Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Ja du jag e uppvuxen med den rasen Det e väl en aktiv ras, då det e en vallhund. Mycket lättlärd. Ja det kanske är inviduelt för jag upplevde dom lite reserverade mot andra hundar och vissa saker (försiktiga svårt att beskriva). Och nu i somras när jag skulle skaffa en hund stod det mellan schäfer och en sådan.. Och det blev en schäfer
Men det är en superfin ras i mina ögon.
Våra har blivit runt 13 år.. Och varit helmysiga hundar, då jag har hängt på dom sen jag har haft blöja. Och stått ut när jag lekt med dom som väldigt liten.
Men vi har aldrig vallat med dom, utan bara kört lydnad. vallbehovet e nog inte lika stort som vissa andra rasers. Då jag har en bc nu
Det är ju en lite "speciell" ras och man ska också ha lite "tur" när man får valpen. Osäkerhet och vakt är en kombination som kan bli lite tråkig om man har otur.
Vi har haft en Terv med supertemperament! Men jag vet att två av hennes kullsyskon avlivades i förtid pga temperamentet.
Vår tik var inte på något sätt rädd för folk, men totalt ointresserad av främmande och vaktade när det behövdes. Eftersom att hon var så pass stabil så vaktade hon inte i onödan Hon gick inte ihop med så många andra hundar, men brydde sig heller inte nämnvärt om andra. Med en fisförnäm blick så gick hon bara förbi/runt andra hundar
Jag tycker att det är en rolig ras och skulle gärna skaffa en till om det fick plats en i livet. Men jag känner att för att det ska bli riktigt roligt och man ska få ut max av det så ska man nog ha lite erfarenhet i bagaget. Att få en förstahund med skärpa och försvar är inte alltid så roligt eftersom att det kan vara svårt att hantera när man är helt nybörjare (även om det så klart finns de som lyckas ypperligt!) Så är man välbekant med rasen och dess eventuell problem så är det en mycket rolig hund! Umgås gärna med andra terv-ägare och dess hundar och hitta därigenom linjer som verkar bra och få själv se fördelar och eventuella nackdelar med rasen.
Hundträning
Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.