Tid och råd? (oj, långt)

Sv: Tid och råd? (oj, långt)

Jag jobbar som timanställd (ca 100 tim/mån +/- några) och har inte särskilt hög lön, vilket gör att sambon får dra det större lasset av ekonomin, men så har han mycket bättre inkomst än jag.
Har olika schema från vecka till vecka, vilket gör att jag ibland är ledig dagtid, och det är underbart när man har häst!
Dock blir ju familjen lidande, min sambo har en son som bor hos oss varannan vecka. Sambon gör det mesta hemma, städar, lagar mat, skjutsar till hockey osv. Jag försöker tvätta och pyssla, suck. Dåligt samvete!

Medryttare (betalar 500:-) har jag två dagar i veckan, mest för sambons skull, för själv skulle jag kunna vara i stallet 5 timmar om dagen, men det går han inte med på. :smirk:
Står i kollektivstall, så vi har en morgonjour och en kvällsjour i veckan, plus var femte helg.

Nä, några direkta fritidsintressen förutom hästen har man inte. Började spela golf förra sommaren, men hade inte köpt hästen då, så det blir nog tyvärr ingen fortsättning på den karriären, än.

Så ja, jag har nog världens snällaste sambo, men man får väl se hur länge han står ut! :o
Klart det blir en del gnäll och tjat från hans sida ibland.

Jag är 30 år, bor på landet med min sambo och våra två barn, en på 6 år och en på 8 månader. Har eget stall och hagar hemma, har tre kallblod vilka är billiga i drift, ca 1500/månad för alla tre om man fördelar det under alla årets 12 månader. Just nu är jag mammaledig, med barnbidraget har jag ca 8.500 kr att röra mig med, min sambo knappt 20.000 kr. Så det går runt.
Mina dagar ser ut väldigt annorlunda ut eftersom min sambo jobbar 5-skift, men släpper ut och ger höet i hagen (tar ca 10 min) vid 7.00 på morgonen och ger midagshö vid 14.00 tiden, tar in hästarna som får hö och lite kraftfoder vid 20.00. Däremmellan kan det se väldigt olika ut, men att mocka och göra iordning för kvällen tar lite drygt en halvtimme. Ibland övverraskar min sambo med att ha mockat åt mig:bow:
Ridningen tar jag under dagen när jag hinner och har barnvakt, rider ca 4 dagar i veckan.
Andra fritidsintressen... jo jag har ju marsvinsuppfödning och åker på utställningar men bara ca 6-8/år

Som du redan anar så blir det inte mycket tid eller pengar över. Jag har en häst som jag delar med min 12-åriga dotter(hon är min ursäkt;) ) Men visst går det ut över min son och man som inte är hästintresserade men de har andra intressen som vi inte delar. De har förståelse för vårt intresse och jag ser till att aldrig missa min sons fotbollsmatcher pga hästen. Ser till att verkligen vara med sonen när jag är hemma. Men jag hade inte skaffat häst när båda barnen var små. Möjligen bara om jag kunnat haft häst hemma. Det var med avsikt jag väntade till min dotter var större så vi kunde dela intresset. Hon hade ridit på ridskola 3 terminer och var 9 år innan vi köpte häst. Hon var delaktig i valet och medveten om arbetet det innebar.

Min man är tack och lov en riktig hustomte som gärna lagar maten som är klar när jag och dottern kommer hem från stallet. Han är en guldklimp. Inte klagar han särskilt över hur mycket pengar det går åt heller. Så som hästtjej är det viktigt med en självständig man.

Rent praktiskt har vi hästen inackorderad på stall med personal som sköter fordringar och in/utsläpp. Det vi hyrestagare får göra är att dela på kvällsfodringar och helgarbetet. Det gör att vi dagligen "bara" mockar, gör höpåsar och rider. Tar ca. 3 timmar om vi inte rider ut längre sträckor eller gör något annat extraprojekt.

Lite stressigt att komma iväg kan det vara men det är alltid avkopplande när vi väl kommit till stallet. Där kan jag inte tänka på jobbet utan "måste" koncentrera mig på det jag gör just då.

Jag jobbar heltid eller 80%, lite varierande. Ingen jättelön men vi bor hyfsat billigt och på en liten ort är inte inackordering lika dyrt som i storstan. Köper mycket begagnat eller billig postorder. Köper inte mycket för övrigt som andra gör(inredning, kläder, resor osv). Det är ett val jag har fått göra. Men det är det värt...:love: Att ha häst ger så mycket tillbaka och jag undrar ibland vad jag gjorde med all tid innan vi köpte häst.

Jag jobbar heltid och lägger ungefär 10h per dag på jobb eller jobbrelaterade aktiviteter. Har min häst i ett stall där vi delar på alla sysslor enligt ett schema, vanligtvis har man 3-4sysslor per häst och vecka. För att få ihop min tid och för att min hästa ska få lite extra motion så har jag en alldeles underbar medryttare som tar hand om min häst två dagar per vecka. Alla andra dagar åker jag direkt till stallet efter jobbet och mockar/fodrar och rider brukar vara hemma vid 8 på kväller. Utöver det har jag en alldeles underbar sambo som ställer upp till 100% och vänner i stallet som är att lite på om det krisar.
Tyvärr är det mycket som får stryka på foten pga av mitt intresse som städning, mys i tv soffan med mera men just nu är det värt det. Får väl erkänna att det även slarvas med maten ofta, blir mycket mackor och yoggi på kvällarna :o
Det värsta med att jobba heltid och ha ett helt liv sidan av sin häst tycker jag inte är det ständiga pusslandet med tid, tidiga morgnar och sena kvällar utan det dåliga samvetet. I mitt fall har jag dåligt samvete över det mesta. Att jag inte är hemma mer, att jag inte är i stallet mer osv. Men samtidigt kan jag inte tänka mig att ha ett liv som såg ut på något annat vis så det är bara att bita ihop :)

Jag har en sambo 1 häst o 3 hundar o ett deltidsjobb ca 70%.

Tiden räcker oftast till men ibland kan det vara knapert. O då är de tyvärr sambon som får lida.

Jag tjänar mindre än min sambo men sköter all markservice hemma, såsom mat, städ, tvätt m.m + då djuren.

Vi klarar oss kanon bra med lönerna o vi kan köpa det vi vill ha.
Nu letar jag hästtransport för fullt.

Jag har min häst inackorderad ca 2 mil bort men ligger på vägen till jobbet. Han kostar mig 1000 kr vanliga månader o 1700 då hovis tillkommer. sen tillkommer givetvis träningar o försäkringar, Men jag tycker inte de är så farligt mot vad jag får ut av att ha stallet som min frizon.

// Jessica

Ja du man har ganska ofta dåligt samvete för att man inte är "hemma" så mycket som man borde... :smirk:

Nu har jag inga barn men en sambo sen sju år tillbax. Det funkar ganska bra då jag löst det med att inte ha hästarna (har två) hemma. Jag har dem inackorderade i ett stall två mil från där vi bor. Dom släpper ut och mockar varje dag och ger dem frukost och lunch, så det är ganska bekvämt.
Har två "hästfria" dar i veckan då jag försöker va mer social med min sambo. De dagar jag inte är i stallet så tar familjen på gården in hästarna, jag gör iordning kraftfoder så att det finns färdigt och även hösäckar.

Jag jobbar deltid för tillfället men hoppas att få heltid igen inom en snar framtid. Klart det tär i kassan att ha häst men jag lägger gärna mina pengar på det och skippar nya kläder tex.

Har inget annat fritidsintresse, det finna inte tid men jag försöker hinna ta ett par promenader i veckan eller springa en runda bara för att göra nåt annat.

Det :devil: dåliga samvetet mot sambon, barnet, hästarna, katterna, huset, maten, jobbet mm mm

Har 3 hästar hemma på lösdrift (1 är min och 2 inack.) unghästar. Fodrar på morgon och kväll, visiterar. Tid ca 30 min/ dag. Mockar lite på helgerna.

1 Ridhäst är inackorderad i stall. Vi delar på helger och kvällsfodring i övrigt service. Rider ca 4 -5 dagar/vecka och longerar eller tömkör 1-2 gång/vecka. Tränar och tävlar. Har en hästfri dag i veckan då hästen vilar och några småtjejer mockar och borstar.

1 häst utlånad på foder (får snart föl :love: då får jag en till:angel: )

Har lovat att sälja minst en av hästarna....

Har heltidsjobb (ganska flexibelt) har 1,5 h restid :o /dag. Jobbar hemma på kvällar och helger också.

Går upp ca kl 6.00 åker hemifrån ca 6.30.
Sambon sjutsar dottern till dagis och jag hämtar ca kl 16.00( ibland tidigare)
Lagar mat och leker till ca 18.30, sambon kommer hem (har då varit på gymet), vi äter tillsammans, oftast. Åker till stallet ca kl 19.00 och är hemma kl 21.00. Jobbar ca 1 h medans jag tittar på TV och kolappsar sedan i soffan eller i sängen.

På helgerna är det tävlingar/handling/jobb/städning/umgänge/stallet/lek

Det kostar en del men det är inte det stora problemet utan det är denna :devil: tid.

Det är en del bråk i vår familj om hästar....
Alla verkar ha små änglar till sambos som alltid ställer upp på allt, det gör inte min, han vill inte ha något med dessa djur att göra.... Svär varje gång något ska göras eller betals. Det är tur att jag tjänar mer än han....:eek:

Men jag kan bara inte var utan hästarna, det är de som får mej att må bra.

Har inte några andra intressen direkt men gillar att läsa, se på TV, promenera, plocka svamp, påta i trädgården mm

Jag har en ridhäst och en ponny. Tidsmässigt är det för det mesta inga större problem då jag pluggar och inte har så mycket schemalagd tid i skolan. Runt tentor och stora inlämningsuppgifter kan det förstås bli lite tajt ibland. Annars kan jag rida dagtid när det är ljust jämt, och plugga på kvällar.
Jag har en son på 15 månader också, och självklart tar han en hel del tid också. Men eftersom även pappan pluggar har han också mycket tid hemma, så det är oftast inga problem att "smita" ut och rida.

När det gäller ekonomin har vi verkligen inga feta inkomster (CSN), men eftersom vi har hästarna väldigt billigt så fungerar det.

Jag jobbar deltid (70%) kväll o lite helger. Så jag får ju OB oxå. Därför hinner jag oftast med hästen min på dagarna.
Har en sambo (som kom efter hästen) och vi väntar vårat första barn. :love:

Innan hade jag honnom i ett stall där jag betalde ca 2500kr månaden (3500 med hovslagare ca varannan månad) o då hade jag en medryttare som red o skötte all skötsel ca 2-3 gr/veckan och betalade 1000kr.

Numera har jag honnom på lösdrift och betalar 700kr för el osv. sen tillkommer kostnad för hö, hovslagare osv.
Då vi har hästarna ute på "sommarbetet" till början på december så blir det inte så mycke hö :o ca 8000kr/år för det.

På detta ställe som är ett naturreservat står jag, min svägerska och en kompis till mig, samt att min svåger och svärfar jobbar på gården så jag får hjälp av dem när jag behöver.

Vi delar på fodringarna så jag har ca 2-3 kvällar i veckan och 2 fodringar varannan helg. Inte så mycket.

Med tanke på vilka som sköter gården så är det för mig inga problem med min sambo, på helgerna är vi oftast där alla samtidigt. Han har oxå en fyrhjuling där som han kan leka med om han vill när jag rider.

Med tanke på att hästen inte kostar så mycket så har vi aldrig haft några bråk angående honnom. :D En liten diskution när vi fick reda på att vi ska ha barn men den fick ett (självklart) bra slut.

