Terrorattacker i Paris

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur räknar du? ca 40 vid restaurangen, ca 40 vid fotbollsarenan och än så länge runt 100 vid konserten,blir väl ca 180,sen hade det väl smällt vid någon galleria också.
Jag skrev "omkring", eftersom vi inte vet exakt.
Florerar många obekräftade siffror just nu. Vi kanske ska vara lite försiktiga med att uttala oss bergsäkert om hur många som fick sätta livet till, ok?

Det känns som att det är en väldigt oläglig punkt detta inträffat på, människor som flyr lär ju bemötas med en ännu större skepticism.

Utöver att det nästan garanterat kommer att inträffa, hur tror ni att rädslan kommer att yttra sig i samhället?

Gråter floder av lättnad! Min man är i Paris med ett gäng från hans jobb och hans mobilbatteri passade på att ta slut mitt i alltihop, men nu är han äntligen tillbaka på hotellet. Det var ingen lätt sak att ta sig dit genom stan men nu har han hört av sig och är okej. Herregud vilken natt jag har haft här! Så lättad och tacksam nu! Men mina tankar går förstås till alla dom som inte har haft samma tur...

Jag sitter också vid Aftonbladet, och de verkar ganska snabba jämfört med annat man surfar runt på.

Undrar spontant hur det gick för bandmedlemmarna i Eagles of Death Metal. Inte för att de är värda mer än någon annan, men de kan man ju sätta ett ansikte på.
"Från TT: Medlemmarna i bandet Eagles of Death Metal, som skulle spela på konserthuset Le Bataclan, uppges vara oskadda, rapporterar musiksajten Pitchfork och hänvisar till en intervju i Washington Post med mamman till bandets trummis.
Även de två medlemmarna i förbandet White Miles skriver på sin Facebook-sida att de klarade sig undan attacken oskadda."

Så typiskt
Och så logiskt
När nu (under förutsättning att det är dem som ligger bakom, som jag tror det är) man förlorar mark i det direkta kriget så flyttar man över delar av krigföringen dit där man lättast kan slå mot sin fiende.

På det viset vinner man tre saker
1 Ens motståndare tvingas avsätta resurser, stora sådana för att försvara sin hemmafront.
2 Andra länder tänker efter 2 ggr innan man engagerar sig i kampem mot terrorgruppen
3 I Frankrikes fall kan man även hoppas en gnista tänds i den eldfängda situationen med dess stora arabiska befolkning.

Att oskyldiga drabbas det skiter man fullständigt i.

Det värsta av allt är att det öppna demokratiska samhället vi känner, kommer att reagera med hårdare kontroller och bli ett slutet hårt samhälle.

Senast ändrad:
När nu (under förutsättning att det är dem som ligger bakom, som jag tror det är) man förlorar mark i det direkta kriget så flyttar man över delar av krigföringen dit där man lättast kan slå mot sin fiende.

På det viset vinner man tre saker
1 Ens motståndare tvingas avsätta resurser, stora sådana för att försvara sin hemmafront.
2 Andra länder tänker efter 2 ggr innan man engagerar sig i kampem mot terrorgruppen
3 I Frankrikes fall kan man även hoppas en gnista tänds i den eldfängda situationen med dess stora arabiska befolkning.

Att oskyldiga drabbas det skiter man fullständigt i.

Det värsta av allt är att det öppna demokratiska samhället vi känner, kommer att reagera med hårdare kontroller och bli ett slutet hårt samhälle.
* Ser saken ur förövarnas synvinkel.
* Underblåser terrorskräcken.
* Påpekar att Frankrike har innevånare med arabiskt ursprung.
* Sprider domedagsprofetior om en minskad demokrati.
* Inte ett ord för att fördöma attackerna eller visa medlidande eller sorg för de drabbade.

Så typiskt
Och så logiskt

Och så kallt, beräknande, oempatiskt och vidrigt. Och på intet sätt oväntat.

* Ser saken ur förövarnas synvinkel.
* Underblåser terrorskräcken.
* Påpekar att Frankrike har innevånare med arabiskt ursprung.
* Sprider domedagsprofetior om en minskad demokrati.
* Inte ett ord för att fördöma attackerna eller visa medlidande eller sorg för de drabbade.

Så typiskt
Och så logiskt

Och så kallt, beräknande, oempatiskt och vidrigt. Och på intet sätt oväntat.

Så mycket bättre uttryckt än jag hade kunnat skriva det. Tack.

Varför har ingen tagit på sig det än? Det brukar de väl vara snabba med.

Och så funderar jag på symbolvärdet... Visst, många offer är ju en målsättning för asen, men symbolvärde brukar väl också vara viktigt? Att attackera bland annat en Eagles of Death Metal-konsert i Paris (där symboliska måltavlor inte precis är tunnsått), jag förstår inte riktigt grejen.

Och fredag den trettonde, slump eller avsiktligt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401
Samhälle https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGXqp9/v-ku-anmaler-arbetsmarknadsministern...
Svar
12
· Visningar
900
Senast: tanten
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 179
Senast: tanten
·
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 719
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar