"The pitbull problem"

Sv: "The pitbull problem"

Oki. Då ber jag om ursäkt för den. Ja, tjejen som jag delar stall med har en staff-valp på snart 5 månader. Skit mysig. Men det är inte så konstigt att man blir lite "rädd" när det kommer en främmande. Men dom är klart häftiga. Men många av dom som jag känner som har staffe tror att det räcker med att knalla ut nån gång om dan med dom. Dom små liven håller ju på att krypa ur skinnet. Och då blir som ju självklart dryga oxå. Fast jag älskar alla hundar och alla hundar är i min ögon lika mycket värda.. (kanske inte pudlar då) =).. Men alla hundar blir ju vad man gör dom till. Har även varit reserverad mot dobermann´s pga att det var dom enda hundarna man inte fick gå fram till för pappa när man var på hundklubben. Men jag köpte faktist en tik för ett par år sen. Av ett par knarkare. Hon var inte dåligt vanvårdad och räd. Men det blev hund av henne oxå. Tyvärr så fick jag bara ha henne i 4 år innan hon lämnade oss. Hon fick en allvarlig leverskada och blev tvungen att avlivas. Så man ska aldig säga aldrig =).

jag har själv en pitbull o min pojkvän har två... o jag kan säga att de är helt usla vakt hundar. Skulle nån bryta sig in så skulle den kanske bli ihjäl pussad av dom, för mer människo älskande hundar har jag inte träffat.
De är oftast inte fel på hunden utan på den på andra sidan kopplet.

o att pitbull har fått så extremt dåligt rykte är ju för att i mediea när de gäller "kamphundar" så skriver de oftast pitbull när de kanske i verkligheten var en korsning eller nån annan ras som liknar en pitbull, för de är ju inte så stor skillnad utseende messigt på APBT, Staffar och bullterriers, tycker nog att de skulle kolla upp de mer men de har blivit bättre.

Ingen fara. Förstår att du är lite reserverad, så var jag också innan jag hade skaffat en egen. :p Och är man lite hundrädd är de kanske inte så roliga eftersom många är framfusiga, lite hoppiga och vill pussas.

Tycker att detta blev en bra disskution!

Känner att jag vill säga det, eftersom det varit så mycket urspårade, hetsiga diskutioner här inne.

Det viktiga är att göra klart för de andra vad man menar, så att det inte uppstår missuppfattningar. Det är då man kan bli sur på folk!

Tack alla som skrivit här, för att ha läst ordentligt, och inte blivit aggro! (På tal om aggressivitet :smirk: )

Tack! :bow:

Trodde helt ärligt att jag gav mig ut på väldigt tunn is när jag la in det första inlägget, på mot-sidan, så att säga... Men jag förstår allas åsikter, och respekterar dem!

Håller med. Skönt att man kan diskutera på en bra nivå. :)

LIA skrev:
Är det inte så, att man i USA har allehanda påkar och snaror till det? För att det inte går att sära på dom annars? Det är väl inte för inte, som man i flera delstater däröver har förbjudit "kamphundar"?

Att olyckor händer med människor som attackeras beror inte på att hunden är född folkelak, utan för att dess ägare behandlat den/fostrat den till att bli det.
Vill man ha en hund som skyddar/är tuff/etc behandlar man den därefter.

Skillnad på raser som avlats fram för att vara aggresiva mot artfränder och sådana som avlats för vakt, skydd etc.
Många djurarter går att hålla som "snälla" resp går att få ilskna/rädda och farliga. Hanteringen bestämmer.
Aveln bestämmer hur svårt/lätt det ena eller andra ska vara. Några hundraser är tyvärr avlade till ilska som främsta framstående egenskap, vilket för mig står lika klart, som att andra avlats för apportering i vatten, valla får osv. Varför förneka det?
Detta för i sin tur med sig risk att "anlagen" plötsligt bubblar upp vid fel tillfälle mot fel individ. Ungefär som pensionerade skyddshundar (åtminstone förr), vilka det ibland slog slint i hjärnan på.
LIA

Att ha en hund som är avlad för att vakta/skydda någon/något bör naturligtvis bära "ilska" i mer eller mindre utsträckning, ex Ovtjarkan, som används som vakthund i olika sammanhang. Men som med alla raser som har lätt för att tända till bör och ska den hanteras av människor som vet vad de har i snöret.
I fel händer blir det katastrof. Likaså händer med ex PBT. Fel människor handahar hunden och då kan det också bara gå galet.

Noteringar från Dalarnas Kennelklubbs Temakväll med Staffan Thorman om kamphundar.
Staffan Thorman är ledamot i Förbundstyrelsen för SBK, samt ordf. i vetenskapliga kommittén.

"Han redogjorde för bakgrunden med hundslagsmål (hundkamper) som förekommit sen 1800-talet, med början i England. Mycket strikta regler gällde. Hundkamperna utspelades i gropar i marken (pits) och hundarna fick inte framföras av ägarna utan framfördes av "handlers". Detta att hundarna måste gå att hanteras av främmade gjorde att hundar som visade aggressivitet mot människor, slogs ihjäl. Även det att en människa skulle kunna avbryta kampen gjorde det nödvändigt att hundarna hade låg aggressivitets nivå. Därför var det ett utpräglat drag hos kamphundar att de var utmärkta familje- och sällskapshundar. Andra krav som ställdes på hundarna var att skulle vara mycket starka och uthålliga."

Hej, och tack för länkarna. Det är alltid intressant och berikande att kunna vidga vyerna. Så nu har jag studerat! :devil:

Innan jag går in på innehållet i ovan, en kommentar beträffande ord. Precis som framgår i en granntråd av G A, så är det inte alldeles lätt det här med svenska språket. För att ta "aggression" resp "aggressiv". Enligt Nordstedts ordbok: "Öppet visad starkt fientlig inställning som hotar att övergå i våldshandlingar" resp "öppet fientligt inställd och beredd att gå till anfall".
Stämmer/stämmer inte in på "kamphundar"? ;)
Observera att aggressiv inte automatiskt innebär "attackera folk".

Tillbaka till länkarna. Först som sist, det är en trist läsning, när man inser vad som står där.

Kennelklubben:
Menar att hundkamper äger rum i Sverige! Skrämmande!

Citat: "Kamphundar av olika slag anklagas ofta för att inte visa hotsignaler innan en sammandrabbning. De anses därför ofta ha en avtrubbad förmåga att kommunicera. Men en kamphund uppfattar en sparringpartner mer eller mindre som en kamptrasa."
Om detta stämmer, kan du då förklara för mig, varför inte vad eller vem som helst kan bli en "kamptrasa"?
Att kalla ett överfallsoffer för "sparringpartner", vad innebär det för dig?

Citat ur artikel 01: "Ingen hund biter utan anledning." Fråga: hur stämmer det med ovanstående citat ur SKK?

Klart är, att man i alla 3 länkarna snackar för "sin vara". Därmed blir trovärdheten därefter.

Klart är, att man anser att det ställs stora krav på hundägarna, större än för raser normalt. Slutsats?

Klart är också, att man planmässigt avlat för att få fram en hund som dels är fysiskt kapabel och dels mentalt fr a saknar varje spärr mot att attackera och bita ihjäl sina egna artfränder. Kan någon förneka det? Någon som inte anar följderna?
Varför låtsas man som att alla generationers avelsarbete plötsligt inte innebär något? Varför blundar man för det mentala/sociala handikapp man åsamkat hundarna?

Klart är även, att det nu är dags att gå till sängs. :)

LIA

LIA skrev:
Hej, och tack för länkarna. Det är alltid intressant och berikande att kunna vidga vyerna. Så nu har jag studerat! :devil:

Innan jag går in på innehållet i ovan, en kommentar beträffande ord. Precis som framgår i en granntråd av G A, så är det inte alldeles lätt det här med svenska språket. För att ta "aggression" resp "aggressiv". Enligt Nordstedts ordbok: "Öppet visad starkt fientlig inställning som hotar att övergå i våldshandlingar" resp "öppet fientligt inställd och beredd att gå till anfall".
Stämmer/stämmer inte in på "kamphundar"? ;)
Observera att aggressiv inte automatiskt innebär "attackera folk".

Ja, aggression kan man ju tolka på olika sätt. Jag skulle inte säga att en hund som viftar på svansen när den slåss är aggressiv. Det är ju inte direkt "öppet visat" eller "öppet fientligt". Så nej, jag tycker inte att de där citaten stämmer.

LIA skrev:
Tillbaka till länkarna. Först som sist, det är en trist läsning, när man inser vad som står där.

Kennelklubben:
Menar att hundkamper äger rum i Sverige! Skrämmande!

Citat: "Kamphundar av olika slag anklagas ofta för att inte visa hotsignaler innan en sammandrabbning. De anses därför ofta ha en avtrubbad förmåga att kommunicera. Men en kamphund uppfattar en sparringpartner mer eller mindre som en kamptrasa."
Om detta stämmer, kan du då förklara för mig, varför inte vad eller vem som helst kan bli en "kamptrasa"?
Att kalla ett överfallsoffer för "sparringpartner", vad innebär det för dig?

Citat ur artikel 01: "Ingen hund biter utan anledning." Fråga: hur stämmer det med ovanstående citat ur SKK?

Här handlar det ju om en organiserad kamp där hundarnas uppgift är att slåss. Så varför skulle de hoppa på vad som helst när det inte är deras uppgift?

Varför skulle inte "Ingen hund biter utan anledning" stämma bara för att de inte visar hotsignaler? De har ju en anledning. Och den är som sagt att det är den uppgiften som de fått.

LIA skrev:
Klart är, att man i alla 3 länkarna snackar för "sin vara". Därmed blir trovärdheten därefter.

Tycker du att SKK snackar för "sin vara"? Tror du att texterna i de andra två länkarna är vinklade för att det ska låta bättre?

LIA skrev:
Klart är, att man anser att det ställs stora krav på hundägarna, större än för raser normalt. Slutsats?

Min slutsats: Ja, det ÄR speciella raser, jag har inte påstått något annat. Och hundarna passar inte vem som helst. Precis som schäfer inte passar vem som helst, etc.....

LIA skrev:
Klart är också, att man planmässigt avlat för att få fram en hund som dels är fysiskt kapabel och dels mentalt fr a saknar varje spärr mot att attackera och bita ihjäl sina egna artfränder. Kan någon förneka det? Någon som inte anar följderna?
Varför låtsas man som att alla generationers avelsarbete plötsligt inte innebär något? Varför blundar man för det mentala/sociala handikapp man åsamkat hundarna?

Vadå saknar spärr? Ger man inte hundarna sådana uppgifter flyger de heller inte på andra hundar eller människor oprovocerat. Kamplusten kan man använda till annat. Om de var så "attackeringslystna" som du menar, varför hör man då aldrig om sådana olyckor? (Nu pratar jag om renrasiga pitbulls och inte diverse blandningar..)

LIA skrev:
Klart är även, att det nu är dags att gå till sängs. :)

Ja, det håller jag med om. :D Godnatt!

Instämmer helt o kan inte se någon anledning för någon vettig människa att avla vidare på hundar med det här i bagaget.
Att påstå att en hund blir vad man gör den till o helt bortse från den avelsmässiga bakgrunden är bara okunnigt.
Fråga till Pitbullförespråkarna, vilka bra egenskaper har Pitbull som inte mer normala raser har?
PL

Senast ändrad:

Om du sett en riktig PBT/staffe så måste du sett att dom har väldigt små och högt uppsatta öron.. Och små i proportion till resten av huvudet..

Jag tycker pitbulls är vackra hundar, och tycker att det är otroligt olyckligt att unga män skaffar dom för att vara coola utan att ha en susning om hur man tar hand om eller uppfostrar en hund. Klart att dessa såliga miljöer skapar sjuka djur.

Har själv (tyvärr) flera sådana människor i min närhet, och har både en och två gånger talat om för dom hur dumma dom är och hur lite de kan om hundar och att de inte borde ha en hund.

Valpar är det sötaste som finns, men hundar är inga leksaker och särkilt inte pitbulls.

3567544.jpg

jag tycker inte dom har särskilt småöron iallafall ;)

*Tar min egen knapp*
och ställer allmäna frågor.

*Varför tror folk att pitbulls käkar kan låsa sig? När ska dom inse att inga käkar låses utan det är endast vilja som håller ihop gapet?

*Varför är det ok att dra slutsatsen att "det kan slå slint i huvet på alla pb" när det inte är ok att säga tex " alla zigenare stjäl"
Båda påståendena är idiotiska enligt mig

*PB är en utbredd ras i USA och där om något land måste ju ha väldiga problem med dessa "mördarmaskiner"
Hur kommer det sig då att så många barnfamiljer/äldre par skaffar sig en hund av denna ras?

*Att en PB säkerligen är lätt att få agressiv säger jag ingenting om, men hur många terrier raser är inte det, oavsett storlek och ras?

Samboka hälsar ;)
här som bebis
3897632.jpg

Jag har alldeles för mig att de flesta bitolyckor i Sverige sker med Golden Retriver! :devil:

Kan också tillägga att den enda hund jag någonsin blivit biten av (jag är snart 40 år) var en liten tysk dvärgspets och det var helt oprovocerat från min sida. Jag var i nedre tonåren då. Jag har visserligen bara haft hund själv (en blandras) när jag var liten men har umgåtts väldigt mycket med folk som har hundar av precis alla de slag.

Har träffat ett par riktigt trevliga Am Staffar och skulle inte ha något mot att ha en sådan hund själv (men kan inte ha hund pga sambons hundallergi).

/KT

KungTulle skrev:
Jag har alldeles för mig att de flesta bitolyckor i Sverige sker med Golden Retriver! :devil:

Kan också tillägga att den enda hund jag någonsin blivit biten av (jag är snart 40 år) var en liten tysk dvärgspets och det var helt oprovocerat från min sida. Jag var i nedre tonåren då. Jag har visserligen bara haft hund själv (en blandras) när jag var liten men har umgåtts väldigt mycket med folk som har hundar av precis alla de slag.

Har träffat ett par riktigt trevliga Am Staffar och skulle inte ha något mot att ha en sådan hund själv (men kan inte ha hund pga sambons hundallergi).

/KT

Kom att tänka på en intressant sak när jag läste ditt inlägg. I pitbullforumet (på pitbull.se) var det någon som skapade en tråd och frågade vilka hundraser folk hade blivit bitna av. De allra flesta där äger ju pitbull, amstaff eller korsningar av den hundtypen.. Det var VÄLDIGT få som blivit bitna av en sådan hund.

prince77 skrev:
*PB är en utbredd ras i USA och där om något land måste ju ha väldiga problem med dessa "mördarmaskiner"
Hur kommer det sig då att så många barnfamiljer/äldre par skaffar sig en hund av denna ras?

De används också som terapi- & assistanshundar i USA och Finland. :)

Lånar knapp

Jag håller med om att rasen fått ett oförtjänt rykte pga okunniga ägare. Tragiskt!

Mitt ex pappa har en Pitbull som nog tyvärr används som kamphund innan de fick henne(har hört det ryktesvägen och hunden har massvis med ärr överallt). Hon är otroligt go mot människor! Hon är öppen, positiv och välkomnar alla. Hundar däremot funkar hon inte riktigt med. Men har hunden hela sitt liv hetsats till att attackera andra hundar så tycker jag inte beteendet är speciellt konstigt. Hon skulle dock aldrig attackera en människa. Och hålls givetvis borta från andra hundar.

I stallet har vi under flera år haft en Am staff. Och det är det gulligaste hund jag träffat. Hon älskar allt och alla. Så otroligt posivit! Hon backar altid om någon annan hund skulle gå på henne. Tex var hon rädd för min ena 3,5-kilos Pappis. Hon har otroligt mkt energi och behövde aktiveras mkt, både fysiskt och psykiskt. Men understimulering då matte var sjuk resulerade aldrig i något som en kan liknas vid agressivitet. Hon är allas älskling.
Och vore jag friskare i kroppen skulle jag inte tveka att skaffa en Am Staff själv! Nu har jag valt en mindre ras.

Jag läste någonstans (kommer tyvärr inte ihåg var) om "kamphundar" som blivit omhändertagna, de kom från kriminella personer som misshandlat hundarna, skurit dem, använt dem till kamp osv... Trots det var de väldigt kärvänliga och hade inte mist sin tillit till människor. :)

Ska leta lite och se om jag kan hitta det igen.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 125
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 697
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar