Test á la Malinsky/Axel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Test á la Malinsky/Axel!

Det är inte fiskpassage där, utan bara en bra rörlig trav.

Jag gör ju denna övning i första hand för att hästen ska lära sig att följa mitt säte.
Dessutom så kastar hon ut rumpan i de 3 första sek. av de 6 totala, o det törs :devil: visa här- apropå för mkt inner sk. o för lite ytter.:o

Måste komma iväg till det där gymmet o bli jämnstark i båda sidorna:crazy:

Då får det bli PM!:bump: PM,PM,PM till mig....!:rofl:

Jag klarar inte av att skicka via den här manicken, mer än via mail.
Om ni skickar adressen så ska jag skicka den, ska bara byta dator.

Tekniksnillet har fått fram filmen i alla fall!:idea: :D

Nu förstår jag hur du menar:idea: Har inte fattat det tidigare. Ska prova!

Eftersom jag kämpade med likadana sladdar idag (kan inte fatta varför:angel: ) så får det nog bli allvar av gymet här med. Har ju tittat på det i alla fall, det är en start:crazy: :o

Du har ju startat tråden "dressyrhäst på gym" så jag får väl starta
"dressyrryttare på gym" då.

Jag tror inte att det blir så illa idag då jag har mer koll på ytterhjälperna.
Jag har ju sagt att jag behöver backspeglar ibland.:D
Förresten, vad är det som du förstår?

Synd bara att jag inte visste att han filmade, då hade jag ju suttit o även ridit finare:mad:

"Fiskpassagetänket", eller är det inte samma som på filmen? Fattade det så?

Att du kommer ur det? Eller fattade jag fel?

Jag hade tänkt fråga ang fiskpassage men hade ju så :devil: mycket på jobbet att jag glömde, hur du kommer ut rakt i det tänket eller om du bara rider det på volt?

Jag har hängt med lite dåligt i den här tråden (jobbet:devil: ) och inte hittat där du förklarar f-p.

Diskuterar ni en film som finns till allmän beskådan? Finns den bara för vissa att titta på så föreslår jag att ni fortsätter diskussionen via pm...

/B_A_L ,moderator

Här ska vi inte beskådas av allmänheten;)
Får vi fortsätta med lite tekniksnack?

Det är okej att diskutera ursprungsfrågan men inte den film som inte alla får möjligheten att se... För en gångs skull håller jag med fio ;)

Tvivlar faktiskt på att axel rent tekniskt skulle lyckas med det, om jag ska vara ärlig:o :angel: :p

"Fiskpassagetänket", eller är det inte samma som på filmen? Fattade det så?

Att du kommer ur det? Eller fattade jag fel?

Jag hade tänkt fråga ang fiskpassage men hade ju så :devil: mycket på jobbet att jag glömde, hur du kommer ut rakt i det tänket eller om du bara rider det på volt?

Jag har hängt med lite dåligt i den här tråden (jobbet:devil: ) och inte hittat där du förklarar f-p.
När jag rider FP så rider jag på större volter.

FP är egentligen bara ett annat sätt att lära in passage, men det kommer även med andra bra saker med posten;)

hör att gamarna närmar sig:D

FP är egentligen bara ett annat sätt att lära in passage, men det kommer även med andra bra saker med posten;)

Då jag inte anser att jag är en gam så fortsätter jag att berätta att dag 2 när jag red unghästen igen så tänkte jag att nu ska det bli intressant och se om han kom ihåg nåt...:o Och jisses frid vad han måste gilla denna uppvärmning för så fort jag nuddade tygeln så gick han framåt nedåt direkt. MEN dum e han ju inte heller så när vi gick över i vänster varv, där han ibland hänger lite i handen, så försökte han flera ggr att antingen öka tempot i traven eller sladda ut, så där förstärkte jag hjälpen genom att varje gång han försökte smita, så tog jag ett större "losstygeltag" i innertygeln och lite puttade på med ytterskänkeln. Tog någon minut så la han ned det också och gick snällt kvar både på volt och på fyrkant spår.:banana:

Efter vi hade galopperat fick jag gå tillbaka igen och lossa, jag antar att det handlar om att han saknar styrkan att sätta sig på bakbenen i övergångarna och sen är det mer bekvämt att larva iväg med bakbenen i andra kommunen...:devil: men det räckte med ngt varv på volten så var det bara att galoppera iväg i andra varvet.

När jag travade ner honom efter passet red jag på samma sätt igen och han kändes jättefin och harmonisk. Nu är han ju iof inte den "springiga" typen av häst, kan tänka mig att det tar längre tid med en sån som mitt svarta, otäcka lilla sto. Men även på en sån lär det nog funka. Det får bli en fråga till nästa höst ev. för nu är den lilla otäckan dräktig!:D

Åh, tack?!:bow: Bockar och bugar, hade inte en tanke på att mina små aha-upplevelser skulle ha den effekten!:p

Men jag lovar, detta är så "lätt" att vem som än besitter minsta ridkunskap kan själv praktisera det hela. Följer man sen upp det hela med att behärska Axels fiskpassage så är lyckan gjord iaf med tanke på att halvhalterna går igenom!:love:

Mitt nästa mål på vägen är att lära mina ponnyflickor detta, ska bli SÅ kul att se om de kan få till det också.:bump:

Mesa dig inte nu:devil:

Axel låt Malinsky ta hand om tekniken och visa Buke vilket material du talar om som du har att röra dig med....! Hästen är ju underbar! Man bleknar minst sagt! :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Tillbringade hela dagen på Ultuna igår med kompisens äldre islandsvalack som blivit mycket dålig, skulle vara kul att höra era tankar...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 535
Senast: skuggi
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 406
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka