Test á la Malinsky/Axel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Test á la Malinsky/Axel!

Jag läste om något som jag tror var samma på hoppforumet:confused: tror jag det var. Ang att få het häst avslappnad om jag inte minns fel.

Var skeptisk men provade en dag när damen var lite spänd och upprörd och det hade den effekten ni säger. Spänningen försvann mycket snabbare, så jag måste erkänna att fast jag inte förstod vitsen så blev resulatet bra. :confused: :idea:

Det handlade då inte om långa stunder och utan någon minut i början av passet.

Nu brukar det gå bra att få henne avspänd ändå, oftast väldigt snabbt om jag bara fokuserar, men jag tyckte ändå att det här var bra sätt.:idea:

Men rider inte så normalt sett, annars.

Senast ändrad av en moderator:

Skummade igen tråden lite snabbt....menar du att du red med glappande yttertygel och bara gav ledande tygeltag med inner ?

Ser att ett svar redan kommit!!

Men jag svarar dig med!;) Japp, jag hade helt lång yttertygel och bara så kort innertygel att jag kunde ta ett "losstygeltag" och hålla kvar det om han inte svarade direkt. Efter bara ett par ggr så började han fatta att han skulle svara framåt nedåt för att få eftergiften och sen gick han kvar därnere på små, små kramningar och attan vad bakkärran trampade på! Han blev dessutom helt rak och spårade i bägge varven + helt loss i munnen på köpet!

Normalt sett har han tendens att inte jobba så bra med höger bak, resulterar i att han välter inåt i höger varv och i vänster går han som ett S och spårar dåligt. Hänger gärna lite grann i vänster tygel också.
Efter 10 minuters framridning i trav på detta sätt kunde jag mjukt plocka upp ytter och sen ha honom lika på bägge och han spårade och var helt loss!:bump: :bump:

Jag är så fräck så jag svarar också!

Svara på du bara! Det var ju efter att ha läst din och Axels tråd som jag fick upp ögonen!:bow:

Sen vet du inte det men jag är ett av dina stora fans efter Jackos och din sanslöst roliga tråd om Jackinsky metoden...:rofl: :rofl:

hahaha.. ja, vad ska man säga.. Produktutvecklingen stannade lixom av lite.. men övrig hjälputrustning går som smör i solsken.. :D

Är fortfarande sur på moderatorerna som inte ville starta en nytt forum "Jackinskymetoden"

:rofl:

Jag läste- moderaterna:angel:

du får inga bidrag till ngt där inte o sen vill de lägga ner allt- inget statligt mer förutom de stora inkomstbringande företagen, typ elbolagen

Jag läste- moderaterna:angel:

du får inga bidrag till ngt där inte o sen vill de lägga ner allt- inget statligt mer förutom de stora inkomstbringande företagen, typ elbolagen

Jag är säker på att denna metod kommer att bli mycket inkomstbringande!!! Åk ut på vilken ridskola som helst så ser du hur väl de anammar metodiken och ridsättet!! :rofl:

Det räcker att kolla här på buke så förstår man, vi är ju anhängare de allra flesta av oss:D :p

för att återgå till Axels "fiskpassage" så är det ju nu när jag har läst igenom halva tråden (oooorkade inte hela) ganska snarlikt det jag gjorde på träningen.

Dock rider jag endst lätt än så länge, men jag fick rida saaaaakta och det som hände var att han fick en luftigare, mer taktmässig trav och han klev på och satte sina ben UNDER sig mkt mer!! :bow:

Kanske man kan se Axels fiskar som en produktutveckling av det jag fick göra ;)

Japp! Det tror jag definitivt på! Min lillpålle tyckte det var bekvämt att jobba i denna formen, han är ju bara 4,5 år och trampade därför käckt på.
När jag sen plockade upp honom i normal form så fortsatte han att trampa käckt på och när han försökte smita räckte det med en liten snabb korrigering med innerhanden så "gav han upp" och gav efter med en gång..kändes mer som om han kollade om jag var vaken!:p

Han är inte stans mest bekväma att sitta på i traven men när han jobbade i denna formen var det inga problem alls att sitta ned. I galoppen är han alltid sanslöst skön men den var rundare och gick att variera tempot bättre på detta viset.

Så jag är helsåld! Axel, du är min nya idol! Malinsky, du kommer strax därefter! *skrattar*:bow: :bow:

Jag är säker på att denna metod kommer att bli mycket inkomstbringande!!! Åk ut på vilken ridskola som helst så ser du hur väl de anammar metodiken och ridsättet!! :rofl:

men hallå din dubbel kvackare, nu räcker det väl med det företag vi redan diskuterat! :mad: Inget vänsterprasslande här bolagsmässigt om jag får be tack! :rofl:

men hallå din dubbel kvackare, nu räcker det väl med det företag vi redan diskuterat! :mad: Inget vänsterprasslande här bolagsmässigt om jag får be tack! :rofl:

Öhh.. hum *skrapar med foten och skäms*

Ja!!Vi kan ha det som ett dotterbolag?? :idea:

för att återgå till Axels "fiskpassage" så är det ju nu när jag har läst igenom halva tråden (oooorkade inte hela) ganska snarlikt det jag gjorde på träningen.

Dock rider jag endst lätt än så länge, men jag fick rida saaaaakta och det som hände var att han fick en luftigare, mer taktmässig trav och han klev på och satte sina ben UNDER sig mkt mer!! :bow:

Kanske man kan se Axels fiskar som en produktutveckling av det jag fick göra ;)
Blev du lite sugen när du såg mitt klipp?
det är bara att köra på nu när du är på samma bana.

Ja, Axel måste ju komma först...dels med ålderns rätt..:angel: he he, ja jag VET att vi nog är jämngamla Axel men ändå...:crazy: Och dessutom så var det ju faktiskt Axel som uppfann fiskpassagen..men du är inte långt efter på listan!:)

Det är inte fiskpassage där, utan bara en bra rörlig trav.

Jag gör ju denna övning i första hand för att hästen ska lära sig att följa mitt säte.
Dessutom så kastar hon ut rumpan i de 3 första sek. av de 6 totala, o det törs :devil: visa här- apropå för mkt inner sk. o för lite ytter.:o

Måste komma iväg till det där gymmet o bli jämnstark i båda sidorna:crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Tillbringade hela dagen på Ultuna igår med kompisens äldre islandsvalack som blivit mycket dålig, skulle vara kul att höra era tankar...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 535
Senast: skuggi
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 406
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka