Sv: VM i Diagnos
Ang fång. Nu är det en hel del som inte stämmer, det med halsen t ex.
Men när gammelponnyn (korsnings, med isis i sig faktiskt) fick fång 28 år gammal kom det just SMYGANDE. Normalt så gick han lös ur boxen på morgonen, bara öppnade dörren. Sen tufflade han runt i hagen på dagarna i lagom pensionärstakt.
Så började han inte gå ut när dörren öppnades. Räckte man smackade så gick han ut, och gick normalt. Nästa tecken var att han hade mycket siesta i hagen. Rörde sig normalt etc. Tänkte han kanske hade tråkigt, gick ju ensam sen hans kompis dött. Fick en kompis. Kompisen anammade snabbt systemet med både förmiddags- och eftermiddagssiesta, så okej då.
Sen räckte det inte med att smacka, man fick leda ut men räckte man tog i pannluggen. Pappa ringde mig (ponnyn stod kvar där). Jag sa FÅNG, ring vet. Vet kom ut, ponnyn helt u.a. rörelsemässigt, ingenting någonstans. Så okej, är man 28 år får man väl bli lite bekväm. Ändrade om så han fick gå på gården, pappa öppnade boxen på morgonen, så fick han gå ut/in som han ville. Han brukade knalla ut framåt förmiddagen.
Sen ville han inte gå ut alls. Man fick sätta grimma på honom och verkligen uppmana honom att gå ut. Vet ut igen, hittar INGET. Vad sjutton?
Sen en dag tänkte han inte gå ur boxen alls. Punkt. När han med milt våld förmåddes gå ut boxen skrittade och travade han normalt, ingen puls alls, ingenting. Vet ut igen, hittar fortfarande inget, men i brist på annat och för säkerhets skull sätter man in behandling för fång. Tårna kortas, PG-beslag, han sätts på finadyne, enbart halm och hö samt boxas.
SEn gick det fort, en vecka senare när jag kom upp så har han stenhårda muskler på bakdelen eftersom han står och spänner sig och inte lägger sig. INGEN fångställning. INGEN puls. INGEN värme. Gick att få att gå ut ur boxen men gick liiite stappligt fram på stallgången, och var - vinglig. Väl ute så gick han med raska steg och bara pyttestappel men en del vingel med spetsade öron till närmsta grästuva. Jag sa ett par sanningens ord åt pappa som inbegrep djurplågeri och avliva nu. Detta var midsommar, och direkt på måndagen efter avlivades han. Då var läget oförändrat. Av nyfikenhet tog vet av skorna BF. Hovbenet var på väg genom sulan, sulan buktade. Fång så in åt helvete, ingen tvekan.
Han var också en passiv hanterare, höll humöret uppe och soligt och aptiten utmärkt hela tiden. Lilla gubben vad ont han måste haft utan att visa.
Så, jag säger inte att det är fång, det är mycket som inte stämmer in på fång. (Sen kan de ju ha två saker samtidigt etc iofs). Men håller med de som tycker att inte utesluta fång för det hållit på länge (hela vintern) det där att han är lite 'off'.
Håller tummarna stenhårt att de hittar felet och att det går att fixa. Vet hur de är när de står svårt sjuka, veterinärerna står maktlösa både att häva/behandla och att ta reda på VAD som är fel..