6835550.jpg

Det går med lite pusslande och planerande. Men att det funkar för mig beror enbart på att jag har eget stall hemma. Jag kan tex mocka och sedan gå in och ´greja med annat, sen rider jag när det passar bäst just den dagen. (Det blir många turer till och från stallet under en dag) Hade jag haft restid till stallet skulle det inte gått ihop. Jag jobbar en hel del kvällar också så när jag börjar vid 12 hinner jag rida och greja med hästen under förmiddagen.
Ibland är det väldigt mycket att göra hemma eller om de strulat ihop sig på annat vis och då får hästen en vilodag helt enkelt. Jag har medvetet skaffat en häst som inte flippar ur om hon får ett par vilodagar i veckan. Min förra häst var tvungen att röra på sig ordentligt varje dag för att inte bli som en atombomb och det fungerade helt enkelt inte ihop med familj och ganska små barn. Han var inte rätt häst för mig.
Det är mycket att tänka på för att få ihop det men det är värt all tankemöda.
Min sambo tyckte tidigare att jag var väl mycket ute i stallet men sen kom han på att jag nog skulle vara en odräglig person om jag inte fick mitt hästbehov fyllt. Han har nog helt rätt i det. Visst är det lite stökigt och rörigt hemma ibland när tiden inte har räckt till men det gör ingenting.

Jag har en häst inackorderad i kollektivstall, vuxna barn och förstående hästintresserad make. Jag har tidigare jobbat heltid och haft ganska långa resvägar till jobbet och tyckte det var tungt att orka med. Jag har nu anpassat mitt arbesliv så att det ska gå ihop bättre med hästlivet. Jag har ordnat jobb närmare hemmet, gått ner i arbetstid och vi bor nära stallet.
Jag känner mig priviligerad som har möjlighet ekonomiskt att arbeta deltid. Nu känns livet mer hanterbart och jag har större möjlighet att njuta av hästen. Jag slipper dåligt samvete och kan ge hästen den tid jag tycker behövs.
Har medryttare en gång i veckan och låter hästen vila en dag i veckan. Periodvis känns det ändå som jag är i stallet varje dag. För övrigt har mitt umgänge med icke-hästmänniskor minskat. Jag får kämpa för att inte förlora gamla vänner.

Jag tror inte jag hade klarat att ha häst när barnen var små. Däremot hade det kanske gått när dottern var i "värsta häståldern". När jag läser här hur vissa lever för att få allt att gå ihop så tänker jag att man verkligen måste brinna för sitt intresse. För mig har olika saker i livet fått ha sin period.

Jag jobbar 50%. Usel lön. 1 sambo 3 barn, 2 hästar och 1 hund.

Eftersom jga har tidskrävande intresse och sambon jagar och fiskar vilket också är tidskrävande och dyra intressen så klagar vi inte. Visst jag och sambon träffar sällan varandra mer än över middagen varannan vecka (han jobbar skift). På helgerna försöker vi avsätta mitt på dagen åt familjen så vi gör saker ihop. Vilket fungerar bra. Då har jag oftata varit i stallet och mockat och ridit och sedan på kvällen kan gubben åka iväg på fiske eller jakt beroende på årstiden.

Det är bara under vinterhalv¨året som det blir slagsmål om de ljusa timmarna men det löser sig det också.

Jag har utsläpp måndag-fredag och sedan har jag lunchfodring de dagarna också. Varannan helg har jag all fodring och ut-insläpp.

Allt går om mna vill och våra små barn alla 3 under 6 år går bara på dagis 5 timmar om dagen så här finns det inget dåligt samvete. Vi klarar oss bra trots att vi kanske måste tänka till på vad vi handlar och sambon inte kan köpa nytt gevär samma månad som jag köper ny sadel. Men ingen av oss är märkesbögar och jag kan lika gärna köpa en begagnad sadel som ny. Det viktigaste är att det fungerar.

Hur har ni löst det? Medryttare/delfodervärd/värdens snällaste sambo/man? Jag rider väldigt sällan själv, det är två av barnen i familjen som rider mest, just nu faktiskt bara ett av barnen då den äldsta flyttat hemifrån och bara kommer hem på helgerna. Tidigare red alla barnen (både på våra två egna: en d-ponny och ett halvblod, och på lånade ponnyer) och även jag red regelbundet. Pga studier hinner jag inte rida så ofta som jag skulle vilja just nu! Jag och min kusin har delat upp stalljourerna såhär: jag tar måndag kväll och tisdag morgon, kusinen tar tisdag kväll och onsdag morgon, sedan rullar det på så. Det tar 5 minuter för mig att åka till stallet och då det bara är 4 hästar och hagarna ligger i direkt anslutning till stallet tar själva in och utsläppen minimalt med tid.

Hästen på gården eller inaccorderad med bra service? Maken har byggt stall ihop med min kusins sambo, så hästarna står inte hemma hos oss. Betalar ingen stallhyra, har eget hö och strö, så det enda vi köper in gemensamt (lägger pengar i vår "stallkassa") är betfor och mineraler.Tidigare stod jag i stall där vi betalade stallhyra + för hö, men det var när jag jobbade och fick ut lite mer än nu med studielån!

Hur ser eran jobbsituation ut? Hel/deltidsjobb (och om deltid: Hur :devil: har ni råd??) Just nu studerar jag på heltid, före det jobbade jag deltid. Hade jag inte varit hästintresserad själv hade vi inte köpt några hästar, utan barnen hade fått gå på ridskola.

Familjen? Barn eller inte? Jag är gift och vi har 5 barn, varav en just nu rider regelbundet (5-7 dagar i veckan), en rider på helgerna och den yngsta rider två gånger i veckan på kusinens ena ponny.

Har ni någon annan fritid än hästen? Om inte, hur reagerar sambo/man? Maken är bonde (utan djur) och har eget åkeri, så han tillbringar mer tid utanför hemmet än vad jag gör! Har just ingen annan fritid (pga studierna, då det känns som man aldrig är ledig;) ), men på helger och andra ledigheter försöker jag göra saker med barnen och maken i den mån han kan "ta ledigt" från sitt. För det mesta är de barn som inte rider med till stallet när jag mockar (jaa, jag är en riktig curlingmamma när det gäller själva stallskötseln :angel: ), det finns många barn i min kusins familj också, så vi kombinerar nytta med nöje kan man säga!! Om jag har mkt med studierna får dottern mocka, men in och utsläpp tar jag. Vi, hela familjen, gör för övrigt väldigt mycket tillsammans med min kusin och hennes familj. Det som måste göras i vårt hem hjälps vi åt med (städning, handling etc).

Hej! Är 42 år gammal, en utflugen dotter och en son på snart 17 år. Har alltid haft häst, även under åren jag studerade på studielån och var ensamstående med hus och barn och konstigt nog så har det alltid gått men man har ju fått försaka mycket annat. I dagsläget är jag sambo med en egen företagare, bor på min gård med mina tre och hans tre hästar. Jag jobbar heltid och han jobbar i runda slängar 80 timmar i veckan så det mesta med hemmet och det runt omkring hamnar på mig. En vanlig dag ser ut ungefär så här
Upp vid 05.20, dusch och ut med hundarna en promenad.
07.00 iväg till jobbet. Sambon släpper ut hästarna och ger frukost.
17.30 är jag hemma igen. Då har sonen kommit hem tidigare, promenerat hundarna en sväng och blandat kraftfodret åt hästarna. Jag lagar mat och vi äter och är färdig kring 18.45 med det. Då är det läx- och egentid för sonen och jag går till stallet. Mockning av sex boxar och ridning av en och ibland två hästar står på programmet. Lyckligtvis är sambons hästar pensionärer sedan mååånga år, så deras behov av stimulans klaras i hagen med hästkompisarna och omvårdnad vid insläppet. Inne igen vid 21.30-22 och då blir det en snabb sväng genom huset med dammsugaren, tvättmaskinen ska ha sitt och sen slocknar jag vid 23 när sambon kommer hem från jobbet...sambon siktar på att jobba mindre i framtiden när företaget är mer självgående, men det är väl ett tag till dess. Kostnaderna för så många hästar håller vi nere genom att sambon skor själv och vi skördar vårt eget hö och havre. Visst känns det mycket ibland men jag trivs med det här livet och känner mig lyckligt lottad att jag kan ha mina hästar och göra det jag tycker är absolut roligast i livet.

