The Swedish Number

@Paddington Alltså ja, det tar energi men det ger också otroligt mycket tycker jag! Jag hade älskat att få ett samtal från en mexikan efter detta, som lite motvikt. Pust och stön, denna yngling var rätt intensiv när han väl kom igång (lite hjärntvättad liksom, han körde sina argument stenhårt och vek inte en tum. Dock påläst och intelligent, I must say! En utmaning för en stackars söndagstrött svenska :) ).
jag har ju "bara" tagit 3 riktiga samtal än, men jag håller med helt å hållet - det är otroligt givande och kul! :)

Förstår att det var en riktig utmaning att argumentera emot någon som var så fast i sina principer, men samtidigt så måste det ha varit otroligt intressant att få en inblick i en "vardags-amerikans" tankar.

Jag hoppas verkligen att det inte är en "2 månaders kampanj" som @honung skriver utan detta är ngt som blir permanent. Samtidigt är det kanske svårt att hålla uppe intresset från utlandet längre än 2 månader (nu skriver ju pressen väldigt mycket om numret) utan det kommer att krävas mer och mer marknadsföring för numret - men det är det helt klart värt tycker jag. Hmmm... nästa idé är kanske en "calling world" applikation :D

jag har även haft en påringning från Frederic i Holland m vänner som hade jäkligt dålig telefonlina och som lade på väldigt fort.

Från Folkungaätten - det vet väl alla!!! :p ;)

jag var ärlig å sa att jag har ingen aning, men att jag samtidigt gjorde en snabb google search på det och att det kommer från en gammal svensk kungaättsfärger.....

Hur förklarar man ordet kungaätt på engelska? Fråga från mig som inte är så bra på engelska.

j

Jag hoppas verkligen att det inte är en "2 månaders kampanj" som @honung skriver utan detta är ngt som blir permanent. Samtidigt är det kanske svårt att hålla uppe intresset från utlandet längre än 2 månader (nu skriver ju pressen väldigt mycket om numret) utan det kommer att krävas mer och mer marknadsföring för numret - men det är det helt klart värt tycker jag. Hmmm... nästa idé är kanske en "calling world" applikation :D

Tydligen är tanken nu att hålla igång numret till 6 juni alltså nationaldagen. Lite besviken isåfall, att skrota en sån succe vore ju trist. Å andra sidan kanske det är nyhetens behag som gör att många ringer just nu, det verkar väldigt omskrivet utomlands. Tiden får väl utvisa hur populärt det blir, i dagsläget är det tydligen runt 5000 som registrerat sig.

Tydligen är tanken nu att hålla igång numret till 6 juni alltså nationaldagen. Lite besviken isåfall, att skrota en sån succe vore ju trist. Å andra sidan kanske det är nyhetens behag som gör att många ringer just nu, det verkar väldigt omskrivet utomlands. Tiden får väl utvisa hur populärt det blir, i dagsläget är det tydligen runt 5000 som registrerat sig.
Jag är lite osäker på om kostnaderna för uppringaren - är det inte ip-telefoni? Är det vanlig telefontaxa så blir det många människor som kommer bli sura på Sweden. Jag har haft många ganska långa samtal. Men jag skulle tro att dettta är något som kommer att sprida sig, jag tror fler länder kommer göra samma sak och att detta kommer finnas kvar.

ja jag tycker oxå det är lite trist om man skrotar numret lagom till nationaldagen. Visst nog är det mycket nyhetens behag som gör att så många både reggat sig och som ringer just nu - men jag tycker det är en fantastisk idé att få prata med folk runt omkring i världen och att det borde vara möjligt jämt. Det blir ju lite av en "global heta linjen" - men mycket mer seriös och man får lära sig väldigt mycket om andra kulturer och människor samtidigt.

Rafael från Medellin i Colombia hälsar att han ska återkomma om några veckor med fler frågor, men han och familjen planerar att besöka Sverige nästa år.

Detta kan bli expensive för många!
"The call will be charged as an international call. You have to check with your phone operator what your calling rate for Sweden is. It depends on your communication provider and a number of factors such as individual calling plans and time of day. Your call will start getting charged when you are connected to Sweden. If you are calling from one of the local numbers (see if your country is on the list) the call will be charged as a local call."

Just nu har det inkommit 39814 samtal, USA ligger i topp. Det är också där man gjort kampanjen vad jag förstår.

Just nu verkar det vara tekniska problem? De tre senaste samtalen har kopplats ner kvickt som attan. Och det ringer inte lika ofta.

- Hallo, hallo! Habla Espanol? I'm calling from Ecuador!
- Hallo! Un poco...por favor, hable más despacio...(lite..prata långsamt!)
-But we can speak english, okej, okej. I just want to tell the swedish people you all are beautiful! Bye from Ecuador! *klick*

mitt sista samtal för ikväll (som inte är synonymt med övriga samtal alls)

Var från porrskådisen Paul som bodde i NY, var ursprungligen från Kina och var nu i London för några veckor och som gillade äldre kvinnor.......

Han blev väldigt upprörd över att jag inte trodde han var porrskådis och ville veta varför jag inte trodde på honom......

och han hade egentligen inte ngt att fråga om.....

Åååh mitt samtal bröts också - mitt i en, tro det eller ej, diskussion om Trump med ett gift par från - Mexiko!! :D Som dock befann sig i Nederländerna för studier. De hann i alla fall säga att de flesta i Mexiko skrattar åt Trump (precis som resten av världen). Jag frågade om de var rädda men de tyckte hans uttalanden är rent nonsens (och inte helt ovanliga för amerikaner om mexikaner, tyvärr). Hoppas att de och inte 18-åringen från Michigan får rätt i höst.

Ååååh, någon som vet när det kommer gå att registrera sig igen? Jag vill så gärna ta del av det här, men lyckas inte registrera mig. :cry:

Jag har fyllt i telefonnummer och mejladress så nu håller jag tummarna för att jag får ett bekräftelse-sms så att jag kan prata med fler människor :D

Nä nu alltså! Jag borde egentligen sova men tänkte att jag bara skulle ta ett till samtal (har efter Mexikanerna haft samtal från bl.a. San Fransisco och Connecticut, är ju söndag eftermiddag i USA och jag gillar att snacka med amerikaner). Dagens sista samtal var dock... Min engelske kompis Francis från igår! Haha, både han och jag var lika förvånade eftersom sannolikheten att man får prata med samma person två olika dagar måste vara rätt låg?! Han sa att han bara ringt två gånger och fick prata med mig båda gångerna (!). Jag skojade och sa att det måste vara ödet, varpå han gick igång och ville bjuda över mig på kaffe i London bara för att detta var så sjukt. Vem vet, jag kanske åker ;).

Första samtalet från Afrika. Han var från Nigeria och presenterade sig som "Investment banker" och jag tänkte genast "here we gooo..." men jag blev inte erbjuden att investera i något alls. ;) :D
Han ville veta vad jag visste om afrika och Nigeria och vi hade ett långt och intressant samtal om Boko Haram - han kallade dem fega korkade terrorister och att han inte var ett dugg rädd för dem för idioter är bra på att förgöra sig själva. Intressant som tusan! Sen diskuterade vi svenska skolor och jämställdhet. Han var mycket imponerad. Däremot snö och 20-25 minusgrader var omänskligt sa han. Möjligtvis att han vill köpa ett hotell i sverige men här kan bli change of plans, för det låter som att det skulle vara bättre och mer lönande att köpa en fabrik som tillverkar varma kläder. Smart kille!

Morgonens första samtal var från AJ i San Fransisco som undrade varför vi startat detta telefonnr :)
(jag måste nog läsa på lite bättre ;) :p )

Morgonens första samtal var från AJ i San Fransisco som undrade varför vi startat detta telefonnr :)
(jag måste nog läsa på lite bättre ;) :p )
"250 years ago, in 1766, Sweden became the first country in the world to introduce a constitutional law to abolish censorship. To honour this anniversary, Sweden is now the first country in the world to introduce its own phone number. Call today and get connected to a random Swede, anywhere in Sweden and talk about anything you want."

I natt hade jag tre killar från New York som sjöng dacapo en hyllning där de gratulerade sverige för detta! :D

De har ringt massor sa de, och de har planerat att kanske åka till sverige, enkom av ringandet på detta nummer. Jag har hänvisat dem till att prova Fika (http://www.fikanyc.com/) och de har redan mailat mig med texten "SWEDEN! WE LOOOOVYs YOU! And yeah we shure as hell are going to SWEDEN! Can you give us the number to alicia wykander"

Under morgonen har jag haft samtal från Sri Lanka, Turkiet och från Spanien.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka