The French Manner

Sv: The French Manner

Funderar på att beställa lite själv nästa månad då jag är mer tät med pengar ;) Vill komma mer in på klassisk fransk då jag tycker grundprinciperna där är bra eftersom de kan kombineras med i princip alla andra "barock"/dressyrstilar. Var och tittade på en clinic för J-C Racinet och det var mycket lärorikt! :) ganska revolutionerande för min ridstil.. Jag har hans bok "Riding in lightness" som är bra om man redan har ett grepp på det hela men vill få inspiration, tips, eller färska upp minnet.
Att rida "lätt" och att vara konsekvent och noga med att lära in hjälperna tycker jag är mycket bra! Lyssnar inte hästen på skänkel/hand för väldigt fina och lätta signaler kommer man ju aldrig få den fina lättheten och ridkänslan som iaf jag eftersträvar :)

Förresten, vet du om någon tränare inom området som finns i sverige eller kommer hit för att ha kurser?

Totola skrev:
Funderar på att beställa lite själv nästa månad då jag är mer tät med pengar ;) Vill komma mer in på klassisk fransk då jag tycker grundprinciperna där är bra eftersom de kan kombineras med i princip alla andra "barock"/dressyrstilar. Var och tittade på en clinic för J-C Racinet och det var mycket lärorikt! :) ganska revolutionerande för min ridstil.. Jag har hans bok "Riding in lightness" som är bra om man redan har ett grepp på det hela men vill få inspiration, tips, eller färska upp minnet.
Att rida "lätt" och att vara konsekvent och noga med att lära in hjälperna tycker jag är mycket bra! Lyssnar inte hästen på skänkel/hand för väldigt fina och lätta signaler kommer man ju aldrig få den fina lättheten och ridkänslan som iaf jag eftersträvar :)
Vi är som klonade!!!

Totola skrev:
Förresten, vet du om någon tränare inom området som finns i sverige eller kommer hit för att ha kurser?
Nix, är för ny för att ha koll.

True Blue, du är väl med i någon sammanslutning, Allege ideal? Kan inte du tipsa om tränare? Kanske kan Noir som har så tränat öga kolla lite på oss? *flirtar igen* =)

Tsss, och jag faller för det.

Jag är ju både bekannt med TB och med i Allege, tänka sig. Kommer Racinet hit numera? Han kan vara riktigt intressant, men har är "Baucheriste pur" och jag ställer mig frågande till vissa saker. Men kan vara bra ändå!

T

Alltid bra att ifrågasätta :) Jag ser vissa brister/saker som inte passar mej med både AR-tränare jag kommit i kontakt med eller tränat för och t ex Racinet. Man plockar ju åt sej guldkornen och det som passar sin egen ridstil . Guuud vad tråkigt det vore att helt blint kopiera en annan tränares metoder och ridsätt.
T ex så är Racinet ganska extrem vad gäller att hästen ska lyssna på hjälperna och lyda. Själv tycker jag det känns bättre att hästen får vara lite mer fri och inte behöver vara på helspänn för nya signaler. Den kan lyssna på ett avkopplat sätt, och vissa hästar är för nervösa för att svara på ett bra sätt för hans hjälper, så man ser ibland hästar som ser ängsliga eller nervösa ut i hans bok. Det fungerar bättre på hästar som är lite härdade eller har ett lugnt psyke. AR-ridna hästar brukar se mer coola ut och bryr sej snarare inte i överkant utan gör som den bli tillsagd utan att överdriva ;) ganska stor generalisering, men det är så jag upplever det.

Haha, Curtis - kul med likasinnade :)

Har inte hört något om Racinet på ett tag, men jag tvivlar på att han kommer till Sverige längre. När jag var på kursen för några år sen (3 år sen skulle jag tro) var han redan då ganska gammal och verkade bli trött av att åka så långt och hålla helgkurser.

Noir skrev:
Enligt mina finska källor så har han rätt stort ego, ja. Bara han gör rätt, allt annat är uselt. Är det det de lär sig på den där gamla skolan?

Tessan

Stort ego är väl tyvärr bara förnamnet.. Inte någon pedagog heller, men dels så är det väl militär pedagogik han blivit skolad med "gör om gör rätt" och har man en grym ryttarkänsla är det inte alltid så lätt att förklara för vanliga dödliga.
Att vara skicklig ryttare innebär ju inte nödvändigtvis att man är socialt kompetent med människor :smirk:

*lånar knapp*
Ang tränare är ju Carde och Borba mycket för lätthet. Bägge är mycket, mycket duktiga och kommer regelbundet till Sverige för kurser.

Hehe! Nä, det är väl sant.

Mina vänner och jag har en teori om att ju svårare det har varit att lära sig en sak desto lättare har man antagligen att lära någon annan det, för man har måst konfrontera och bearbeta vad det är som gör att man inte kan. Man kommer väl ihåg hur det kändes när man själv inte förstod.

Mina finska källor rider för honom men alla är rädda för honom, eftersom han blir arg på dem om de inte förstår vad han säger första gången, kommer ihåg var bokstäverna är placerade (de är borttagna) eller bara har hästar av icke dressyrmässigt ursprung.

Jag såg en video av honom ridande en häst som ägaren säger att den har blivit pressad i sitt hemland Holland (uppenbarligen rollkursliknande metoder) och hästen kan inte byta för nya ytterskänkeln utan bara far iväg när man lägger till den. Så man kan ju byta utan. Hon har talat om hela problematiken för honom.

Karlen sitter och envisas i 45 minuter utan minsta rast att hästen inte skall hoppa iväg när han lägger till skänkeln rejält långt bakom gjorden. Det förbättras inte under 45 minuter, om man säger. Bara svett och tandagnisslan. Jag tyckte det var beklämmande.

T

Noir skrev:
Hehe! Nä, det är väl sant.

Mina vänner och jag har en teori om att ju svårare det har varit att lära sig en sak desto lättare har man antagligen att lära någon annan det, för man har måst konfrontera och bearbeta vad det är som gör att man inte kan. Man kommer väl ihåg hur det kändes när man själv inte förstod.

Mina finska källor rider för honom men alla är rädda för honom, eftersom han blir arg på dem om de inte förstår vad han säger första gången, kommer ihåg var bokstäverna är placerade (de är borttagna) eller bara har hästar av icke dressyrmässigt ursprung.

Jag såg en video av honom ridande en häst som ägaren säger att den har blivit pressad i sitt hemland Holland (uppenbarligen rollkursliknande metoder) och hästen kan inte byta för nya ytterskänkeln utan bara far iväg när man lägger till den. Så man kan ju byta utan. Hon har talat om hela problematiken för honom.

Karlen sitter och envisas i 45 minuter utan minsta rast att hästen inte skall hoppa iväg när han lägger till skänkeln rejält långt bakom gjorden. Det förbättras inte under 45 minuter, om man säger. Bara svett och tandagnisslan. Jag tyckte det var beklämmande.

T

Hmm, varför rida för någon som man är rädd för? Masochism?

Gillar inte att man gör samma sak om och om igen när det uppenbarligen inte fungerar vare sig för häst eller ryttare. Bortkastad tid och möda. Då måste man hitta en annan övning för att komma åt problemet. Annars har man bara skolat och befäst problemet ytterligare...
"Det finns bara två sätt, fel sätt och rätt sätt och mitt sätt är rätt sätt"

Tss, tss!

Hur gick det idag T_B?

Carde är mycket trevligt att titta på. Han är väl lite av en frälsare, då han ju har solid bakgrund och har något att komma med, och är extremt sugen på lätthet, energi och rörelsefrihet. Det kan dock vara svårt att förstå för dem som inte har läst på om det franska systemet. Han borde ha med sig en innehållsdeklaration!

Gå med i Allege! Man stödjer ett mycket viktigt arbete över hela världen, och får mycket kul vänner i olika världsdelar och all möjlig info. Man får ju en hel del info ändå, eftersom man kan gå in på Alleges forum utan att vara medlem, men till slut vill man bli det ändå.

Nu är det här med ridningen en personlig resa. Man kan aldrig slå sig till ro med en filosofi, en bunt dogmer en stor gubbe med ett namn, utan man måste leta, prova, misslyckas och gå vidare. Till syvende och sidst så är det mellan dig och din häst allting sker, och hästen känner varken Gueriniere, Luis Valenca (förhoppningsvis) eller Bübi Günter (fast jag har kännt en häst som kände Bubi ;-).

Det är mellan dig och honom, just nu just här.

Tessan

Senast ändrad av en moderator:

"Kanske kan Noir som har så tränat öga kolla lite på oss? *flirtar igen* =) "

:) :) :) Flirta på, det är det värt! - Men ni får bara låna henne ibland, jag vill ha första "tjing"..

Det är orättvist! Du bor ju i samma stad och kan "tjinga" henne oftare.... :smirk:

I det här fallet blir det väl drakeld mot hästhovar.

:devil: :D

Mvh Monika

Ja, varför har T_B en drake som avatar? Snällare människa har jag aldrig mött.

Din häst är ju jättefin, Curtis! Men man får förmoda en inte helt lätt modell att rida. Min medryttarhäst, (som du såg på bilderna) har också kort rygg, men inte såå kort. Och med de långa benen din har, ja då är det inte lätt. Men vem har sagt att det skall vara lätt?
Men han har ju lång fin hals och ett bra steg, samt ser bra ut i fundamentet. Och temperamentet är ju nästan viktigast!

T

Noir skrev:
Ja, varför har T_B en drake som avatar? Snällare människa har jag aldrig mött.

Din häst är ju jättefin, Curtis! Men man får förmoda en inte helt lätt modell att rida. Min medryttarhäst, (som du såg på bilderna) har också kort rygg, men inte såå kort. Och med de långa benen din har, ja då är det inte lätt. Men vem har sagt att det skall vara lätt?
Men han har ju lång fin hals och ett bra steg, samt ser bra ut i fundamentet. Och temperamentet är ju nästan viktigast!

T
Fel tråd Noir! :eek:

Har du inte vaknat ännu??? :D

Men tack ändå. Jag älskar min pålle!! :love:

Äsh, jag gör inte så stor skillnad på trådar! Ville bara hindra bråket :D , och kom sen på att jag ville berömma din pålle! :)

T

Senast ändrad av en moderator:

Tack för länken, där kunde man bläddra länge. :)
Tyvärr så är det inte longreining-videon utan boken de säljer.

T_B hade du länken till de som säljer den på engelska?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Muddypaws 24/25
  • Hemlösa hundar ökar

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka