The Swedish Number

Haha, fick just ett samtal från en kvinna i Abu Dhabi som ville ha tips på var i Sverige hon kunde köpa mer personliga möbler än IKEA (hon ville flytta hit nästa år). Jag föreslog second hand-marknaden, eller dansk design om hon vill köpa något dyrt ;).

Sen hade jag även min första... ja, lite mer tveksamma upplevelse. Vissa frågar om de kan få ens privata nummer och då säger jag alltid nej, däremot har jag lagt till några på Facebook som verkat vettiga. Den här killen blev jätteimponerad när jag sa att jag var PhD och ville veta mer om min forskning. När jag lagt till honom på Facebook började han istället säga "Wow, you are beautiful! Do you have a boyfriend? (Yes!) Do you live together? (Yes!) In the same town? (Yes! In the same apartment.) In the same room? (YES! :meh:)" Fortsätter han fråga sådana saker online så blir det en block, men hittills har det varit lugnt.

Lite lugnare nu f.ö. än i fredags när jag testade första gången; jag har haft tre samtal sen kl 17 då jag startade appen och i fredags ringde det med bara några minuters mellanrum.

Senast ändrad:
Förlåt att jag spammar den här tråden mn detta är så jädrarns kul, jag kan liksom inte låta bli att ta samtal och man får sån otroligt positiv respons! Trots internet and all that, så har man ju liksom inte tillgång till så värst många andras intryck av sverige. Här är det spot on, de är sååå intresserade och har så positiva bilder av vårt land att jag minsann sitter här och blir lite världsligt pruttstolt faktiskt.
Nyss pratade jag med Andrew från Winsconsin som tackar hela Sverige för saker som Max Martin, osthyvlar, volvo och ikea och HM och den påverkan Olof Palme hade på världspolitiken. Häpp!. Och alla, generellt sett vet att vi har fria studier för alla, och att sjukvården är till för alla och att den är på topp. Kul att höra det sista med tanke hur mycket dangel den svenska sjukvården får här. Flyktingströmmarna kommenteras en hel del, och många ger oss stort cred för att vara europas humanistiska föregångare. Killen från Brisbane tidigare idag sa att för att vara ett så litet och avlägset land så är vi omtalade och respekterade.
.

Fortsätt spamma du! Det är riktigt roligt att få ta del av dina historier :)

Tjo hooo!
Har haft mitt första samtal precis!

Med Scott från California som läst om numret i NY Times.
Han har utbytestudent i Kalmar 1 månad 1993 och vill väldigt gärna komma tillbaka till Sverige.
Ville veta vad jag ville veta om US (jag svarade att det är väl egentligen han som borde ställa frågorna men jag är ju intresserad av att veta mer om Donald Trump). Enligt honom var det precis den fråga NY times skrev att vi svenskar ställde mest. Vi pratade en hel del politik och skillnader/likheter samt även vad som händer m källkritik/nyhetsmedia osv

Det här var ju skitkul!
:bump:

just ja som @honung skriver så sa han att alla amerikaner är jätte intresserad av Sverige och ser Sverige som ett fantastiskt land. Sedan sa han att om Donald Trump vinner valet så är det många amerikaner som funderar på att emigrera till just Sverige.

Två personer som la på - den ena i örat på mig och den andra innan jag typ hann säga "hej".

Nästa samtal var från Jonelle/Janelle i Kalifornien (verkar som de vaknat nu ;) ) och hela hennes familj
De ville bara berätta att de älskar Sverige och att de härstammar från en svensk som emigrerade till USA på 1800-talet. De undrade om jag känner "the Bonander family". Varje Thanksgiving så bjuder de in till stor familjehögtid där det är 30-60 personer som deltar och de ber svensk bordsbön - som Janelles far faktiskt läste upp för mig i telefonen;
"Jesus välsigna denna mat, amen"

Ahrah from India says helloooo to sweden! Han äälskar svenskt hardbread som han fick av en turist, och han har en vild tiger i skogen bakom skolan. Arah är 17 år och hans pappa jobbar med turister så han har träffat många svenskar. Han lyssnar på Swedish House Mafia och han älskar Robyn!

Alltså det här är så fantastiskt! Fan att jag inte gillar att prata i telefon, och på engelska dessutom..

Jättekul att läsa alla era historier, jag funderar på att registrera mig i sommar när jag har lite mer tid över. Vet ju att man bara svarar när man är inloggad men tror ändå att jag aldrig skulle ha tid att vara inloggad för tillfället. Är dock inte så bra på engelska och det verkar lite läskigt att försöka komma på alla ord på engelska när de frågar om ämnen som är så vitt och brett. Är ju dock ett bra tillfälle att lära sig mer och träna på sin engelska kanske. Ska fortsätta följa denna tråden iallafall!

Alltså det här är så fantastiskt! Fan att jag inte gillar att prata i telefon, och på engelska dessutom..
alltså, jag är inte så förtjust att tala i telefon heller även om jag "måste" göra det på jobbet (men om jag kan skickar jag hellre ett mail). Så jag ser det här som bra träning :)

@nickan1 som jag skriver ovan - testa!!
Jag pratar väldigt mycket affärsengelska på jobbet, men just vardagskonversation är jag inte van med så det blir lite knackigt ibland för att hitta orden. Men det är jättekul!

Och sedan tror jag inte någon förväntar sig att man ska prata helt perfekt - de ringer ju Sverige så att bara få svar tycker de är jätteroligt :)

STF har bara detta som ett projekt i två månader. Heter det nu. Det kan ju ändras, tror inte de räknat med den enorma framgång detta blivit.

Hahaha, åh herregud. Jag har just haft en 2 timmar (!!!) lång diskussion med en 18-åring från Michigan (undrar just vad hans föräldrar kommer säga om telefonräkningen...). Killen hade röstat på Trump i primärvalet (!!!!!!!!!) varvid jag blev eld och lågor. En äkta Trumpröstare liksom, jag trodde nästan inte att de fanns? Mitt intryck av killen var konstigt nog att han är smart. Hans föräldrar emigrerade till USA från Ryssland efter Sovjetunionens fall och de var båda PhD's. Killen ville gärna själv göra en PhD i matematik. Han var mao för legal invandring av qualified people, men starkt emot illegal invandring från Mexiko. (Han såg Trumps snack om "The Wall" som en metafor.) Jag försökte vända och vrida på hans argument men det föll hela tiden tillbaka till ett cirkelresonemang där han tyckte att de illegala invandrarna var antingen kriminella eller snodde jobb från amerikaner genom att jobba för billigare löner. Jag försökte typ hävda att om inte amerikanska företag tjänade pengar på billig arbetskraft så skulle det inte finnas något incitament för mexikanerna att jobba för så dåliga löner - men det var tydligen för svårt att straffa företagen, enklare att stänga gränsen och sålla folk hårdare. Han ansåg också att mexikaner generellt inte kunde bli riktiga amerikaner "för de kommer inte svära allegience till America utan alltid sätta Mexiko först", och jag hävdade att man kunde ha flera olika kulturella identiteter samtidigt utan problem.

Sen kom vi in på 2nd amendment (väldigt imponerande hur denna kille kunde rabbla sin konstitution kan jag säga) - dvs "the right to bear and keep arms" och den lilla 18-åringen hävdade bestämt att det var TVUNGET för att inte staten skulle kunna köra över medborgarna. Dvs medborgarna måste utgöra ett konstant militärt hot mot staten för att känna sig säkra. Åhåjaja, man kan väl säga att vi agreed to disagree on this one (jag förklarade att i Sverige så litar vi på varandra och på vårt samhällssystem; och han tyckte inte att vi var tvunga att införa en 2nd amendment men att i USA så behövdes det minsann, och han hade absolut inte litat på regeringen om 2nd amendment försvann. Jahapp liksom).

Åhåjaja. Sjukt kul diskussion i alla fall och jag måste säga att jag ändå fick ett bredare perspektiv på amerikaner genom hans åsikter och argument. Hoppas att han fick några tankeställare också, även om det var frustrerande svårt att få honom att tänka outside the box stundtals.

Jisses @snow !!
Jag är imponerad av dig!! Mitt "bara" 40minuters samtal med Caroline från Mexico City tog musten av mig och jag behöver nog logga av för resten av kvällen. Inte för att jag behövde argumentera på samma sätt som dig utan för att jag verkligen blivit pumpad på information....

Hon var otroligt påläst om Sverige och jag fick nästan intrycket att hon var journalist fastän hon inte sa det. Hon frågade allt om "vad som är värt att veta om Sverige", vad jag tycker om kungafamiljen, våra svenska artister Stellan Skarsgård och Alicia Vikander som vann en Oskar. Hon visste att Måns Zelmerlöv vunnit Eurosvision. Ville veta hur vädret var här och bästa tiden att komma hit. Ville veta mer om Ikea, om vi äter köttbullar själva och om vi tycker om dem (jag sa att de man gör själv är ju godare än de man köper på Ikea). Vad man ska se och göra. Vart man ska åka om man vill åka skidor. Ville veta vad jag visste om Mexico (inte mycket). Jag frågade om jordbävningar och de hade en i natt(!)

Sedan berättade hon att folk i Mexico rent generellt vet en hel del om Sverige (var iaf så jag uppfattade henne) och sedan tackade hon så otroligt mycket för att jag svarat för det var hennes tredje försök och hon hade bara blivit nedkopplad de två första gångerna.

@snow apropå ditt samtal m 18-åringen så sa Scott som jag pratade med i mitt allra första samtal att överlag verkar amerikanerna tycka att Donald Trump är det bästa som hänt demokraterna - ingen tror att Donald kommer att vinna valet för republikanerna. Utifrån ditt samtal så hoppas jag verkligen att Scott har rätt.

@Paddington Alltså ja, det tar energi men det ger också otroligt mycket tycker jag! Jag hade älskat att få ett samtal från en mexikan efter detta, som lite motvikt. Pust och stön, denna yngling var rätt intensiv när han väl kom igång (lite hjärntvättad liksom, han körde sina argument stenhårt och vek inte en tum. Dock påläst och intelligent, I must say! En utmaning för en stackars söndagstrött svenska :) ).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka