The Swedish Number

Mitt första samtal från Australien inkom just! Alicia och Natasha i Brisbane lät först jätteförvånade när någon faktiskt svarade ("Is this for real?!?") men var mycket glada och trevliga. De skulle just äta middag, klockan var runt 19 där :).

Jag har tappat räkningen på hur många samtal jag tagit emot och alla har varit otroligt trevliga, frågvisa, roliga och ännu mer trevliga. Och hela världen typ är representerade, även finland, ryssland, danmark, island. Idag kom första otrevliga samtalet - från Norge. Jag blev kallad allt möjligt fult av en kvinnlig röst som lät som en i alla fall nästan-vuxen kvinna. Shame on you Norge!
Samtalet efter kompenserade det. Det var från Nya Zeeland och det var en fårklippare som ringde och han ville lära mig haka, och i utbyte ville han lära sig en sång att sjunga "when drinking swedish vodka" så nu går en glad fårklippare och sjunger Helan går, sjung hopp farellallan lallan lej i Christchurch.

@honung Men eller hur! Det är helt sjukt hur fantastiskt glad man blir av dessa samtal; helt ärligt förgyller det mitt liv just nu (och förstör min arbetsdag lite grann... :angel:).

Jag hade just en 50 minuter lång konversation från ytterligare en Trump-röstare (!) från Portland, Oregon som hade nattpasset på en fabrik och var "babysitting" en maskin (klockan var 2:30 där när vi började prata). Han sa att han ringde en Swede istället för att spela spel på sin telefon. Han skulle rösta på Trump för att Trump 1) "killed Jeb Bush" och 2) för att han var sur på att det republikanska partiet "screwed Ron Paul's campaign against Mitt Romney 2008" (jag måste googla denne Ron Paul nu, men det var min samtalspartners favviskandidat som han ansåg blivit orättvist behandlad - "det hade han läst på internet").

Portlandmannen (jag tror aldrig att jag fick hans namn?) var också orolig för att Europa skulle bli islamistiskt men jag gjorde mitt bästa för att övertyga honom om att så INTE var fallet. Och att jag, i egenskap av "tolerant and accepting Swede" inte hatade honom för att han skulle rösta på Trump. Det var tur tyckte han eftersom jag verkade trevlig, och om jag någon gång åkte till Portland så kunde vi åka snowboard och fiska tillsammans.

Asså - det låter ju så himla roligt!

Jag är sugen på att registrera mig. Det gäller bara att ha tid att ha emot samtal också - just nu är det lite chokat i livet

Kina - Check! Nästa månad kommer jan/ian/ahn? till Sverige, han ska till gotland och till Stockholm. Han ville ha tips om vad han ska handla när han är här. Asså...en får verkligen tänka till när en svarar på dessa samtal, och det snabbt då. Jag kunde bara klämma i med swedish craft, för visst är heile gotland fyllt av hantverk? I stockholm sa jag att han skulle handla souvenirer och svenska märkeskläder som tex HM och Zara. Typ.

Två tjejer från Bristol, England ringde och undrade om jag tror att Sverige vinner Eurovision i år. Jag sa nej, men att jag tror att showen från Globen kommer bli fantastic!

Har laddat ner appen men liksom alla andra stöter jag på patrull när jag försöker registrera mig. Är livrädd för telefoner så det är kanske lika bra :p

- Mina australiensiska facebookvänner brukar säga att Stockholmsskärgård är besöksvärd. Antar att folk från ett stort inland utan mycket små öar tycker det är jätteexotiskt (men kanske inget att rekommendera för en Grek).

- Direkta dem till ett fornlämningsområde kan ju vara kul om de frågar om sånt. Har du dator framför dig så är det rätt lätt att mata in ort och vad som vill ses (tex Hällristning eller gravfält) i FMIS. (Även som tips för eventuella frågor om spöken :p finns slagfält med bland sökningarna).

- Om de säger sig vara svenskättlingar så kan det ju vara värt att nämna att dokument från deras svenska släktingar mycket väl kan finnas kvar, även så långt tillbaka som till 1600-talet. Och gamla torp, gårdar eller i alla fall grunder kan finnas kvar än idag. (Går att komma åt sådana uppgifter också, på lantmäteriet > kartor och geografisk information > historiska kartor > till historiska kartor... men kräver att man laddar ner ett gratisprogram för att se filerna alt. installera in ett tillägg i chrome och starta om webbläsaren).

alltså... denna reklamkampanj med numret... Har den gått ut över så många länder? Med tanke på att ni får samtal från hela världen?

Det ser ut som numret rullat ut i hela världen. Jag har idag fått fyra samtal från Kina, den jag just pratade med bodde i närheten av Hong Kong och han hade läst om detta nummer i amerikansk media och sett det på BBC, men idag så skriver kinesiska nyhetsmedia om numret så han trodde det var en anledning till att jag fått flera samtal från Kina idag. Just där han var är klockan nu tio på kvällen, och han sa att han har hört talas om våra ljusa sommarnätter, och om ishotellet och om saab, deras konkurs och att volvo är typ det enda de inte lyckats få dit stämpeln 'made in china' på, även om det finns fabriker där som gör delar till volvobilar. :)

Haha, fick just ett superskumt samtal från Indien. En person som påstod sig vara denne man ringde och ville prata om svensk filmindustri, svenska tjejer (vilket det är flera från olika håll i världen som velat diskutera, "svenska flickor är så blonda och blåögda och vackra") samt svenskars attityder till censur och nakenhet (det var här jag började bli lite lagom skeptisk :cautious: :meh:). I alla fall, om jag någon gång åkte till Bombay så skulle jag fråga efter hans hus eftersom ALLA visste vad det låg. Så ja, blir det en resa till Indien i framtiden lär jag ju lätt göra det för att kontrollera sanningshalten i det här samtalet.

Amen alltså.:) Nyss hade jag ett samtal där en lärarinna i Ukraina hade engelskundervisning och hon bad mig att svara på frågor från klassen. Hon satte mig på högtalare så frågade eleverna en och en sina frågor! De frågade allt som alla andra också frågat - vad jag gör just nu, var jag bor, vad jag kan rekommendera dem att titta på i min stad och i sverige generellt, vad jag jobbar med, om jag har familj och allt det där. Sen fick jag ställa frågor. Jag frågade om de kommer rösta på sverige i eurovision, i så fall lovade jag att kanske rösta på Ukraina. :)

Jag frågade om de kommer rösta på sverige i eurovision, i så fall lovade jag att kanske rösta på Ukraina. :)

Helgardering :D

Jag har pratat nästan en timme med en tjej från Hong Kong. Gissar att det inte kommer så många fler samtal från Kina nu då klockan var 23:30 där. Detta var hennes första samtal och hon var supertrevlig och hade utomordentligt bra engelska (visade sig att hon studerade till översättare engelska/mandarin och hade bott ett år i USA). Vi försökte lära varandra lite svenska respektive mandarin. Båda fixade "hej" men "jag heter..." var svårt för oss båda :D.

Alla är sååå positiva och atte mig alltså, detta måste bli permanent och jag tror fler länder kommer skaffa sig ett eget nummer också! Jag har haft en timmes samtal med en man i Arizona och jag blir sååå glad när jag får beröm för så väl engelskan som för att vara en bra ambassadör för Sverige. Happiness!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka