The Swedish Number

Det måste verkligen ha växt med tanke på att ni fått vänta i flera dygn; när jag registrerade mig i fredags kom SMS:et direkt.

Jag är ju statistiker till yrket och hade älskat att få tillgång till datan den här appen genererar! Hur många ringer, när ringer de, hur har spridningen globalt sett ut osv osv.

Sliskvarning, en man från Michigan som säger sig vara professor på universitetet där vill göra en "anonymos survey with sexual content". Jag har svarat två gånger på hans samtal (vad är oddsen med 10 000 svarande random swedes?), - lägg bara på.

Har också reggat mig nu! Men.. Det kostar inget för oss va? Vet ju att det kostar för mottagaren att ringa internationellt annars (eller det gjorde det för 10 år den iaf :D )

Gud vad jag älskar den här tråden!

Appropå tokstollar som ringer så kan jag dock inte låta bli att undra hur det är på andra hållet - är det några oseriösa svenskar som registrerat sig också tro?

Jag vet inte hur det funkar med registreringsprocessen och så, men det kan ju annars vara ett litet hot mot hela idén tänker jag. Valet att lägga på luren finns ju såklart alltid, men hade jag suttit i Australien och betalat dyra pengar för att sedan få prata med oseriös tokstolle så hade i alla fall jag blivit rätt besviken och avskräckt från hela grejen. Undrar hur de hanterar den risken?

Gud vad jag älskar den här tråden!

Appropå tokstollar som ringer så kan jag dock inte låta bli att undra hur det är på andra hållet - är det några oseriösa svenskar som registrerat sig också tro?

Jag vet inte hur det funkar med registreringsprocessen och så, men det kan ju annars vara ett litet hot mot hela idén tänker jag. Valet att lägga på luren finns ju såklart alltid, men hade jag suttit i Australien och betalat dyra pengar för att sedan få prata med oseriös tokstolle så hade i alla fall jag blivit rätt besviken och avskräckt från hela grejen. Undrar hur de hanterar den risken?

Detta är väl den enda kritik som appen har fått; att det inte finns några som helst garantier. Å andra sidan är det också precis det som är poängen! Några har frågat mig om vem som helst kan bli uppringd (typ att numret skulle vara kopplat till svenska eniro eller dylikt och slumpa fram nummer ur hela befolkningen) men det krävs ju trots allt en viss ansträngning och intresse för att ladda ner appen och registrera sig. Det finns säkert oseriösa svenskar som svarar precis som att det finns oseriösa utlänningar som ringer, men jag tror helt ärligt att det är relativt få.

Definitivit det som ar poangen, eftersom nummret firar avskaffandet av censuren! :)

Da samtalen spelas in betyder det ju ocksa att finns det nagot riktigt troll sa kan han ju sparas och blockas fran tjansten

Det måste verkligen ha växt med tanke på att ni fått vänta i flera dygn; när jag registrerade mig i fredags kom SMS:et direkt.

Jag är ju statistiker till yrket och hade älskat att få tillgång till datan den här appen genererar! Hur många ringer, när ringer de, hur har spridningen globalt sett ut osv osv.
Det finns ju liiiiiite statistik här http://theswedishnumber.com/ om man scrollar ned.
Just nu står det på
Total samtalstid: 123 dagar 15 timmar 55 minuter 51 sekunder
Totalt antal samtal: 50710
(igårkväll var det 45 tusen- någonting)
Och så top 7 länder:
USA 39%
UK 8%
Turkiet 7%
Nederländerna 6%
Australien 5%
Ryssland 4%
China 4%

Det finns ju liiiiiite statistik här http://theswedishnumber.com/ om man scrollar ned.
Just nu står det på
Total samtalstid: 123 dagar 15 timmar 55 minuter 51 sekunder
Totalt antal samtal: 50710
(igårkväll var det 45 tusen- någonting)
Och så top 7 länder:
USA 39%
UK 8%
Turkiet 7%
Nederländerna 6%
Australien 5%
Ryssland 4%
China 4%

Jo jag vet, men jag vill ha meeeer :D. Framför allt vill jag ha tillgång till rådatan så att jag själv kan sitta och pyssla och luska ut intressanta samband.

Mvh,
Yrkesskadad

Gud vad jag älskar den här tråden! Appropå tokstollar som ringer så kan jag dock inte låta bli att undra hur det är på andra hållet - är det några oseriösa svenskar som registrerat sig också tro?

Undrar hur de hanterar den risken?
Man kan söka på t ex "The Swedish number", "I called the Swedish number" osv på Youtube och få fram olika filmklipp. En del är från nyhetsstationer som ringer upp, alla de samtalen har varit föredömliga. Sen finns det privatpersoner som spelat in och lagt ut, där är kvalitén väldigt olika, från jättetrevliga till mera obekväma, trögt och enstavigt. Tydligen har lärare uppmanat elever att registrera sig, de blir nog chockade när det faktiskt ringer någon.

Tydligen har folk blivit tillsagda att svenskar hatar att prata om
1) IKEA
2) The Swedish Chef
3) ABBA
Känner ni igen er? :)

Dagens första: en kines som på knagglig engelska säger: "I don't speak English, do you speak Chinese?" Han lyckades fråga vad jag hette och hur gammal jag var men samtalet blev inte särskilt långvarigt som ni förstår ;).

Dagens första: en kines som på knagglig engelska säger: "I don't speak English, do you speak Chinese?" Han lyckades fråga vad jag hette och hur gammal jag var men samtalet blev inte särskilt långvarigt som ni förstår ;).
Du skulle frågat om han pratar svenska! :D

(okej, kinesiska är ett mycket större språk än svenska.. men ändå!)

Tydligen har folk blivit tillsagda att svenskar hatar att prata om
1) IKEA
2) The Swedish Chef
3) ABBA
Känner ni igen er? :)
IKEA spelar väl ingen roll, ABBA funkar väl mest på personer äldre än mig (typ 30+) och the Swedish chef har jag absolut inga begrepp om. Det är nån av mupparna va? Mina hatämnen hade varit politik, både deras och vårat. Invandring/rasism om det är en rasist som ringer. Och religion hade nog varit rätt jobbigt också.

Haha, spännande med kinseser som ringer. Den här gången en 17-åring som bad om ursäkt för sin dåliga engelska (men den var fullt förståbar, iofs är jag rätt van vid att höra engelska med kinesisk accent då jag har jobbat respektive blivit undervisad av flera kineser här i Sverige). Hon ville adda mig på Facebook om ett år, när hon flyttat till USA för att plugga. Facebook är ju censurerat i Kina. Så tja, jag bokstaverade mitt namn så får vi väl se om det dyker upp en vänförfrågan från en kines om typ ett år ;).

IKEA spelar väl ingen roll, ABBA funkar väl mest på personer äldre än mig (typ 30+) och the Swedish chef har jag absolut inga begrepp om. Det är nån av mupparna va? Mina hatämnen hade varit politik, både deras och vårat. Invandring/rasism om det är en rasist som ringer. Och religion hade nog varit rätt jobbigt också.
Rent generellt så tror jag ABBA är mer intressant utomlands än i Sverige, oavsett generation.
The Swedish Chef var med i The Muppet Show ja. Han har aldrig "talat" till mig om man säger så men har tydligen varit populär i USA. En av de som hade lagt ut klipp på youtube låtsades att han hade fick kontakt med The Swedish Chef.
IKEA pratar jag gärna om :D Men vad det gäller schlagerfestivalen så är jag helt körd, och eftersom alla verkar vara intresserade av den så är det nog tur att jag inte är med. Även om det låter jättekul!!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka