The Handmaids Tale

• Kultur
  • Trådstartare Trådstartare Migo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 123
  • Visningar Visningar 9 156
@Lager Nu vet jag var namnet June kommer upp. Det står dock ingenstans att det är Offreds namn även om en del läsare gissar att det är det.

Jag hävdar fortfarande att namnet inte avslöjas i boken.

Edit. Från Wikipedia: Atwood wrote that it was not her original intention to imply that Offred's real name is June "but it fits, so readers are welcome to it if they wish."[5]

Så var det med det.

@Lager Nu vet jag var namnet June kommer upp. Det står dock ingenstans att det är Offreds namn även om en del läsare gissar att det är det.

Jag hävdar fortfarande att namnet inte avslöjas i boken.

Edit. Från Wikipedia: Atwood wrote that it was not her original intention to imply that Offred's real name is June "but it fits, so readers are welcome to it if they wish."[5]

Så var det med det.

Ah. Se där.

Men hörrni, åldrarna känns helt off? The Commander ska ju inte vara sådär ung och stilig? Och Serena Joy, är hon verkligen sådär snygg och ung? Jag minns inte alls det från boken.

Men hörrni, åldrarna känns helt off? The Commander ska ju inte vara sådär ung och stilig? Och Serena Joy, är hon verkligen sådär snygg och ung? Jag minns inte alls det från boken.
Tyvärr är det ju inte helt ovanligt att såna "pettitesser" ändras när det blir film :meh: Vet en film jag skulle se för ett tag sen hade dom ändrat både kön, ålder och relationen till huvudpersonen i typ andra scenen (från att ha blivit skjutsad av sin jämnåriga killkompis i 20 års åldern fick huvudpersonen skjuts av sin chef som var en kvinna på 50 +) :banghead:, en sån banal sak störde mig så otroligt mycket att jag inte såg vidare i den filmen :meh:

Tyvärr är det ju inte helt ovanligt att såna "pettitesser" ändras när det blir film :meh:
Nä det vet jag. Men har du läst boken och sett serien? För jag vet att det är vanligt men är ju inte hundra på att jag minns rätt. Men jag tror det.

KL

Nu har jag sett ett avsnitt och lite till och nja, jag vetefan alltså. Jag förstår att den hottas upp lite för att folk ska fastna och titta men jag tyckte ju boken var perfekt - och att den tappar en hel del när vissa saker görs om. Offred och Nick talar ju med varandra på ett helt annat sätt än vad de gör i boken. Samma sak med Ofglen.

Sen tycker jag inte att hon som spelar huvudpersonen är rätt person för rollen. Men det kan vara för att hon inte alls överensstämmer med vad jag sett framför mig.

Och nu har jag sett avsnitt tre och tackar för mig :). Hade jag inte läst boken hade jag säkert tyckt att det var en bra serie, intressant och annorlunda. Men

det är precis som att jag inte tar det på allvar i och med att jag vet att det "inte har hänt" eftersom det inte hänt i boken. Jag menar, det här med Ofglen. Jag blir inte berörd av det för hela grejen är ju fel, det där händer ju inte. Och hon var en så stark och cool och bra karaktär tycker jag, men så valde de att göra henne helt annorlunda i serien. Jag gillade verkligen i boken vad som hände med henne, lättnaden när man fått veta det. Att hon 'klarar sig' fastän hon inte gör det. Det här i serien blev bara fel tyckte jag.
Och: det känns så amerikanskt vad de gör med huvudpersonen och Nick.
Och: varför väljer man att göra Ofwarren såhär? Hon har inte förlorat nåt jäkla öga eller blivit kär i nån commander. Det som skedde i boken var ju fruktansvärt nog, jag ryste när jag läste om det.
På det stora hela känns det som att serien tappat det jag älskade med boken: att den var så avskalad, så komplex, så grym men så subtil.

Nä det vet jag. Men har du läst boken och sett serien? För jag vet att det är vanligt men är ju inte hundra på att jag minns rätt. Men jag tror det.
Du kanske missade mitt inlägg på typ första sidan, men nej, jag har inte läst boken eftersom jag tycker att böcker är bättre än de flesta filmer och vill därför inte läsa boken förrän serien är klar eftersom jag vill fortsätta tycka serien är bra.

Du kanske missade mitt inlägg på typ första sidan, men nej, jag har inte läst boken eftersom jag tycker att böcker är bättre än de flesta filmer och vill därför inte läsa boken förrän serien är klar eftersom jag vill fortsätta tycka serien är bra.
Ah okej, då är jag med :).

Spoiler avsnitt sex.
Fortsatte titta och alltså avsnitt sex, wtf?? Hur kan man göra såhär mot boken?? Ni som läst boken och sett avsnittet, tycker ni att det här är en rimlig filmatisering? Det är ju inte ens logiskt? Varför skulle de exportera kvinnor när det ännu inte föds tillräckligt med barn? Varför dra in mexikanare i det här? Varför sabba den känslan som finns i boken?
I do not fatta.

Såg första avsnittet idag. Herregud alltså. :crazy: Blir väldigt sugen på att läsa boken typ nu.
Läs den! Boken är GRYM, så sjukt jävla bra. I jämförelse är serien OK typ.

Jag har sett alla nio avsnitten nu och jämfört med boken är det ett enda stort fett meh typ tycker jag.

Läs den! Boken är GRYM, så sjukt jävla bra. I jämförelse är serien OK typ.

Jag har sett alla nio avsnitten nu och jämfört med boken är det ett enda stort fett meh typ tycker jag.

Jag brukar försöka, och lyckas oftast, att se filmer/serier och böcker som två vitt skilda företeelser. Ibland misslyckas jag dock fatalt, som med Harry Potter-filmerna (i samtliga fall utom kanske ett borde regissörerna fanemig skämmas), men oftast kan jag ha stor behållning av alla sorters medier. :)

Spoiler avsnitt sex.
Fortsatte titta och alltså avsnitt sex, wtf?? Hur kan man göra såhär mot boken?? Ni som läst boken och sett avsnittet, tycker ni att det här är en rimlig filmatisering? Det är ju inte ens logiskt? Varför skulle de exportera kvinnor när det ännu inte föds tillräckligt med barn? Varför dra in mexikanare i det här? Varför sabba den känslan som finns i boken?
I do not fatta.

Jag spoilar mitt svar:

Nu har jag inte läst boken, så jag kanske inte borde svara, men i serien förstod jag det som att de fertila kvinnorna är deras enda handelsvara? Alltså absolut att Gilead behöver dem själva men de måste också ha andra nödvändigheter och får då använda sig av den tillgång de har. Men upplägget kanske var helt annorlunda i boken gällande Gileads tillgångar/oberoende?

@Modest
Som jag minns det tas detta inte ens upp i boken. Så man slipper en pinsam märklig lösning med kvinnor som ska säljas till Mexiko, eftersom man inte går in på det.
För mig kändes det, som så mycket annat i serien, som ett märkligt försök att göra så att det händer mer. Precis som de gjort med varenda karaktär - allas historier skiljer sig ju helt från boken.

Jag brukar försöka, och lyckas oftast, att se filmer/serier och böcker som två vitt skilda företeelser. Ibland misslyckas jag dock fatalt, som med Harry Potter-filmerna (i samtliga fall utom kanske ett borde regissörerna fanemig skämmas), men oftast kan jag ha stor behållning av alla sorters medier. :)
Ja, jag brukar försöka göra så också. Här är dock boken så briljant och serien så medioker så för mig blev det för svårt. Kanske blir det annorlunda i säsong två :).

Jag försöker tänka att det här är en annan historia helt enkelt, än den som berättas i boken.

Jag tror att det redan är klart att det blir en säsong 2 men jag håller med dig, hade hellre sett en intensiv första säsong som faktiskt avslutas.

Jag har läst att serien kommer att avslutas som boken, men att det i boken fanns en epilog som säsong 2 ska baseras på. Atwood ska vara med och skriva den!

Jag tycker serien är och kollar varje avsnitt kl 09:01 varje onsdagmorgon!

@Modest
Som jag minns det tas detta inte ens upp i boken. Så man slipper en pinsam märklig lösning med kvinnor som ska säljas till Mexiko, eftersom man inte går in på det.
För mig kändes det, som så mycket annat i serien, som ett märkligt försök att göra så att det händer mer. Precis som de gjort med varenda karaktär - allas historier skiljer sig ju helt från boken.

Aha, då förstår jag att det kan bli konstigt. För mig som inte läst boken var det ett ganska rimligt inslag.

Liknande trådar

Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla... 7 8 9
Svar
174
· Visningar
7 228
Senast: BernT
·
Samhälle Ja det är väl inget nytt. Bokat hemleverans idag klockan 8-12. Ingen kommer, inget meddelande. Ringer postnord, de frågar efter värde på... 2
Svar
37
· Visningar
2 970
Senast: hastflicka
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
2 259
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Ni glömmer väl inte... I år är jag hemma så inga problem med en handduk och de lila syrénerna kommer precis att ha slagit ut. Jag kommer...
Svar
10
· Visningar
531
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka