The Swedish Number

Det här är SÅ KUL! Senaste två timmarna har jag haft samtal från i tur och ordning; Portugal, Chicago, Taiwan, Hong Kong, New York, Bendingo Australien och från Wien. Alla har varit jättetrevliga! De vill veta vilken tid det är här, killen från New York hade pluggat svenska i ett år på universitet men hade ingen som helst koppling till sverige - han var bara fascinerad av Sverige och svensk kultur och han ville veta hur han skulle bli mottagen om han skulle bestämma sig för att flytta hit. Australiensaren ville ha recept på svenska köttbullar! Hon från chicago var gift med en svensk och hon ville snabbt ha en svensk fras att säga när mannen kom hem, vilket han gjorde under samtalets gång och hon utropade HEJ SNAGGIN MIN OLSKING! varvid mannen tar luren och suckar djupt och säger "fattar du varför jag gett upp att lära dessa amerikaner svenska? Det är HOPPLÖST!" :D
Killen i Hong Kong var journalist på en nättidning och han frågade om svensk jämställdhet, föräldraledighet och undrade varför ALLA svenskar går i vita converse? Jag sa att jag går i både svarta och ibland i turkosa converse ibland! ;)

Det här är nog det smartaste PR för landet sen ABBA typ!

Alltså det ringer hela tiden. N pratade jag med en kille i Nederländerna, han ville veta hur en typisk svensk lördagskväll ser ut. Ööööhh...jag sa att lördagarna ser nog ut som de gör i Nederländerna också, men att vi däremot hade "fredagsmys" och att "fredagsmys" kan man ha vilken dag som helst och översättningen på fredagsmys blev 'cozy fridaynight' och att då äter vi tacos och chips och somnar i tv-soffan, då garvade han nästan läppen av sig och sa att det där måste han införa i Nederländerna också. :D

Nu har jag fått veta the truth and nothing but the truth om Donald Trump. Det är planerat redan sen the 90s att Donald Trump skulle mess things up for the republicans so Hilary can win. Så nu vet nu det. Nicholas från Indiana, US hälsar gott till hela Sverige.

Har precis tagit hem appen men inte lyckats registrera mig, ska försöka senare idag. Jag tror jag det här kan bli både roligt och spännande :D

- Hello! This is Sweden!
- .....what the fuck! It worked!
- ....yeees! I'm [namn], who is calling and from where?
- Hahahaha! I'm Drake!
- Nooo...you're not!
- It's true! This is the hotline bling-call!
_ ....nooo...I know of Drake and thats not Drake's voice!
- ...fuck....you swede's really ARE smart! I dialed the sweden number four times and this is the fifth and why don't you swedes buy that I'm Drake...fuck! No I'm not Drake, but I could have been!

Fick nu ett samtal från Brisbane i Australien. Klockan är 11 på kvällen där och Nim(?) som jag pratade med var ett passionerat Eurovision-fan och han undrade om jag känner Frans? :)
Han undrade också om jag kände Erik som sjunger "du swipa höger" och om Loreeen verkligen slog igenom med Idol och sen konstaterade han att Eric Saade faktiskt inte kunde sjunga så bra men han var väldigt snygg. Eurovision är jättestort i Australien sa han. Vi gick också igenom artister som Avicii, Robyn och Tove Lo.
Sen undrade han var i sverige jag var och han sa att jag skulle utgå från där han hade fingret på kartan och det var oxelooouusoouuund". Vi pratade om ljusa sommarnätter, om norrsken på vinterhalvåret och im ishotellet i jukkasjärvi. Vi pratade om västkusten och hur den skärgården skiljde sig från skärgården på östkusten och sen pratade vi om spindlar, att vi svenskar inte behöver skaka ur skorna innan vi stoppar i fötterna och så pratade vi om kungahuset.
Och jag älskar när australiensarna avslutar samtalen med "Have a good day!" och det låter som de ler ända bak i nacken när de säger det!

Nästa samtal kom från Melbourne, Australien. Dessa sa att The Swedish number is a Top news everywhere och att rubrikerna är "CALL A RANDOM SWEDE!". Jättetrevliga människor som frågar om våra ljusa nätter och om svensk musik! Nu måste jag logga ut en stund för här kan en annars bli sittande hela dagen och skaffa sig accenter från hela världen känner jag.

Alltså, detta är så roligt och läsa @honung !! :bump:
Appen är nerladdad och jag ska prova och registrera mig fler gånger, det är som sagt stopp just nu. Men verkligen jätterolig grej det här!

Jag hade ett ganska långt samtal igår med Francis från London. Han hade besökt Sverige ett par ggr då han hade vänner här och trodde att numret blivit poppis pga de Skandinaviska ländernas rykte i världen. Han trodde inte att de skulle vara hett att prata med random britt. Vi pratade om vackra platser i Europa, om för- och nackdelar med våra respektive samhällssystem och om restaurangutbud i våra respektive hemstäder. Han vann ;). Vi hade så trevligt att jag fick hans nummer om jag skulle ha vägarna förbi London och behövde en bra guide. Bara en sån sak!

Pratade även med Marshal från Virginia, USA. Vi pratade om konstig mat (han hade hört talas om surströmming) och jag undrade om inte amerikaner åt något totally wierd. "Hm..." sa han, "jo, friterade Oreo's är nog ganska konstigt" :rofl:

Jag har vänner på besök idag men är ensam hemma ikväll; perfekt nöje att snacka loss med random världsmedborgare!

Förlåt att jag spammar den här tråden mn detta är så jädrarns kul, jag kan liksom inte låta bli att ta samtal och man får sån otroligt positiv respons! Trots internet and all that, så har man ju liksom inte tillgång till så värst många andras intryck av sverige. Här är det spot on, de är sååå intresserade och har så positiva bilder av vårt land att jag minsann sitter här och blir lite världsligt pruttstolt faktiskt.
Nyss pratade jag med Andrew från Winsconsin som tackar hela Sverige för saker som Max Martin, osthyvlar, volvo och ikea och HM och den påverkan Olof Palme hade på världspolitiken. Häpp!. Och alla, generellt sett vet att vi har fria studier för alla, och att sjukvården är till för alla och att den är på topp. Kul att höra det sista med tanke hur mycket dangel den svenska sjukvården får här. Flyktingströmmarna kommenteras en hel del, och många ger oss stort cred för att vara europas humanistiska föregångare. Killen från Brisbane tidigare idag sa att för att vara ett så litet och avlägset land så är vi omtalade och respekterade.

Jag har också provat att registrera mig men det verkar vara problem med att det är MÅNGA som vill vara med :D

Mer historier från Er som lyckats att registrera Er!! :bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka