The French Manner

Sv: The French Manner

Vem var Portugisen?

Jagvar själv på JB men vände och åkte hem igen.
Det var en unghäst som aldrig hade haft kandar på sig. Innan clinicen talade han länge om hur försiktigt de vande hästen vid kandar hemma på hans ridskola, men inte på kursen.
Stackaren skulle vänjas vid kandar och lära sig trampa på samma gång. Hästen var spänd och sänkte bara ryggen mer och mer. Någon samling såg inte jag. Alla i publiken tyckte det var jättefint men hästen var rädd.
Nästa ekipage red med en bomlössadel på en otränad häst. varje gång hästen fösökte samla sig i en öppna så slog den ryggen i "korven" där bak och ångrade sig. Portugisen fattade inte att det var sadeln utan skulle istället hitat tillbaka till samling på en volt!?
Till slut skrek han "try to be a perfektionist"
Yttreligare nästa ekipage hade BB sadel (den är för smal i tunneln) och BB stång trots att hon inte hade balans nog. Sorgligt att se. Hästen gick som en snigel.
Min samåkning blev sur, men jag mådde dåligt så jag ringde hem och grinade - rädda mig! Hämta mig! :smirk: var det rätt smilie?

Susan skrev:
han pratade bland annat om sitt Tennis spel och sa att för mig räcker det med en lokal tränare (för jag är inte så bra)

Detta tror jag BÖR tolkas som en mycket grov "hint" att det är meningslöst för honom och ryttarna eftersom de är så lång ifrån varandra. Båda blir frustrerade, han av att de inte kan något, och de av att han inte förklarar basics som någon mindre rutinerad svensk tränare BORDE klara av (jag säger inte att de gör det).

Jag undrar varför han får så få elever i Sverige? Varför vill inte duktiga ryttare träna, åtminstone 1 gång, för förre överberidaren på SRS? Varför tränar de heller för Gunilla Byström? Eller BT? Hur kommer det sig att Kottas räknas som så "alternativ" i sverige att han bara får de som inte känner sig hemma i det ordinarie tävlingssystemet (för jag gissar att de inte var framgångsrika tävlingsryttare?). Jag menar, han var ju faktiskt med på World Dressage Forum (eller vad det heter) och visade upp arbete för hand och med dottern som ryttare, och det lär ha varit populärt. Så varför inte fler ryttare? Dålig marknadsföring?

Tessan

Det tråkiga på clinics med utländska tränare är ju att hälften av ryttarna bara är där för att visa upp sig och den andra hälften vill så mycket (inte börja där de borde), men blir nervösa av publiken så att de spänner sig.. Ibland kan man hitta någon ryttare som kan ge något även till tränaren, sig själv och publiken. Förhoppningsvis kommer de bli fler (den senare kategorin) ju mer vana vi blir med att ha de större tränarna besökande vårt land. För det krävs det ju dock både mod, villighet att lära och ödmjukhet inför sin egen tränarens kunskap.

Ja visst var det en hint han sa det flera gånger. Men han sa också att det viktigaste inte var nivån - utan att ryttarna gjorde sina hemläxor.

Du har intressansta synpunkter.
jag vet inte om jag kan svara jag kan bara gissa.
Om man är framgångsrik (nåja) ryttare så är man kanske inte beredd att börja från scratch utan nöjer sig kanske med det som man upplever går bra.
Jag försökte ragga medelsvåra ryttare här där jag bor. Men de är nöjda med den linje de går på. Det funkar ju de kommer hem med sina rosetter.
Där jag bor är det mycket gruppifiering om man kan säga så.
Att rida för enhelt annan tränare innebär en indirekt kritik.
Men egentligen så är det väl så att det faktiskt inte vet vem han är.
Och heller inte förstår att Klassisk ridning är ngt annat (bättre :devil: )
För att ändra något så måste man ju förstå att ngt är fel.
Enligt min privata uppfattning är ALLA yrkeskategorier för fega. Många vet. stryker bara medhårs. Man måste också - eftersom om man försöker prata hälsa med hästägare ,så byter de bara hovsl.vet. equiterapeut osv.
Så länge man inte förstår sambandet mellan sina prestationer och hästens hållbarhet är man nog inte motiverad. I mitt eget fall så är det fullkomligt omöjligt att rida en så stor och framtung häst som jag har på det vanliga sättet. jag var tvungen att hitta en väg som fungerade eller sluta rida.
Byta häst ligger utanför min ekonomi.
jag vet inte detta är det bästa jag kan komma på.
Ulla har ju annonserat både här på Buke och i Ridsport. MVH SUSAN
(ska nu försöka lista ut hur man skaffar en avatar. Tänker stanna ett tag i allafall.)

Noir skrev:
Men så har jag ju ingen häst heller, och kommer således inte att åka och rida för någon Kottas eller någon annan. Då blir det estrella-reklam.
Du får låna Svarten när du vill :idea:
Men om han ska smälta in bland några Msv-ekipage får du nog hjälpa till en hel del med träningen :rofl:

jag kan förstå att man inte tycker det värt pengarna att betala 1000:-/lektion för att få visa hur duktig man är :devil: Sånt vill jag ha betalt för ;)

Han kanske skulle kunna vara smidigare och få även dessa elever att känna sig OK men att de kan lära sig mer, istället för att få dem att känna sig som nybörjare. Men det kanske förstör hans "rep". Han verkar tvärtemot BB vars elever tror att de är riddare...

Tessan

Anna!

Jag hann inte se ditt svar innan jag postade. Ja, då måste jag nog dessutom ta med min egen sadel, för din skulle jag aldrig få plats i, det tar längre för mig att banta än för hästen att komma upp i MSV, jag lovar! Man skall ju byta i mellangalopp i något av de där programmen, och mellan och ökad galopp har han ju fallenhet för :devil: :)

Tessan

Tessan, ditt PM-konto är fullt! Det går ej att skicka något till dig!

Monika

oh oh för sent ute (hann äta grillad kyckling emellan)

Senast ändrad av en moderator:

Skulle bara vilja tala om att jag bestämt mig för att INTE köpa videon som tråden faktiskt egentligen handlade om... :D :p

Mvh Monika

Noir skrev:
Men jag är ytterst tacksam för att folk rider för Kottas och att folk recenserar det här på buke. Jag skulle jättegärna åka dit och titta också, men vi hade 60års-kalas i släkten och nummer två hade varit preimering av 5-åringen. Men det går kanske fler tåg...

Tessan

Visst kommar han tillbaka till Nobynäs i Juni?

Monika

Jag tror det, men har inte koll på honom alls. Det är lite långt till Nobynäs och förra gången jag var där sov jag på "sjuksal" med stenhårda sängar, och min rygg är ju begagnad... Skall jag dit igen tar jag tält! Eller sover i stallet.

varför vill du inte köpa videon? Dyrt? Jag har något anna jag tror att du gillar mera...

Tessan

Jag har fått för mig att inte beställa någon video, förrän jag hittar alla jag vill ha från samma ställe, i desperat förhoppning om att det är möjligt. Snåljåp, smålänning i blodet bakåt...

kottas kommer 10-12 juni. Från mig är det inte så långt....ca 6 mil.

crazy me!

Senast ändrad av en moderator:

Har "gjort bort mig" och bokat in mig på den helgen när Kottar kommer. Dock lördag fm, så kanske? Hur fungerade det sist - med tider och så?/T_B

Jo, men jag räknar med att se de flesta den 17-18/5! Det blir allra billigast.

Monika

Hummenaru? Har du bokat in dig på Kottas-clinicen? Utan min vetskap? Vad skall man göra för att få veta saker här i världen egentligen?

När kommer Kottas till Nobynäs i Juni? Jag var där på Branderup-clinic för 100 år sen och då var allt mycket gemytligt och maten var god och jag fick en puss av frieserhingsten. Tiderna minns jag inte alls. Åkte med Åsa Eriksson, vad jag minns, så vi bara hängde på! Det var smidigt.

Vi får nog fråna Susan eller Mata-Hari hur tiderna var och hur det går till...

Vill man ha så många T_B? Jag hittar tyvärr väldigt få jag vill ha. Visst, att titta på en gång, men det är det inte värt. Jag vill bara titta på gubbar och tanter som sitter som PK! Och hojtar "No Einschnallung!"

Tessan

Nej jag har bokat in ett uppdrag kl 9 på lördagen...

Så om jag ska åka blir det efter 13 skulle jag tro. Hur dum får man bli! Men jag hade inte skrivit in Kottas i almanackan, så så blev det. "dubbelbokning" :devil:
Nobynäs har en hemsida där dagarna står...

"Vill man ha så många T_B?" -- Nej jag hoppas att jag förblir "the one and only" ... Men jag hittar ständigt massor av filmer som jag skulle vilja ha, om så bara för att titta på en gång. mvh/True_blue :cool:

Jag menade "Vill man ha så många, T_B". Vi skulle gärna ha kloner av dig, om de bara var lika bra! Men vi tror att det riktigt bra är svårt att få tag på. Men i detta fallet menade jag videofilmer...

Man kan väl åka senare...

T

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka