mat (bra mat=dyr mat oftast tyvärr), vill ha fint hemma (o kraven på ens hem blir bara högre o högre efter att man vant av sig från studentkorrifor och myrornas möbler), hästarna kostar, bilen kostar... och eftersom jag har alldeles för bra lön förra året betalar jag 1950 tillbaka till CSN varje månad.... Det är alltså en hel del!

Jag har också svårt att få tiden att gå ihop, fast jag inte ens jobbar! Bor med min man och tre barn på bondgård. Vår yngsta är 9 månader så jag är mammaledig på heltid. Vi har två nyinskaffade shettisar. Stall, hagar och foder har vi själva så det är inget problem.
Jag går upp vid halv sju efter en oftast ganska sömnlös natt för att minstingen sover dåligt. Gör dom andra barnen iordning till dagis och skola, dom är 6 och 7 år. Skjutsar dom vid halv åtta ungefär, hemma igen runt kvart över åtta. Hoppas då på att lillen sover i bilstolen en stund, parkerar bilen nära stallet med rutan nere så jag hör om han vaknar. Fodrar och släpper ut hästarna. Går in och äter frukost själv och ger minstingen frukost och tid..
Vid tio-tiden går jag ut i stallet igen, fyller på hö och vatten i hagen och mockar om minstingen inte är alldeles för tvär.
Kvart i elva är det dags att åka till dagis och hämta ena barnet på dagis, han slutar elva. Sen får jag vänta en halvtimme på att den äldsta slutar skolan halv tolv, brukar handla mat däremellan, sen åker vi hem. Lagar lunch, tar ett tag att se till så dom som ska äta får i sig det dom ska ha. Efter det går jag ut i stallet igen, mockar om jag inte gjort det, tar in hästarna en stund och ryktar var och en om dottern vill, så att hon ska lära sig mer om hästarna. Vill dom stora barnen hjälpa mig att dra ner barnvagnen till rundvolten en bit ner över åkrarna så går vi ner dit med en av pållarna. Jag löslongerar och tränar lite "lydnad" och sen får dottern rida, hon håller på att lära sig.
När vi kommer in igen brukar det vara lagom att börja tänka på middag, tvätt och städning. efter det på kvällen tar jag in hästarna, fodrar och ger hö och vatten. Ev tar jag ut den som inte motionerades på dan och jobbar lite med den.
Brukar komma in vid halv tio-tio på kvällen. Minstingen får hänga med på det mesta men mycket styrs ju av hans rutiner.
Mannen jobbar skift som f-skattare samt jobbar på vår egen gård. Mycket med vårbruk nu. Fram till ett par månader sedan hade vi stutar, så då fick man hinna med att fodra dom också, och nya kalvar ska snart hit, vet inte hur jag ska hinna med dom också.
Sen är det diverse pappersarbete till företaget som tar tid.
Hunden är med på det mesta men inte i stallet, han är livrädd för hästar.

Jag känner mig nästan oförskämd som tycker att min tid inte räcker till, när dom flesta andra hästägare har heltidsjobb utanför hemmet.

Jag gör allt som rör hästarna själv, stängslar, kör hö till stallet med traktorn, bär vatten mm. Men mins små pållar är så goa så det är värt det. Jag har medvetet valt två äldre pållar för att dom ska funka med ett lugnare tempo. Men när minstingen blivit äldre är drömmen en islänning igen eller en westernhäst!

stallet ca 8-10.30.... stressmockar å fixat mat å "sånt"... sen lugn massage å borstning av häst, rider 45min-1h.. sen stretch å fixa å kasta ut hästen igen...

hemma ca 10.45... stressar som en IDIOT med frukost nr 2, dusch å fix.. kastar mig ner till tåget å åker till jobbet, landar 12... (i teorin.. praktiken så hinner jag inte å tar ett senare tåg å är på jobbet 12.15....)...
jobbar till 19, hemma 20... ibland åker jag till pojken ibland kommer han med mig hem.. vi träffas sällan när vi jobbar (han har oxå stört jobb...)

ekonomin är bra eftersom jag har två jobb... äger min lgh å betalar väl 3000/månad med lån... hästen är den dyra av oss ;)
försöker äta bra lunch på jobbet, blir macka å te hemma (inte lika bra)...

tvättar... tvättstuga i huset, å har man RÅTUR så tvättar ingen kl 20... så har man två maskiner i 2 omgångar... har man ännu mer tid så har man 4 maskiner i 2 omgångar...
städar, det gör man aseffektivt innan man får gäster :D

träffar ev. vänner (de få man har kvar), gör man nattetid på krogen ;)

Så här ser en ganska normal vardag ut för mig just nu:
07.00- Går upp och åkert till stallet (ca 1 mil) äter frukost på vägen. Morgonfodrar, släpper ut och mockar.
08.45- Börjar jobba
11.30- Åker till stallet på lunchen (ca1 mil) och fodrar hästarna, brukar hinna äta min egen lunch i stallet.
16.30- Slutar jobba. Åker till stallet och fodrar, rider och fixar.
ca 19.00- Åker hem! Umgås med sambo, äter middag tittar på teve och så..
ca 22.00- Sova!

Jag har ingen fast anställning men jobbar dessa tider rätt ofta. De dagar jag börjar jobba efter lunch så har jag istället rast på eftermiddagen för att kunna åka till stallet och fodra.

Jag har en "stallfri" dag i veckan och då sköter min mamma det hela istället och jag passar på att jobba hela dagen, utan avbrott :)..

Jag har inget eget stall utan står som inackorderad, men jag betalar ingen stallhyra eftersom jag har 3 fodringar/dag. Så den utgiften har jag egentligen inte.
På helger delar vi alla på fodringarna i stallet, brukar bli 1-2/helg. Så du brukar jag hinna med att jobba extra eller bara ta det lugnt!
Jag och min sambo delar på räkningarna, brukar bli runt 5000/mån för mig exklusive hästen. Så en vanlig månad har jag runt 3000 kr att "leva på", dvs, mat, bensin och andra nöjen!
Städning och sånt gör jag när jag hinner helt enkelt. Men jag kan tillägga att jag har en snäll sambo!

Kan bara säga att jag just nu längtar till sommarbete så jag slipper dom regelbunda fodringarna ;)..!

Senast ändrad av en moderator:

*putt*
Tackar för alla svar!
Blir så inspirerad att läsa om er alla hängivna hästmänniskor!!

(Kan inflika att vi (jag och min sambo) tittar på en gård med plats för häst och han har sagt: Flyttar vi dit vill jag också ha en häst... :) )

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 237
Senast: Elendil
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 887
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 335
Senast: Pilot
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 758
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Ännu en kvinna
  • Matlagning med en hand?