Hej jag har häst på egen gård så kostnaden för installning är ju löst o tiden finns ju på ett annat sätt. Men det är prioritering hela tiden. Och i bland får man dåligt samvete för hästen o ibland barnen mm. Det som är viktigt är ju att alla är med på beslutet att skaffa häst. Men räkna noga o tänk Er för ordentligt!!! Hoppas att du/ni kan lösa detta o att ni kan skaffa en polle.kram Silvette

Jag jobbar 89% inom vården, alltså oregelbundna arbetstider alltså, dag kväll o varann helg.
Har restid på ca 50 min till stallet hemifrån (10 min cykel, 30min buss o 5-10 min gångtid till stall från buss) Har alltså 1,8 mil till stallet hemifrån, men eftersom bussen går till mitt jobb hoppar jag bara av halvvägs (4 mil till jobb). De dagar jag slutar sent (16) brukar jag ta insläpp o låta hästen ha vilodag, gör oftast ingenting alt en snabbis i corallen. De andra dagarna motioneras hon 20 min(longering/tömkörning) till ca 1-3 tim om jag rider. Får ledigt från stallet 0-2 dagar/v om jag jobbar knasigt, ska bort el vill hem o ofta går bussarna dåligt på helgerna. Vi byter tjänster i stallet istället för pengar(mockning).
Hinner gott o väl med både häst, hem, pendling o jobb, men visst tar det tid o ork.. Ibland e man helt död o har jordens huvudvärk o utsvulten, skulle inte funka om jag hade barn! Ibland e jag inte hemma förns 20:30 (ibland senare) när jag slutar sent o då har jag varit uppe sen 4:30 som jag går upp varje dag när jag jobbar, ngt tidigare på helgerna.
Allt ingår i stallet utom mockning(man byter tjänster som jag sa om man vill vara fri) o sen skriver man upp sig på insläpp när man kan o vill. Brukar ta in 2 dar/v. Betalar 1050 o då ingår mkt så som paddock, omklädningsrum, tvättmaskin, corall, alla utsläpp, fodringar, fri mat o så mm mm.
Ska också tillägga att jag inte har körkort/bil.
Tjänar inte sådär jättemkt trots mina procent, men halva min lön är kvar när månaden e slut, men då har jag ju sambo o vi delar på "husräkningarna". :banana:

Ja, det var lite det...:rofl:

jag är 24år o jobbar heltid som frisör... jag är singel o bor själv med tre kattor... och jag har 50m till stallet som är mitt eget där jag sköter allt själv

min dag ser ut såhär:
*väckarklockan ringer 07.00
*börjar dagen med att gå till stallet o morgonfodra, släppa ut och mocka...
*hem o duscha, äta frukost o klä på mig
*åker till jobbet vid 08.45... (har 5km på jobb)
*slutar 17.00, åker raka vägen till stallet o ger eftermiddags hö
*hem o laga middag, mata kattor osv.
*brukar gå o rida vid 19.00 o är klar i stallet vid 21.00
*sängen vid 22.00 - 22.30 tiden...

i veckorna blir det inte så mycket andra intressen... dock kan jag offra en riddag om det är någon jag vill träffa men sånt blir oftast på helgerna... det är även då det blir städning o tvättning....

lönen räcker inte till både hästar o mig själv... som det ser ut nu betalar jag till hälften hästarna själv, den andra hälften står mamma för... men till sommaren ska en box hyras ut... då är det meningen att det ska löpa lite bättre med kostnaderna....

att ha familj o hästar funkar säkert... men det gäller att prioritera o planera... och det underlättar om hästen står hemma på gården... och det är mycket tidssparande att mocka på morgonen har jag märkt...

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 237
Senast: Elendil
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 887
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 335
Senast: Pilot
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 758
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar