Terrier som terrier?

Takire

Trådstartare
Hej!

Jag har en fundering när det gäller rasgruppen terrier. Hur lika eller olika är de olika hundarna inom rasgruppen, alltså hur homogen är rasgruppen? Jag har fått för mig att jag inte tycker så mycket om terrier... Men vad jag baserat den känslan på har jag ingen aning om. Och det finns ju inte bara EN terrierras utan ganska många.

Hm, vad var frågan nu igen? Jo, hur lika eller olika är terrierraserna egentligen varandra, när det gäller temperamentet alltså?

Tänkte att det kanske finns någon terrierexpert därute ;)

Jag är absolut ingen terrierexpert, men jag älskar dem :love: De påminner nog en del om mig själv :angel: Drömmer om en högställd jack russell en dag, men det är låååångt bort.

Jag tycker det är ganska stor skillnad inom rasgruppen. Jag har mest träffat JRT och staffar som båda är skitroliga, pigga, glada hundar men där jacken varit lite mer kvick och med räv bakom örat. Staffarna har mer varit aktiva goseknölar :p

De som jag träffat på som varit Westie, Cairn- eller borderterrier har varit lite minde fart och fläkt jämfört med de ovan, men de har varit få till antalet så det kan lika gärna ha varit en slump.

Hm, vad var frågan nu igen? Jo, hur lika eller olika är terrierraserna egentligen varandra, när det gäller temperamentet alltså?

Tja, med tanke på att vissa raser (tex tysk jaktterrier) är jakthundar och andra (tex yorkshireterrier) är rena sällskapshundar så varierar nog mentaliteten en hel del mellan raserna ;)

Jag är absolut ingen terrierexpert, men jag älskar dem :love: De påminner nog en del om mig själv :angel: Drömmer om en högställd jack russell en dag, men det är låååångt bort.

Jag tycker det är ganska stor skillnad inom rasgruppen. Jag har mest träffat JRT och staffar som båda är skitroliga, pigga, glada hundar men där jacken varit lite mer kvick och med räv bakom örat. Staffarna har mer varit aktiva goseknölar :p

De som jag träffat på som varit Westie, Cairn- eller borderterrier har varit lite minde fart och fläkt jämfört med de ovan, men de har varit få till antalet så det kan lika gärna ha varit en slump.

Kul med svar :)
Haha, ja, jag skrev ju terrierexpert, men det är utmärkt att få svar av vem som helst. Som har träffat några terrier då ;)

Undrar om det inte är uttrycket "ettrig terrier" som påverkat min inställning/mina fördomar till/för rasgruppen. Den enda terrier jag känt lite närmare var jättemysig om än en smula seg Soft Coated Wheaten terrier och henne tyckte jag ju verkligen om :heart

Undrar om det inte är uttrycket "ettrig terrier" som påverkat min inställning/mina fördomar till/för rasgruppen. Den enda terrier jag känt lite närmare var jättemysig om än en smula seg Soft Coated Wheaten terrier och henne tyckte jag ju verkligen om :heart

Det är kul hur olika det kan vara. Jag brukar gilla terriers, men just den rasen har jag svårt för :P Har träffat så olika hundar ur rasen. Någon var trevlig, lite gruffig mot hanhundar bara. En var pigg och glad mest hela tiden. En annan skulle jag hållit på med en del i jobbet men det blev inget av det eftersom jag inte kunde komma nära hunden utan att den seriöst hotade att hugga mig, extremt osäker och rädd hund.

Det är kul hur olika det kan vara. Jag brukar gilla terriers, men just den rasen har jag svårt för :P Har träffat så olika hundar ur rasen. Någon var trevlig, lite gruffig mot hanhundar bara. En var pigg och glad mest hela tiden. En annan skulle jag hållit på med en del i jobbet men det blev inget av det eftersom jag inte kunde komma nära hunden utan att den seriöst hotade att hugga mig, extremt osäker och rädd hund.
Haha, jaha, där ser man :p Nu har jag ingen aning om ifall Flisa (softisen) var rastypisk eller inte. Får intrycket av att hon var lite mildare än genomsnittet (utifrån rasbeskrivning).

Tja, med tanke på att vissa raser (tex tysk jaktterrier) är jakthundar och andra (tex yorkshireterrier) är rena sällskapshundar så varierar nog mentaliteten en hel del mellan raserna ;)

Låter logiskt, haha. Och det är ju vad jag själv inser när jag läser om alla raserna också. Vete sjutton hur jag kan ha fått för mig att jag "inte gillar terrier" rent generellt. Undrar om det är utseendena som varit och spökat också, tycker många har så förfärliga frisyrer på bilderna... Men temperamentet sitter ju inte i pälsen precis, haha.

Terrier är inte alls som terrier. Somliga -terriers är mjuka fartdårar- utan att vara väldigt egensinniga. Medan andra beskrivs som clowner, andra är rena brukshundar medan andra förmodligen skulle implodera om de sattes i samma arbete som bruksraserna. Stigmat är nog den typiska "terriern" dvs en bruksterrier som hamnat i ett sällskapshem där den inte får utlopp för sin bruksenhet och därför skapar stigma genom att vara allmänt odräglig, åtminstone utåt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 779
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 395
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 758
Senast: Maniac123
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Mata småfåglarna
  • Luktar gnagare?

Hästrelaterat