Sv: The French Manner
Hur kommer det sig att du vet vad jag behöver vara? (upprörd eller inte)
Självklart får du skriva vad du tycker. Men du uttryckte det inte så, utan du gav ett omdömme, vilket är ngt helt annat. När det blir många som "gottar ihop sig" på samma sätt blir det inte trevligt.
Det var ju inte bara det att han inte var socialt kompetent, han hade ju stort ego, ingen självdistans, till slut fanns det ingenting som var bra med karln. Det måste vara skönt att göra ned någon så totalt - då behöver ju dennes kunskap inte var något hot längre...
Jag kan dock förstå er tanke med att han inte är en pedagog. Jag tror att han har lika svårt att förstå hur det är att vara i totalt avsaknad av baskunskap, som det är för "er" att förstå hur det är att ha stora krav på sig själv och att hela tiden sträva efter perfektionism. Att lägga helt åt sidan sin egen person och ge allt för "konsten"
Inom andra idrotter så är det en självklarhet att ha tränare som Kottas, som ställer krav och driver på. Men tyvärr är det som Anti säger man behöver inte ha Knape för att lära sig simma.
Jag själv rider därför inte för Kottas utan söker en tränare som kan hjälpa mig med den korrekta grunden. Däremot bevistar jag hans clinic och lyssnar på vad han har att förmedla från sitt perpsektiv.
Uppenbarligen räcker det inte med att titta "när han rider, med sina egna glasögon" eftersom man då tror att man inom den klassiska dressyren byter galopp medelst den yttre skänklen.
Det har också hänt att även jag försökt ta igenom på ett osnyggt sätt, om det alls inte fungerar får man ju svar på frågan om hästen kan eller inte. upptäcker man att hästen inte kan så kan man ju komma till insikten att hästen har ont. Vilket ur hästens synpunkt är en vinst.
På den clinic jag bevistade så fanns det också spända hästar vilket man försökte ta sig ur genom korrekt ridning (läs sits). Det var också ett drygt pass för en häst ,som vi undrade varför han nötte och nötte. Vinsten där blev en ryttare som kunde behandla sin bäst bättre i långa loppet. Enligt mig en vinst för hästen.
Självklart är heller inte Kottas perfekt. Självklart får alla tycka vad de vill, men eftersom det här är ett offentligt rum så sprider ni en bild av en människa över "hela landet" . Det är också väldigt lätt att det blir en höna av en fjäder. Vad ett illvilligt ständigt upprepat omdöme kan starta, såg vi kanske i Tyskland på 30-talet och kanske även i Jugoslavien. Nu behöver ju inte Kottas oss, men det är väl många människor som drabbats hårt och fått livet förstört av illvilligt prat.
Anledningen att jag överhuvudtaget skrev var att jag ville ge en mer nyanserad bild av Kottas. Att det även fanns människor och hästar som han fick att må mycket bra.
En annan sak som många svenskar har svårt att förstå. Att man sätter hästen i första rummet. Om han vilket även Kyra gör - kan få människor att inse att de inte alltid är så snälla mot sina hästar i sin ridning. Så kanske det kan göra livet bättre för några hästar