Test á la Malinsky/Axel!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Novali01

Trådstartare
Nu har jag testat varianten med att rida loss min häst genom att bara lossa på innertygeln och låta ytter vara. Kan bara säga att det funkar superbra på min unghäst!:bow: :bow:
Han har en tendens att hänga i vänster tygeln, när jag hade ridit på ovanstående sätt först i skritt och sen i trav så var det bara att försiktigt ta upp bägge tyglarna och sen jobba vidare därifrån. Hans galopp blev sen MYCKET bärigare än förut och han tuggade på bettet så skummet yrde och DET brukar han inte göra!

Jag läste om denna metod i Malinskys tråd och sen kollade jag vidare i Axels tidigare tråd. Jag är alltid öppen för att testa nya saker för man blir ju aldrig fullärd som ryttare och detta sättet var ypperligt för att få bjudning bakifrån utan att sätta någon vidare press på hästen.:bump: :bump:

Sv: Test á la Malinsky/Axel!

Ungefär så har jag även fått göra för lussanelever o t o m minskat volten till en minimal( sk. måste då byta plats) i väl avvägt tempo.
Efter en sdn uppvärmning har jag sedan kunnat rida som vanligt, men med en helt "loss" häst.

Vet inte riktigt vad som händer med hästen, men den blir liksom harmonisk.

Visst är det underbart!!

Just den där känslan att galoppen bara funkar (som är vårt aber)

Vad kul att jag kunde bidra med något positivt genom min tråd.. vad glad jag blir.

Ja, det där är ett effektivt sätt, fast jag tycker man måste passa ytterbak, så de inte sladdar, + att de inte får går i för snabbt tempo.

Jag behöver träna mig på att ta dessa tygeltag, dels därför att min påller lätt blir spänd, men nu :devil: tar vi igenom det, dels för att jag har i bakhuvudet att "så rider inte dressyryttare".

Jag har lättare om jag tänker till baka på min tid som hopryttare, då man red fram samtidigt som RGB, han var bra på sånt.......:angel:

Det gäller väl att hitta sin egen medelväg.

Hmm jag lider av lite tröghjärna idag och fattar inte riktigt hur ni menar men det låter väldigt intressant! MIMUUUUS Du får förklara för mig sen! :)

Man måste ju hålla ut framdelen med innersk. o hålla in bak med den andra= hästen blir välformad.

Ja, det där är ett effektivt sätt, fast jag tycker man måste passa ytterbak, så de inte sladdar, + att de inte får går i för snabbt tempo.

Fast när min unghäst försökte springa snabbare och sladda så tog jag bara ett ännu större tygeltag i innertygeln och bromsade honom på det sättet och då trampade han under sig med ytter bak utan att jag behövde hjälpa till på något sätt!:banana: När jag hade gjort det några ggr fattade han vinken och slutade att "fly".

Hmm jag lider av lite tröghjärna idag och fattar inte riktigt hur ni menar men det låter väldigt intressant! MIMUUUUS Du får förklara för mig sen! :)

Grejen med det hela är att det är så superenkelt att ALLA kan göra det själva. När man rider fram så kan man börja redan i skritten på rakt spår att ställa hästen inåt med ENBART innertygeln, alltså låta yttertygeln hänga slak. Om hästen följer inner fint som han ska så kommer han att fortsätta gå rakt fram men mest troligt är att han kommer "ramla" inåt fyrkanten. Då gäller det att hålla fram honom för innerskänkel och inte ge efter på innertygeln.
Detta jobb fortsätter man sen på en stor volt, först i skritt och sen i trav, alltså enbart ut med handen inåt volten och sen snabbt ge eftergift när hästen söker sig framåt nedåt. Eftergiften är ju det viktigaste av allt!:o Kan inte understrykas för mycket!
Sen gäller det att lika snabbt ta nytt tygeltag om hästen inte stannar kvar i form, innerskänkel driver framåt och håller kvar på voltspåret så han inte "faller in" i volten.

När man fått till det så travar hästen lugnt och stilla på långa tyglar på exakt den volten man har sagt och jobbar på som hejsan med bakbenen..Jippee!:banana:

En annan fördel är också att man inte kan sitta och "kompensationshålla" i yttertygeln. Tar man för hårt i innertygeln utan yttertygel blir hästen överböjd/stjälper innåt, alltså märker man att man måste bli mjukare:idea: . Dessutom måste man som någon sa styra upp och balansera hästen mera med skänklar och sits. Hästen måste också bära upp sig mera, då den inte har ett "stöd" i båda tyglar.
Själv har jag lärt mig detta av en akademisk tränare, då i samband med att rida diagonalöppna på en extremt spänd kallblodstravare med ånglokstendenser:o . Satt man och försökte bromsa med ytter och ställa med inner la han sig stenhård i handen och vräkte på framåt, men när jag släppte ytter (helt hängande) och bara ställde med inner och bromsade med sitsen, mjuknade han, satte sig och gick fint åt sidan!
Så har jag jobbat sedan dess - så fort han blir spänd och vräker på, rider jag bara på inner, tills han mjuknar och slappnar av, då återtar jag mjukt kontakten på ytter och rider vidare (i teorin åtminstone:p , men det blir bättre och bättre!)

Skummade igen tråden lite snabbt....menar du att du red med glappande yttertygel och bara gav ledande tygeltag med inner ?

Ser att ett svar redan kommit!!

Senast ändrad:

Hur menar du låta ytter vara :confused:

/blond och måndagstrött :crazy:

Alltså bara böja för innerskänkel och ställa med innertygel genom att föra handen ut från hästen inåt volten. Sen ge eftergift reptilsnabbt när hästen bjuder framåt nedåt. Lika snabb igen att ta nytt tygeltag så fort han hotar att gå ur form eller försöker förändra tempot.

Med andra ord så hänger yttertygeln helt slak under tiden, vilket är en förutsättning för att kunna böja hästen inåt så kraftigt.

Jag är så fräck så jag svarar också!

När han är eftergiven och verkligen i en låg form så smyger jag upp honom, om han går upp får man gå tillbaka, alt så kan man ha lite mer kontakt på ytter men gör lite "cykelstyre" för att enklare kunna ta upp yttersidan igen.. Man känner ju ganska på en gång om det blir ett ärligt sug.. det blir en del plockande, och man släpper efter, tar upp igen och ser vad som händer, kanske får man gå tillbaka, kanske inte.

Tränaren sa också att han förstod om jag kände mig fånig, för det är ju så man normalt inte rider, men det viktigaste var att få hästen att slappna av, jobba med ryggen och söka sig själv ut på yttertygeln.

Laborera! Det är mitt tips.

När hästen är loss.
Man har då inga problem med att få den på yttert.eftersom den svarar för båda skänklarna o sätet.

Jag rider normalt sett inte så, utan bara vid min fiskpassageinlärning eller vid major stiffness.

Nu kommer vi in på det här att inte vara hård i ytterhanden, utan att bara göra halvhalter med den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Tillbringade hela dagen på Ultuna igår med kompisens äldre islandsvalack som blivit mycket dålig, skulle vara kul att höra era tankar...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 535
Senast: skuggi
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 406
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka