Text i annonsen när man säljer häst.

Sv: Text i annonsen när man säljer häst.

Om jag skulle skriva en ärlig annons....
"Liten, kraftig, tjurig ponny som gör allt utom det man vill. Han går inte ha i hage utan att han sväller upp som en boll. Har haft fång, är skabbigt lättfödd och har sommareksem. Hans sköldkörtel krånglar och han kan inte svettas ordentligt så man måste träna försiktigt. Väldigt lågt ansatt, kort och kompakt hals, värdelös för ridning!
Men han är en trevlig körhäst i alla fall. Och rätt söt på avstånd."

Härligt ärlig annons skulle det bli! :D
Speciellt gillade jag att du slängde in ett "tror jag" någonstans mitt i! :D

lite OT.
Alla tror att just deras häst/ponny ska gå SM, minst :) Lustigt fenomen...Man får försåka sålla ut det värsta och helt enkelt åka och provrida resten för att få sig en uppfattning.
Åh andra sidan är det lika illa med de som svarar på annonser. Har man skrivit att hästen/ponnyn behöver mycket rutinerad ryttare så ringer lik förbaskat ett gäng 13-åringar (och deras mammor!) och är intresserade, dessutom har jag varit med om ridlärare som vill ha till ridskola....Dah!

Just det där är fenomen jag är väl bekant med :grin: Folk har alltid elithästar, minst, även om det är ett ök som knappt lyfter på benen :grin: Småtjejer som ringer på en annons, för de är minsann duktiga efter att ha ridit ett år på ridskolan och klarar därför av egen häst. Det säger ju mamma och pappa :grin:

Så det här med annonser är ju svårt åt båda hållen, när man ska sälja sin häst är man mån om att framställa den som så bra som möjligt, oavsett vad det är som hyfsat, samtidigt som man vill få en köpare som kan ge hästen en bra tillvaro, samt slippa alla småtjejer/föräldrar till småtjejer/ryttare som ger hästen en taskig tillvaro.
När man ska köpa däremot så vill man ju ha det så koncist som möjligt (de flesta av oss iaf) och vill ha sanningen utan att den är utbroderad.

Så ja, det är svårt det här ;)

Tycker det är ganska hopplöst att leta häst! Inte nog med att alla dressyrhästar har Mycket Bra Gång(!) och kommer gå långt med rätt ryttare i annonserna, utan då man ringer är de alla känsliga men snälla och trygga, ridbara och lätthanterliga också.

Det var en häst jag ringde på en gång, 4årig valack med trevlig dressyrstam. Han låg ute för 25 000 mer än vi hade råd med, men vi ringe ändå. Och oh ja! Hästen hade ju kapacitet för Msv, var inriden av en professionell beridare, var mycket känslig men snäll och med egen motor.
"Ojojoj" tänkte vi och åkte dit för att titta. Hästen var oskodd, ej verkad, hovarna var superlånga i tårna och sprack hejvilt. Dessutom var hästen otroligt bånglig att hantera och allmänt ouppfostrad.

"Jaja," tänkte jag och så gick vi ut för att provrida. Ägaren longerade hästen några varv och sedan sa hon

"Sådär nu kan du rida."
Vi frågade såklart om inte hon skulle rida honom först och visa honom eftersom hon kände honom bäst. Svaret blev:

"ALDRIG I LIVET!"

"Nehepp," tänkte jag och hoppade upp. Och jag lovar, det finns kossor som är mer ridbara än den hästen. Han var så oriden att jag undrade om han ens var inriden. Han gick emot skänkeln och då jag pressade honom började han backa. Då använde jag spöet en gång och han tog ett skutt åt sidan, då börjar ägaren gasta vettskrämt i högan sky. Vi gjorde om det hela en gång till, samma resultat från både häst och ägare. Jag får en känsla av att denna häst säkert har slängt av henne ett antal gånger.
Det var första och enda gången jag har suttit av en häst utan att ens trava. Usch säger jag bara, vissa människor har ingen skam i kroppen när de ljuger ihop annonser.

Har även haft mindre allvarliga fall som en dam som glömde tala om hur lite hennes häst var riden samt att hon inte vågade rida den själv, men den hästen i sig var i alla fall precis vad jag ville ha!

En sak jag tycker är helt baklänges är när folk säljer nyblivna 3-åringar som ej är visade, bara insuttna, men visar god potential(!) för omkring 100 000 - 200 000 Visst 1 av 10 av dem kanske är ett svårklassämne, men allvarligt talat?
Eller då de säljer en 3-åring som ÄR visad med medelmåttiga resultat, men som fortfarande tror på 150 000:-
Jag tycket det är ganska sjukt då man kan köpa en häst som startar Msv med godkänt resultat för omkring samma peng med den ekonomi vi har haft.

Nej ska jag sälja någon gång skall jag vara ärlig med min häst och dess kapacitet, samt att jag faktiskt kan visa tävlingsresultat till skillnad från många andra som säljer de s.k. grundridna svårklassämnena. Hästen jag har är ingen svårklassämne, det saknas lite gnista samt att skritten är lite för spänd, men hon är i alla fall så pass bra att en dressyrdomare är intresserad av att köpa om hon skall säljas.

Om jag skulle skriva en ärlig annons....
"Liten, kraftig, tjurig ponny som gör allt utom det man vill. Han går inte ha i hage utan att han sväller upp som en boll. Har haft fång, är skabbigt lättfödd och har sommareksem. Hans sköldkörtel krånglar och han kan inte svettas ordentligt så man måste träna försiktigt. Väldigt lågt ansatt, kort och kompakt hals, värdelös för ridning!
Men han är en trevlig körhäst i alla fall. Och rätt söt på avstånd."

:rofl::laugh::cool:

Jag gillar att sitta och småläsa många hästannonser och ibland blir man helt tagen av hur dåliga vissa annonser är! Något jag stör mig på är när det står massa om varför säljaren ska sälja sin lilla snutt men inte ett knyst om ifall det är en valack/sto/hingst eller hur hög den är.
Eller de fantastiska hästarna för 100 - 200 000 kr där det inte står nåt om hästen alls. Orkar man inte ens lägga upp lite kort info eller räknar man kallt med att folk är intresserade ändå bara de ser priset?

Jag brukar läsa hästannonser för nöjes skull så att säga då jag inte har möjlighet att verkligen leta häst. Men visst undrar man hur en del tänker ibland.
I vissa annonser står det ju bara typ. Valack. 8 år. okomplicerad. Riden och körd. Men det säger ju ingenting om hästen och en sån annons sållar man ju bort direkt.
Och en bild ska man väl kunna lägga in i annonsen? i alla fall jag, som inte ens letar seriöst, lägger inget intresse på en annons som inte har bild.
Har nu sett några annonser där hästen är född 2009 och på bilden är hästen 1 år. Har man inte tagit några kort sen dess?

Har nu sett några annonser där hästen är född 2009 och på bilden är hästen 1 år. Har man inte tagit några kort sen dess?

Jag har sett annonser på hästar födda -08 och så står det kortet taget hösten -08. Äh jaha men hur sjutton ser hästen ut nu då?

Eller sådana där annonser som det står BVSA önskar mail som första kontakt. Jaha så då mailar man vilket inte stör mig alls för då kan jag formulera på ett bra sätt och få med alla frågor jag vill ha svar på. Oftast är det ingen bild i annonsen då så då ber man om det.

Svaret kommer sedan 1 vecka senare om man har tur och då får man svar på 2 av 20 frågor typ coh ingen bild på hästen.

Har haft sådana mail där de sedan står i slutet. När kan du komma och hämta henne? Äh utan att fått svar på alla frågor och fått se en bild så vet jag inte ens om jag är intresserad av hästen egentligen ju.

I annonsen för min ponny stod det att han var väldigt pratglad, och det visade sig inte vara något trevligt. Han kunde inte bli lämnad själv då han skrek som en stucken gris så fort boxgrannen försvann. Detta tog över ett år att träna bort (nu funkar han ensam) så man får tänka på att läsa mellan raderna i annonser!!

Precis som mäklare får lära sig haha... mysig lägenhet - pytteliten lägenhet. I renoveringsbehov - eller äh, jämna det med marken om ni hellre vill det. Lättfödd - smällfet. Häst med personlighet - 'doesn't take no for an answer'. : P

Ungefär som när jag fick min första ponny, tror det stod något om att han hade mycket personlighet och karisma. När vi fick hem honom var det första han gjorde att hugga min mamma i ryggen ordentligt över boxdörren :grin:

KL

Jag har funderingar på att köpa en ny häst och läser en del annonser - jag håller på att bli tokig!

Om du vill sälja din häst snälla:
- Annonsen måste innehålla grundläggande information om kön, ålder, storlek etc.
- Jag vill veta hästens stam. Har den ingen vill jag att det står okänd härstamning.
- Jag vill veta vad hästen kostar.
- Jag vill se en bild, eller helst flera bilder (redan i annonsen). Gärna en bild med hästen uppställd, tagen från sidan (utan sadel) och en bild under ryttare. Bilden på den gulliga hästen med täcke och indränkt i lera behöver du inte skicka med.
- Jag vill se en FILM (redan i annonsen). Jag bor lite off och lär behöva köra minst 30 mil enkel väg för att provrida. Med en film kan jag direkt se om det är en häst som kan vara intressant att prova. Filmen skall vara relativt nytagen.
- Filmen bör innehålla skritt på lång och kort tygel, trav, galopp och gärna några längningar. Om hästen är mer utbildad så får filmen gärna visa tex några byten och sidvärtsrörelser. Jag letar dressyrhäst, hade jag letat hopphäst hade jag naturligtvis velat se hästen hoppa några olika typer av hinder.
- Snälla undvik massa filmeffekter som tex slowmotion. Jag kommer inte rida i slowmotion så då vill jag inte heller se hästen trava i slowmotion.

Nu för tiden så har ju i princip alla tillgång till en digitalkamera eller kameramobil som kan ta filmsnuttar så det borde verkligen inte vara ett problem.

Vid provridning:
- Se till att ha någon där som kan visa hästen. Jag sitter ogärna upp på en okänd häst som jag inte sett under någon annan ryttare först.
- Se till att ha någon vettig plats för provridningen. En provridning på grannens sneda leråker gör knappast hästen rättvisa. Vid behov transportera hästen till närliggande anläggning.

Jag kan ärligt erkänna att jag inte orkar engagera mig i att ringa runt på tusen annonser med knapphändig information där troligen 95% av hästarna inte intresserar mig. Just nu sägs det ju vara köparens marknad och då får man nog engagera sig för att sälja sin häst. Inte skulle den lokala elektronikkedjan skicka ut ett annonsblad där det stod: "köp jättebra tv, svart, passar fint i vardagsrummet", utan där finns en bild, ett pris och all möjlig fakta om prestandan.

Jag sålde en trevlig d-ponny för några veckor sedan. Han är 3 år. Det ringde folk och frågade om han hade tävlat och om jag kunde tänka mig att låna ut honom... Sen fick jag mail från försäljningsstall som erbjöd sig sina tjänster. Jag hade ridit in honom och hade honom ute på annons. Blir så trött...
Jag har sålt några av min familjs hästar under åren och det har alltid varit första eller andra personen som har varit och provat som köpt dom. Jag är av den erfarenheten att det är bättre att vara ärlig från början och lyfta fram dom bra egenskaperna så att säga men även dom mindre bra. Då slipper man slösa sin egen tid med att visa hästen i omgångar för folk. Detta är ju också till hästens fördel.
En häst vi sålde för några år sedan skrev jag i köpekontraktet att hästen är en idiot och köparen är medveten om detta. För att det inte skulle bli några missförstånd. Då kan dom aldrig komma efteråt och klaga. Just denna hästen var väldigt speciell men hade bra gångarter och väldigt lätt för dressyr.

Fast bara för att man kan filma med mobilen eller digitalkameran så klarar man sig ju inte utan hjälp. Om jag rider, ska jag ställa upp kameran på en pall i mitten? Om jag ska filma unghäst under rörelse, ska jag vifta med en pisk i ena handen och hålla kameran i den andra?
Många är ensamma i sitt stall och kan ha svårt att få hjälp att få till det bra.

KL

- Jag vill se en bild, eller helst flera bilder (redan i annonsen). Gärna en bild med hästen uppställd, tagen från sidan (utan sadel) och en bild under ryttare. Bilden på den gulliga hästen med täcke och indränkt i lera behöver du inte skicka med.

När jag sålde en häst provade jag annonser med flera olika bilder. Texten var ungefär samma i alla annonserna.
Jag hade en uppställningsbild, en bild när hästen hoppade och en på huvudet. Jag fick flest svar på annonsen med huvudbilden. Det förvånade mig mycket, fast visst var det en söt häst med mycket uttryck på den bilden. :)

Men menar du verkligen att man inte kan fråga någon som kan hjälpa en? Så ensam är väl knappast någon, det behöver ju ens vara en hästmänniska...Jag bor långt ifrån var de flesta hästar finns, självklart åker inte jag 100 mil utan att ens att ha sett en film. Lite får man nog anstränga sig om man vill sälja idag.

Jag menar att det inte behöver vara så enkelt som att man har tillgång till kamera.

Sålde själv en åring för några år sen som stod lite avigt till att det var svårt att få någon vilja komma dit och hjälpa mig.

Men någon måste det väl finnas som kan filma en liten stund. Betala närmaste grannbarn en lite slant. Väl investerade pengar om hästen blir såld snabbt och smidigt.

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 924
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 056
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 952
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag ska sälja en häst jag rider sen en tid tillbaka och har filmat en hel del av hantering som t.ex. lastning, uppsittning, hovslagare...
2
Svar
31
· Visningar
3 395
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka