The miniature Australian Shepherd

Sv: The miniature Australian Shepherd

amerikanskt påfund, vet dock inte om dessa är fullt lika dugliga som brukshundar likt aussien.

Hello
i have 4 Miniature Australian Shepherds and 1 Standard Aussie,if you have questions about this breed maybe i can help..
i am german woman so i can only write in english or danisch ..(i learnt that in the school)

hej
jag kan förstaa lille smule ..jag förstaar dansk og det er naesten det samme..:-))
förstaar du mig danish?
jag kann ogsaa skrive i engelsk...
hilsen
Anke

Jag förstår dig väl när du skriver..

Tänkte att du kanske ville berätta mer om rasen, vad den används till osv....

tänkte lyfta tråden lite :D
jag har en mini aussie, någon mer än jag?
han är tre månader och kommer från kennel sheltoon utanför arvika.

här är han:
p1070628_150854812.jpg

hoppas man får igång tråden lite och andra kan lägga in bilder på och diskutera sina minis eller toys :bump:

Är det inte bättre att du startar en ny tråd med deras nya rasnamn, Miniature American Shepherd, nu när dom snart blir erkända i hemlandet USA. Ja dom kommer ju in i FSS i alla fall, AKC's sidoregister.

Är det inte bättre att du startar en ny tråd med deras nya rasnamn, Miniature American Shepherd, nu när dom snart blir erkända i hemlandet USA. Ja dom kommer ju in i FSS i alla fall, AKC's sidoregister.

Joo, men det känns som om jag startar nya trådar hela tiden. Tänkte att eftersom de är mest kända som mini aussie, kunde man fortsätta på denna tråd, trots att de bytt namn.

Vilken sötnos :love:!

Men jag undrar en sak, hur ställer sig SKK till det här? Räknas de som blandraser i Sverige eller är det bara väldigt små och otypiska? Jag sökte på nätet och då fick jag fram en sida där någon hävdade att eftersom de blir godkända i USA nu så kommer SKK också godkänna dem inom en snar framtid. Hur kan man veta det?

Oj, det blev massa frågor ;):D

Den här tråden följer jag med spänning.
Jag har nämligen otroligt svårt att förstå vitsen med att avla en hårt arbetande vall/gårdshund i en variant med en storlek som inte alls passar för den typen av arbete som rasen är framavlad för? :confused:

Vilken sötnos :love:!

Men jag undrar en sak, hur ställer sig SKK till det här? Räknas de som blandraser i Sverige eller är det bara väldigt små och otypiska? Jag sökte på nätet och då fick jag fram en sida där någon hävdade att eftersom de blir godkända i USA nu så kommer SKK också godkänna dem inom en snar framtid. Hur kan man veta det?

Oj, det blev massa frågor ;):D

ja han är min prins! :D
Joo rasen är fortfarande en blandras, men AKC har godkänt bildandet av en ny ras (om jag fattat rätt) och i alla länder kan man registrera sin hund i AKC tills dess att rasen blivit godkänd i respektive land. Men den är dock inte godkänd som ras ännu, men snart så! Och man jobbar för godkännande i Sverige och USA (och andra länder) och nu när den snart är godkänd i USA så kommer förmodligen de andra länderna följa exemplet. Det blir liksom den första dominobrickan. :bump:

Den här tråden följer jag med spänning.
Jag har nämligen otroligt svårt att förstå vitsen med att avla en hårt arbetande vall/gårdshund i en variant med en storlek som inte alls passar för den typen av arbete som rasen är framavlad för? :confused:

Man ville spara temperamentet och avla fram en ras med samma temperament men att ha som sällskapshund :)

men om man sparar temperamentet blir det ju ingen sällskapshund :confused: att göra en hårt arbetande hund mindre gör ju inte att den blir en sällskapshund automatiskt.

Man ville spara temperamentet och avla fram en ras med samma temperament men att ha som sällskapshund :)

Men en aussie är ingen sällskapshund!
Det är en hund avlad för arbete, hårt arbete och även lite vakt.
Vad i den beskrivningen passar som sällskapshund? :confused:
Om man vill ha en sällskapshund, så skaffa en ras som är avlad för det.
Jag hoppas för guds skull att minivarianter av arbetande hundraser -vad det än må vara, aldrig någonsin blir godkända raser i sverige.

Det finns många utmärkta raser, värna om dem i stället för att exprimentera med nya som inte alls passar för det tänkta syftet bara för att hunden är söt.

Men en aussie är ingen sällskapshund!
Det är en hund avlad för arbete, hårt arbete och även lite vakt.
Vad i den beskrivningen passar som sällskapshund? :confused:
Om man vill ha en sällskapshund, så skaffa en ras som är avlad för det.
Jag hoppas för guds skull att minivarianter av arbetande hundraser -vad det än må vara, aldrig någonsin blir godkända raser i sverige.

Det finns många utmärkta raser, värna om dem i stället för att exprimentera med nya som inte alls passar för det tänkta syftet bara för att hunden är söt.

:bow::bow::bow::bow:

Vi hade en sådanhär hund på våran kurs. Jag var oerhört konfunderad första gången jag såg den, en röd merle sheltie???? Men insåg ju snart att det måste röra sig om ngn form av blandras, men fick sedan höra att det var en av denn "ras".

Första intrycket, inte så trevligt.. gapig, moppsig mot ALLT, ointresserad av föraren. Påminde inte alls om en vanlig aussie i sättet. Så att bevara temperamentet hade dom inte lyckats så bra med alls.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 221
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 846
Senast: Maniac123
·
Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
3 025
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka