Sv: Text i annonsen när man säljer häst.
Tycker det är ganska hopplöst att leta häst! Inte nog med att alla dressyrhästar har Mycket Bra Gång(!) och kommer gå långt med rätt ryttare i annonserna, utan då man ringer är de alla känsliga men snälla och trygga, ridbara och lätthanterliga också.
Det var en häst jag ringde på en gång, 4årig valack med trevlig dressyrstam. Han låg ute för 25 000 mer än vi hade råd med, men vi ringe ändå. Och oh ja! Hästen hade ju kapacitet för Msv, var inriden av en professionell beridare, var mycket känslig men snäll och med egen motor.
"Ojojoj" tänkte vi och åkte dit för att titta. Hästen var oskodd, ej verkad, hovarna var superlånga i tårna och sprack hejvilt. Dessutom var hästen otroligt bånglig att hantera och allmänt ouppfostrad.
"Jaja," tänkte jag och så gick vi ut för att provrida. Ägaren longerade hästen några varv och sedan sa hon
"Sådär nu kan du rida."
Vi frågade såklart om inte hon skulle rida honom först och visa honom eftersom hon kände honom bäst. Svaret blev:
"ALDRIG I LIVET!"
"Nehepp," tänkte jag och hoppade upp. Och jag lovar, det finns kossor som är mer ridbara än den hästen. Han var så oriden att jag undrade om han ens var inriden. Han gick emot skänkeln och då jag pressade honom började han backa. Då använde jag spöet en gång och han tog ett skutt åt sidan, då börjar ägaren gasta vettskrämt i högan sky. Vi gjorde om det hela en gång till, samma resultat från både häst och ägare. Jag får en känsla av att denna häst säkert har slängt av henne ett antal gånger.
Det var första och enda gången jag har suttit av en häst utan att ens trava. Usch säger jag bara, vissa människor har ingen skam i kroppen när de ljuger ihop annonser.
Har även haft mindre allvarliga fall som en dam som glömde tala om hur lite hennes häst var riden samt att hon inte vågade rida den själv, men den hästen i sig var i alla fall precis vad jag ville ha!
En sak jag tycker är helt baklänges är när folk säljer nyblivna 3-åringar som ej är visade, bara insuttna, men visar god potential(!) för omkring 100 000 - 200 000 Visst 1 av 10 av dem kanske är ett svårklassämne, men allvarligt talat?
Eller då de säljer en 3-åring som ÄR visad med medelmåttiga resultat, men som fortfarande tror på 150 000:-
Jag tycket det är ganska sjukt då man kan köpa en häst som startar Msv med godkänt resultat för omkring samma peng med den ekonomi vi har haft.
Nej ska jag sälja någon gång skall jag vara ärlig med min häst och dess kapacitet, samt att jag faktiskt kan visa tävlingsresultat till skillnad från många andra som säljer de s.k. grundridna svårklassämnena. Hästen jag har är ingen svårklassämne, det saknas lite gnista samt att skritten är lite för spänd, men hon är i alla fall så pass bra att en dressyrdomare är intresserad av att köpa om hon skall säljas.