The miniature Australian Shepherd

Sv: The miniature Australian Shepherd

Vad i hela friden ska man med en aussies temperament till om man bara vill ha en sällskapshund? :crazy:

Viljan att lära, intelligensen... När jag sa sällskapshund uttryckte jag mig nog lite fel. Man vill ha dem för agility med.

Alla raser går ju att använda till agility, även sällskapshundar ;) Viljan att lära besitter många raser med. Och alla hundar är intelligenta, risken med hundar som aussie och bc är att de lär sig saker du inte vill att den ska lära sig.

Torde väl dock inte räknas som en blandrashund (om de inte blandat i något mindre i dem) utan som grymt otypade aussies som inte följer standarden. Förvånar mig mycket om SKK kommer godkänna de som egen ras inom det närmaste.

Men aussien är väl bra nog som large-hund i agilityn?

Ja, fast bra smallhundar är väldigt eftertraktade eftersom det inte finns en lika självklar duktig "smallras" som bc:n i largeklassen. Tex sheltien är ju en väldigt ojämn ras.
(Detta sagt rent allmänt, hur det korrelerar med framtagandet av miniaussien vet jag inte.
Även jag har för övrigt svårt att förstå vitsen med att från en ganska knepig och krävande brukshund avla fram en mindre sällskapsras, även om den är till för aktivt folk.)

Dom håller på att erkännas av AKC, finns nu i något slags annexregister (om jag mins rätt). Hur o varför AKC gjort denna helomvändning vad gäller att acceptera nya varianter av redan godkända raser har jag ingen aning om.
Men blir de godkända av AKC fullt ut så blir de det av FCI o SKK lär inte kunna sätta sig över FCI.

Den här tråden följer jag med spänning.
Jag har nämligen otroligt svårt att förstå vitsen med att avla en hårt arbetande vall/gårdshund i en variant med en storlek som inte alls passar för den typen av arbete som rasen är framavlad för? :confused:

Jag som gillar små hundar och att träna mycket med dem tycker det är intressant. Jag tränar och tävlar agility och hade gärna haft någon av "largeraserna" fast i mindre förpackning då jag inte är så förtjust i större hundar. Det finns ju ett fåtal tex kelpies som blivit inmätta i medium men det är ju inget man vet från början. Så en Aussie i mindre format hade kunnat vara intressant för mig, men då vill jag ju ha kvar temperamentet och arbetsviljan.

Bergers finns ju i ganska liten förpackning, speciellt poil longvarianten.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 221
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 846
Senast: Maniac123
·
Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
3 025
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka