the till frukost

Sv: the till frukost

Jo, precis min tanke...

Här får ungarna "riktig" oboj, men bara på lördagar. Aldrig lightprodukter! Däremot får de äkta smör, riktig sylt mm men i begränsade mängder. Tror på naturlighet så långt det går!

Varför inte göra egen mjölkchokladdryck då?

Det har jag gjort tills i sommras, då barnen blev bjudna på Oboj och numer ratar min "nyttiga" choklad med Valrhona (stavas?) kakao och lite socker...

Jo, precis min tanke...

Här får ungarna "riktig" oboj, men bara på lördagar. Aldrig lightprodukter! Däremot får de äkta smör, riktig sylt mm men i begränsade mängder. Tror på naturlighet så långt det går!

Jag börjar oxå mer o mer rensa ut i light djungeln, det jag tvekar på nu är:
-mjölken, köper lättmjölk då både son o sambo har lätt att lägga på sig, men röd mjölk är ju så mkt godare i kaffet.
-mellan grädde, ska jag börja med riktig, men den är ju så enormt fet

Dricker ni mycket mjölk? Vi dricker så lite och 3% är ju inte mycket om man bara pratar om ett par dl om dagen. Hinkar man liter börjar det kanske kännas.
Ta minder grädde vetja, mer sällan, men äkta de gångerna!

Läs boken "Den hemlige kocken" om du inte redan gjort det! Mycket tankeväckande.

Jag är också sambo med en engelsman och vi dricker mängder med te, dvs vanligt, sk "svart" te, utan socker men med en skvätt minimjölk! Min dotter är 9 och älskar också te men vill tyvärr ha socker i...
Tandläkaren påpekade att en kopp te är lika bra som en fluortablett, det innehåller tydligen ett fluorliknande ämne och är alltså bra för tänderna! Min sambo är 42 och har i det närmaste helt felfria tänder som alltid förvånar tandläkarna! :laugh:
Däremot gillar han/vi inte smaksatta teer och inte direkt de vanliga svenska svarta teerna heller, det godaste är PG tips som vi beställer från England eller via the English Shop på nätet. Ska man dricka te ska det vara gott te!

Men jag tror att Grekland hade mest övervikt, iaf bland kvinnor. Lite otippat.
Om TS vill få bort sockret rekommenderar jag honung, trodde "alla" hade det i te. :laugh:

Kanske bland kvinnor isåfall - inte alls så otippat. Mina kvinnliga grekiska kollegor är nästan samtliga överviktiga faktiskt. Men totalt är det nog britterna - grekiska män sitter inte på puben och ölar efter jobbet :D

Honung har jag bara i teet om jag är förkyld. Det är ju en väldigt specifik smak och jag tycker den dödar tesmaken. Föredrar isåfall honung i matlagning och på mackor. Men som någon sa så är ju även detta socker fast i annan form.

Jag är också sambo med en engelsman och vi dricker mängder med te, dvs vanligt, sk "svart" te, utan socker men med en skvätt minimjölk! Min dotter är 9 och älskar också te men vill tyvärr ha socker i...
Tandläkaren påpekade att en kopp te är lika bra som en fluortablett, det innehåller tydligen ett fluorliknande ämne och är alltså bra för tänderna! Min sambo är 42 och har i det närmaste helt felfria tänder som alltid förvånar tandläkarna! :laugh:
Däremot gillar han/vi inte smaksatta teer och inte direkt de vanliga svenska svarta teerna heller, det godaste är PG tips som vi beställer från England eller via the English Shop på nätet. Ska man dricka te ska det vara gott te!

Haha, egentligen är det ju PG Tips och de där som är "vanliga svarta" och de svenska som är något helt annat. Min man kallar svenskt te för "the leaves swept up off the factory floor" :D Fast hos oss är det oftare Yorkshire Tea än PG:s (som man förövrigt kunde köpa på Magasin på Kongens Nytorv fram till helt nyligen - nu har de bara löst Typhoo :crazy: men det går ju gå till Abigail's som redan sagt i andra trådar).

Varifrån kommer din man förresten Lena?

Så mycket socker gömmer sig i olika drycker:

En mellanstor milkshake = 19 sockerbitar:eek:
Coca-cola, 33 cl = 6 sockerbitar Oj ,trodde det var mer!
Nyponsoppa, 20 cl = 8 sockerbitar
Juice, 25 cl = 8 sockerbitar
Red Bull = 8 sockerbitar
O´Boy, 20 cl = 6 sockerbitar
Mellanmjölk, 20 cl = 3 sockerbitar
Starköl, 50 cl = 4,5 sockerbitar
I glas vitt vit = 2,5 sockerbitar
I glas rödvin = 1 sockerbit
Vatten = Inget socker!

1 liter tomatketchup = 77 sockerbitar :eek::eek::eek:
1 liter fruktyoghurt = 20 sockerbitar

http://www.tandvard.praktikertjanst.se/
Så sockerhalten är ju inte mycket att oroa sig för i relation till andra saker man häller i ungarna...
Sen kan man ju kanske ha åsikter om kaffininnehållet.

Jag tror jag började dricka te vid sjuårs åldern eller så...

Vilken upplysning!

Lena, jag älskar te och blir jättenyfiken på det teét ni dricker! Heter det alltså PG tips?

Lena, jag älskar te och blir jättenyfiken på det teét ni dricker! Heter det alltså PG tips?

Eftersom jag tittade in så känner jag att jag kan svara :D

Ja, det heter PG Tips och eftersom du verkar bo i Stockholm så kan du hitta det på t.ex. The English Shop i Söderhallarna. (grön-vit låda med röd text). En av Storbritanniens absolut mest populära tesorter. Det tillhör de där teerna som vi på svenska kallar "English breakfast" men är så mycket godare än de vi får hit. Starkare tesmak helt enkelt.

Min man kommer från Cornwall! Din?
Oh, Yorkshire tea dricker vi också ibland, det är ju ännu kraftigare i smaken! När vi dricker svenskt svart te´ i påse så tar vi alltid två påsar per kopp, annars blir det bara blask!
Jag märker också en stor skillnad på hur teet smakar beroende på vattnet man har i kranen. Här hos oss är vattnet superhårt, fullt av mineraler, och teet blir inte lika gott som av mjukare vatten, tyvärr.

Jo, PG Tips heter teet, det kan man bl.a. köpa i pyramidformade påsar som tydligen ska vara bättre då vattnet "kommer åt" tebladen bättre. Svärmor brukar skicka lådor till oss - när vi bodde i USA var de lådorna ALLTID öppnade av tullen, dom trodde bombis det var nåt helt annat än te´ ...!:angel:

Varför ger man barn socker överhuvudtaget ? Vi ger inte ens våran saft, till ALLAS förtret (släkten). Men hallå, hon har aldrig vant sig vid socker och sötsliskig smak och således vet hon ju knappast vad hon missar.

Barn bör inte dricka te, vare sig det är svart eller grönt eftersom det hämmar järnupptaget. Men ska man jämföra om något är bättre än det andra, så är ju te bättre än saft om man ska fika, bara man inte stoppar i alltför många sockerbitar vill säga.

Senast ändrad:

Jag kan tycka att när barnet är medveten om skillnaden så blir det orätt ( iaf för mig ).

Dvs när barnet är medveten om att de övriga barnen dricker saft och denne får ex vatten eller dylikt.

Jag har aldrig förstått det där. Äter du inget sött själv? För i så fall är det ju lätt. Eller håller ni på och smusslar? Eller har jag ett ovanligt intelligent barn som kastade gurkstaven lång väg så fort han såg choklad, innan han ens smakat det?

Min man kommer från Cornwall! Din?
Oh, Yorkshire tea dricker vi också ibland, det är ju ännu kraftigare i smaken! När vi dricker svenskt svart te´ i påse så tar vi alltid två påsar per kopp, annars blir det bara blask!
Jag märker också en stor skillnad på hur teet smakar beroende på vattnet man har i kranen. Här hos oss är vattnet superhårt, fullt av mineraler, och teet blir inte lika gott som av mjukare vatten, tyvärr.

Nejmen åh! Var i Cornwall? Vi har just spenderat tio dagar nere på Penwith baserade i St Ives :love: Skulle lätt kunna bosätta oss där alla tre om det fanns jobb.

Min man är från York som ju också är trevligt med all sin historia och två nationalparker åt olika håll. Jag älskar Yorkshire Dales och sitter och pysslar med lite texter...fast just i Cornwall var första gången jag kände mig nästan "otrogen" mot Yorkshire, så mycket gillade jag det där nere. Just blandningen av saker för sinnena: ett grått metodistkapell ute på heden (precis som i Yorkshire) och så vänder man på huvudet och där står en palm och bortom den ser man den blågröna Atlanten. För att inte tala om Porthcurno beach och Minack...gaaaah. :D Men vi ska ta oss tid att upptäcka resten också - det finns ju hur mycket som helst att se. Vi stannade vid Eden Project på vägen ner men har ju hur många små byar som helst kvar.

Visst blir te helt olika beroende på vattnet. I Stockholm är det en annan smak jämfört med Skåne. Samma med öl faktiskt - det lämpar sig att brygga i England och Belgien med sin kalkhaltiga jord. :d

Total trådkapning :D

Nejmen åh! Var i Cornwall? Vi har just spenderat tio dagar nere på Penwith baserade i St Ives :love: Skulle lätt kunna bosätta oss där alla tre om det fanns jobb.

Min man är från York som ju också är trevligt med all sin historia och två nationalparker åt olika håll. Jag älskar Yorkshire Dales och sitter och pysslar med lite texter...fast just i Cornwall var första gången jag kände mig nästan "otrogen" mot Yorkshire, så mycket gillade jag det där nere. Just blandningen av saker för sinnena: ett grått metodistkapell ute på heden (precis som i Yorkshire) och så vänder man på huvudet och där står en palm och bortom den ser man den blågröna Atlanten. För att inte tala om Porthcurno beach och Minack...gaaaah. :D Men vi ska ta oss tid att upptäcka resten också - det finns ju hur mycket som helst att se. Vi stannade vid Eden Project på vägen ner men har ju hur många små byar som helst kvar.

Visst blir te helt olika beroende på vattnet. I Stockholm är det en annan smak jämfört med Skåne. Samma med öl faktiskt - det lämpar sig att brygga i England och Belgien med sin kalkhaltiga jord. :d

Total trådkapning :D

Jag kapar vidare!:laugh:
Min man kommer från en gammal kvarn utanför byn Porkellis, mellan Helston och Redruth! Jag har själv bott där i säkert 6 år och är ganska såld på den delen av England! Minack Theater har jag varit på, och måååånga underbara trädgårdar i trakten! Man får inte missa Glendurgan och Trebah, två trädgårdar nästan vägg i vägg. Ojojoj!!! Jag har inte varit där nu på 6 år (!!!) sedan vi skaffade vår tossiga hund som vi inte vill lämna på hundpensionat, men Mannen och dottern var dit förra sommaren och lilla dottern (9) längtar tillbaka! Nästa sommar har JAG bestämt att vi ska KÖRA dit med hunden bak i vår Chevy Suburban, kosta hur mycket bensin det vill!!

Varför ger man barn socker överhuvudtaget ? Vi ger inte ens våran saft, till ALLAS förtret (släkten). Men hallå, hon har aldrig vant sig vid socker och sötsliskig smak och således vet hon ju knappast vad hon missar.

Barn bör inte dricka te, vare sig det är svart eller grönt eftersom det hämmar järnupptaget. Men ska man jämföra om något är bättre än det andra, så är ju te bättre än saft om man ska fika, bara man inte stoppar i alltför många sockerbitar vill säga.

Det var något sånt här jag undrade över angående te, men hur mkt järn får de eg i sig till frukosten just, så spelar det någon roll?

Vadå inte förstått ? Att det det finns mest av i maten socker och att jag anser man ej behöver späda på sockerbehovet. Vadå intilligent, klart ungar vill ha sånt dom aldrig sett fast dom ej smakat pådet. Ärligt talat är det inge kul med sockertoppade och sockerberoende barn. Har några sådana i min närhet, dessutom en del med dåliga tänder pga litervis med cocacola. Nej, vi äter inget sött, dvs om du nu menar: dricker saft, har socker i kaffe, äter bullar mm

Hm nä alltså jag har inte förstått hur man lyckas hålla dem ifrån socker.

Men det kan ju bero på att ni inte äter bullar och dricker saft, medan jag gör det.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 538
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 396
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 899
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 899
Senast: G-uldlock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar