the till frukost

Sv: the till frukost

Då är du en av få föräldrar som jag har träffat på som kör samma linje i hela familjen, flera har jag träffat som gärna själva sitter och äter flera sorters fika bröd och så ska barnet nöja sig med en riskaka och så blir de irreterade när barnet inte vill ha riskakan utan sträcker sig efter det mamma/pappa har.

Är det inte svårt rent socialt? Att bli hembjuden på en fika brukar ju vara en första steget till att umgås mera, och ialla fall här omkring så bjuds man på fika om man råkar titta förbi vilken som helst av grannarna.

Jag tro inte ett ögonblick att socker i små mängder kan göra något skada, fikar vi så får alla fika i familjen, godis äter vi på lördagarna, läsk ev på helgen, ibland inte alls under helgen heller.

Precis, det var detta jag försökte belysa i mitt inlägg.

Hur går man när man blir bortbjuden?

Får barnet dricka saften som serveras eller får barnet dricka vatten (?) medans de andra barnen dricker saft?

Det senare tycker jag rent ut sagt är elakt :/

Dessutom är det väl bevisat att barn bör äta socker?

Och hur gör man med söt frukt och så, är det bättre att äta tio vindruvor än en vetebulle?

KL!

När min dotter (nu 9) var riktigt liten, bodde vi i södra Californien och där är det JÄTTEvarmt hela tiden så man går i princip aldrig utanför dörren utan en vattenflaska! Hon hade alltid vatten i flaska med sig, inte saft eller annat sött - och än idag föredrar hon faktiskt vatten före läsk etc som måltidsdryck eller törstsläckare! Jag är givetvis väldigt glad! Så, visst har det en viss betydelse hur man gör när barnen är riktigt små.
Hon är heller inte speciellt godisglad, föredrar frukt och råa grönsaker (!!!) men har en stor kärlek till salta chips...:angel:
Dessutom har hon, vad det nu egentligen heter, stora svängningar i blodsockret, dvs går det långt mellan matintagen så blir hon otroligt grinig och lättirriterad och man kan glömma allt vad samtal heter, det är bara att fixa käk till henne, och då undviker jag raffinerat socker som ju bara går tjong upp i huvudet och sen ner i skoskaften igen. Men hon är extremt känslig för blodsockersvängningar, vad det beror på vet jag inte, det är rätt jobbigt för henne, och för oss med, ibland!
Med detta vill jag inte säga att vi aldrig fikar, för det gör vi allt, och vi äter glass och annat mumsigt, men hon föredrar sånt som "inte är sött", även när det gäller frukt vill hon helst ha sura omogna frukter och bär!!
Jag undrar lite vad detta kan bero på, det är inget vi medvetet satsat på, även om vi alltid ätit mycket frukt och grönt och inte har läsk hemma.
Vad gäller Vindvisslas fråga om vindruvor kontra bulle, så är det väl ansett som bättre med fruktsocker än vitt bullesocker? Om man ska försöka äta socker som ger en lång effekt, istället för socker som ger stora blodsockersvängningar, GI-tänkande alltså. (Men vi äter bulle vi också!)

Senast ändrad:

I rimliga mängder är ju inte socker dåligt, det är väl det enda man bör ha i huvudet egentligen.

Jag kapar vidare!:laugh:
Min man kommer från en gammal kvarn utanför byn Porkellis, mellan Helston och Redruth! Jag har själv bott där i säkert 6 år och är ganska såld på den delen av England! Minack Theater har jag varit på, och måååånga underbara trädgårdar i trakten! Man får inte missa Glendurgan och Trebah, två trädgårdar nästan vägg i vägg. Ojojoj!!! Jag har inte varit där nu på 6 år (!!!) sedan vi skaffade vår tossiga hund som vi inte vill lämna på hundpensionat, men Mannen och dottern var dit förra sommaren och lilla dottern (9) längtar tillbaka! Nästa sommar har JAG bestämt att vi ska KÖRA dit med hunden bak i vår Chevy Suburban, kosta hur mycket bensin det vill!!

Åh, Helston och Lizard är ju definitvt en del vi har kvar :D Ja min tioåring är helsåld på surfen i St Ives nu och vi sitter här och drömmer om hus...men här sitter man med stuga i skärgården och allmän reslust så tja...Men det är verkligen inte ofta man känner så för en plats så något får det bli någon gång. Maken har sagt att ska han bo i England igen så ska det vara i Cornwall.

Vi får väl PM:a vidare lite om saken. :D

Nä precis. Jag har inga problem, jag bara undrar hur man lyckas att hålla sina barn ifrån socker i flera år. Inte för att jag tänkt göra det.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 538
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 396
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 899
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 899
Senast: G-uldlock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka