The French Manner

Sv: The French Manner

antti skrev:
Hur gjorde dom på SRS? Var beridarna ansvariga för att dom nya vart utbildade?

Och har ridningen på SRS försämrats de senaste 20 åren? Kan det bero på att moderna människor behöver ett modernt inlärningssätt, och inte rutna order? Eller har beridarna svårt att lära ut och förmedla sin kunskap?

Jag vet inte om Kottas ryter order. Jag vet inte hur mina finska källor var i sin diciplin när de red för Kottas. Jag kan inte uttala mig om nåt annat än vad jag såg på videon med "bytesträningen" i 45 minuter. Och det var inte flexibelt och tog absolut inte fram det bästa hos hästen i lösgjordhet och rörelser...

T

Hur kommer det sig att du vet vad jag behöver vara? (upprörd eller inte)

Självklart får du skriva vad du tycker. Men du uttryckte det inte så, utan du gav ett omdömme, vilket är ngt helt annat. När det blir många som "gottar ihop sig" på samma sätt blir det inte trevligt.

Det var ju inte bara det att han inte var socialt kompetent, han hade ju stort ego, ingen självdistans, till slut fanns det ingenting som var bra med karln. Det måste vara skönt att göra ned någon så totalt - då behöver ju dennes kunskap inte var något hot längre...

Jag kan dock förstå er tanke med att han inte är en pedagog. Jag tror att han har lika svårt att förstå hur det är att vara i totalt avsaknad av baskunskap, som det är för "er" att förstå hur det är att ha stora krav på sig själv och att hela tiden sträva efter perfektionism. Att lägga helt åt sidan sin egen person och ge allt för "konsten"

Inom andra idrotter så är det en självklarhet att ha tränare som Kottas, som ställer krav och driver på. Men tyvärr är det som Anti säger man behöver inte ha Knape för att lära sig simma.
Jag själv rider därför inte för Kottas utan söker en tränare som kan hjälpa mig med den korrekta grunden. Däremot bevistar jag hans clinic och lyssnar på vad han har att förmedla från sitt perpsektiv.

Uppenbarligen räcker det inte med att titta "när han rider, med sina egna glasögon" eftersom man då tror att man inom den klassiska dressyren byter galopp medelst den yttre skänklen.

Det har också hänt att även jag försökt ta igenom på ett osnyggt sätt, om det alls inte fungerar får man ju svar på frågan om hästen kan eller inte. upptäcker man att hästen inte kan så kan man ju komma till insikten att hästen har ont. Vilket ur hästens synpunkt är en vinst.

På den clinic jag bevistade så fanns det också spända hästar vilket man försökte ta sig ur genom korrekt ridning (läs sits). Det var också ett drygt pass för en häst ,som vi undrade varför han nötte och nötte. Vinsten där blev en ryttare som kunde behandla sin bäst bättre i långa loppet. Enligt mig en vinst för hästen.

Självklart är heller inte Kottas perfekt. Självklart får alla tycka vad de vill, men eftersom det här är ett offentligt rum så sprider ni en bild av en människa över "hela landet" . Det är också väldigt lätt att det blir en höna av en fjäder. Vad ett illvilligt ständigt upprepat omdöme kan starta, såg vi kanske i Tyskland på 30-talet och kanske även i Jugoslavien. Nu behöver ju inte Kottas oss, men det är väl många människor som drabbats hårt och fått livet förstört av illvilligt prat.

Anledningen att jag överhuvudtaget skrev var att jag ville ge en mer nyanserad bild av Kottas. Att det även fanns människor och hästar som han fick att må mycket bra.
En annan sak som många svenskar har svårt att förstå. Att man sätter hästen i första rummet. Om han vilket även Kyra gör - kan få människor att inse att de inte alltid är så snälla mot sina hästar i sin ridning. Så kanske det kan göra livet bättre för några hästar :bow:

Menar du att SRS har det bästa utbildningssystemet? Lär sig de ryttarna allt de bör så snabbt de kan? Är den militära pedagogiken "gör om, gör rätt" den bästa? ÄR standarden på SRS verkligen så hög som vissa gör gällande? Eller lever de på gamla meriter? Vad lär man sig av, att få höra vad man gör uselt eller genom att få höra vad man ska göra istället?
Diciplin och ordning och reda, ja, absolut. Rider man för någon ser man till att vara uppmärksam, försöka och förstår man inte frågar man. Anser man att tränarens metoder är uppåt väggarna sitter man av, tackar för sig och går därifrån.
Vad gäller nivån på elever så kan jag absolut förstå att han har en miniminivå på kunskaper. Frågan är hur många som rider över hans miniminivå i Sverige vet vem han är och är beredda att betala de ganska stora summorna för att rida för honom.

Jag tycker att det är så konstigt att han får så få elever som är över MSV-nivå, fastän det är vad han vill ha. Är det så att de på MSV-nivå och över inte vill rida för honom, är rädda att få höra att de inte är så bra som de tror, inte har någon uppskattning av honom (tror att han är någon gammar AR-uv som är ute och spexar och scharlatanerar)? Han är ju inte direkt okänd.

Jag är böjd att hålla med Antti i det fallet. De vill ha, precis som amerikanerna, någon som ropar braaaa, och fiiiint, och inte någon som ställer krav och kritiserar. Jag kan föstå det själv, om man rider för sitt höga nöjes skull, men det finns ju så så många tävlingsryttare, som vill lära sig för att vinna. Varför rider inte de för Kottas?

Tessan

Susan skrev:
Hur kommer det sig att du vet vad jag behöver vara? (upprörd eller inte)
Slappna av.

Susan skrev:
Självklart får du skriva vad du tycker. Men du uttryckte det inte så, utan du gav ett omdömme, vilket är ngt helt annat. När det blir många som "gottar ihop sig" på samma sätt blir det inte trevligt.

Så flera som tycker något negativ får inte uttrycka det eftersom det då blir ett omdömme och man gottar ihop sig? Jag förstår inte alls hur du menar.

Susan skrev:
Det var ju inte bara det att han inte var socialt kompetent, han hade ju stort ego, ingen självdistans, till slut fanns det ingenting som var bra med karln. Det måste vara skönt att göra ned någon så totalt - då behöver ju dennes kunskap inte var något hot längre...

Då har du inte läst allt jag skrivit.

Susan skrev:
Jag kan dock förstå er tanke med att han inte är en pedagog. Jag tror att han har lika svårt att förstå hur det är att vara i totalt avsaknad av baskunskap, som det är för "er" att förstå hur det är att ha stora krav på sig själv och att hela tiden sträva efter perfektionism. Att lägga helt åt sidan sin egen person och ge allt för "konsten"

Nu vet jag inte riktigt om du vänder dig till mig eller "alla" och vilka de isåfall är. Kan svara för mig själv att höga krav och perfektionism vet jag mycket väl vad det innebär. Jag är ingen skogsmulleryttare.

Susan skrev:
Självklart är heller inte Kottas perfekt. Självklart får alla tycka vad de vill, men eftersom det här är ett offentligt rum så sprider ni en bild av en människa över "hela landet" . Det är också väldigt lätt att det blir en höna av en fjäder. Vad ett illvilligt ständigt upprepat omdöme kan starta, såg vi kanske i Tyskland på 30-talet och kanske även i Jugoslavien. Nu behöver ju inte Kottas oss, men det är väl många människor som drabbats hårt och fått livet förstört av illvilligt prat.

Jösses vilken parallell..

Susan skrev:
Anledningen att jag överhuvudtaget skrev var att jag ville ge en mer nyanserad bild av Kottas. Att det även fanns människor och hästar som han fick att må mycket bra.
En annan sak som många svenskar har svårt att förstå. Att man sätter hästen i första rummet. Om han vilket även Kyra gör - kan få människor att inse att de inte alltid är så snälla mot sina hästar i sin ridning. Så kanske det kan göra livet bättre för några hästar :bow:

Att du tar upp dina positiva intryck av Kottas tycker jag är bra.
Men jag kan inte hålla med dig om att svenskar inte sätter hästen i första rummet, det gäller inte de jag rider och umgås med. Långt därifrån. Särskilt inte om jag jämför med tex hur det var nere i Tyskland.

Noir skrev:
Jag tycker att det är så konstigt att han får så få elever som är över MSV-nivå, fastän det är vad han vill ha. Är det så att de på MSV-nivå och över inte vill rida för honom, är rädda att få höra att de inte är så bra som de tror, inte har någon uppskattning av honom (tror att han är någon gammar AR-uv som är ute och spexar och scharlatanerar)? Han är ju inte direkt okänd.

Jag är böjd att hålla med Antti i det fallet. De vill ha, precis som amerikanerna, någon som ropar braaaa, och fiiiint, och inte någon som ställer krav och kritiserar. Jag kan föstå det själv, om man rider för sitt höga nöjes skull, men det finns ju så så många tävlingsryttare, som vill lära sig för att vinna. Varför rider inte de för Kottas?

Tessan
Ligger nog en hel del i det du säger, vissa vill inte höra hur de rider (oavsett vem, hur vad de rider) men jag tror mycket ligger i att han är rätt okänd i Sverige bland tävlingsryttarna, och SRS = barock = konstiga stångbettsfetishister :D

Även kommentar om "rutna order"

Med mycket vänlig röst: When at C ask för canter, go large circel, When at C go small cirkel. = Rutna order?

Även om ni inte svarade mig utan Anti så skulle jag vilja säga att det jag gillar på Spanska Ridskolan är att de tränar sitsen i två tre år innan de börjar inverka. Liksom de gör även i Tyskland.

Jag har stor erfarenhet av hästskador, och är relativt kunnig i medecin och är av den bestämda uppfattningen att hästar skadar sig primärt av att ryttaren säger åt dem att utföra rörelser som de sedan blockerar.
- Därför undervisar jag i kroppskontroll och skriver en bok om detsamma.
- Därför gillar jag den Klassiska tanken att ryttaren behärskar hästen i första hand genom egen kropsphållning. Inte genom tygel och skänkelhjälper.

Själv är jag inte världsmästar ryttare men försöker lära mig hur jag skall använda min egen kropp för att släppa fram varje enskild rörelse. Av respekt för hästen.
Det Kottas blev irriterad på var när ryttaren red slarvigt. "glömde halvhalten" Trodde att medellinjen låg 7 meter bort. Det var först när samma misstag upprepats flera gånger som han blev agiterad och gick igenom grundteorin med eleven.
Han var inte opedagogisk han föresatte bara att de hade en viss kropspkontroll.
Eftrsom jag (i mindre skala) undervisar i hanterandet av den egna kroppen (rida med sätet) så var jag mycket mer upprörd än Kottas. Inte för att ryttarna red dåligt utan för at de la över hela ansvaret på hästen för utförandet. De försökte lösa allt med tygeln och skänkeln. Samtidigt som de omöjliggjorde för hästen genom sitsen.

Ingen häst håller för att bära omkring oss i munnen.
Måste också sägas att Claire Lilley som också red på kursen måste hållas utanför denna "kritik"

"Slappna av"

jag känner mig rätt avslappnad.

Det var en fråga, för att ifrågasätta din brist på respekt för andra människors känslor och reaktioner.

-Tycker att det är dålig stil att försöka sätta sig på folk.

Ligger inte en del av problemet i att Kottas vill ha en viss kvalitet och kunskap på ryttarna men inte får det på kurserna? Visst ville han ha MSV ekipage eller bättre. Som tidigare diskuterats förra gången Kottas var i Sverige så håller inte svenska MSV och tyska dito samma kvalitet. Att Kottas måste förklara teori för svenska ryttare är ju inte speciellt förvånande. Hur många, som inte hänger på Buke, är det egentligen som ens känner till och tänker på att det finns någonting som heter ridteori? Till och med ridsportförbundet har ju insett att svensken har stora brister i sin ridning.

Spekulerar vidare: Eller också vet karln om sina pedagogiska brister och vill därför ha ekipage som han inte behöver förklara grunderna för.

Susan, du som också var där. Vilken nivå skulle du placera de deltagande ekigagen på?

Mvh Monika

Susan skrev:
Inte för att ryttarna red dåligt utan för at de la över hela ansvaret på hästen för utförandet. De försökte lösa allt med tygeln och skänkeln. Samtidigt som de omöjliggjorde för hästen genom sitsen.

Och för en del är det detsamma som att rida dåligt. :angel:

Mvh Monika

Tack för alla sakliga inlägg :D
Det var fyra ekipage
Ett var ju Claire henne hoppar vi över hon hade ju bara ridit hästen ngn gång. Hon är nog mer än medelsvår (är faktiskt väldigt obildad om henne :o Om ngn vet vad hon har för stil på sin utbildning av ryttare så tipsa gärna. vad hon fokuserar på.)

En red så illa att jag inte orkade titta. det var bara fel liksom allting och hon fattade det inte, det var så pinsamt men hennes häst var egentligen välutbildad.
Dom andra två var så spända så ngn medelsvår form blev det inte. Den ena hästen (ung häst) gick dock jättefint på slutet.
Den andra lyckades också koppla av till slut.
Ingen av dessa hästar var tillräckligt starka för en medelsvår form, men hade en schysst överlinje på slutet (min definition = avslappnad). samt aktiva bakben.

MVH tillbaka SUSAN

Biffen! Fungerar videon? Skynda dig, jag blir otålig!

Mvh Monika

Så synd att arrangörerna inte fått tag på bättre ekipage. Kanske tycker någon att Tranås ligger i tjottahejti:

Kan du berätta lite om vilka övningar Kottas tyckte passade för de olika hästarna? Hur ville han att hästarna skulle jobba? Vad bad han om? Ge gärna något exempel. Ska på Borba snart och vill kunna jämföra lite.

Mvh Monika

Tävlingsryttarna kanske är rädda för att deras ridning ska ändras till någonting "omodernt" så att domarna inte uppskattar piaffen ordentligt!

Nej allvarligt talat. Är det inte så att de vill ha en annan slags kontinuitet än den som erbjuds av Kottas?

Mvh Monika

jag upplevde mest att han försökte få ryttarna att koordinera sina hjälper. Hitta sin sits och sina hjälper. Många hästar tappade balansen i övergångarna och därför fick ryttarna göra övergångar på volter. små volter
han var nog mest intresserad av att få stil på ryttarnas sits i sadeln så att inte sittbenet sa en sak och resten av kroppen en annan.
jag har skrivit en längre referat för Allege Ideal (om de villpublicera - det är lite rakt) är du med där? Jag är ju sådan nybörjare här så jag fattar ju ingenting. :D

tack alla framförallt för alla videotips och länktips. Jag tar också emot boktips (på engelska) om ni hittat något som kan vara givande :) Kan självklart dela med mig av det jag läst om det är ngt speciellt. Tycker själv att jag fått mycket handfasta tips av mary Wanless. Nya dimensioner hela tiden. Min häst gillar henne också :love: eftersom hon fått bättre stil på mig.
MVH SUSAN

Förklarade han varför övergångarna skulle göras på små volter? Synd att han blev tvungen att lägga så mycket krut på sitsen.

Jag är inte med i Allege ännu, väntar på att bli mindra fattig först!

Det låter som om du tänker försvinna nu. Stanna och rör om lite i grytan istället. Det kan behövas. Vi behöver lite nytt blod med mycket kunskaper, som inspiration om inte annat!

Mvh Monika

Om vi kan vara öppna och lära av de "stora" som kommer förbi så kan vi lära väldigt mycket. Men så länge som man inte är "perfekt" så blir det kompromisser. Det är min åsikt - en stark åsikt - att så länge som man inte vet att det är perfekt ska hästen inte drabbas. :devil:
Ett exempel: Läraren ber om halt vid E mitt på långsidan. Du börjar förberedelsen för sent och halten kommer tre meter efter punkten. Jag ser det som bättre än att dra i hästen och göra en brysk halt på bokstaven. Men det är slarvigt att inte känna sin häst och kunna förbereda den. - Om man har problem med något är det lämpligt att prata med läraren om det.. Och - om det inte blir rätt i slutändan, så kommer hästen också att lida för det. :eek:
Med Kottas blir det mer uppenbart att något är fel - särskilt för åskådarna, eftersom han aktivt använder vägarna. Men jag lovar att det känns när man ska göra något för Carde och inte får till det. Konstigt med ridlektioner och tid - ibland går tiden fruktansvärt snabbt, ibland känns det som eoner.... :confused:
Man måste dock ha i minnet att långa resan och ny miljö inverkar på både häst och ryttare. Det är lätt att bli spänd och då blir hjälperna annorlunda. Om man sitter som ryttare på en clinic kan man bli väldigt medveten om att publiken kan vara mycket kritisk. :devil: :devil: - precis som de elaka tjejerna på ridskolan när man var barn och tonåring. Det krävs en del för att strunta i de gamla spökena.. :eek: :eek: :eek:
Susan skrev att det var modiga ryttare som ställde upp. Ja, det krävs ett visst mått av mod för att utsätta sig för allmän granskning. Tävling är samma sak, men där går det mycket fortare.
Jag känner ibland på ryttarens ben när jag undervisar och det inte fungerar. Ofta visar det sig att ryttaren försöker "vara duktig" - men använder kraft. Då är skänklarna stenhårda och sitsen har slutat att följa. En liten skrittpaus för att få igång allt igen kan göra underverk. Men sånt bör man inte behöva de stora instruktörerna till.
Tyvärr kan det vara så dock.

Jag blir mer och mer lagd åt åsikten att vi ska vara tacksamma mot dem som betalar stora pengar och utsätter sig för granskning så att vi har en chans att få lära - för en faktiskt billig penning. - Jämfört med att rida själv och att åka utomlands...

(Det värsta jag varit med om i en clinicsituation var när jag red tillsammans med en ryttare som höll på att rida på mig hela tiden :eek: - samtidigt som det i publiken satt en person som jag verkligen inte ville se där :eek: :eek: ....Jag blev helt låst, och inget fungerade. När jag lugnat ner mig efter denna upplevelse, lovade jag mig själv att aldrig mer ställa upp på något liknande, och att verkligen inte titta på publiken. Det får bli som Hemingway, solen och sanden i arenan och matadoren och jag :cool: .......) - True_Blue

Men T_B! Inlägg 7.55 på en lördag morgon? Du borde sova nu...

Men jag är ytterst tacksam för att folk rider för Kottas och att folk recenserar det här på buke. Jag skulle jättegärna åka dit och titta också, men vi hade 60års-kalas i släkten och nummer två hade varit preimering av 5-åringen. Men det går kanske fler tåg...

Det där med bokstäverna utesluter mig helt från skaran som skulle få ut något av att rida för Kottas. Han skulle tycka att jag var väldigt oprecis, och allt skulle cirkulera kring det. Jag tycker att det vore slöseri med båda hans och min tid. Som att lära sig simma för Knape. Jag skulle lära mig mer på 4 st 250:-/tillfälle med en vanlig, obs BRA ridlärare, tror jag. Synd att de är så få. Men så har jag ju ingen häst heller, och kommer således inte att åka och rida för någon Kottas eller någon annan. Då blir det estrella-reklam.

Appropå att publiken är kritisk på en clinic. Publiken är också mer avslappnad och hör bättre vad instruktören säger eftersom de inte rider, är nära hästen och dess steg och flåsar lite själva. Det har hänt att man suttit i publiken och undrat varför människan inte gör som han säger, och efter 45 minuter förstått att ryttaren trott sig höra något annat, eller inte förstått.

Jag brukar alltid tänka på att ekipaget är på annan plats, främmande ridhus, nu instruktör, med publik, allt sånt som ger nerver. Samma som på tävling. Det kan bli hur konstigt som helst. Det som däremot gör mig beklämd, är när man ser video av folk som rider hemma, eller lektion för sin vanliga instruktör, eller annat och det bara ser fördjävligt ut, och de stolt lägger ut det på nätet eller så i tron att man skall bli imponerad. I usa hade de en webbplats där man kunde titta på stora namn när de gav ridlektioner åt sina ordinarie elever, och jag laddade hem en massa filmer. Mycket beklämmande att se vad de lägger ut. Där lärde jag mig något - om ridundervisningen i USA!

Tessan

Mmmm men jag bara drömmer mardrömmar om hästen.... Nej inte riktigt. Men jag har svårt att sova på morgonen. Och svårt att hålla mig vaken på kvällen. :eek:

= -Alltid trött! Men jag försöker att gå långpromenader nu iallafall, för att åtminstone vara i någon sorts form till 1 juni.

Mmm kommunikation är svårt, både mellan människor och mellan häst och människa. Det blir spännande att se vart vi hamnar så småningom.

Blir dock glad att se hur mycket av den "gamla" svenska ridningen från ridinstruktionen och von Blixens böcker som beskrivs av Kottas tex - och Carde. Vi har en bra gammal tradition, och att försöka hitta spåren känns lite som "sagan om ringen" när sagornas folk blir levande... /T_B

Har jag hittat en kompis? ;)

Nej det gjorde han inte.
Jag tror att dte är såhär. att får man två- tre år på sig att träna sin sits så lär sig kroppen hur den skall göra själv, det blir en kroppens egen intelligens. På engelska heter det the kinestetic sence (om jag stavar rätt) (alltså kroppens kunskap om var den har varje enskild kroppsdel) Har man den intelligensen så behöver man inte vara medveten om vad man gör. Om dennes tränare säger; swinga med ryggen så känner manigen känslan och hittar dit.
Förklara Que? vadå det vet väl varenda människa!
Det var likadant på Balkenhools clinic

När jag blev inledd på den klassiska banan så var jag tvungen att totalt börja om från noll. Eftersom jag vet en del om muskler så behöver jag veta vilken muskel ska jag använda - aha då förstår jag. Medan för andra passar Sally Swift bättre. För mig behöver inte KOttas vara Sally swift också. Han kommer efter Sally. han pratade bland annat om sitt Tennis spel och sa att för mig räcker det med en lokal tränare (för jag är inte så bra)

Tyvärr känner jag inte till någon tränare som kan lära oss kroppkontroll. Därför började jag skriva ned vad jag listat ut så att jag skull komma ihåg det.

Angående volten Ju mer böjning du har i sidled desto lättare är det att komma åt (behålla) böjningen i längdriktningen. Alltså en rund överlinje. Förmodligen så är det också så att ju bättre hästen går desto lättare är det för ryttaren att behålla balansen när hon skall ge nya hjälper.

En annan övning - eftersom de flesta hästar tagits tillbaka, men inte var aktiva bak vara att öka till "medium". med rumpan. Altså genom att länga länden ( brace your back let it swing) (vinkla om bäckenet - the pelvic tilt) samt knipa med rotatorerna (m.anm)
Han ville ha traven tvåtaktig och galoppen tretaktig vilken den inte var hos något ekipage.
De flesta försökte öka med skänkeln vilket gjorde hästarna spända.

MVH SUS ( ni får leva med fingerdyslexin)
Kommer jag på ngt mera så skriver jag igen

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka