Sv: VM i Diagnos
Hmm.. ja, en sträckning har man ju också tänkt på. Särskilt med tanke på att han betäcker... Har ju sett att de kan "fastna" med ena frambenet uppe på ryggen ibland. Veterinären lät inte så intresserad av den teorin, men man undrar ju...
Syrran: Det där lät ju precis som vår historia.. fast han fick ingen puls när vi tog av skon...
Uppdatering:
Han har stått på Ultuna under helgen med "hög" dos butta(vet ej dos). Han har blivit markant bättre och "härjat" lite och velat ut. Igår var han ev liiite sämre, men om han inte är sämre idag får han komma hem med butta är planen...
Han är röntgad i halsrygg och bröstrygg= ua
Röntgad i hovarna= ua
Blodproverna visade inget...
Har bytt stel halssida, och vill nu inte böja åt höger
Rör sig klart bättre och har sänkt ryggen igen.
Om jag förstått rätt står vi helt utan diagnos alltså
Tanken nu är väl att han ska få komma hem, stå på box/sjukhage med butta, och beroende på vad som händer sedan få komma tillbaka för en scint(stavning?), de ville dock helt ha en frågeställning inför scinten, men annars lät vet som att de skulle köra "hela hästen".
Vi ska få hembesök från Ultunas veterinärer också, för att hålla koll.
Så, utan plan från vet så får man kanske försöka sig på en egen..
- Om "allt" kommer från magont eller liknande, dvs resten är sekundärspänningar. Då lär man väl vilja utöka ättid så mycket som möjligt, kanske ge ProEquo för att ytterligare stabilisera magen.
- Om det är en sträckning någonstans, är det då bra om han rör sig lite för att mjuka upp sig, typ korta lugna promenader eller är det bäst med så absolut stillhet som möjligt? Vad kan man mer göra för att hjälpa läkningen? Hur lång tid kan det ta?
- Om det är fång, då har vi magen att stabilisera som ovan. Mer? Kan man "fångsko" i förebyggande syfte?
- Om det är någon typ av strålbenshälta som någon skrev ovan, finns det någon "allmän" skoning som kan hjälpa, utan att man vet orsaken till hältan? Kan "vanliga" hovisar detta, eller vill man ha klinikhovis?
Jobbigt detta, jag ska försöka dra mer ur veterinären när vi träffas, jag tror ägaren blir lite "överkörd" i telefon och lyckas nog inte få ut all info som behövs...
Vad tror ni om detta:
- Sova på box och ut i pyttehage dagtid
- Hö i nät med små hål = längre ättid, ska se om vi kan stoppa i halm också
- ProEquo för magen
- Butta förståss