ThermoBar.

Sv: ThermoBar.

Vi köpte en Thermobar 250 L (150W). Om den drog ström hela tiden så skulle elkostnaden bli 0,15kW*1,50kr=0,22 kr/tim som blir 162 kr/månad. Nu har den en termostat vilket gör att det borde bli avsevärt mycket billigare.

Mycket bra och vi ångrar inte att vi köpte "ett nummer för stor".

Sånt skulle inte bli gammalt här då ena hingsten har som folknöje att bita i vattentunnorna och kasta iväg dom. Han gör så ibland även med kar fyllda till 2/3. Han är rädd för vatten som stänker och jag tror han gör så här för att det är lagom läskigt det som stänker när han kastar tunnan. Då rusar han omkring i hagen och hoppar och skuttar. ( Ungefär som barn som vill titta på skräckfilm men som gömmer sig bakom kudden).

Då har man ingen lust att ha vattentunnor som kostar flera tusen kronor.

Jag kör ut ljummet vatten i stället till hagarna i 25 liters dunkar när det är riktigt kallt samt ser till att dom dricker ordentligt inne om nätterna.

Uppvärmda elkoppar hade iofs varit härligt och tidsbesparande....men också dyrt pga av att vi inte kan ha alla hästar i en hage. ( Har hingstar)

/KT

Senast ändrad:

En delvis fylld Thermobar 250 väger runt 200 kilo, inget man lyfter med tänderna! Vi har även satt sparkskydd runt och satt fast allt i en stängselstolpe.

Min ena häst kastar också iväg vattentunnor men vi har löst det med att ställa thermobaren på en lastpall och sedan satt vattentålig plywood runt alla 4 sidor. Sedan har vi satt stolpar runt om både på kanterna och även som en ram upptill och nertill. Detta gör att thermobaren skyddas mot ev sparkar och nu är den vansinnigt tung så nu har han inte en chans att kasta iväg den. Kan fixa bilder om du inte förstod vad jag menade.

Min ena häst kastar också iväg vattentunnor men vi har löst det med att ställa thermobaren på en lastpall och sedan satt vattentålig plywood runt alla 4 sidor. Sedan har vi satt stolpar runt om både på kanterna och även som en ram upptill och nertill. Detta gör att thermobaren skyddas mot ev sparkar och nu är den vansinnigt tung så nu har han inte en chans att kasta iväg den. Kan fixa bilder om du inte förstod vad jag menade.

Lät intressant. Sätt gärna in bilder.

jag tror du får ta nästa strlk. Vi har haft 3 hästar på 80 l ute från tidig morgon till sen kväll och det har vart slut massor av ggr. Självklart olika men för att vara på den säkra sidan så har jag nu köpt nästa strlk då jag nyss byggt egen gård och ska ha fler hästar, Skönt att slippa tänka på om det tagit slut.

jag tror du får ta nästa strlk.

Håller fullständigt med, nu när vi serverar tempererat vatten så dricker hästarna MYCKET mer än då vi hade isblandat. Vi ser bara positivt på detta eftersom risken att de drabbas av kolik eller annat minskar, det gäller framför allt föl och unghästar.

Håller fullständigt med, nu när vi serverar tempererat vatten så dricker hästarna MYCKET mer än då vi hade isblandat. Vi ser bara positivt på detta eftersom risken att de drabbas av kolik eller annat minskar, det gäller framför allt föl och unghästar.

Jag håller med vi hade en för liten från början och det var bara jobbigt. Vi lyckades byta in den hos Thermobar faktiskt.

En annan nackdel med en för liten är att hästarna lättare kan flytta på en tom balja än en halvfull.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 221
Senast: Efwa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 966
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama