The Handmaids Tale

• Kultur
  • Trådstartare Trådstartare Migo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 123
  • Visningar Visningar 9 156
Jag har bara sett de tre första avsnitten än så länge, har sparat resten så att jag kan sträckse resten (även om det nog är en dålig idé för mitt mentala välbefinnande).

Fan vad bra den är! Jag älskar verkligen boken och var lite nervös inför serien, men de har verkligen lyckats. Så vidrigt skrämmande och tungt. Och så jävla bra att den kommer just nu.

(jag är tydligen självplågare, för just nu lyssnar jag på ytterligare en dystopisk bokserie där man kan dra många paralleller till nutiden - klimatförändringar, ett kollapsat samhälle, religiösa motsättningar och en tyrannisk amerikansk president som vinner valet på löftet att "make America great again". Earthseed-böckerna av Octavia E Butler, om någon vill bli ännu räddare för vart vi är på väg)

Har ej läst boken, men tycker att serien är sådär, känns så plakat och med tråkiga personporträtt och onyanserade karaktärer. Dessutom onödigt utdragna scener som inte tillför så mkt och handlingen går så låååångsamt. Kommer dock fortsätta se!!! Med mobilen i handen för lite parallell förströelse :). Sett fram till avs 7

Jag har bara sett de tre första avsnitten än så länge, har sparat resten så att jag kan sträckse resten (även om det nog är en dålig idé för mitt mentala välbefinnande).

Fan vad bra den är! Jag älskar verkligen boken och var lite nervös inför serien, men de har verkligen lyckats. Så vidrigt skrämmande och tungt. Och så jävla bra att den kommer just nu.

(jag är tydligen självplågare, för just nu lyssnar jag på ytterligare en dystopisk bokserie där man kan dra många paralleller till nutiden - klimatförändringar, ett kollapsat samhälle, religiösa motsättningar och en tyrannisk amerikansk president som vinner valet på löftet att "make America great again". Earthseed-böckerna av Octavia E Butler, om någon vill bli ännu räddare för vart vi är på väg)

Jag älskar Octavia Butler - hon har skrivit massor med böcker med liknande tema!

Allmänt
Ang The Handmaidstale så är boken lite annorlunda (skriven på -80-talet ju), och visst får karaktärerna ett annat djup. Det blir ofta så, du kan brodera ut i textform. Men manusförfattarna har ändrat en del också, ex tagit bort rassegregationen, och de har gjort om Serena Joy. Jag har väntat på en flashback för henne där hon står på barrikaderna men det kom inte, mest antydningar om hennes bok. Hon är en intressant karaktär tycker jag, en kvinna som haft mycket makt och inflytande vilken hon använt till att låsa sin in sig själv.

Ser den också och tycker att den är fenomenal men otäck. Jag gillar verkligen Elisabeth Moss! Fiennes karaktär är så sjukt obehaglig, får numera kräkkänsla varje gång han pratar.

Sjukt bra serie! Har gråtit från och till eftersom många scener är så starka. Det finns så många intressanta skildringar där man kan dra paralleller till verkligheten, vilket är riktigt skrämmande.

Sjukt bra serie! Har gråtit från och till eftersom många scener är så starka. Det finns så många intressanta skildringar där man kan dra paralleller till verkligheten, vilket är riktigt skrämmande.

Kak-scenen....

alltså, inte för att minska påverkan av våldtäkterna, morden, lemlästningen och misshandeln, de döda kropparna som hänger längs med floden.

Men när June står framför tre Wifes, och husens handmaid är mitt i sin förlossning på ovanvåningen. En av fruarna frågar om hon vill ha en kaka, och kallar henne wellmannered är hon tar den i handen och äter den. Så intensivt kränkande att jag blev darrig i hela kroppen.

@Lager Googlade så nu är jag med!

Men bara en sån sak får mig att inte vilja se serien :p. Jag tycker boken är så jävla bra som den är, den behöver inga ändringar.

Är boken bra?

Jag läste den för länge sedan, men ja, den är mycket bra. Atwood är en bra författare och att hon inte liksom frossar ner sig i temat gör det bara starkare. Det skrämmande är att den dystopi hon målar upp känns närmre och närmre idag. Atwood jobbar ju mest genom en slags iskyla och människo, framförallt då kvinnofientlighet. Men även männen är på sätt och vis offer för det system de skapat. Jag vet att det berörde mig starkt när jag läste den. Särskilt som ung sf/f älskare som efterlyste fler böcker med ett feministiskt perspektiv.

@Lager Googlade så nu är jag med!

Men bara en sån sak får mig att inte vilja se serien :p. Jag tycker boken är så jävla bra som den är, den behöver inga ändringar.

Det nämns en gång i boken, och så har de tagit tag namnet i serien. Det blir kanske svårt att ha en huvudperson som inte ens har ett eget namn. Anonym i massan. Även om det i boken är en poäng med just det.

Tyckte avslutningen i boken jäkla obehaglig också, (vit text)med historie/antropologi-seminariet när föreläsaren pratar om kvinnorna i Gilead och skämtar om dem. På tal om att inte bara leva i förtryck i praktiken utan även få sin historia formulerad utifrån patriarkala strukturer.

@Lager "Tagit tag namnet"?

Min minnesbild är att namnet aldrig avslöjas i boken. Var menar du att det ska ha gjorts?

Givetvis kan man ha en huvudperson som man inte avslöjar namnet på.

@Lager "Tagit tag namnet"?

Min minnesbild är att namnet aldrig avslöjas i boken. Var menar du att det ska ha gjorts?

Givetvis kan man ha en huvudperson som man inte avslöjar namnet på.

Uppenbarligen går det ju i boken. Men de har valt bort det i serien.

Det nämns en gång i boken. Jag kan inte citera var, det var ett tag sedan jag läste den.

Boken är helt fantastisk, jag älskar den.

Serien tror jag inte att jag kommer att se. Kan liksom inte se varför den behövs när boken i sig är ren perfektion. Plus att jag bara skulle bli olycklig tror jag.
Jag ville inte se den. Var rädd att den skulle förstöra hela boken för mig. Men det gjorde den inte (min man ville se den och jag lovade ta en titt på första avsnittet).

Men bara för att den inte förstörde för mig så behöver det inte betyda att den inte skulle förstöra för någon annan.

Liknande trådar

Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla... 7 8 9
Svar
174
· Visningar
7 228
Senast: BernT
·
Samhälle Ja det är väl inget nytt. Bokat hemleverans idag klockan 8-12. Ingen kommer, inget meddelande. Ringer postnord, de frågar efter värde på... 2
Svar
37
· Visningar
2 970
Senast: hastflicka
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
2 259
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Ni glömmer väl inte... I år är jag hemma så inga problem med en handduk och de lila syrénerna kommer precis att ha slagit ut. Jag kommer...
Svar
10
· Visningar
530
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka