The French Manner

Sv: The French Manner

Jag är också videonörd, men har varit lite väl mycket IRL på sista tiden.... Har också lyckats filma själv från kurser med Carde och von Blixen, jobbigt med dålig kvalité på filmen, men mycket givan att se då och då....

Har sett Sylvia Lochs sitsvideo där Claire Lilley rider. Säger bra saker, men blir inte så himla bra när dom rider. PK är jättebra, men hans metod är farligt lik den där berömda rakkniven i apans hand.

Det som är väldigt intressant är att se hur det tidiga grundarbete (ARBEIT) i tyska skolan med fast inspänning låser hästryggarna. :mad: Svensk (v Blixen) och fransk ridning ger genom hela kroppen lösgjorda hästar. :banana:

/T_B

Det är ju därför vi är så få som svarar - har ju inget bra att rekommendera ju :angel:

Har förresten sett Luis Valenca - och det är avancerat djurplågeri. Lika hemst som Tysk Krafft-ridning. Ger ingen mersmak för spansk/portugisk ridning. T_B

true_blue skrev:
PK är jättebra, men hans metod är farligt lik den där berömda rakkniven i apans hand. /T_B

Mycket sant. Han går inte alls in på "sträcka över ryggen" fastän man ser att hans hästar gör det. Däremot går han in på att resa upp halsen för att få över vikten bak. Har vi sett det förr? Vissa amerikaner som far land och riken runt...

true_blue skrev:
Det som är väldigt intressant är att se hur det tidiga grundarbete (ARBEIT) i tyska skolan med fast inspänning låser hästryggarna. Svensk (v Blixen) och fransk ridning ger genom hela kroppen lösgjorda hästar. /T_B

Om man lyssnar noga till PK så snäser han ofta hatiska saker om "Einschnallungen", om hur de förstör munnen och är fixerande och dåliga allmänt. Jag trodde tills jag såg dessa videor och hörde C. Carde att jag var den ende som ogillade Einschnallungen, för de använder dem ju på Spanska RIIIIIIDskolan, och då måste det ju vara "rätt"

Tittade precis på en snutt av folk som rider och tricksar med lippizaner i tyskland, och de skall naturligtvis visa capriole. Med inspänningstyglar! Man ser hur hästen piskar med svansen, stryker öronen bakåt och inte vill, men sen ändå gör det och rycker sig i truten något kopiöst. Vad är meningen med det? Kan de inte göra kapriole utan inspänningstyglar?

T

true_blue skrev:
Har förresten sett Luis Valenca - och det är avancerat djurplågeri. T_B

Ja, longering i piaff baklänges med pisk framför och bakom. Hästen är spinkig som ett spett, har inga muskler och lyckas efter piaff baklänges välta sig upp i levad (som fortsätter krypa bakländes.) Inspänd, man varierar i 20 minuter mellan piaff baklänges och levad, hästen har panik och piskar och slår. Hemska, hemska saker.

T

Personligen har jag väldigt svårt för allt som ens närmar sig tjurfäktning. Djur ska aldrig lida!

Låt tjurarna vara och sparka bakut på tysken istället! (30-åriga kriget) :devil: Fast hur hade hästarna det då egentligen???

Senast ändrad av en moderator:

Zora skrev:
När jag hörde varför Kottas gjorde sina band blev jag dessutom förvånad.

Jag har hört att han aldrig hade ridit hästen förr, men varför gjorde han filmserien? Tjäna pengar, kanske..? Du får gärna PM:a om det är "slanderous"

Tessan

Vet inte om det är så farligt eller förtal, han talade själv om inför publik att han gjorde dem därför att Klimkes band var så urusla och då var han tvungen att göra band som visade vad som är rätt. Hästen var tydligen hans.

En god vän såg honom "live" med en (svensk) elev som skulle få känna på piaff. Spänn in och piska på var vännens summering av den lektionen. Trist!

Enligt mina finska källor så har han rätt stort ego, ja. Bara han gör rätt, allt annat är uselt. Är det det de lär sig på den där gamla skolan?

Tessan

Visst finns det väl två videoserier med Kottas? Classical dressage och Perfecting dressage. Vilken talar ni om? Är båda lika ihoprafsade?

Mvh Monika

Jag funderar på om någon har sett von Neindorffs video, School of horsemanship?

Jag har bara sett "The Art of Classical Dressage with Arthur Kottas". Den andra kallas väl "Dressage Light" eller nåt sånt?

Jag har hört att det inte är så mycket ridning på Neindorff-bandet, utan mycket prat, vyer etc. Vet ej om det är sant, dock. Bara hört.

T

Senast ändrad av en moderator:

De har kanske olika namn här och i USA? Det kan ju vara så ibland.

Mvh Monika

Va, finns den på engelska??! PK's longreining alltså.
Min tyska är inte den bästa även om jag kan traggla mig igenom text så är det värre med örat. Så jag skulle helst vilja ha den på engelska. Snälla säg att den finns. :)

Trist med Luis Valenca, då lägger jag pengar på annat. Någon som sett Walter Zettls videoband?

Jag har beställt PK på tüska, jawohl! Jag hittar ingen på engelska.

T

Ooh, vill ha!

Jag gillar Klassisk fransk dressyr, speciellt biten om "release of the aids" ;) så tillverkarna av filmen/instruktören kan jag inte säga något om men skolan i sej verkar trevlig, och i filmen tar de upp ganska stora grundstenar för den ridstilen så den verkar sevärd :) skulle gärna låna den om du köper den *blink blink* ;)

Vi får se om det blir köp. Vill helst köpa flera på en gång och lite böcker för att inte få så dyr frakt. Nu när jag börjar bli "klassikerfreak" så kanske vi syns på nån träff/träning. Så vem vet??

Mvh Monika

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka